Kirjoittaja Aihe: Ruotsalainen 72-vuotias nainen, Elsa, ei saa poliisilta henkilökorttia, koska...  (Luettu 6436 kertaa)

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili

Sanomalehti Aftonbladetin haastattelema Elsa on tullut tähän asti toimeen ilman korttia. Hän ei ole matkustellut tai ajanut autoa. Pienellä paikkakunnalla hänet on tunnettu pankissa ja apteekissa.

"Ihmiset ovat olleet niin ystävällisiä, mutta nyt on alkanut olla tiukempaa", Elsa kertoo Aftonbladetissa.

Nykyisin muun muassa terveyskeskus on alkanut vaatia virallista todistusta henkilöllisyydestä.

Koska Elsalla ei ole passia eikä ajokorttia, poliisi tarvitsisi jonkin lähisukulaisen tai muun läheisen ihmisen todistamaan hänen henkilöllisyytensä. Elsan mukaan hänellä ei ole elossa olevia lähisukulaisia eikä muitakaan läheisiä ihmisiä.

Jönköpingin poliisilaitoksen lakimiehen Peter Johanssonin mukaan todistajaksi riittäisi esimerkiksi kotipalvelun työntekijä.

Sellaistakaan Elsan luona ei ole kuitenkaan käynyt.

Johanssonin mukaan ainut tie on hakea poliisilta korttia ja kun kielteinen päätös on tullut, valittaa siitä. Näin asiaan ehkä keksittäisiin ratkaisu hallinnon ylemmillä tasoilla.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Tämä on tositarina Suomesta.
Vanha isäntämies meni tuttuun pankkiin jonne oli tallettanut rahansa.
Ei sattunut pankinjohtaja olemaan paikalla ja tiskintakana uusi virkailija joka tiedusteli henkilöllisyys -papereita.
Isäntä tuohtui...Eikö se nyt riitä kun minä itse olen paikalla...

Kyllä Suomessakin on tehty näistä henkilöllisyyspapereista rahastusta.
Henkilökortti on kätevä ,se korvaa jopa passin EU.ALUEELLA mutta on voimassa vain viisivuotta ja uusimiseen menee
aika monta euroa..

loimu

  • Vieras
  Suomen pankeissakin pitää henkilöllisyytensä jo todistaa joka kerta. Virkailijat eivät enää pienelläkään paikkakunnalla tunne toisiaan.
 
 Olemme salasanojen ja tunnusnumeroiden viidakossa.

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Lainaus
Suomen pankeissakin pitää henkilöllisyytensä jo todistaa joka kerta

Ja onhan se hyvä, että kysytään. Siitä ei pidä närkästyä.
Oishan se ikävä juttu, jos joku muu kuin minä saisi nostettua tililtäni rahaa.
Tosin pankkikin voi tehdä virheitä.

A

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Eikä enää riitä, että euroja nostettaessa on esitettävä henkilöllisyytensä, myös euroja omalle tilille talletettaessa on henkilöpaperit oltava taskussa. Eikä talletettavan summan kovin suuri tarvitse olla.

"Rahanpesijät" ovat saaneet rahalaitokset varuilleen!