Kirjoittaja Aihe: Pulinanurkka  (Luettu 974098 kertaa)

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #2010 : 10.01.2018 20:23:56 »
Komea ja jouluinen on kukkasi! Minäkin onnistuin ostamaan hyvän amarylliksen. Siinä on kaksi kukkavartta, kolmas puskee esille. Saa nähdä jaksaako avautua vielä. Ostin valkoisen, koska laitoin punaisen joululiinan. Onhan se vähän aneemisen näköinen päivällä, kun ulkona on lunta maassa ja puissa, valkoinen järvenselkäkin näkyy taustalla mitä nyt lumisen metsän takaa vähän vilkkuu.

Rupesin kirjoittamaan, kun selkäpiitäni karmii ajatus talvipulikoinnista ja sinne puroon kaatuneesta Ainulista. Hui! Olisiko aika jättää väliin uintiretket?
Vanhuus tulee vääjäämättä. Tänään sain yhden muistutuksen, kun kävin kuulontutkimuksessa. Kuulolaitteet tarvitaan kumpaankin korvaan. Meinasin jättää homman tulevaisuuteen, kun yöllä iski nuha. Nyt nenä on kuin rikkinäinen kuumavesihana. Tämmöistä valumista ei ole ollut naismuistiin. Onneksi kuulontutkijat lohduttivat, että he ovat päivittäin kaiken kuntoisten kanssa tekemisissä eivätkä hevin sairastu pienistä.

Tänään ei onneksi satanut kolattavaa, jospa ei sataisi moneen päivään.
Ei meilläkään näy talvikalastajia. Jää on todella huonoa. Älä mene Ainuli heikolle jäille ja pidä potkuri turvanasi. Tuli mieleen oma ikivanha potkukelkkani. Sain sen syntymäpäivälahjaksi äidiltä (täytin silloin 35). Äidin saatesanat kuuluivat näin: "Tässä sinulle vanhuuden tuki ja turva." Miten oikeassa hän oli siinäkin.

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #2011 : 11.01.2018 09:58:03 »
Mukavaa saada viestiä Savosta ja Karjalanmailta. Olkaa nyt varovaisia niiden järvienne kanssa!

Aloitin härkäviikot Tukholman risteilyllä. Tiistaiksi osui niin hieno, aurinkoinen päivä, että oli kuin olisi katsellut kesäistä merta ja saaristoa. En muista, milloin olisin viimeksi nähnyt auringon. Premium hytissä oli iso ikkuna ja kannelekin uskaltauduin.

Illalla viihdytti Arto Nuotio. " Ei huono! "

Kohti kevättä mennään!  8)

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #2012 : 13.01.2018 09:07:03 »
Lauantaihuomenta Ystävät!

Kyllä se tosiaan ilahduttaa mieltä kun toisetkin (kuin minä) Käyvät elonmerkkejä jättämässä. En aina ajattele niin että minun juttujani kukaan kaipaisi. On nykyään niin pienet ympyrät. Paljolti aika menee tässä kotona. Tapahtumat liittyvät Caroon ja kissoihin. Tänään tulee Sisko hoitolapsienssa kanssa pilkille. Kävin eilen sen koereiän tekemässä. Kyllä jäätä on ihan turvallinen kerros. Hyvä liikkua jalan tai potkurilla, kun lunta on noin 10 senttiä. Välillä oli ihan vedellä ja sitten tulivat nämä pakkaspäivät. En käynyt pilkillä viime talvena kun meni sen selkäleikkauksen tiimoilta melkein liikuntakyky.

Toivottelen antoisaa viikonloppua!

Kuva talvelta 2016

Opissa se on variksenpoika tuulessa

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #2013 : 24.04.2018 21:08:24 »
Ainulilla on edellä talvinen kuva vuodelta -16.
Muistelin kevättä kahden vuoden takaa ja löysinkin jäistä melkein kokonaan vapautuneen järvimaiseman. Kuva on otettu 27.4.2016. Nyt on vielä valkoinen jääkansi päällä. En uskalla mennä sinne kävelemään, koska jää on kuulemma puikkoontunutta. Taitaa kestää kauan ennen kuin laineet loiskuvat kotirantaan.

