Kirjoittaja Aihe: Kirjan lukunurkka  (Luettu 154588 kertaa)

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #30 : 28.09.2012 16:10:34 »
Vastaan itselleni; oon joskus aluksi kun tänne foorumiin osallistuin, alustellut
aihetta ;intomielisyys... Oli silloinkin havaittavissa jo että, suomalaisilla menee liian lujaa".
  Oomme sellainen kansa joka on saanut liian paljon, liian -vähän jälkeen..
Ei se oo kovinkaan hyvä, on tullut ahneus ja kostonhenki..
Se kostaminen onkin pirumpaa.. jos siihen kaikki kallonkutistajatkin " takertuisivat..
saattais ratketa moniakin solmuja.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #31 : 28.09.2012 22:34:32 »
Ensimmäinen viestisi oli niin kryptistä Kropsua etten saanut selvää. ::) Olen luullut osaavani lukea rivien välistä sinun juttujasi, mutta nyt olisi pitänyt tietää mihin lööppiin viittaat.

Toinen viestisi jo vähän valaisi sitä mihin pyrit.
Mulla ei ole koskaan ollut haaveita revanssista. En usko, että Sofi Oksasellakaan, vaikka hän nyt avaa äitinsä kotimaan historiaa. Ollut on mennyttä, me aikalaiset vain jouduimme myllerrykseen mukaan. Historiasta pitäisi pystyä sen verran oppimaan, ettei ainakaan samoja virheitä toisteta.
Ei koskaan enää.

Kirjoitat liian paljosta liian vähän jälkeen. Se on hyvin sanottu. Meillä on asiat todella hyvin nyt, jos on muistoissa ne entiset "hyvät ajat", joita itse asiassa ei ole koskaan ollut.

Kallonkutistajista tuli mieleen, että olisipa heitä ollut olemassa sota-aikana ja heti sen jälkeen. Ei ollut kriisiapua, oli tultava toimeen omin henkisin eväin olipa isä tai mies palannut missä kunnossa tahansa tai ei palannut lainkaan.
« Viimeksi muokattu: 28.09.2012 22:40:23 kirjoittanut Justiina »

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #32 : 29.09.2012 09:45:35 »
Mulla vähän taas eilen ehtoolla pahaa aikaa. Kummasti tää ikääntymine aikaansaa äkkipikaisia ajatuksia.
-ettensanoisi "sietämättömyyttä, voi johtua jakaantuneesta mielestäkin,,ei kyllä suvussa ennen todettuna.
Se Iltasanoman lööppi hyökkäsi mun naamalleni S-marketin ovipelestä.
Kuului jotenkin et" neuvostoliitto oli hyökkäämässä suomeen kohta sodan jälkeen..
En ostanut lehteä koskas en ennenkään oo ostanut.
Et semmonen tappaus!
 Saatan olla niitä "toisenkorvankääntäjiä joista isokirjakin varottelee,
joten en taitaisi sotatöissäkään tuntea sankaruutta..

espen

  • Vieras
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #33 : 29.09.2012 14:37:53 »
Se Iltasanoman lööppi hyökkäsi mun naamalleni S-marketin ovipelestä.
Kuului jotenkin et" neuvostoliitto oli hyökkäämässä suomeen kohta sodan jälkeen..
En ostanut lehteä koskas en ennenkään oo ostanut.
Et semmonen tappaus!

Minä taas ostin Ilta-Sanomat viimeksi muistaakseni v. 1976, tämän takia !

Suomalaismitalistit Montrealissa
 
Kultaa:
 Lasse Virén, 5 000 m ja 10 000 m
 Pertti Karppinen, Yksikkösoutu
 Pertti Ukkola, Paini 57 kg
 
Hopeaa:
 Antti Kalliomäki, Seiväshyppy
 Hannu Siitonen, Keihäänheitto

PS.
Noita Lööppien juttuja en ole vilkaissut koskaan, olenkohan typerä, kun en tykkää niistä?

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #34 : 29.09.2012 21:11:40 »
Se Iltasanoman lööppi hyökkäsi mun naamalleni S-marketin ovipelestä.
Kuului jotenkin et" neuvostoliitto oli hyökkäämässä suomeen kohta sodan jälkeen..

