Kirjoittaja Aihe: Kirjan lukunurkka  (Luettu 166542 kertaa)

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #240 : 14.08.2016 16:47:13 »

  Tilasin kirjastosta Antti Eskolan uusimman: "Vanhuus".

  En osaa sanoa mikä minua Antti Eskolassa viehättää mutta olen seurannut hänen elämän kulkua jo kauan. Ja nyt kirjoittaa aika hauskasti vanhuudesta, joka tässä itsekullakin  edessä kohta häämöttää.
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #241 : 30.08.2016 16:36:18 »
Jotenkin olen tykästynyt Antti Tuurin kerrontaan.
Kirjastosta käsiini tarttui  tämä hänen teoksensa Ikitie, josta tehdään nyt myös elokuvaa.
Kannattaa lukea, on avartavaa tekstiä näistä itsenäisyytemme alkuajoista jotka ovat monelle jääneet vähän hämärän peittoon.
Kummasti tulee mieleen ajatus että onko nyt tämä meidän Eurooppamme joillekin samanlainen ihmemaa kuin tämä itäinen naapurimme oli silloin aikoinaan..

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #242 : 04.11.2016 16:12:57 »

  Tällä hetkellä lukemisena Sirpa Kähkösen: Tankkien kesä. Se on näköjään Finlandia-ehdokkaanakin.
  Olen hidas lukija. minulla kestää kirja aika kauan, joskus pitää vaihtaa sukan kudinkin käteen ???
 
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #243 : 07.11.2016 07:58:52 »
Viola kertoo lukevansa Sirpa Kähkösen teosta Tankkien kesä.
Varasin ja sain sitten kirjan melkein painolämpöisenä lähikirjastostani.
Mielenkiintoni oli herännyt teokseen koska olen viettänyt nuoruuttani juuri noissa puukorteli maisemissa 50- luvun lopulla.Hiukan ensin petyin koko kirjaan.kovin vähän sivuttiin vanhaa Kuopiota.Politiikka oli pääasia mutta niin kai oli tarkoituskin ja löytyihän sitten juonen poikanenkin.Semttiä nyt vain Sirpalle,Savon tytölle ja hänen kirjalleen suuressa kilpailussa.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #244 : 07.11.2016 13:00:03 »
Tulen varmasti lukemaan Tankkien kesän voittipa se tai ei.
Minulla on omakohtainen elävä muisto Euroopan hullusta vuodesta 1968 ja Tšekkoslovakian tilanteesta. Olin lakkaamassa kesämökin pukuhuoneen lattiaa ja kuuntelin transistoriradiosta uutisvirtaa. Naapurin mies, sodan satuttama kuten minäkin, tuli käymään. En ollut koskaan nähnyt häntä niin pelokkaana ja hermostuneena. Hän oli melko varma että meidän tiemme on Tšekkoslovakian tie ja että on ajan kysymys, koska tankit vyöryvät itärajan yli. Siltä silloin tuntui minustakin.
Katsoin  Areenasta taannoin Aamun kirjan jossa Kähkönen oli haastateltavana. Muistijälki elokuusta -68 oli niin voimakas, että tunsin taas lattialakan hajun ja kuulin korvissani Lieko Zachovalovan (en muista nimen oikeinkirjoitusta, tarkistan myöhemmin) katkeilevan selostuksen Prahan tilanteesta.

Aamun kirja -ohjelmien seuraamisesta on ollut paljon iloa. On ennakolta päässyt tutustumaan viiden Finlandia-ehdokkaan kirjoihin. Vain Sandströmin Laudaturia ei ole esitelty kuten ei yleensä muitakaan käännöskirjoja esitellä.

Luin viimeksi kirjan jota haluaisin suositella: Jasmin Darznik, Iranilainen tytär. Aloittamista vaille on Jan Guilloun Sininen tähti, kirjasarjan Suuri vuosisata 5. osa.

Vielä Tankkien kesästä:
En tiedä, minkälaista olisi lukea Tankkien kesä, jollei ole lukenut kuutta aiempaa osaa. Ehkä kirjan voi lukea aateromaanina vuodesta 1968, jolloin polarisoituminen ja sodan läheisyys – jopa uhka – vaikuttaa joka sukupolveen. 1968 on taite, hullu vuosi. Romaanin äänisekamelskan voima piilee siinä, että teoksessa kuuluvat arvottamatta rinnakkain punavankien, työläisten, luokkanousijan, sivistyneistön, yrittäjien, journalistin, kapinanuorten, sotatraumakärsijöiden ja pasifistien äänet –  ja tytön, jolle hyvinvointivaltioksi ponnistava Suomi tekee mahdolliseksi kasvaa vaikka sepäksi tai astronautiksi. Tai kirjailijaksi.
Tässä yllä lainaus eräästä kirjablogista. Hatara pääni ei jaksanut pitää sisällään blogin nimeä tänne saakka, noloa. :-[
Blogi on Tuijata Kultturipohdintoja, tarkistin  :)
« Viimeksi muokattu: 07.11.2016 13:09:28 kirjoittanut Justiina »

Liena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #245 : 07.11.2016 22:10:27 »
Niin me muistamme tarkasti kaikki kriisitilanteet,missä olimme ja mitä teimme ja mitä kukin sanoi.Zekkoslovakian miehitysaamusta jäi mieleeni kollegani sana:"Kyllä me seisotaan savijaloilla."Näin se on tänäkin päivänä .
 Viiden uutisia sattumoisin katseltiin,kun New-Yorkin torni tuhoutui.Siinä oli muutama sekunti ennen kuin se todennettiin.Kun Kennedy ammuttin,ei ollut telkkaa.Se kuultiin radiosta kello 22-uutisista.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #246 : 11.11.2016 19:40:00 »
Nyt kun on alettu laskea kuinka paljon yhteiskunta meitä tukee keksinkin jotakin.Kirjasto on yksi sellainen laitos josta saa paljon
hyötyä. Aikakausi lehdet ovat hinnakkaita kotiin tilattuina mutta kirjastossa niitä voi lukea ihan ilmaiseksi .Pieneen asuntoon ei mahdu kovin suuria kirjahyllyjä .Kirjastosta voi lainata kirjan ja palauttaa sen sitten takaisin.
Niinpä onkin tullut luettua niin Rokkikukko Paten kuin Immo Kuutsankin tarinat.