Ostin tänään multaa ja lannoitteita. Ehkä kuitenkin viljelykausi koittaa pitkän talven jälkeen. Hitaasti ja viivytellen kevät etenee. Vietin hartaan hetken kaupan siemenpussitelineen edessä. Mitähän sitä kylväisi ja taas kerran pettyisi. ::)

Valoisaa kevään odotusta kaikille tutuille ja tuntemattomille! Moni käy lukemassa, mutta äärimmäisen harva mitään kirjoittaa. Se on harmi.

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #2014 : 03.05.2018 06:46:09 »
Huomenta pulinoihin!

Mukava kun Justiinakin on jättänyt puumerkkinsä, varmaan joku muukin. Käyn täällä päivittäin joten varmaan huomaisin uudet kirjoitukset.

Minun elämäni jatkuu samanlaisena, näitä kotiolojani yritän kohentaa. Hitaasti edistyy. Saatiin kuitenkin kesä alkuun, tosin täällä säätkin ovat ainakin hyvin synkkiä ja harmaita, ei väripilkkua missään. Kyllä huhtikuun lopussa oli ihania aurinkoisia päiviä, nyt ei ole, sataa losottaa jo kolmatta päivää putkeen. Sivutiet ovat yhtä kuravelliä, ihan suututtaa lähteä mihinkään. Auto leipoo puolelta toiselle, siitä siihen että pysyy tiellä. Kotijärvestä lähtivät jäät liikkeelle Vappuna, eilen oli tuulinen päivä, niin varmaan hajosivat viimeisetkin rippeet. Kalaankin pääsisi, mutta vene on vielä nurin. Ehkä pojat tulevat Äitienpäiväksi, niin auttavat.


Kotieläinten kanssa on vaihtelevaa. Caro on tullut vanhuuden höperöksi. Sattuu vahinkoja sisälle, harva se yö. Olen koko talven mattoja pessyt. Se on hyvä kun tekee keittiön poikkimatolle, joka on siitä hyvä, että mahtuu pesukoneeseen. Kuivaksi ei meinaa saada missään. Kolmea pätkää tässä vuorottelen. Caro on myös ottanut huonoja tapoja joita ei ollut nuorempana. Haukkuu sisällä, komentaa ruokaa antamaan. Ei anna aamulla nukkua edes kuuteen, vaan pitää herätyksen. On univelkaa, meinaan nukkua seisovilleni päivällä. Ajattelin, että pitää ostaa jotain vitamiinivalmistetta jos se auttaisi pysymään virkeämpänä.

Kissoilla menee ihan hyvin, vähän kronklaavat ruokiensa kanssa. Muroja niille on jatkuvasti saatavana. Märkää ruokaa olen antanut kaksi kertaa päivässä, jos ei mene kuppi tyhjäksi niin en anna kuin kerran päivässä. Niitäkin joutuu laskemaan aamuyöllä ulos, en pidä hiekkalaatikkoa jatkuvasti. Siiri koskettaa varovasti peiton päältä herätyksen, Rami hakkaa sängyn laitaa.

Toivottelen teille kaikille hyvää keväänjatkoa, tietysti kesääkin kunhan se tänne joutuu. Hyvää terveyttä ja iloista mieltä!

« Viimeksi muokattu: 04.05.2018 07:52:50 kirjoittanut ainuli »
Opissa se on variksenpoika tuulessa

Liena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #2015 : 03.05.2018 20:52:30 »
Kyllähän lemmikkieläimet ovat ihania.Niistä on seuraa ja ne tuovat eloa,mutta on niistä vaivansakin .Vanhuus tulee eläimellekin ja silloin joutuu tekemään ihan kuin omaishoitajalle kuuluvia hommia.Melkein vaippoja pitäisi olla,niin se pesutyötä helpottaisi.
Rattoisia hetkiä ja hyviä yöunia toivottelen sinulle!