Sitä mediahöpötyksen sietämättömyyttä löytyy täältäkin. En edes halua lööppikamaa nähdä, mutta minne silmänsä pistää, kun kaupan kassajonossa pitää tönöttää.
Oliskohan  toimittaja kuullut Jukka Tarkan uusimmasta kirjasta, muistaakseni  Karhun kainalossa. Kuuntelin äskettäin radiosta Tarkan haastattelua. Minulla on keittiön radio Puheella tai Ykkösellä ja sieltä tulee solkenaan politiikkaa ja kulttuuria. Jotakin jää aina mieleenkin.
Tarkka kirjoittaa kylmän sodan ajasta Suomessa. Joku nuorempikin historiantutkija on äskettäin julkaissut sotien jälkeisestä ajasta. Äkkiä niistä kirjoista lööpin ainekset saa repäistyä.
« Viimeksi muokattu: 05.10.2012 16:05:16 kirjoittanut Justiina »

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #35 : 02.10.2012 20:06:10 »
 Nuo iltalehtien lööpit joita aina ohikulkiessa ja kaupan kassajonossa katsellaan saavat aikaan monenlaisia ajatuksia.

 Sehän on niiden myyntivaltti.
 Silloin sotien jälkeen oli meillä viisas mies maan ohjaksissa.
Kyllä Kekkonen sai lähteä monta kertaa kylään itäiseen naapuriin selvittämään ja oikomaan asioita jos historiaan on uskominen.Eikös hänen lausahduksensa joskus ollutkin...Saatanan tunarit.. ..
 

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #36 : 05.10.2012 14:16:48 »
 Varmaan moni lukee vaan noita iltapäivälehtien lööppejä.
Minä luin nyt Puhdistas-romaanin toistamiseen.
Ajattelin että on helpompi seurata elokuvana kun on muistia virkistetty.
Joku teistä mietti mennäkö elokuvana katsomaan.
Arvosteluissa sanotaan väkivaltaiseksi.

Kun kunnolla juoneen perehtyy niin mielenkiinto herää.
Vapaan Viron talonpoika ei halua kolhoosiin töihin.
Aliide menee naimisiin venäläisen kanssa että säästää henkensä ja lapsuuden kodinsa.

Miten asiat on ilmaistu elokuvassa,nähdään...

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #37 : 05.10.2012 16:23:58 »
Saattaa jäädä Puhdistus elokuvana näkemättä. Lukiessani kirjaa mielikuvittelin tapahtumat. Usein kirjasta tehty elokuva on pettymys, samoin elokuvan pohjana olleen kirjan lukeminen, koska silloin elokuvan tulkinta näkyy silmissä ainoana oikeana. Näin on esimerkiksi Tuntemattoman sotilaan kohdalla.

Luen parhaillaan Eeva Kilven päiväkirjamerkintöihin perustuvaa kirjaa Kuolinsiivous. On tullut vastaan monta vanhenemiseen ja lähestyvään kuolemaan liittyvää ajatusta, jotka tuntee omikseen.

pauliina

  • Vieras
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #38 : 05.10.2012 16:46:01 »
 Kävin katsomassa Puhdistuksen. Kirjan olin lukenut jo silloin heti kun se ilmestyi.  Leffassa tulee väkivaltakohtaukset paremmin ja kovemmin esiin kuin kirjaa lukiessa.
 Viereinen rouva ei ollut lukenut kirjaa ja niinpä hän lähtikin kesken esityksen pois...

 Paremmin ymmärsin leffasta mitä Oksanen sillä puhdistuksella oikein tarkoitti.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #39 : 06.10.2012 09:22:13 »
En suinkaan mitenkään mitätöi noita lööppejä,sieltähän aina nopsaan lukaisee missä mennään.
 Nyt mietin ,pitääkö lauantaiilta uhrata aina puoleen yöhön tuon kohutun MANNERHEIM-ELOKUVAN TAKIA.

Kurkistin vähän YLE-AREENAN puolelta.Varmaan ihan hyvä tarina sotilaan elämästä.
Heti alussa kummitäti neuvoo orpoa poikaa....Jos maailmassa aikoo menestyä pitää käyttää älyään...
Maisemat ovat kauniita mutta vieraita suomen sotilaille,ei kai niitä pidä samaistaakaan suomeen..

