Kirjoittaja Aihe: Kirjan lukunurkka  (Luettu 166552 kertaa)

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #60 : 04.12.2012 20:14:32 »

Sain sitten käsiini sen Seija Matssonista kertovan kirjan. "Jos vain saan olla onnellinen". Kirjoittaja norjalainen Ola Tungesvik. Eihän se ole "Prinsessan" veroinen, mutta kuvaa kuitenkin päähenkilön myöhempiä vaiheita. Sekin selvisi, että Prinsessasta tehtiin elokuva. Ruotsalaiset tekivät. Eli ei mun aivot ihan "narikassa" vielä ole!  ;)

Nythän sitten selvisi, että elokuva on olemassa.  :)
Kas kummaa, ettei Wikipedia maininnut! Ei sielläkään kaikkea tiedetä.

**************

Nyt tiedetään Finlandia-voittaja. Arvaukseni Populasta Halosen suosikkina meni pieleen.
Minullapa onkin Jää käsillä. Juuri tänään haettu kirjastosta. Tilasin kaikki ehdokkaat paitsi Dora, Doran, jonka olin ehtinyt lukemaan. Haluan nähdä, millaisia ovat raadin arvostamat romaanit tänä vuonna.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2012 20:28:43 kirjoittanut Justiina »

espen

  • Vieras
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #61 : 05.12.2012 07:56:22 »
Itse olin aivan varma, että naisen se Tarja valitsee, niinkuin aina ennenkin, jos jotakin pääsee valitsemaan.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #62 : 05.12.2012 11:29:06 »
Itse olin aivan varma, että naisen se Tarja valitsee, niinkuin aina ennenkin, jos jotakin pääsee valitsemaan.

Miehiä olikin ehdokkaitten keskuudessa vähemmistö eli kaksi kappaletta, Juha Seppälä ja Aki Ollikainen. Kunhan olen kaikki ehdokaskirjat lukenut kevättalven mittaan, lausun "painavan" sanani valinnan oikeellisuudesta. Kysehän on kuitenkin vain makuasiasta.

Viime aikoina naiset ovat saaneet palkinnon, mutta tilaston mukaan he ovat olleet vähemmistössä palkittujen keskuudessa. Näin olen jostakin lukenut. Itse en ole asiaa tarkistanut.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #63 : 06.12.2012 09:38:44 »
Justiina mietti näitä palkittuja mies-kirjailijoita.
Muistin tämän Antti Hyryn ja hänen uuninsa.Oli niin mielenkiintoinen kirja uunin tekemisestä että varmaan
tekijämies osaisi tehdä samanlaisen niillä ohjeilla.Kropsu-pappa ainakin tuli mieleeni.
 Kjeil Westön MISSÄ KULJIMME KERRAN . Teki minuun suuren vaikutuksen.
 Varmaan siksi että samaistin aiheen niin omiin kokemuksiini.

Tähän Lipposen palkisemaan Karpelan kirjaan en päässyt sisälle....

.Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille.
Jotkut meistä ovat maksaneet siitä kalliin hinnan.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #64 : 19.12.2012 10:57:46 »
  Joulukiireissä ei ehdi paljon lukea.Kyllä silti pitää olla kirja aina yöpöydällä.
Sanotaanhan että..Kirjojen ystävän ei tarvitse koskaan mennä yksin nukkumaan...
Sain juuri joulunajan lukemiseen tuon Finlandia-palkitun
ULLA-LEENA LUNDBERGIN  JÄÄ-tarinan.
Luulin että en ole aikaisemmin lukenut hänen teoksiaan.
Huomasin että hän onkin tämän Kökarin -Annan kirjoittaja.
Luin kirjan vuosia sitten Runnin kylpylän pikku-kirjastosta.
Varmaan samanlaista Piikatyttökin kokoilee omaan lomaparatiisiinsa.

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #65 : 19.12.2012 12:13:46 »
Tervehdys Anniliisalle ja kaikille muillekin goldenilaisille. Lukemiset ja kirjoittamiset olen siirtänyt suosiolla joulun jälkeiselle ajalle. Toki näitä sivuja käyn lukemassa samalla, kun katson Iltasanomien tuoreimmat uutiset, mutta kirjoittamaan en ole malttanut jäädä.