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #2016 : 09.05.2018 19:57:14 »
Hei kaikki!
Muutama sanan Ainulille ja Anniliisalle sekä kaikille jotka sattuvat tämän lukemaan.
Kun luin Ainulin kertomusta rakkaan Caron kunnon huononemisesta, tuli mieleen kaksi sanaa "rakkauden hinta". Niinhän se on, että kun jonkun tärkeän läheisen menetys uhkaa, tuntee kipua mielessään. Vaikka on paljon vaivaa, ei halua ajatella kaiken loppumista.

Huomenna on kaikkien Ainojen ja Ainien nimipäivä, meidän Ainulikin voi juhlia nimppareitaan. Onnea päivänsankareille!

Anniliisalle onnittelut uudesta puhelimesta. Doro on varmaan järkivalinta. Sitä mainostetaan vanhemman väen ensimmäiseksi älypuhelimeksi. Se näyttää selkeältä laitteelta. Minulle sitä ei esitelty, olisi ollut ehkä helpommin opittavissa kuin nykyinen. Kävin oikein kurssinkin puhelimen ominaisuuksien hallinnassa, mutta kaikkea en vieläkään osaa.
Kun tyttäresi tulee käymään, pyydä häntä laittamaan puhelimeesi 112-sovellus. Se on osoittautunut meillä tarpeelliseksi. Ja entäpä, jos eksyy metsään tai saa itse sairauskohtauksen, silloin mummo löytyy eikä jää metsänpeittoon.
Toinen paljon käyttämäni on Whatsapp-sovellus.- Mutta tärkeintä kai on soittaminen puhelimella. :D

Oikein ihanaa ja lämmintä kevätiltaa kaikille mukaville ihmisille! Laitan tässä menneitten keväitten kukkakollaasin huomisen  sankarittarille!
 

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #2017 : 10.05.2018 06:30:46 »
Kiitos Justiinalle onnitteluista!

Ainahan onnea tarvitsee. Hieman on mieli matalalla, mutta ehkä se siitä taas lähtee sujumaan. En tarvinnut eilen omaa saunaa lämmittää kun sisko pyysi rannalle kylpemään.

Ajattelin, että nopeasti ympäristö muuttuu, kun on tarmokkaat nuoremmat ihmiset ohjaksissa. Rannallakin on uusi hieno saunamökki ja kasvonsa pessyt ulkorakennus. Tulee kuulemma vielä grillikatos. Eihän vanhemmillani ollut voimia mitään ruveta rakentamaan ja laittamaan. Sisko osti tyttärensä kanssa porukkaan tuon syntymäkotini. Sisko laittaa miehensä kanssa kaikkea kuntoon. Ihan se on mukava nähdä.

Minulla on vielä piha haravoimatta. En ehkä sitä jaksa yksinkään tehdä, jos lapset eivät tule auttamaan. Olkoon haravoimatta, Luoja siistii kun nurmikko kasvaa. Jotain kukkia aion kasvatella itse. On monena vuonna ollut Köynnöskrassia ja tuoksuhernettä, niitä varmaan taas ruukkuihin kylvän. Mitään kukkapenkkejä en laita, vain noihin amppeleihin ostan kukat. Lähinnä on mielessä Mustasilmäsusannat rappusten kahtapuolen ja Orvokkeja ja Miljoonakelloja. Niistäkin on nykyään niin monia värejä ja muotoja, että on mieluummin runsaudenpula.

Toivottelen hyvää kesää, kait se jo alkaa olla käsillä. Ainakin puiden silmut näyttävät, että alkaa tulla hiirenkorvia.

Opissa se on variksenpoika tuulessa

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #2018 : 21.05.2018 07:37:55 »
Huomenta Ystävät!

Ajattelin muutaman sanan tähänkin kirjoittaa. Kesähän on alkanut upeiden säiden merkeissä. On mieluummin paistanut kuin satanut. Olen oman vointini sallimissa rajoissa tehdä näitä pihatöitä. Ei se kummoista vauhtia ole. Piha jäi pääosin siivoamatta. Kohtahan sen nurmikko peittää. Polttopuuhomma on vielä aloittamatta. Pitäisi pyytää mökkinaapureilta "Vihtoria" lainaan. Pitäisi kaataa omalta tontilta jokunen puu. Ovat niin lähellä rakennuksia etten itse uskalla, tuskin pystyisinkään kaatamaan. On se tämä kunto mennyt niin huonoksi.