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #40 : 06.10.2012 23:39:10 »
Löysinpä nurkistani Erkki Tantun sananparsikuvituksia "Viina ja humala". Kuvat puhuvat enemmän, kuin teksti, mutta minun tekniikkani lainaa vain tekstin ja Varsinais-Suomalaiset tokaisut, teistä m,onikun on niiltä suunnilta!

"Ei tämä opetus tekis paha muilka, sanos lukkar ko juavuksis ol ja ämm hakkas"

"Tämmöst tämä nys sito, sano Eetu ko juavuksis ol"

"Kyl vähemä sai, sano Vähätalo ko Isotalo myys kalavetes ja ost viina"

"Määkitään kans, kon kerraj juavuksis ollaa"

"Vastam pistä kun kusilaine juna" Vastassa oli järjestysmies!

"Ei tol nykyaja nuorisol änä ol kun kolm asja miäles: flika, viina ja mobeti. Ei sillo semmost ollu ku mä nuar oli - ei sillo mittä mobeti tunnettu"

"Mennee niin ko terva lahhoon kantoo" Isäntä nostaa maljijaan!

"Kumpi nys sit hääly, minä taik alos? kysys merimiäs hammin krouvis"

Kirjasen takakannen teksti selvittää:

Erkki Tantun kuvittamia sananparsia on julkaistu yhdessötoista kokoelmassa ja niistä toimitetuissa neljässä valikoimassa yli kahdeksansataa. Kokoelmat käsittävät aina kuvittajan tuoreimmat, aihepiireiltään moninaiset työt. Kuvia on käytetty myös joissakin maakunnallisia huumorinlaatuja käsittelevissä kirjoissa, mutta muuten  niitä ei ole julkaistu aiheittain ryhmiteltyinä.

"Viina ja humala" kertoo, millaisia lentäviä lauseita Suomen kansa on näistä rakkaista aiheistaan puheessaan käyttänyt.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #41 : 10.10.2012 11:24:14 »
Erkki Tantun piirroskirjat ovat huvittaneet monesti.
Nyt harmittaa, ettei hyllyssäni ole yhtään sananparsikirjaa, mutta mieleen nousee monta hauskaa kuvaa ja lausahdusta. Loukkaantuisikohan joku murteen taitaja, jos yrittäisin kirjoittaa muistumia?

Rikasta halaa vaikka hampaat irvessä, sanoo piikalikka ja rutistaa lihavaa isäntää.

Tää se on gon luttet krassa, sanoo eukko kun tupa palaa.

Mää vihaan miehiä kukoosta alkaen, sanoo emäntä kukko kainalossa, kirves kädessä hakkuupölkyn vieressä.

Enhän mää, mutta kun meilän pojat tahtoo niin puhlasta, sanoo emäntä ja kuivaa astioita alushameensa helmaan.

Mitä huono huokailet, kun turva on kelkassa, sanoo ukko kun eukkonsa vetää häntä vesikelkassa jäällä.

Hauskempia nämä olisivat oikeilla murteillaan ja kuvan kanssa.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #42 : 10.10.2012 11:36:03 »
En suinkaan mitenkään mitätöi noita lööppejä,sieltähän aina nopsaan lukaisee missä mennään.
 Nyt mietin ,pitääkö lauantaiilta uhrata aina puoleen yöhön tuon kohutun MANNERHEIM-ELOKUVAN TAKIA.

Kurkistin vähän YLE-AREENAN puolelta.Varmaan ihan hyvä tarina sotilaan elämästä.
Heti alussa kummitäti neuvoo orpoa poikaa....Jos maailmassa aikoo menestyä pitää käyttää älyään...
Maisemat ovat kauniita mutta vieraita suomen sotilaille,ei kai niitä pidä samaistaakaan suomeen..

Katsoin elokuvan. Hoh hoijaa, kaikesta sitä jaksettiin meuhkata ja tappouhkausia kirjoittaa etukäteen.

Näppärä keksintö sinänsä laittaa isoisä kertomaan tarinaa kaukaisen maan sotapäälliköstä. Niinhän meilläkin kerrotaan tarinoita muista maista. Opettavaisuuttakin oli mukana. Mitään sotamarsalkkaa loukkaavaa en keksinyt, vaikka yritin olla kriittinen. Elokuvan hyvä puoli on sen lyhyys. Kuka jaksaisi katsoa 1½ tuntia saippuaoopperaa.