Olen saanut ystäviltäni lahjoituksena noin 1500 kirjaa "rantakirjastooni" lomalaisille. Kaksi suurta lahjoitusta. Tuttavaperhe muutti omakotitalosta kerrostaloon ja vähensi kirjojen määrää ja toinen suuri lahjoitus anopilta. Kirjat eivät enää mahdu ns. huoltorakennuksen "lukunurkkaan", vaan minun pitää laittaa pieni kirjastoni noin puolen kilometrin päähän lomataloista, syntymäkotini tiloihin. Ja jos vaikka tarjoaisi "kirjastoasiakkaille" teetä tai kahvia!

Joulu menee entisillä rutiineilla. Tutut herkut ja meitä on vain kolme aikuista.

Keskisessä Suomessa pakkasta noin 15 astetta. Mutta taitaa vielä nousta lukemat ennen joulun aikaa.

Jouluisia terveisiä kaikille.

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #66 : 19.12.2012 14:13:40 »
Tulin juuri kirjastosta kantamus joulunpyhien luettavaa mukanani. "Föliin" tarttui sellasia kuin: Sarasvatin hiekkaa, Leena Lehtolaisen Paholaisen pennut, Kähkösen Hietakehto, Petri Nevalaisen Saiskos pluvan ( Vesa-Matti Loiri) ja muutamia muita.  ???

Siinähän sitä joulunpyhät kuluu. Aattona menen pojan perheeseen ja muina pyhinä poikkeaa vieraita. Tapanintansseihinkin pitäis päästä!  ;D

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #67 : 23.12.2012 20:26:02 »
Tulin juuri kirjastosta kantamus joulunpyhien luettavaa mukanani. "Föliin" tarttui sellasia kuin: Sarasvatin hiekkaa, Leena Lehtolaisen Paholaisen pennut, Kähkösen Hietakehto

Väkeviä kirjoja, sanon ma. Sarasvatin hiekkaa vaikutti kovasti aikoinaan. Paholaisen pentuja pyörittelin kirjastossa kädessäni, mutta kun olin jo lainannut kuusi kirjaa, joista kolme uutuutta pikalainana, jätin sen pois. Kähkösen Hietakehto loppui viime yön pikkutunneilla. Sitä lukiessani huomasin, että väliin oli jäänyt sarjan edellinen eli Neidonkenkä, siksipä oli vaikea tajuta henkilöitä ja heidän suhteitaan. Monta vuotta sitten luin sarjan aiemmat kirjat, mutta jostain syystä Neidonkenkä jäi lukematta.
Jos et, pumpuli, ole perillä "kuka kukin on", saattaa olla työlästä ymmärtää Hietakehdon ihmisiä.
Tässä on yksi linkki, jonka avulla pääsee hieman juoneen Kuopio-sarjan tapahtumista ja Kähkösen ajatusmaailmasta.

http://kirsinkirjanurkka.blogspot.fi/2011/05/sirpa-kahkonen.html

Ehkä linkissä ei ole mitään uutta, mutta kuitenkin...

Minulla on nyt aloitettavana Ollikaisen Nälkävuosi. Odotan kirjalta paljon. Joulupukki tuo kirjan lahjaksi, kurkistin jo PP:n piilopaikkaan  ;) Mutta minkä kirjan?

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #68 : 24.12.2012 08:38:02 »
Että pitää mennä kurkkimaan PP:n piilopaikkaan!  ;D

Kiitos, Justiina vinkki-linkistä. Tämä Kähkönen onkin minulle aika outo. Lueskelen sitten, kun nämä "kuumat päivät" on ohitse.

