Kirjoittaja Aihe: Ruokaa ja leipomuksia.  (Luettu 121321 kertaa)

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #165 : 28.10.2015 09:10:24 »
Minä se vaan syön ja puhun ruuasta!  ;)

Muusi riitti juuri ja juuri. Jälkiruoka meni kaikki ja vielä kippokin kaavittiin. Lapsi on 185 cm pitkä ja painaa yli 80 kg!  ???

Eilen sain 700 gr:n pötkön pakastettua, jauhettua naudanmaksaa. Vanhan reseptin mukaan teen pihvejä. Raastettua perunaa ja pilkottua sipulia, munaa, mausteita. Päälle sipulirenkaita. Maistuis varmaan sullekin!  ;D

merituuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #166 : 28.10.2015 17:34:19 »
Joo mulle kyllä maistuis, mutta jostain syystä lapsenlapsille
ei ainakaan meillä maksapihvit maistu.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #167 : 21.01.2016 07:31:21 »
Nyt kun saatiin kunnon talvi ja uunit on kuumina voi laittaa pitkänkin haudutuksen vaativia ruokia.

Myllyn Paras valmistaa Riisi-ohra sekoitusta.Siitä saa helpolla hyvää pataruokaa uunissa haudutellen.
Laitoin ihan vaan broilerin koipia,tätä riisi-ohra seosta ja säilykepersikoita.
Mausteita ja nesteeksi kelpaa vaikka vesi,tämä ohje on pakkauksessa.
Olipa mukava löytää hyvin hautunut ruoka uunista jumppatunnin jälkeen ja ei kun syömään...

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #168 : 21.01.2016 12:34:26 »

  Oikein paljon kiitoksia vinkistä,Anniliisa :)
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #169 : 21.01.2016 20:45:37 »
Kiitos minultakin. :)
Meillä syötiin viime viikolla koipia salaatin kanssa. Kolmen koiven pakkauksesta jää aina yksi jäljelle. "Ruodin" koiven, silppuan sen ja teen kasvisten kera siitä keittoa.
Muutenkin olen urakoinut suuria annoksia ruokaa pakastimeen. Menen taas ensi viikolla telakalle korjattavaksi. Kun PP ei ole kovin hyvässä hapessa kyökkihommiinkaan, on sitten valmista ruokaa sulatettavaksi. Onpa "sairaslomanikin" ajaksi vaihtelevaa muonaa saatavana. Hemuli vietti kesän kyynärsauvojen kanssa, minä jouduin kyynärsauvailemaan parhaan talven. Pahus, nyt kun hiihtokausikin alkoi. :(

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #170 : 21.01.2016 21:00:49 »
Kaikkea hyvää Justiina "telakkareissullesi" - tulet sitten entistä ehompana takaisin.
Onneksi vietin kesän kyynärsauvojen kanssa, talvella saa pelätä liukasta, joten oleppa varovainen.

Ei muuten ole munkaan koipeni ihan kunnossa, toisinaan parempi ja joskus huonompi - parempi kuitenkin kuin ennen operointia.
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #171 : 20.03.2016 19:35:10 »
Nytkäytetäänpäs tätäkin ketjua vähän eteenpäin. Kevään ruokajuhla -kauppiaitten mielestä - tulossa ja kukaan ei siihen valmistaudu. Onko tämä laitaa?  8)

Tavallisessa arjessa Piikatyttö antoi pikkuleipäreseptin. Sitähän kokeiltiin tänään. Maku oli paikallaan, mukavan rapsakoita niistä tulikin, mutta ongelmaksi muodostui taikinan pehmeys. Pidin sitä pakastimessakin, mutta tarttui käsiin ja leivonta-alustaan. Ainekset mittasin huolellisesti, mutta vikaa oli varmasti rasvan laadussa. Laitoin sinistä Keijua, koska meillä ei ole käytössä kovia rasvoja. Sehän ei sulatettuna kovettunut tarpeeksi, olisi pitänyt olla sitä voita. Mutta kakkaroita syntyi, se oli tarkoituskin!

Nyt pitää lähteä katsomaan Veraa telkkarista!


Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #172 : 03.05.2016 06:45:41 »
On sellainenkin sanonta kuin.Jonka jalka kapsaa niin sen suu napsaa.
Eilen oli naapurimies ovella ja kysyi että otatko kaloja,nyt niitä olisi.
Olin juuri asettumassa telkkarin ääreen katsomaan lempi sarjaani ja ensin tuli mieleen kieltäytyä.
Onneksi järki voitti,tuleehan se uusintakin ja sain pesuvadillisen kaloja.Oli isoja paistokarkeita ahvenia ja paljon ..kukkokaloja...
Oli niin kaunis keväinen ilta niitä rapsutella puutathapöydän ääressä ja laulukonserttia pihapuista kuunnella.
Nyt vain kalat uuniin hautumaan ja huomenna taas rannalle  Helatorstaita viettämään ja kurkkaamaan onko jotain uinut omaan katiskaan mökkirannassa.