Oli tarkoitus tehdä yksi kukkapenkki ja laittaa lavakauluksesta kehikko. Kun laittaa pari päällekkäin, niin voi jättää maan kaivamisen minimiin. Ajattelin kylvää kesäkukkia. On niitä perennoita tuossa vanhassa penkissä, mutta ei niistä oikein ole. Ostin ensimmäiset kukka-amppelit rappujen kahta puolen. Ovat helpot ottaa sisälle, jos tulee vielä yöpakkasia.

Täällä mustikka kukkii todella runsaana, toivottavasti ei tule pakkasia ja olisi riittävästi pölyttäjiä liikkeellä. Saisin marjat ihan omalta tontilta.

Toivottelen kaikille lukijoille hyvää kesän jatkoa!



« Viimeksi muokattu: 22.05.2018 07:13:46 kirjoittanut ainuli »
Opissa se on variksenpoika tuulessa

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #2019 : 23.05.2018 20:13:03 »
Mukavaa kuulla kuulumisiasi. Toivottavasti muutkin vierailijat kertovat keväänsä edistymisestä. Anniliisa on kukuttanut käkeä mökillään, mutta onko pumpuli mennyt maatilalleen. Minulle ei käki kuku, vain yhden kerran kuulin tuulen huminan yli pari kukahdusta. Vanhoilla ihmisillä oli ennen tapana sanoa jostakusta heikkokuntoisesta tuttavasta, ettei "se kyllä käkkee ennee enskevväänä kukuta". (Selvää suomea, eikö?)


Kesä tuli todella rysähdyksellä. Omenapuut kukkivat, tuomen kukinta meni helteessä nopeasti ohi. Meidän Pekka-omenapuukin näyttää tekevän monta kukkaa, mutta punakaneli pitää välivuoden. Sehän valmisti viime syksynä peräti neljä omenaa. Ei sitä aina jaksa olla hedelmällinen. ;)

Ainuli laittaa lavakauluksista kukkamaata. Minä olen ollut innostunut laatikkoviljelijä - vaihtelevalla menestyksellä. Nyt laatikot on vallattu! Neljässä kasvulaatikossa on kekomuurahaisten pesänrakennus käynnissä. Muurahaisia on legioonittain ja ne käyvät hurjaan hyökkäykseen heti, kun saavun paikalle. Olen yrittänyt häätää niitä kuljettamalla maata pois, etikalla ja soodalla, kanelilla... neuvot loppuvat, koska myrkkyjä ei voi kylvää kasvumultaan. Hassuinta jutussa on se, että olen tehnyt oksasilppurilla haketta ja levittänyt sitä käytäville. Nyt hake siirtyy tuhansien muurahaisten saattueissa laatikoiden nurkkiin. Se niistä siisteistä käytävistä.


Näissä viljelyhommissa tarvitaan Saarijärven Paavon asennetta. Minulla se alkaa olla lopussa. Viime syksynä saimme melko hyvän tyrnisadon, osa marjoista jäi poimimatta, kun tuli hyvin kylmät ilmat. Ensi syksynä ei tarvitse nähdä vaivaa. Yksi tyrni on kuollut täysin, lopuissakin näkyy myyräntyön tulokset. Myyrät kaivautuivat jo kesän aikana pensaiden juuristoon. Kuollut pensas oli se satoisin yksilö. Tietysti.


Meilläkin pitäisi kaataa puita pihan ympäriltä, mutta oman Vihtorin terveys ei riitä muuhun kuin työnjohdollisiin tehtäviin.


Laitan tähän kuvaparin ennen-jälkeen. Kuvassa on sama tyrni satoisana ja kuolleena.

Kesää kaikille!

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #2020 : 24.05.2018 07:07:13 »
Huomenta Ystävät!

Taitaa ollakin niin, että vain meillä Justiinan kanssa on sisua pilata puhdasta paperia. Olen joskus ottanut paperille kävijälukeman tästä Pulinanurkasta. Sitä on vaikea uskoa, että lukijoita on paljon. Laitoin muistiin 21 päivä, silloin oli lukijoita 386500 ja nyt 387950. Onkohan tuo kirjautumispakko se mörkö, ettei voi osallistua.