PP:lle terkkuja!  ;)

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #69 : 24.12.2012 12:28:51 »
Äläpäs viilene pumpuli :o..Hyvää joulua

Liena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #70 : 28.12.2012 20:33:32 »
On vapauttavaa olla ja eleä ,kun joulu on ohi.Nyt voi sitten hyvällä omallatunnolla ja suurella nautinnolla alkaa lukea lahjaksi tulleita kirjoja.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #71 : 29.12.2012 17:27:13 »
Että pitää mennä kurkkimaan PP:n piilopaikkaan!  ;D
PP:lle terkkuja!  ;)

PP kiittää ja lähettää terveisiä Lännen Tytölle!

Kirja oli Antti Tuurin Rauta-antura. Pidän kovasti Tuurin tavasta kirjoittaa vuoropuhelutonta proosaa, ja PP lukee Tuuria itsekin. Eli kirja on valittu hieman samalla perusteella, jolla isät ostavat vastasyntyneelle pojallensa leikkisähköjunan tai autoradan.
Tosin PP soitti minulle kirjakaupasta ja luetteli uutuuskirjoja, sanoin hep Rauta-anturan kohdalla --- yllä mainituista syistä. 8)

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #72 : 30.12.2012 09:07:23 »
Aivojeni muistilokerot alkoivat askarrella tuon PP:n heittämän Lännen Tytön ympärillä. Lännen Tyttö on Giacomo Puccinin maailmankuulu ooppera.

Taru Pyhälä on levyttänyt Lännen Tyttö-nimisen kipaleen. Yhtään en jaksa sitä muistaa. En löytänyt sitä kuultavakseni. Ehkä joku viisaampi voisi sen tänne linkittää.  :)

Nää höpinät kuuluis tuonne musiikkiosastolle, mutta kun täällä tuli puheeksi, niin menköön!

Meillä on täällä Lännessä "hernerokka-sumu".  ;D

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #73 : 30.12.2012 11:20:53 »
 Täällä ei ole sumua mutta sataa sellaista märkää lunta,räntää,sanotaan täälläpäin.
Joulunviettäjät palaavat illalla kissansa luokse ja minä pääsen tästä pestistä irti.
Päätin vielä heille paistaa iltapalaksi pannukakkua,Kropsua ,niinkuin siellä eteläpohjanmaalla sanotte.
Surffailin vähän netissä ja katselin mikä ne erottaa toisistaan,siis nämä kropsut ja pannarit.
En muuta eroa keksinyt kuin maakunta rakkaus siellä kropsuun niinkuin meillä kalakukkoon.

Kirjan lukunurkkauksessa kun ollaan .
Minä olen myös Antti Tuurin kirjojen lukija,hänellä on niin hyvä
kerronta tyyli.
Kysyin kerran kirjaston hoitajalta onko Hanna Tuuri samaa kirjailijasukua.
Ei osannut sanoa.
Sain luettua nyt tämän JÄÄ-teoksen. kannattaa lukea,paljon mielenkiintoista asiaa luodoilla asuvista ihmisistä.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #74 : 30.12.2012 11:58:13 »
Kirjan lukunurkkauksessa kun ollaan .
Minä olen myös Antti Tuurin kirjojen lukija,hänellä on niin hyvä
kerronta tyyli.
Kysyin kerran kirjaston hoitajalta onko Hanna Tuuri samaa kirjailijasukua.
Ei osannut sanoa.
Sain luettua nyt tämän JÄÄ-teoksen. kannattaa lukea,paljon mielenkiintoista asiaa luodoilla asuvista ihmisistä.

Kiva että joku muukin nainen tykkää Antti Tuurista, nyt tarkoitin Tuurin kirjoista ja kerronnasta.
Hanna Tuuri on Antin tytär. Se jäi mieleeni jostakin haastattelusta. Hanna Tuuri kirjoitti jokin aika sitten kolumneja Kotilieteen.
Yritin linkittää tähän kuvan Hannasta, mutta se oli matkalla Googlesta tänne kadonnut ??? Kuvasta näkee sukupiirteet.

Jää on hieno kirja. Ihan oikea valinta voittajaksi. Nyt olen kahlannut kaikki muutkin ehdokkaat paitsi Populan. Varmaan Jää on parempi kuin Hassisen romaani.