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #43 : 10.10.2012 23:45:41 »
Justiina, hauskat lainauksesi on Erkki Tantun sanaparsikuvia kirjastaan "Hyvä mieli kuin harakalla".

Lisäänpä muutaman:
Vaatik frouva tappama ja? sano Mataluat, ko märäntynny hauve myi. (Varsinais-suomi). Tyylikäs sulkahattuinen rouva ostoksilla.

Ei oo vatupassis, sanoo isäntä, kun rakennusmestari tiällä meni. (Etelä-Pohjanmaa).

Toivoss elämme ja aikatam viätämme, sano vanhapiika kissalles. (Varsinais-Suomi).

Kirjassa yli 80 sivua hauskoja sutkautuksia.

Viidellä eurolla ko. kirjan löysin kirpparilta. Samalla reissulla löysin Selma Lagerlöfin romaanin "Suotorpan tyttö", neljäs painos vuodelta 1920. Kirjan "esipuheessa" Juhani Aho kiittää ystäväänsä Herra Werner Söderströmiä siitä, että tämä on ryhtynyt suomentamaan SelmaLagerlöfin teoksia.

Samalla sain myös Ilmari Kiannon teoksen "Vanha pappila", vuodelta 1922 ja Aapelin "Meidän herramme muurahaisia".

Minun on aivan pakko lainata Aapelin alkua pakinasta "Neiti Koskinen, lehtienmyyjä":
"Melkein viisikolmatta vuotta olen nyt yhtä kyytiä istunut torinkulmassa näitä lehtiä myymässä, niin että olen minä nähnyt maailmaa.

Talvella ihmiset ovat tavattoman ystävällisiä. He kysyvät kaikki, eikö minun tule kylmä siinä istuessani, viimassa, tuiskussa ja pakkasessa. Totta herrantähden minun on kylmä siinä istuessani, vaikka olenkin vuorannut itseni ylt`ympäriinsä sanomalehdillä, niin että pahimmilla säillä olen kaulasta polvitaipeisiin asti yhtä julkista sanaa. Mutta ei passaa sanoa palelevansa. Yleisö arvelee muuten, että sen pitäisi osoittaa sääliä, eikä kukaan osta lehtiä monta kertaa säälistä. On se niin, juu.

Hyvin harva tietää, että olen neiti. Koska olen tällainen aika paksu ja punakka, minua on nimitetty rouvaksi. Minun puolestani saavat sanoa miksi hyvänsä, näin liike-elämässä ei sovi olla kovin tarkka. Joskus olen harmitellut, etten ole kauniimpi, kauppa ehkä kävisi paremmin. Vaikka en sentään tiedä, paljon on rouviakin asiakkaina. Poskieni pienet verisuonet ovat katkeilleet ja tekevät minusta juopon näköisen. Olen iloinen, että huomasin sen vasta nyt kuusikymmenvuotiaana. Mitä minä mokomasta, katson vain harvemmin peiliin. Jne. jne."

Monta hauskaa hetkeä saan Aapelin pakinoiden myötä elää. Ovat niin elävästä elämästä.

Hesassa oli vielä 70-luvun alkaessa, jolloin sinne menin, lehtimummoja monen monessa kadun kulmassa ja raitiovaunuissa oli rahastajatkin ja Elannon tavaratalossa ja Stockalla hissitytötkin valkoiset hansikkaat kädessään. Että kyllä meitä palveltiin!

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #44 : 11.10.2012 22:16:18 »
"Tulin tännekin kattoon", sano Mettälän faari, kun hän ruumaan putos.

"Toi tiä meirän kaikkien käör täyty", sano vanhapiika, ku hä hääsaaton näki.

"Kuallaan sitä viälä meilläki", sano Freeti, kun hautajaissaaton näki, eikä ollu kututtu.

Nämä Tantun kuvittamat sananparret löytyivät toisaalta netistä.
Tuota Freetiä olen lainannut vapaasti vähän vastaavissa tilanteissa. Sattuuhan sitä itse kullekin ettei kutsuta...

Mukava löytää toisiakin Aapelin ystäviä. Aapeli osasi hymyillä ihmisille lämpimästi ilman ilkeyden häivääkään. Pikku Pietarin pihan ihmiset ja varsinkin Karoliina Jormalainen (muistinko oikein nimen?) on kuvattu mestarillisesti.