Kirjoittaja Aihe: mustarastaat ja mustamarja-aronia  (Luettu 10725 kertaa)

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
mustarastaat ja mustamarja-aronia
« : 15.09.2012 08:59:25 »
Kotipihassani on aika isoksi pensaaksi kasvanut mustamarja-aronia.

Olin puhelimessa ja samalla katselin ikkunasta ulos ja havaitsin mustarastaiden käyvän "poimimassa" marjoja pensaasta.
Puhelun loputtua minuun iski kiusanhenki ja menin poimimaan aroniat. Minullekin oli jäänyt runsas kaksi kiloa näitä mustia marjoja. Nyt on sitten tehtynä 7 purkillista hilloa mustamarja-aroniasta.

Sammalla kertaa laskin nuoressa antonovkassa olevat omenat ja niitä oli viititisenkymmentä.  Samalla varmistui tavoitteeni, että on hilloja yksi pieni purkki vuoden jokaisellle viikolle ja voihan niistä antaa jollekin hillosta tykkäävälle lahjaksiksin.

Punaherukoita on poimimatta noin sata puskaa. Tervetuloa poimimaan ilmaiseksi. :D

merituuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: mustarastaat ja mustamarja-aronia
« Vastaus #1 : 16.09.2012 09:26:37 »
KIITOS vaan kutsusta, mutta taitaa tuo poimintamatka tulla turhan pitkäksi.

Minulla on onni asua paikassa josta mustikat ja puolukat löytyvät sadan metrin
säteellä kodistani. Omenoita ja viinimarjoja ei meillä ole koska tonttimme on niin
kallioinen. Niitäkin olen kyllä vähän saanut. Aika hyvin on näitä vitamiineja talven
varalle on hankittu, ja hyvältä maistuvat aamupuuron kera.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: mustarastaat ja mustamarja-aronia
« Vastaus #2 : 17.09.2012 12:05:36 »
Minulla on mökillä noita marja-aronioita.Harvoin minä niistä olen marjoja ehtinyt keräillä.
Nytkin mökkireissulla niitä maistelin,olivat vielä raakoja kerättäväksi.
Jos parin viikon päästä menen voi olla jo rastaat ne kerenneet  popsia parempiin suihin.
Tyrnimarjat eivät mokomille maistu.


Tuossa on kylpylän rantapolun verrella suuret pensaat täynnä mustamarjaaroniaa .
Siitä niitä voi kerätä pari litraa ja kokeilla sitä ligööriä joulua varten...
Aronia on myös hyvä marja kotiviiniin jos vielä joku sitä harrastaa.


Meillä on taloyhtiön pihapuuna suuri ja vanha omenapuu.Valkoinenkuulas.
Siitä saa mahtavan hyvää sosetta tosi helpoilla konsteilla eikä tarvitse laittaa edes sokeria.
Valkoinen kuulas on niin arka omenalaji käsitellä että ei sitä kypsänä näy toripöydillä.

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: mustarastaat ja mustamarja-aronia
« Vastaus #3 : 17.09.2012 13:20:26 »
Lainaus
Tuossa on kylpylän rantapolun verrella suuret pensaat täynnä mustamarjaaroniaa .

Muistan ne viime vuodesta. Kun läksimme pois, joku niitä silloin poimi.

A
« Viimeksi muokattu: 17.09.2012 13:37:12 kirjoittanut Aarno Korpela »

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: mustarastaat ja mustamarja-aronia
« Vastaus #4 : 17.09.2012 17:53:39 »
Olin puhelimessa ja samalla katselin ikkunasta ulos ja havaitsin mustarastaiden käyvän "poimimassa" marjoja pensaasta.

Punaherukoita on poimimatta noin sata puskaa. Tervetuloa poimimaan ilmaiseksi. :D

Meillä ei ole vielä räkätit eikä mustarastaat iskeneet ja taidan jättää ne aroniamarjat niille sovinnolla, ellen sitten sitä likööriä laita muhimaan.

Eikö Loimankylässäkään kellekkään punaherukat kelpaa?  Meilläkin jäi vähän punaherukoita puskiin, kun mehukiintiö alkoi täyttyä,
nyt alkavat olla jo ylikypsiä ja ei tosiaan kukaan viitsinyt tulla ilmaiseksikaan pomimaan, tarjottu on.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2012 17:56:10 kirjoittanut Hemuli »
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: mustarastaat ja mustamarja-aronia
« Vastaus #5 : 18.09.2012 06:35:01 »
Tekisi mieli sanoa että kyllä maailma on pieni.
KORPELA on napannut valokuvan minun marjapaikasta.
Siinähän se on.Kukkalaatikko Kuntoutuskeskuksen ranta- nurmikolla.Takana aroniapensaita ja kuntopolku.
Taustalla lainehtii Kallaves....

tiltu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: mustarastaat ja mustamarja-aronia
« Vastaus #6 : 28.11.2012 19:53:09 »
Tein aronia-omena -hilloa ja tuli hyvää. Poikani luki aroniasta ja löysi, että aronia on terveellistä, verenpainekin laskee.