Kirjoittaja Aihe: Kuvien liittäminen on edelleen suotavaa  (Luettu 11885 kertaa)

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Kuvien liittäminen on edelleen suotavaa
« : 02.09.2012 16:12:31 »
Olen ilolla pannut merkille, kuinka yhä useampi hallitsee kuvan liittämisen tekstinsä yhteyteen. Tietenkään kuvien liitttäminen juttuun ei ole aina tarpeen eikä pakollista. Kuvia kannattaa käyttää siis harkiten. Minua itseäni viehättävät erityisesti luontoon ja vanhoihin asioihin liittyvät kuvat, mutta toki myös ajankohtaiset.

Käytämme sivujen ylläpitämiseen useampaa palvelinta. Keskusteluun liittyvällä palvelimella on kuitenkin rajoitetusti muistikapasiteettia ja toivomme sen riittävän toistaiseksi. Siksi pyydän, että noudattaisitte seuraavia ohjeita kuvien suhteen. Toivottavasti ei tunnu liikaa lakitekstiltä ja palautetta saa antaa sisäisellä sähköpostilla.
Tämä on sosiaalista mediaa Ihmiseltä Ihmiselle.

Näin laitoin  keskustelun etusivulle:

Keskusteluun liitetyt kuvat eivät saa sisältää hyvien tapojen tai lainvastaista aineistoa. Kuvien lähettäjän on omistettava kuvien tekijänoikeudet, tai lähettäjällä tulee olla tekijänoikeuksien omistajan lupa käyttää kuvaa. Jos kuvia otetaan verkosta, on ilmoitettava jutun yhteydessä lähde, josta kuva on kopioitu.

Kuvan on liityttävä tekstin aiheeseen ja omien kuvien käyttäminen on hyvinkin suotavaa.
Kuvan resoluutioksi on asetettava 72 kuvapistettä/tuuma.
Tarkistakaa, ettei yhdessä viestissä olevien kuvien yhteinen muistitila ylitä 100 kilotavua.
Yhden kuvan koko voi olla enintään 500 x 350 tai 350 x 500. Muukin käy, jollei muistitila ylitä 100 kilotavua.
Suosittelen lisättäväksi kuvia sivun alareunassa olevan "lisää liite ja muut asennukset" -toiminnon kautta.

Tässäkin pätee opastetaan toinen toisiamme.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2012 16:15:05 kirjoittanut Aarno Korpela »

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kuvien liittäminen on edelleen suotavaa
« Vastaus #1 : 02.09.2012 16:27:37 »
Hei,
nostan tämän ensimmäiseksi oman pulinani ohi, jotta kaikki huomaavat tärkeän asian.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Kuvien pienennys
« Vastaus #2 : 02.09.2012 20:49:14 »
Olen ladannut kuvankäsittelyohjelman PhotoScape, joka on tarpeeksi yksinkertainen mullekin, kun en kuvia paljoakaan käsittele. Mitä joskus hiukan rajailen ja värejä parantelen.

Siellä kun muokkaa kokoon 400 px, niin sen voi sitten liittää tänne.
Ohjelma on suomenkielinen, vaikka ole antanut itseni ymmärtää, että kaikki muut hallitsee kieliä paitsi mä.  ::)

Vielä sen verran, kun ohje on, että yksi liite per viesti, niin eikö ole sama asia, jos laittaa neljä pientä kuvaa yhteen viestiin tai sitten laittaa neljä eri viestiä?
Minä kun tuonne Kulkuvälineketjuun laitoin "Aijaan" kautta neljä kuvaa.
Aijaastakin saa tänne pienen kuvan, kun ottaa sen osoitteen, kyllä sekin klikatessa suurenee.

- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: Kuvien liittäminen on edelleen suotavaa
« Vastaus #3 : 03.09.2012 02:01:31 »

uusi syyshattuni

Hemuli.  On niitä ohjelmia minulla käytössä neljä. On Imagekin.
Aijaan kuvat haihtuvat kuudessa viikossa ellei niitä käytä. Sitä en käytä.
On sama jos yhdistää kuvat yhdeksi, niin minä noissa alkukuvissa teen.
Käytän vapaiden kuvastojen kuvia.
Mukavaa  on kuvatouhu. Oikein mukavaa.
Mulla on aika paljon niitä osoitteita, tarvitsetko.


Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Kuvien liittäminen on edelleen suotavaa
« Vastaus #4 : 03.09.2012 09:08:26 »
Mulla on aika paljon niitä osoitteita, tarvitsetko.

Kiitos vain. En tarvii mitään osoitteita, koska mielestäni ei ole mitään järkeä tuoda netistä  jotain vilkkuvia ja välkkyviä kuvia   tänne.
Yleensä mulle riittää ne omat amatöörimäiset kuvani, jotka sinä jo heti alkuvaiheessa lyttäsit kasaan.  8)

Ja mitä sitten tarkoittaa tämä AK:n ohje niiden netistä siirrettävien kuvien suhteen?!
" Kuvien lähettäjän on omistettava kuvien tekijänoikeudet, tai lähettäjällä tulee olla tekijänoikeuksien omistajan lupa käyttää kuvaa. Jos kuvia otetaan verkosta, on ilmoitettava jutun yhteydessä lähde, josta kuva on kopioitu. "

Minä ainakin suhtaudun siihen vähän varovaisesti.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2012 10:52:06 kirjoittanut Hemuli »
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: Kuvien liittäminen on edelleen suotavaa
« Vastaus #5 : 03.09.2012 11:12:15 »
 
Nyt nyt.
Milloin minä olen sinua lytännyt. Minulla ei ole muistikuvaa enkä löydä moista viestiä mistään. Minunkaan mielestäni eivät välkkyvät ja klikuttavat kuvat ole kauniita. Vaan siellä kuvastoissa on erittäin korkeatasoisia ilmeisesti ammattikuvaajien otoksia.
En minä olisi tarjonnut jos olisin jotain tiennyt jotta kuviasi olisin lytännyt. Jospa laittaisit sen viestin tänne niin minäkin uskon. Onko sellaista olemassakaan, epäilen.
Kun ei kuulu tapoihini haukkua syyttä eikä syystäkään mitä nyt Newbuen kohdalla tuli Erehdys.
Kuvat joita käytän, niissä lukee Free , vapaa. En muita uskalla. Ei ole omaa kameraa.
Kiinnostaa kyllä kovin. Ties vaikka kota laittaisin minäkin omiani jotta saat sinä sitten moitiskella vuorostasi, - mikäli minä nyt ensinkään olen niin tehnyt.
Laita se viestin kopio, ole Ystävällinen, kun kerran syytätkin, muuten en asíaa usko.
Sen uskon ettet soisi minun ollenkaan täällä olevan, mutta moni muu soisi. Ainakin avauskerroista päätellen.
Laita se kopio.
tai sittten on joku muu alaoittanut sodan.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Kuvien liittäminen on edelleen suotavaa
« Vastaus #6 : 03.09.2012 11:19:42 »
Meneppäs lukemaan Luonto -  "Mistä vuodenajasta jne...." viestiäsi.
Ihan selvää tekstiä sieltä löytyy.
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Lotta

  • Vieras
Vs: Kuvien liittäminen on edelleen suotavaa
« Vastaus #7 : 03.09.2012 11:29:17 »

Sen uskon ettet soisi minun ollenkaan täällä olevan, mutta moni muu soisi. Ainakin avauskerroista päätellen.
 

Avauskerroista ei voi päätellä suomisista yhtään mitään. Aika moni availee sellaisiakin viestejä, joiden nimimerkin edellisiä viestejä pitää typerinä ihan vilkaistakseen, mitä soopaa sieltä nyt tulee. Minä en kyllä sinun satujasi ja liittämiäsi kuvia lue, enkä katsele. Muita viestejäsi saatan lukea ihan tuolla edellä mainitsemastani syystä.