Tänä syksynä on aivan runsauden pula uusissa kirjoissakin.Ja aina se löytyy hyllystäkin vielä lukematon.
Nyt lainasin Kristiina Vuoren historiallisen teoksen KAARNATUULI.
Todella mielenkiintoinen lukupaketti tarmokkaasta ja menestyvästä naisesta.

Mielessäni vertaankin tätä Kristiina Vuorta aina Kaari Utrioon.Kerronta on jotenkin samanlaista.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #247 : 10.02.2017 18:10:32 »
Silmiin sattui nyt kirjaston tänään palautettujen hyllystä kirja joka kiinnosti.
Murhalesken Tarina. Anneli Auerin oma kertomus noista tapahtumista vuosien takaa
Jäin sanattomaksi ja paljon tuli ajattelemisen aihettakin..Kannattaa lukea.

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #248 : 11.02.2017 09:30:47 »

  Olen saanut Anneli Auerista yliannostuksen :D, en enää kaipaa lisää infoa.
  Joten kirjalukemiseni ovat jotain muuta...
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #249 : 13.02.2017 16:01:56 »

  Olen saanut Anneli Auerista yliannostuksen :D, en enää kaipaa lisää infoa.
  Joten kirjalukemiseni ovat jotain muuta...

Jäi vahva epäily. Jos esitutkijat eivät olisi sössineet työssään, olisi lopputulos saattanut olla toinen. Joka tapauksessa A. istui toisesta  iljettävästä rikoksesta tuomion.
Eräät kirjastot kieltäytyivät ottamasta Aueria esiintymään tiloihinsa. Se oli ryhdikästä. Joka tapauksessa murharouvalle maksettavat korvaukset vangitsemisajalta ovat mittavat, ja lisää kuulemma pitää saada. Ei siis huvita rouvan oma näkemys.

Murhista puhuen: kolme dekkaria odottaa että saan Finlandia-voittajan käsistäni. On pikkuisen kuivakasta tekstiä tuo Akvarelleja Engelin kaupungista.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #250 : 13.02.2017 17:58:58 »
Justiina puhuu Finlandia palkitusta kirjasta.Monta palkittua teosta minäkin olen
köykäisiksi tuominnut.Mutta kun makuakin on niin monenlaista.Olempa jo alkanut sitäkin miettiä onko tämä nykyinen valitsemis käytäntä se paras mahdollinen.Tietenkin on joukossa ollut ..helmiäkin..Esim.Missä kuljimme kerran samoin kuin He eivät tiedä mitä he tekevät. Rikosromaaniin en minä aikaani yleensä tuhlaa mutta tämä Auerin kertomus on niin sekava ja uskomaton että panee miettimään kuka ja ketä tässä nyt  tuomitaan.Ja aina vaan ryömitään siitä rikotusta ikkunasta siinä parvekkeen ovessa .Oliskai se ovikin jo auennut kun ulospäin oltiin menossa...

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #251 : 02.04.2017 08:45:48 »
Vieläkö joku teistä jaksaa jotain lukea.
Minä nyt huomasin kirjailija Pauliina Vanhatalon teoksen.
Hän kirjoittaa tosi hauskan koukuttavasti tälläisiä lemmentarinoita nimellä
Veera Vaahtera. Tuo hauskasti esille teoksessaan... Sattumalta sinun... nyt niin puheenaiheena olevan Yliopiston maailman. Kannattaa lukea.

merituuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #252 : 03.04.2017 15:46:32 »
Luin viimeksi Eve Hietamiehen " Hammaskeijun ", olen lukenut myös saman

sarjan aikaisemmat kirjat. Kevyttä viihdettä ja saa nauraa, mieskin ihmetteli

mikä nyt noin hauskaa on , että oikein ääneen pitää höristä. On siinä kyllä

myös ajattelemisen aihettakin.

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #253 : 03.04.2017 15:54:43 »
 Minulla menossa hesarin viikkokirja. Joka viikko tulee tablettiin uusi kirja jota saa kuukauden lukea. Se on siis e-kirja.

 Tällä viikolla "Helsinki 1914-1918", minua kiinnostaa historia ja vallankin näin Suomi100-vuonna.
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #254 : 02.07.2017 18:59:24 »
 Minä-tyttö luen kesälläkin.Nyt lueskelin Pirjo Tuomisen kolmen kirjan sarjan
Suuriruhtinaan maa.Teollisuuden kehityksestä ja kartanokulttuurista  mielenkiintoisaa  kerrontaa Suomen itsenäistymisen ajoista kevyesti kerrottuna.Sain samanlaisen käsityksen kuin Suomi on Venäläinen
televisio ohjelmassakin sanottiin. Suomessa osattiin silloin käyttää hyväksi ruhtinasmaan vaurautta ja kehittää maatamme..Ihailen sellaisia pystyviä naisia jotka ei alistu  miesten ylivaltaan vaan osaavat niitä käyttää hyödykseen.
Lämpöisiä kesäpäiviä ja pimeneviä öitäkin...toivottelen