Kirjoittaja Aihe: Kirjan lukunurkka  (Luettu 154564 kertaa)

Inkeri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Kirjan lukunurkka
« : 24.07.2012 17:58:12 »
Monta on nurkkaa torpassakin, niinpä laitetaanpa kirjahylly sinne yhteen nurkkaan oottelemaan sivujen selaajia, kons milloin minkinlaisen teoksen kimpussa ajatuksiaan tuulettamassa.

Saaspas nähdä , vaikka kuuskulmaseks pytinki muotoutuis, kun aiheita pukkaa.

Sain juuri viimeviikolla luettua paljon julkisuutta saaneen Katja Ketun kirjoittaman Kätilön, jota odottelin monta kuukautta kirjaston varausjonossa, olihan teos ollut ehdolla Finlandia palkinnon saajaksi.

Aihehan siinä on hyvin koskettava, sodan ajan saksalais-suomalainen rakkaustarina, ja kaikkine nuorten suomalaisnaisten kokemuksineen.
Mutta, mutta, se kielten sekamelska teki lukemisen suorastaan tuskatuttavaksi ja todellakin hitaaksi.
Näin jälkikäteen muistini mukaan siellä oli meänkieltä, norjaa, ruotsia, venäjää, suomea , saamea ja saksaa.

Varatkaa siis aikaa lukuhetkiinne ajatuksen kera , aloittaessanne tutusmisen tämän kirjan sisältöön.


Olisipa kiva tietää mielipiteitä tästä " Kätilöstä "  :-)

Kuva suurenee hiirellä klikatessa .


.
« Viimeksi muokattu: 24.07.2012 19:11:10 kirjoittanut Inkeri »
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovissa hiihtäminen !

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #1 : 24.07.2012 20:08:22 »
Pieni oikaisu, Kätilö ei ollut Finlandia-ehdokkaana, vaikka monien kriitikoiden (ja minunkin mielestäni) olisi ehdottomasti pitänyt olla.  Joukkoon oli valikoitunut heikompiakin esityksiä, esimerkiksi Laila Hirvisaaren kirjan sain vain sinnillä kahlattua läpi.
Kätilö ei ollut helppolukuinen teos, mutta pidin siitä kovasti.
Lukemisesta on jo monta kuukautta, joten en enää muista yksityiskohtia tarkasti. Ilmeisesti kielten paljous ei haitannut, mutta juonen kuljetus vaati lukemaan kirjan kaksi kertaa läpi. Vasta toisella kerralla minulle valkeni kuka kukin oli ja miksi mitäkin teki.

Satuin löytämään kirjastosta Katja Ketun esikoiskirjan Surujenkerääjä. Olen juuri lukemassa sitä noin puolivälissä.
Takaliepeessä sitä luonnehditaan riemukkaan groteskiksi sukusaagaksi, rujonkauniiksi tarinaksi kostosta ja vastuusta.

Hyvin mielenkiintoinen kirjoittaja tämä Katja Kettu.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #2 : 25.07.2012 10:16:54 »
Näin kesällä jää lukeminen entistä vähemmälle ja tämä tietokone jo valitettavasti sitä vähensi.

Viimeksi olen lukenut Enni Mustosen Lapinvuokko ja nyt on meneillään Pirjo Tuomisen Perintömaat.
Mustonen on kevyttä luettavaa ja Tuomiseen tykästyin lukiessani hänen historiallisen Satakunta-sagansa.
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Inkeri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #3 : 25.07.2012 11:31:04 »

Justiinalle kiitokseni oikaisustasi Finlandia palkinnon ehdokkaiden tiimoilta, ikä tekee tehtäviään muistini kohdalla.

Hemulin tavoin on tietokoneen käyttö vähentänyt minullakin kirjojen kulutusta, mutta syyspimeiden tultua uskon asiaan tulevan muutosta. Varmaankin se Lapinvuokko on kiinnostavaa luettavaa, sillä onhan aihe sodanajalta.
Aika lentää siivillä, sillä onhan jatkosodan alkamisestakin kulunut jo 71 vuotta,,,aivan ihmisen ikä .

Onneksemme meillä on kirjastolaitos josta voi hakea lisää luettavaa. :)
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovissa hiihtäminen !

espen

  • Vieras
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #4 : 25.07.2012 13:44:52 »
Viimeksi olen lukenut tuommoista dokkaria:

Kiveen hakatut – Urheilusankaruuden jäljillä

Ilo ja onni, kärsimys ja pettymykset – ne kuuluvat ihmiselämään. Tässä teoksessa esitellään merkittävien suomalaisten urheilijoiden ja urheiluvaikuttajien ainutlaatuisia tarinoita. Kohdetta kunnioitetaan, mutta rosoisimpiakaan elämänpolkujen vaiheita ei väistellä.

