Kirjoittaja Aihe: Pulinanurkka  (Luettu 998730 kertaa)

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1650 : 24.10.2014 07:04:33 »
Kyllä minäkin muistan ne oikeat ..Laamapaidat.
Tuskin niitä enää kukaan valmistaa.Nyt on vain tuollaisia pukeutumispuseroita,niin ne niitä tuolla liikkeessä nimittää.
Parempi vaihtoehto minun mielestä on urheiluliikkeestä saatavat alusasut.
Niitä kyllä löytyy erilaisia vaihtoehtoja ja voi laittaa puseron alle kun vilu hyrrää.

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1651 : 24.10.2014 07:14:33 »
Kiitos Hemuli linkeistä. Katselen niitä kun ehdin. Hyvä että saa linkkejä kauppoihin missä on iäkkäämmillekin sopivaa. Välillä tuntuu että kaikki on suunnattu nuoremmille. Moni vanhempi on sanonut ettei nykyään tahdo saada mieleisiään vaatteita.

Anniliisa on tällä välin käynyt. Tuli myös mieleen nuo urheiluliikkeet ja niiden lämpökerrastot ym. väliasut. Ensi viikolla näyttää +12°  tänne ainakin päivisin. Täytyy nyt lämpimämpään aikaan hommata jotain ennenkuin se pakkaskausi taas alkaa.

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1652 : 24.10.2014 07:56:43 »
Joskus taannoin tuolla Liikunta-osiossa kerroin ostaneeni bambukuituisia tuotteita. Ostin sukkia ja urheilukerraston. Olen ollut tyytyväinen. Pitää lämpimän ja kuitenkin hengittää.

Muistelen, että paljon liikkuva Kettu5 (terveisiä vaan Repolaiselle) oli niihin myös tyytyväinen.

Ostin ne pojanpoikaani sponsoroiden, joten en tiedä, mistä tulivat. Googlettamalla varmaan löytyy.

Hyvää päivänjatkoa!  :)

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1653 : 24.10.2014 10:36:37 »
Perjantain aamupäivää!

Tottahan se on että muuttuvat nuo vaatetukset ajan mukana. Muistan laamapaidat hyvin ja oliko jo tytöille alushousujakin silloin -50 luvulla. Siitä ei ole tarkkaa mielikuvaa. Sukkanauhoja kuitenkin käytettiin ja pitkiä sukkia. Oli pakkasella holotna jos ei "muistanut" laittaa pitkäpunttisia villahousuja. Niitä vain ei halunnut pitää kun ne pistelivät ja kutittivat. Sukat tahtoivat valua "makkaralle" ja silloin kaverit pilkkasivat "Makkarasukka ei miestä sua".

Noista Annuskan mainitsemista flanellihousuista ja paidoista on muistikuva kun Isä niitä käytti. Olivat yleensä Äidin ompelemia kuten kaikki meidänkin vaatteemme. Ainoastaan sellaiset vaatteet ostettiin joita ei voinut itse ommella. Kevätjuhlaan ja joskus Joulujuhlaankin saatiin uusi mekko. Äiti piti kunnia- asiana pukea lapset mahdollisuuksien mukaan siististi. Samoin vaati että Isänkin piti vaihtaa puhdas paita kylälle lähtiessään. Hän aina sanoi että "Eihän se sinun häpeä ole jos on likaiset vaatteet. Nehän ihmiset sanovat että minkälainen akantuusa se tuolla miehellä on kun päästää kylille tuon näköisenä".

Omakohtaisesti muistelen miltei kauhulla niitä aikoja jolloin piti ahtaa sukkahousut päälleen aamulla ja pitää niitä koko päivä. En ole kymmeniin vuosiin mokomia ahtanut päälleni. Juhliin tai muuhun menoon on sellaisiakin sukkia jotka ovat mukavia käyttää ei sukkahousuja tarvita. Kotioloissa ja muutenkin käytän juuri urheilukerrastoja. Niissähän on nyt paljon valinnanvaraa. Olen kaupassa pyöritellyt banbukerrastoa monta kertaa, en vain ole raskinut vielä ostaa. Pitäisikö toivoa Joululahjaksi. Sitten vain sukat jalkaan ja menoksi. Kesäaikaan riittää pyöräilyshortsit ja t-paita. Kukas minua täällä katselee.

Matleenalle tuosta kalamajasta. Ei se minun ole. On täällä Kotijärven saaressa ja nykyisin yksityisomistuksessa. Oli jotain 60- vuotta sitten Metsäyhtiön herrojen käytössä. Majassa ei ole mitään muuta kuin makuulaverit ja kamina. Kait puucee on tarvittu. Nykyinen omistaja käy tosi harvoin.

Kaikille toivotan hyvää viikonloppua!



Tämän aamun kuva rannasta
« Viimeksi muokattu: 24.10.2014 10:39:41 kirjoittanut ainuli »
Opissa se on variksenpoika tuulessa

espen

  • Vieras
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1654 : 25.10.2014 17:16:10 »
............

Nätti kynttiläkuva Ainuli.

