Kirjoittaja Aihe: Halsuan ja Kaustisen perinneruokia  (Luettu 12157 kertaa)

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Halsuan ja Kaustisen perinneruokia
« : 13.09.2012 12:00:33 »
Olen saanut sähköpostiini linkin sivustosta, jonka ovat tehneet Vetelin lukion oppilaat otsikolla "Mistä olet".
Yksi oppilasryhmä on tehnyt jutun Halsuan ja Kaustisen perinneruuista.

Jutussa mainitaan tekijät etunimeltä: Jenna, Maria, Antti, Jesse R
Vuosi on ehkä 2010.

Koska sivu on intenetissä yleisesti nähtävissä, laitan tähän linkin sivulle. Kannattaa lukea ja samalla selviää erään herrasmiehen nikinkin merkitys.

http://www.veteli.fi/lukio/abc/perinneruokah.htm

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Halsuan ja Kaustisen perinneruokia
« Vastaus #1 : 13.09.2012 17:52:04 »
Mielenkiintoisia nämä perinneruoat.
Muistan kotonani tehdyn perunalaatikkoa tuolla "kiivuperunoiden" ohjeella, se oli kaiketi vain perunalaatikkoa, "kiivuperunoista" en ole ikinä kuullut.

Sitten piti googlettaa "kampsukeitto", kuullosti senverran mielenkiintoiselta.
Mielenkiinto meni, kun luin mitä se on. Varsinaista ohjetta ei ollut mutta näin siitä sanottiin: "Kampsukeitto on verileivästä eli paltusta, lihasta ja perunoista maitoon keitetty perinneruoka". Anteeksi pohjanmaalaiset, mutta ei houkuta ja samanlaiselta vaikuttaa se "juustopaisti", voipi olla ihan hyvää, jos saisi maistaa.

Sitten se "kropsu", se on varsinaista herkkua.

Ihmettelen vaan mistä se eräs huittislainen herrasmies on sen nikkinsä keksinyt!

Ps. Pitää vielä mainita, että mulla on herkkua ruoka, joka jakaa mielipiteet jyrkästi kahtia ja minä jään yleensä häviölle.
Juu, se on klimpit ja niitäkin voi tehdä monella lailla.
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: Halsuan ja Kaustisen perinneruokia
« Vastaus #2 : 14.09.2012 09:33:02 »
Mielenkiintoisia nämä perinneruoat.

Ps. Pitää vielä mainita, että mulla on herkkua ruoka, joka jakaa mielipiteet jyrkästi kahtia ja minä jään yleensä häviölle.
Juu, se on klimpit ja niitäkin voi tehdä monella lailla.

Hei Hemuli

En voi minäkään ymmärtää, miksi hyljeksitään sellaista suomalaista perinneruokaa kuin klimppisoppa. Se on ollut sekä arki- että juhlaruokaa menneinä aikoina. Pitokokin ammattitaitoa mitattiin sillä, pysyivätkö klimpit koossa ja miltä ne maistuivat. Tosin on niinkin, etteivät nykykokit ja muut ruuan laittajat osaakaan klimppejä tehdä.