Kirjassa on kaksikymmentä henkilökuvaa ihmisistä, jotka ovat antaneet suomalaisille monia ikimuistoisia hetkiä. Kirjan kirjoittajat, Ylen urheilutoimituksen tuottaja Arto Teronen ja toimittaja Jouko Vuolle, ovat tehneet suosittua radiosarjaa Kiveen hakatut ja julkaisseet kirjan Kiveen hakatut – Urheilusankaruuden jäljillä. Tässä teoksessa he kertovat jälleen uusia mielenkiintoisia elämänkohtaloita suomalaisista sankareista.


http://www.kirjapaja.fi/tuotteet/2043-suomalaisia-urheilijakohtaloita

Sain viime Jouluna sen  lahjaksi. Ei tosiaan nykyään ole tullut paljon luettua. Se on sääli. Mediavoimat paukuttaa päälle, sitten on netti ja firaabelihommat. Ei kerkee, vaikka on eläkkeellä. Harmin paikka silti. (Oliko hyvä selitys lukemattomuudelle?)

 3

espen

  • Vieras
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #5 : 25.07.2012 17:54:28 »
Just, just. Luin joskus jotakin ruotsalaista pehmeäkantista dekkarikirjaa. Olihan se hidasta, aina piti plarata sanakirjaa välillä.

No jotenkin pääsin sitä takkuamaan, kun oli kuiten kielioppi auttavasti hanskassa. Juu olishan se hianoo osata lukea jotakin muutakin, kuin suomea.

PS. Hehheh ja hohhoh, tai osaahan sitä lukea, mutta kun ymmärtäis lukemansa myös.

merituuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #6 : 25.07.2012 17:57:20 »

  Olen juuri lukenut Rosa Liksomin "Hytti nro 6". Sanoisin, että kirja oli mielenkiintoinen, vaikka teksti oli kyllä
aika rivoa. Huh,huh on se ollut matkustamista.
 Aikaisemmin olen lukenut hänen novellikokoelmiaan, mutta niistä en pitänyt.

Inkeri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #7 : 25.07.2012 20:32:44 »
Viimeksi olen lukenut tuommoista dokkaria:

Kiveen hakatut – Urheilusankaruuden jäljillä

Ilo ja onni, kärsimys ja pettymykset – ne kuuluvat ihmiselämään. Tässä teoksessa esitellään merkittävien suomalaisten urheilijoiden ja urheiluvaikuttajien ainutlaatuisia tarinoita. Kohdetta kunnioitetaan, mutta rosoisimpiakaan elämänpolkujen vaiheita ei väistellä.

Kirjassa on kaksikymmentä henkilökuvaa ihmisistä, jotka ovat antaneet suomalaisille monia ikimuistoisia hetkiä. Kirjan kirjoittajat, Ylen urheilutoimituksen tuottaja Arto Teronen ja toimittaja Jouko Vuolle, ovat tehneet suosittua radiosarjaa Kiveen hakatut ja julkaisseet kirjan Kiveen hakatut – Urheilusankaruuden jäljillä. Tässä teoksessa he kertovat jälleen uusia mielenkiintoisia elämänkohtaloita suomalaisista sankareista.


http://www.kirjapaja.fi/tuotteet/2043-suomalaisia-urheilijakohtaloita

Sain viime Jouluna sen  lahjaksi. Ei tosiaan nykyään ole tullut paljon luettua. Se on sääli. Mediavoimat paukuttaa päälle, sitten on netti ja firaabelihommat. Ei kerkee, vaikka on eläkkeellä. Harmin paikka silti. (Oliko hyvä selitys lukemattomuudelle?)

 3
Nostappa lahjakirja yöpöydällesi  josta sen helposti avaat luettavaksesi.
Kas kummaa , kun luet yhden urheilusankarin uroteot yhden kuukauden aikana, josta kilttinä palstan kirjoittajan tietenkin kirjoitat arvostelusi meille  ;) , niin kahdenkymmen kuukauden kuluttua tiedämme kaikki Goldenin väki , kenelle tai mille kovimmat Bravoo huudot  kajautit .


Antoisia lukuhetkiä ;D
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovissa hiihtäminen !

Inkeri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #8 : 25.07.2012 20:46:20 »

  Olen juuri lukenut Rosa Liksomin "Hytti nro 6". Sanoisin, että kirja oli mielenkiintoinen, vaikka teksti oli kyllä
aika rivoa. Huh,huh on se ollut matkustamista.
 Aikaisemmin olen lukenut hänen novellikokoelmiaan, mutta niistä en pitänyt.
Samoja tuntemuksia oli minullakin kirjan suhteen. Ehkä odotin kirjalta liikaa .
Pessimismi oli päällimmäisenä melkeinpä kaikessa kirjan kerronnassa, joka häiritsi omaa  mielikuvitus matkaani  ;)
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovissa hiihtäminen !

Inkeri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #9 : 31.07.2012 23:35:21 »
Että voikin vielä vanhoilla päivillään tehdä oman ennätyksensä kirjan lukemisen nopeudessa.
384 sivua tuli luettua noin puolessatoista vuorokaudessa, jonka välillä tuli muutama tunti nukuttuakin.