Silmäni havaitsi seinällä olevan tammikuvioisen koreapaneelin. Olen aikoinani kymmeniä vuosia sitten markkinoinut kyseistä rakennustarviketta tuhansia, jopa kymmeniä tuhansia levyjä, siis vähittäis-ja tukkukaupassa.

 Sopiiko kysyä mistäpäin Suomea kyseinen tammikuvioinen seinälevy on hankittu, muistuuko mieleen ? Tuli vaan niin kotoinen ja nostalginen olo.

Terveisin täältä Satakunnasta, kunnioituksella äitäsi ja omaakin äitäni, kuoli v. 2001, 92 vuoden iässä, kohtaan.

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1655 : 26.10.2014 09:13:13 »
Sunnuntaihuomenta Ystävät!

Täällä oli pari päivää ihan ravakka pakkanen. Eilen satoi alijäähtynyttä vettä ja kuorrutti kaiken liukkaalla kerroksella. Nyt sataa sitten silkkaa vettä. Eipä tainnut luistelukelejä tulla nytkään. Voihan se tilanne vielä muuttua jos tulee pakkasia ennenkuin lunta sataa runsaammin.

Espenille noista levyistä. En tosiaan tiedä mistä ne on hankittu. Tämä junanvaunusta tehty "mökki" on tullut Valkealasta. Nämä sisäseinät olivat jo silloin päällystetty tällä panelilla. Myöhemmin kun tästä alettiin tehdä kesämökkiä niin vanhempani ostivat lisää tätä panelia. Kun mökki siirtyi minun omistukseeni ei tätä tammikuvioista saanutkaan enää mistään. Pukuhuoneen seinässä oli pari levyä. Ne revittiin irti ja käytettiin tähän minun keittiöön joten kaikki seinät nyt ovat lähes samanväriset. Minusta tämä pinnoite on kaunis joten en ole tälle mitään tehnyt. Tätähän ei varmaan edes pysty maalaamaan. Olohuonetta laittaessa ostin samaa panelia vaaleana, olisiko siinä matkittu kuusilaudan rakennetta ja kuviota. Muut seinät ja katot ovatkin antiikkipanelia. Ainakin makuuhuoneen aion maalata jollakin vaalealla värillä.

Saunaremontista tulikin aivan hyvä. On ihan ilo lämmittää saunaa ja kylpeä nyt kun on siistiä ja valoisaa. Pukuhuoneen seinälle olen jo saanut yhden hyllyn. Kun saan lisää hyllylevyä niin siitäkin tulee hyvä. Saan lattialta siivoustarvikkeet pois, tulee lisää tilaa liikkua. Puiden kantaminen saunaan oli tosi hankalaa sen ahtaan eteisen kautta.

On nyt hoidettu tuokin tympeä homma eli kellojen siirto. Pitää katsoa siirtyvätkö nuo puhelimet automaattisesti vai pitääkö niitä veivata. Aivan sopivasti heräsin ainakin tänä aamuna.

Kaikkea hyvää uuteen viikkoon!



Kuvassa talvinen näkymä uimapaikalta. Vesi on nyt 3 asteista.
Opissa se on variksenpoika tuulessa

espen

  • Vieras
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1656 : 26.10.2014 12:15:00 »
Heips ainuli ja hyvää sunnuntaita.

Joo, tosta paneelista vaan sen verran, että tässä kun kirjoitan niin takanani oleva seinä on aivan samaa tammikuvioista Korea-paneelia.

Tuli niin kotoinen olo kuvastasi, siksi kysäisin.

Harmin harmi, jos sitä ei enää ole saatavissa. Sikäli vanha tuote, että 1970-luvulla sitä löytyi joka rautakaupasta ja rakennustarvikeliikkeestä, siihen aikaan oli ne suurimmat markkinat tälle tuoteryhmälle.

kukka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1657 : 26.10.2014 18:16:54 »
Lämmintä on ollut n. +10 astetta, mutta paksut pilvet peittivät taivaan, ehkä hieman tihkua sateli jossain hetkessä.  Samanlaista säätilaa taitaa olla seuraavatkin päivät. 
Laamapaitoja muistelen minäkin lämmöllä.  Laatikon nurkasta löytyy vieläkin sellaisia.  Käyttänytkin olen aina silloin tällöin.

Äiti on ollut tärkeä henkilö meille jokaiselle, luulisin.  Ja kuinka paljon onkaan ollut se työmäärä, jota äidit ovat joutuneet tekemään.  Varmasti työläisäidit myös, mutta läheisemmin osaan ajatella kuinka paljon ruumiillista työtä onkaan joutunut tekemään pienviljelijäperheen emäntä, joka on kaiken kantanut ämpäreissä, pelukopassa ja pienemmässäkin kopassa sekä selässään narutaakassa...  Puulämmitys... ym. ym.      Myöhemmällä iällä ymmärtää kaiken eri näkövinkkelistä.

Ehkä tähän kellon siirtoon tottuu taas.

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1658 : 29.10.2014 07:35:01 »
Viikko on jo puolessa välissä. Lämmin aamu on vielä tänään + 8° näyttää mittari. Tilasin muuten laamapaitoja Hemulin antaman linkin kautta. Ovat jo tulossa joten voivat olla tänään jo täällä.

