Kirjoittaja Aihe: Päivän säätiedotukseni.  (Luettu 51751 kertaa)

espen

  • Vieras
Päivän säätiedotukseni.
« : 02.08.2012 08:12:59 »
Huomenta kaikille täältä Raumalta, Länsi Suomesta.

Näköjään mielestäni puuttuu tämmöinen ketju, jossa foorumisti voi laitella halutessaan oman paikkakunnan säätiedotteensa ihan omalla tavallaan.

Olin yöllä vähän liikenteessä. Oli selkeää + 12,5 ast lämmintä ja vähän oli kosteat autonlasit löhtiessä, siis yökastetta. Tällähetkellä, klo 8.10 on jo +17 ja päivän ylin lämpötila luultavasti vähän päälle 20.

Ihan hyvää kesäilmaa siis. Tomaatit alkavat pikkuhiljaa kypsymään pikku ansarissani. Mutta huomiseksi luvattiin jopa sadekuuroja näille main, saas nähdä, toivon mukaan arvaus menee pipariksi. Vettä ollaan saatu muuten aivan riittävästi.

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: Päivän säätiedotukseni.
« Vastaus #1 : 03.08.2012 11:45:50 »
Huomatkaa tämäkin, että goldenagen etusivulla on parikin linkkiä paikallisäätietoihin.

Samoin löytyy hiukan selaamalla tilastoja sääennätyksistä lähteenä Ilmatieteen laitos.

AMK

espen

  • Vieras
Vs: Päivän säätiedotukseni.
« Vastaus #2 : 03.08.2012 16:20:08 »
Huomatkaa tämäkin, että goldenagen etusivulla on parikin linkkiä paikallisäätietoihin.

Samoin löytyy hiukan selaamalla tilastoja sääennätyksistä lähteenä Ilmatieteen laitos.

AMK

Löytyyhän noita kaikenlaisia sääennusteita ja tilastoja. Itse tykkään katsella omasta mittarista ja arvioida muutenkin itse lähialueemme säätä, kuin tyytyä meteorologian laitoksen arvailuihin, jotka silloi tällöin ainakin meidän suunnalla ovat tosiaan osoittautuneet arvauksiksi.

Onhan niin, että paikallisade esim. voi olla sellainen, että jos on isompi tontti, niin toisella puolella sataa vettä ja toisella puolella paistaa aurinko.

Eihän ne Helsingistä käsin pääse aivan tuollaisiin  ennustusten tarkkuuksiin.

espen

  • Vieras
Vs: Päivän säätiedotukseni.
« Vastaus #3 : 09.08.2012 12:33:52 »
Nyt justiin tarkistin, + 16,8. Tomaatit alkavat kypsymään. Kyllä tää tästä vielä kohentuu. Euroopan mittakaavassa tuolla Turkin, Bulgarian, Ukrainan ja Venäjän eteläosien kuuma ilmanala vain jatkuu. Lämpökartat aivan punaisena.

Maanviljelytilan venäläistä pomoa haastateltiin TV:ssä:

   - kolmeen kuukauteen ei ole satanut.

Venäjältä on odotettavissa viljan myyntikielto ulosvientiin, samoin USA:n sato on kärsinyt kuivuudesta, se tietää leipäviljalle hinnannousua.

Meillä taas Pohjanmaalla on viljapelloilla kuulemma puoli metriä vettä ??

Sanoisko, että keskiarvo vaikuttaa kohtuullisen hyvältä.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Päivän säätiedotukseni.
« Vastaus #4 : 09.08.2012 16:43:34 »
Meillä oli aamulla yksinumeroisella kirjoitettava lämpötila. Nyt sentään jo + 10.5.

Hei Justiina, samanlaista se oli meillä täällä Satakunnassakin. Yöllä oli mittari käynyt +4,0:ssa asteessa ja aamullakin oli vain +7,4 astetta. Päivänmittaan lämpeni niin, että iltapäivällä oli +17,4 astetta ja kun vielä aurinkokin suvaitsi paistaa, oli ihan kiva ilma olla marjapuskissa. Sitä hommaa kun nyt riittää...

- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Päivän säätiedotukseni.
« Vastaus #5 : 09.08.2012 17:04:31 »
Etkai hemuli oo kaukanakaan koska mulla samat lukemat.
Olen myös kiitollinen "räkäteille, ettei tarvi marjapuskiin mennä,
viimevuotisetkin mehut jäi käyttämättä.
Yksinäisän "punsinpohja mehut kun kuluu hitaasti.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Päivän säätiedotukseni.
« Vastaus #6 : 09.08.2012 17:16:32 »
Etkai hemuli oo kaukanakaan koska mulla samat lukemat

Taidanpa olla lähtöisin kropsu, sinun asuinpaikkakuntasi syrjäkyliltä.
Elämä vain on kuljettanut sieltä pois jo yli viisikymmentä vuotta sitten.

Minä en räkättejä kiittele, verkkoja heittelen puskain päälle ja onhan siellä sitten niitä haaskoja...
Punsinpohjaakaan en tarvitse, mutta onhan ne mehutkin ihan hyvää juotavaa!
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

espen

  • Vieras
Vs: Päivän säätiedotukseni.
« Vastaus #7 : 16.08.2012 18:06:35 »
Peijakkaan hiostava päivä tänään, vieläkin.