Kirja oli esikoisteos S.J.Watsonin kynästä *Kun suljen silmäni*, käytyään ensin kirjoittajan kurssin, niin aloitti kirjoittamisen.
Hänen kielikuvansa, ja helppo kerrontansa suorastaan koukutti ahmimaan tekstiä .
Aihe oli alusta alkaen mukaansa tempaava, jossa  nuori nainen yön nukkuessaan unohti täysin aikaisemmat elämänsä tapahtumat, jopa oman nimensäkin.
Erinomainen kirja , jonka parissa ei päässyt pitkästymään.

Kuva on kirjaston valikoimasta.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2012 10:51:30 kirjoittanut Inkeri »
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovissa hiihtäminen !

Inkeri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #10 : 18.08.2012 17:53:57 »
Kas kummaa, kun menee vallan yksinpuheluksi tämänkin ketjun kanssa.

Niin väärin voikin ennakoida ,kun tätä ketjua aloittaessani arvelin Golden Agessa olevan paljonkin kirjallisuutta harrastavia jäseniä. Toisin kuitenkin kävi, vai olinko väärä ketjun aloittaja, kenties ?

Joillakin keskustelupalstoilla on suorastaan tunkua kirjallisuutta käsittelevistä ketjuista.

Televisiosta tuli Timo Harakan ohjelma  * Kymmenen kirjaa vallasta*, joka on mielestäni erittäin hyvä ohjelma, ja hyvät haastateltavat. Mainiosti Merja Ylä-Anttila  iloitsi Hirvisaaren kirjasta *Minä Katariina* kuinka miehetkin ovat joutuneet kiipeämään reittä pitkin  ;). Tasa-arvoa siinäkin on tullut toteutettua.

Siihen kirjaan on tulossa jatkoa, mielenkiintoista luettavaa varmaankin , toivottavasti, mutta vasta viimeisen lauseen jälkeen tietää totuuden.

Varmaankin jotain opettavaista siitäkin löytyy, kuten minulle edellisestä Katariina kirjasta, että hän oli syntyperältään 12-vuotias saksalainen prinsessa venäjänmaalle muuttaessaan.
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovissa hiihtäminen !

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #11 : 18.08.2012 18:52:16 »
Äkähän hättäile ,Inkeri, kyllä täällä lukijoita on. Nyt vaan ainakin itselläni on ajat, että kirja makaa yöpöydällä koskematta. Syksyn pimeillä ja talvella sitten.

Täällä on keskusteltu kirjoista ja lukemisesta ainakin ketjussa 14.02.11 "lukeminen" ja 14.10.11 Kiva Kalle. Ehkä muillakin ketjuilla.

Kuulun lukupiiriin,  joka koontuu taas syksyllä. Palataan asiaan  :D


Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #12 : 18.08.2012 20:28:08 »
Olen viimeksi kahlannut läpi esikoiskirjailija Henna Helmi Heinosen kirjan "Veljen vaimo".
Ei minun tarvii hänen seuraavia kirjojaan lukea.

Nyt odottaa vuoroaan Enni Mustosen "Jääleinikki", on jatkoa "Lapin vuokolle".
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #13 : 19.08.2012 10:23:53 »
Onhan meitä lukijoita,näitä Inkerin lukemia kirjoja on kyllä jo kommentoitukin.
Luin niin Kätilön kuin Hytinkin jo viime talvena ja niistä vaihdoimme myös mielipiteitä silloin.
Nyt on ..työn alla ..Paula Havasteen  Kaksi rakkautta  joka on jäänyt silloin aikanaan lukematta.
Huomasin että siihen on nyt tulossa jatkoa.
Odotan myös mielenkiinnolla Sofi Oksasen uutta kirjaa   Kun kyyhkyset katosivat.

Mielenkiintoisin kirja pitkään aikaan oli Luterilaisuuden A B C.
Kirjan toinen kirjoittaja on Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen.
Olen aina ollut sellainen epäilevä toduuden etsijä ja nyt sain vastauksen moneen mieltäni askarruttaneeseen asiaan.
Onhan meitä aina lapsesta asti peloiteltu niin monilla uskontoon liittyvillä asioilla.
Niinhän se on kirjoja rakastavan mietekin..Kun on kirja yöpöydällä ei koskaan tarvitse mennä yksin nukkumaan....

Inkeri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #14 : 19.08.2012 13:56:07 »
Tuskin sinä "Inkeri" mikään väärä ketjun aloittaja olet, itse en juuri kirjoja lueskele ja jos luen niin ne ovat swedun kielellä, mutta kyllä täällä oleva jengi lueskelee.

Taitaa vaan olla sellainen vuodenaika, että löytyy muutakin touhua helpommin kuin suurena luku kautena eli talvella. Niin, että malta vain mielesi kyllä se tästä pompahtaa liikkeelle.

Olen lukenut, ja tykästynyt Åsa Larssonin jännäreihin, mutta luen ne Suomeksi käännettynä .
Kyllä, maltan mieleni ;).
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovissa hiihtäminen !