Eilen tuli käytyä äänestämässäkin ennakkoon seurakuntavaaleissa. Kävin myös siskon kanssa bussilla sairaalassa hakemassa hoitotarvikkeita laatikollisen, sekä kävimme myös erästä tuttavaa katsomassa osastolla samalla. Myös hautausmaa on lähellä joten pikaisesti käväisimme myös siellä katsomassa. Näistä hoitotarvikkeista sanoivat, että tästä lähtien tulee Itellan tuomana kotiin 3kk:n tarve kerrallaan. Se on hyvä asia koska olinkin jo hiukan huolestunut talviajasta. Näin jo itseni odottelemassa pakkasessa bussia ja seikkailemassa jäätikköisellä tiellä laatikko kainalossa.

Tämän päivän ohjelmaa en ole ajatellut, mutta hyvää viikon jatkoa!

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1659 : 30.10.2014 10:32:41 »
Aamupäivää kaikille!
Onpa täällä hiljaista. Kynnelle kykenevät varmaan kirmailevat ulkona hienossa säässä. Sinne minäkin tästä lähden. On paljon taas konsultoitavaa pihahommissa, kunhan saan PP:n näkö- ja kuuloetäisyydelle. Tarkoitus on haudata yrttiruukut lehtikasoihin havujen alle. Olen onnistunut talvettamaan timjamit, sitruunamelissat ja mikä parasta - laventelitkin. Muitakin yrttejä olen yritellyt saada talven yli, mutta useimmat eivät ole enää keväällä hengissä.

Pitääpä tutustua Hemulin linkkeihin tarkemmin. Olen ollut hyvin varovainen nettiostosten kanssa. Mitenkähän pääsisin ennakkoluuloistani?

Tällä hetkellä ulkona paistaa aurinko ja on nelisen lämpöasetta.
Kuntoni on korjaantunut, tuntuu että mustan putken päässä näkyy hieman valoa... kats. kuvaa.  ;D
Toivontäyteistä torstaita kaikille ystäville!

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1660 : 06.11.2014 11:46:26 »
Rikinkatkuiset terveiseni kaikille!
Ei, en kiroile täällä  ;D! Ihan oikeasti huushollissani leijailee sakea dimetyylisulfidin katku, keitän näet keräkaalia kaalilaatikon tekoa varten. Hajuahan siitä syntyy jo ennen syöntiä.

Ulkona on tyyntä harmaata pikkupakkasta. Kunhan saan laatikon uuniin, lähden tallustelemaan metsäpolulle. Tällaista tasaista taaperrusta on elämä havumetsissä. Ei mitään ihmeellistä kerrottavaa, mutta kunhan narautin saranoita hiljaisessa nurkassa. Taitavat ruostua käytön puutteessa.

Kiitos vain pumpuli ja Anniliisa huomaamisestanne. Joskus tekee mieli kirjoittaa, vaikka ei mitään kiinnostavaa sanottavaa olekaan.
Käykäähän tarinoimassa. Yksinpuhelu on turhauttavaa.

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1661 : 06.11.2014 13:17:43 »

   Tavallista marraskuista elämää. Olen tavattoman huono ilmaisemaan itseäni kirjoittamalla, en tosin puheliaskaan ole...mikähän olisin?

   No joka tapauksessa pikkujouluihin olen Raumalle menossa lauantaina. Ihan vaan perheympyröihin, mutta vaihtelua se on sekin kun vaihtaa paikkakuntaa. :)

 

 
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

kukka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1662 : 08.11.2014 16:14:40 »
Lunta maassa.  Hieman valoisampaa siis, vaikka kellon mukaan onkin auringonlaskun aika.  Aurinkoa ei näy, mutta on se tuolla pilvien takana jossain.  Onneksi nuo lumet vielä sulavat pois, niin ei tule maa kovin jäätikköiseksi. 
Kaalin haju tosiaan keitettäessä leijuu jokaiseen huushollin kolkkaan.  Hyvä ruoka-aine kuitenkin, varsinkin keväinen varhaiskaali, on rapeaa ja pehmeätä sekä kypsyy nopeasti.  Miten tuo kevät tulikin ajatuksiin...

leea

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1663 : 08.11.2014 19:00:59 »
Kokeilkaapa seuraavan kerran kun kaalta keitätte ..lorauttaa tilkan etikkaa keitin veteen...
Äitipuoleni  keino , jota minäkin kokeillut...ja ainakin hieman miedontaa hajua...jos ei ihan kokonaan poista.
Noilla jo edesmenneillä emännillä oli paljonkin hyviä neuvoja, jotka usein tuntuivat vanhanaikaisilta...mutta kun innostuu tai uskaltaa kokeilla...osottauvatkin ihan toimiviksi jutuiksi !!

Liena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1664 : 09.11.2014 18:40:50 »
Kiitos vinkistä!Tuopa oli uusi tieto.En tiennyt,vaikka kaikkia "niksinurkkia" innolla seuraankin.Tämähän innosti minua tulevalla viikolla kaaliruuan laittamiseen.