Katseltiin taas vähän sieniä, mutta oltiin kyllä niin huonossa maastossa, että kulku oli tosi hankalaa.
Noh, kyllähän sieltä kantarellejakin löytyi, mutta päällimmäiseksi jäi mieleen hiki ja hyttyset. Naapurin rouvalla oli hyttyssuojapäähine, hän kun on niin allerginen ja pelkää inisijöitä.

 
 

Ne on tonnäköisiä vehkeitä. Mulla on muuten samanlainen, mutta lippalakkimallinen, jossa on päälaella vetoketju, jonka avaa, niin sieltä voi vetää suojan päälleen. Se on hyvä silloin kun on tosissaan paljon hirvikärpäsiä.

espen

  • Vieras
Vs: Päivän säätiedotukseni.
« Vastaus #8 : 25.08.2012 08:49:31 »
Hyvää lauantai aamupäivää kaikille tasapuolisesti.

Kahvit on juotu, aurinko paistaa + 11.00 varjossa. Enpä taida lähteä shortsit jalassa enää kauppa-kirpparikierrokselle, alkaa vetää sääret kylmäksi.

Noin yleisesti ottaen totean, että tämä Foorumi on sellainen, missä on vähiten olut "nokittelua". Hieman hiljainen, mutta riidaton. Janyt ei kyllä kannata hakea vilkkautta  muiden jäsenten postausten arvostelemisella.

Kaikki kirjoitukset ovat arvokkaita/samanarvoisia, ei niitä kannata suurennuslasin avulla arvioida, että vihjaako toi tossa nyt johonkin suuntaan?

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Päivän säätiedotukseni.
« Vastaus #9 : 25.08.2012 09:16:42 »
Samaa mieltä espenin kanssa. Antaa Korpelan joukkoineen päättää, kuka täällä saa skrivata, ja mitä.

Täällä "tois puol jokkee" on pilvipoutaa, plus 12 varjossa. Pakkasin bikinit muuttolaatikkoon!  8)

espen

  • Vieras
Vs: Päivän säätiedotukseni.
« Vastaus #10 : 29.08.2012 17:00:17 »
Aamulla oli vain 10 ast plussaa, nyt on sentään 18,7. Kävimme neljän hengen porukalla toteamassa Lapin Murtamon suunnalla, että puolukat eivät olleet kypsiä.

Pitäisi odottaa vielä, ehkä kaksikin viikkoa, riippuu auringosta ja lämmöstä.

espen

  • Vieras
Vs: Päivän säätiedotukseni.
« Vastaus #11 : 31.08.2012 14:54:14 »
Meillä nyt + 20 ast. tultiin juuri puolukasta, napsittiin vain kypsät, tummanpunaiset, jotakin vajaa 5 ltr kuiten sain toiset kaksi keräilijää suht. saman verran, alkoi ripsimään vettä, sen takia lähdimme pois.

Lotta

  • Vieras
Vs: Päivän säätiedotukseni.
« Vastaus #12 : 03.09.2012 00:12:32 »
Nyt on pakko tunnustaa, että kesä on Suomessa ohi. Vettä satoi eilisen illan ja koko viime yön ainakin Keski-Suomessa solkenaan. Kohta sienet kasvavat kohisten ja talven varalle saa kerätä niitä mielen määrin ja säilöä sukulaisille ja tuttavillekin. Metsässä on muutenkin mukava samoilla.

espen

  • Vieras
Vs: Päivän säätiedotukseni.
« Vastaus #13 : 03.09.2012 08:56:53 »
Huomenta kaikille. Nyt juuri alkoi mahtava sadekuuro, rummuttaa peltikattoa kuin rumpalipoika.

 Lämpöä + 15 ast. Huomiseksi luvattu noin +19-20, kyllä luuulisi sieniä nousevan?
« Viimeksi muokattu: 05.09.2012 08:20:53 kirjoittanut espen »

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Päivän säätiedotukseni.
« Vastaus #14 : 03.09.2012 17:23:38 »
Nyt on pakko tunnustaa, että kesä on Suomessa ohi. Vettä satoi eilisen illan ja koko viime yön ainakin Keski-Suomessa solkenaan.

Sama pilvi siirtyi sitten meille. Kauan ei kestä Keski-Suomesta "minun Savooni". Eilen satoi ja tänään lisää.

Tänään sitten satoikin rankasti. Ajelin kulunutta päällystetietä rystyset valkeina. Oli välillä kuin olisi vesiesteeseen loikannut. Pyyhkijät eivät ehtineet pyyhkimään kaikkea taivaan antia. Olen kerran kokenut mitä on vesiliirto käytännössä, siitä tämä kammon tunne lätäköitä kohtaan.

Jospa vielä tulisi kuulaita syyspäiviä, puolukka- ja sieniretkille ihanteellisia.
Ruska saattaa jäädä heikoksi. Koivut ovat ruskistuneet ja pudottaneet lehtiä ruostesienen (-ko?) vaikutuksesta.