Koko eilisen päivän korjailin kalavehkeitäni. Oli aikomus lähteä järvelle. Siihen se lähtö hyytyi kun alkoi tuulla aika kovaa. Jäin suosiolla kuivalle maalle, saa nähdä kuinka tänään käy. Johonkin aikaan pitäisi ajella lähikauppaan. Uuteen kaikuluotaimeen olisi saatava haunleukaliittimet, että sen voisi kytkeä akkuun. Entisestä luotaimesta on hukkunutn yksi liitäntäjohto, siihen ei käy mikään muu kuin oma liittimensä.

Naapuri kävi kaatamassa pari isoa mäntyä tästä rakennusten vierestä. Pätkiminen ja karsiminen jäi minulle. Saapa nähdä saanko ne ennen talvea pienittyä ja tuolta pois. Ainakin haastetta on.

Toivottelen kaikille hyvää kesänjatkoa ja terveyttä!


« Viimeksi muokattu: 24.05.2018 07:10:55 kirjoittanut ainuli »
Opissa se on variksenpoika tuulessa

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #2021 : 24.05.2018 14:07:12 »
Hupsista, koko sepustukseni lensi jonnekin!  >:(

Joo, oikeessa on Justiina. Olen aloittanut mökkikauden.

Viime viikolla kärräsin naapurin tuomia klapeja liiteriin ja hiki virtasi. Vielä kuumempaa oli illalla KK:lla. Kuumassa ja tungoksessa törmäsin Kropsuun. Hetken ehdimme jutella. Kertoi voivansa hyvin ja näyttikin hyvältä valkoisine hiuspehkoineen. Niin kuuma oli, että oli pakko lähteä kotiin kesken kaiken. Tosin sain seurakseni Pohjanmaalle matkaavan tanssitutun. Huilasi viileässä mökissäni ja lähti aamuyöllä köröttelemään Pohjanmaalle. Tuomet ja valkovuokot kukkivat.  :)

Eilen leikkasin vanhoja marjapensaita kuivista oksista. Alkavat vetää viimeisiään, mutta ovat tosi vanhoja ja olleet satoisia. Heti Talvisodan jälkeen istutettu omenapuu on näky. Runko on monessa solmussa, mutta kukkii hulluna. Illalla taas KK:lle. Tapasin esi-isieni synnyiseudulta olevan miehen. Olisi ollut paljon juteltavaa, mutta joku pitkätukka-blondi tuli väliin. Jätin areenan ja lähdin kotiin. Omenapuut ja sireenit kukkii.

Tiistaina mannekiinit esiintyy Senioripäivillä.  8)



Liena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #2022 : 30.05.2018 20:44:20 »
Enpä ole ehtinyt aikoihin näille sivuille poikkeamaan,ja siksi en tiennyt sitäkään ,missä ne veteraanipäivät olivat.Viitsitkö kertoa,kiitos!

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #2023 : 31.05.2018 15:05:29 »
Tarkoittanetko, Liena, Veteraanipäivillä minun Kaljupäitten Kiitoradaksi nimeämääni paikkaa?

Paikka on Huittisten Hirvensuuli, os. Erkkiläntie 21.

Joka keskiviikko on kuuluisat naistentanssit klo 19.00-23.45. Tietoa löytyy googlettamalla: Hirvensuuli. Täällä palstalla oli hyvin kauan sitten juttua kyseisestä paikasta, joku kuvakin.  :) ;D

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #2024 : 02.02.2019 07:42:37 »
Pliis.Ainuli.Toivottavasti et kyllästynyt  vaikka tyhjyyttä nämä huoneet kumisee


.Kyllä täällä nytkin moni kurkkii tätä sinun Aamunavaustasi.
 
 Ja kuinka paljon olisi ajankohtaista asiaa pohdittavaksi kun vain saatais taas myllyt pyörimään.
 
 Hyvää nimipäivää Aamu ja Lumi.