 

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #173 : 25.09.2016 18:16:37 »
Tänään sen teen. Nim. borssikeittoa a la pumpuli.  :)

Suikaloin raastimen isolla terällä perunaa, porkkanaa, punajuurta, selleriä ja sipulia. Pyörittelen kaikkea paksupohjaisessa kattilassa öljyssä. Päälle lorautan lihaliemen. Mausteeksi laakerinlehti, rakuunaa, suolaa, jos tarvii. Käytän nyt etikkapunajuurta, siitä tulee se happo. Melkein valmiiseen keitokseen pilkon runsaasti nakkeja ja päälle persiljaa. Lautasella keiton päälle aikamoinen keko smetanaa. Hyvää ruisleipää ja raikasta vettä.  ;D


Lueskelin tätä ruokaketjua. Innokkaasti leivottiin ja ruokaa laitettiin vielä muutama vuosi sitten. Löytyi monta tarpeellista reseptiä.
Sattuipa silmiin pumpulin borssikeitto. Tein tänään uudenlaista borssia Kotiliedessä olleen ohjeen mukaan. Siinä käytettiin lihan sijaan Härkistä eli härkäpapuvalmistetta. Ihan syötävää soppaa siitäkin tuli.

Onko teillä kokemuksia nyhtökaurasta tai härkiksestä? Olisi mukavaa kuulla, miten noita tuotteita kannattaisi käyttää. Nyhtökauraa ei ole riittänyt meidän kylän kauppoihin, mutta Verson Härkistä sentään oli pari pakettia.

Pavuista vielä, ihastuin kesällä ikihyväksi vahapapuun. Yritin esikasvattaa taimia itse, mutta vain kaksi tainta tuli pussillisesta siemeniä. Nämä taimet olivatkin tosi satoisia. Kaupasta ei löydy vahapapuja, vihreitä vain.

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #174 : 26.09.2016 10:33:02 »
Mukava ketju tämä!  :)

Nyhtökaurasta tai härkiksestä ei valitettavasti kokemuksia.

Muuton tohinassa (4v. sitten) työnsin reseptikansiot varaston hyllylle. Nyt ne kaivoin esiin. Kylmän rauhallisesti poistin kaikki reseptit, joita en ole kokeillut. Löytyi mukavia, unohtuneita juttuja. Kuten:

Annikin marjapiiras:

1 muna
3 dl sokeria
3,5 dl kermamaitoa
6 dl vehnäjauhoja
3 tl leivinjauhetta
100 gr voita

Sekoita sokeri ja muna, lisää maito, vehnäjauhot, leivinjauhe, viimeksi voi. Levitä taikina leivinpaperille uunipannulle. Päälle marjoja ( mansikka, mustikka, vadelma, punaherukka ) fiiliksen mukaan. Paista 30 min. 200 asteessa.

Äyriäispaistos:

Kaaviloi uunipannulle 500 gr voitaikina (käytän valmista). Nosta reunat kunnolla. Täytteeksi 2 tlk lohisäilykettä, 200 gr katkarapuja, tölkki simpukoita, päälle runsaasti purjoa ja tilliä. Munamaito: 1 tlk kermaviiliä, 2dl maitoa, 4 kananmunaa, suolaa ja pippuria. Kaiken huipuksi juustoraastetta. Paista 225 asteen lämmössä 30 min.

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #175 : 27.09.2016 15:38:20 »

  Minä nyhtökauraa ostin, oli aika arvokastakin. Mikäs siinä, kauralle se minun mielestäni maistui.
  Joku voi tykätäkin semmosesta että on ihan sama mitä suuhunsa laittaa.
  Minulle syömistapahtuman pitää olla nautinnollinen, ruoasta pitää nauttia kaikilla aisteilla, voipi se olla sitten vaikka kaurapuuroa tai "läskisoosia".

  Eli sillä kokemuksella en tokikaan osta mitään härkistä.

  Huomenna teen vanhan kunnon reseptin mukaan kaalikääryleet.
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #176 : 27.09.2016 20:13:05 »
Justiina miettii nyhtökauraa.Minulle sitä toivat lomalaiset joille ei liha kelpaa.Kaalikääryleitä tein varhaiskaalista ja jauhelihan sillä korvasin.Saman asian voi ajaa soijarouheellakin.Samaa mieltä olen kuin Viola,mautonta se on mutta eikös sen tarkoitus olekin vähän jarruttaa lihan tuotantoa.Härkäpapu on satoisa viljeltävä eikä rasita luontoa niinkuin lihan tuotanto.

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #177 : 28.09.2016 10:31:24 »
 
 Miksi lihan tuotantoa pitää jarruttaa?
 Ja miksi se rasittaa luontoa?

  Kyselee nimimerkki tietämätön.

Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #178 : 28.09.2016 11:57:51 »

 Miksi lihan tuotantoa pitää jarruttaa?
 Ja miksi se rasittaa luontoa?

  Kyselee nimimerkki tietämätön.

Hih, olet varmasti tietoinen lihantuotantoa koskevasta keskustelusta. En nyt ehdi filosofoimaan enempää enkä kertomaan omasta kasvissyönnistäni tai pyrkimyksestä siihen. Olen oikeasti sekasyöjä, mutta liha ei ole minulle välttämätöntä, jos proteiinit saa muualta.
Tässä yksi linkki aiheeseen:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/03/06/pitaako-liha-poistaa-lautaselta

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #179 : 28.09.2016 15:32:56 »
  Kiitos Justiina valaisevasta linkistä.

 Se se on vaan niin että minua ei kauheesti liikuta nuo tieteelliset faktat.

 Fakta on vaan se että se aika mikä minulla on jäljellä niin yritän elää sen mukavasti, liiemmin murehtimatta maailman menoa.
« Viimeksi muokattu: 28.09.2016 16:54:20 kirjoittanut Viola »
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.