Kirjoittaja Aihe: ÄlyVähä  (Luettu 432000 kertaa)

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: ÄlyVähä
« Vastaus #15 : 25.07.2012 12:52:27 »


Ei ole yhtään kivaa tämä vanheneminen.
Tämä on kamalaa tämä nuoruudesta toipuminen.
Lapsenlapsi ilo teitty , entäs se oma rauha. Ensin tämä Mummon Kultapala, Mummon oma Mussukka.
Pienenpikin Muksu osaa aavistaa ja tietää varmaksi, tässäpä nyt on ikioma Valkoinen Orja.
Muksu Suuri Valkoinen Päällikkö.
Tämä nonstop uliseva Jukebox, alati tahtova Kakkakone tietää tasan tarkkaan mitä tahtoo ja vielä tasatarkemmin mitä ei.
Tahtoo useimmiten mitä ei voi saada, kännykän. kaukosäätimen, sakset, karkin. Ei tahdo syödä, ei mennä päiväunille. Eikä potalle. Tehdään housuun, onhan Orja, joka kakkapyllyn pesee.
Ei tahdo totella Mummoa, ei tarvi. Ei missään eikä minkäänlaisessa asiassa.
Siinäpä sitä päivä joutuisasti kuluukin otellessa. Mummo illalla puhkipoikki, luhistunut.
Sitten nämä fyysiset ja psyykkiset muutokset.
En todellakaan näe Iloa siinä että ruumini rapistuu, joko kerralla suuri luhistuma tai sitten pikkuhiljaa järsitään kuntoa alas pala palalta. En tässä niitä ala luettelemaan. Jokainen tietää omakohdaltaan.
Ja tama psyykkinen puoli. Eipä toimi polla niinkuin ennen, , Järki polviin valahtaa, ei täydellä tehollaan toimi. Nämäkin vaivat tuntee jokainen itse.
Senjälkeen tämä oma, ainainen rauha.
On rauha. Kukaan ei käy. Lapsi, aikuinen, hät`hätää :
" Ei, kyllä mun on nyt mentävä. Kiire." Istuttukin jo peräti puoli tuntia.
Lapsenlapsi, pian aikuinen, soittaa :
"Mä oon ihan pa, oisko sulla lainata ."
Tulee, ylettömällä kiireellä :
"Ei, kyllä mun on nyt mentävä. Kiire." Istuttukin samoin puoli tuntia.
Vanhuksille suunnattuihin rientoihin, yhteisviettoihin, harrasteisiin,
et lähde, koska siellä ihan yksinkertaisesti on tylsää. Matkustaa, istua koneessa tuntitolkulla, et enää jaksa.
Missä se on, se Ilo .
Minä vaan en tiedä.

Siitä huolimatta, Mummon kyynel herahtaa
kaulaan tavatessa kapsahtaa.

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: ÄlyVähä
« Vastaus #16 : 25.07.2012 17:47:48 »


SINÄ

Olen nähnyt Maata monta, olen kiivennyt Tunturin taa.
Olen pohjaan Meren laskeutunut, en löytänyt parempaa.
Sun luoksesi kaipaan päivin,
öistä luonasi uneksin.

Olen astellut Lemmikkilehdossa, uinut Suvannossa.
Katsellut korennon leikkiä, nähnyt pääskysen liitävän
Sinipilvien utuisten väistyvän,
Purppurapilven kohoavan
Auringon noustessa Merestä.

Olen Lehdossa katsellut tummaan Lähteeseen.
Nähnyt veden väreilevän Suvituulen helliessä.
Yöhuntujen päivän sulkevan syliinsä,
Vanamo kukkaan puhkeava
Suviyössä valkeassa.

Kuunnellut Libreton Satakielen Lehmuslehdossa.
Katselut hehkua Kuunsillan Tähtien tuikkeessa.
Mikään ole ei rakkampaa kun kanssasi olla saan.
Tyynyyn pääni painan,

- minä uneksin Sinusta.

Matleena -12
« Viimeksi muokattu: 05.03.2013 15:25:05 kirjoittanut matleena »

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: ÄlyVähä
« Vastaus #17 : 26.07.2012 10:06:04 »


ARTTU

Leipäni päälle voita tienasin aikoinaan piirtäjänä  Metropolitanissa,  Pääkaupungissa, Insinööritoimisto Kepponen & Neuvonta Oyssä. Oli sellainen keskisuuri maanmittausalan toimisto.
Meidän toimiston naispuolisten työntekijöiden tehtäviin kuului päivittäin myös puhelinvaihteen hoitajarouvan tuuraaminen rouvan ruoka- ja kahvitauoilla. Koitti jälleen  vuoro.
Varsinaista työtäni en pystynyt keskushuoneessa tekemään, aika kului ikkunasta tuijotellessa, suunnilleen vihellellessä sekä tietenkin puheluiden vastaanottoon ja yhdistämiseen. Eipä rasittaneet työt.
Niin sitten herätteli päiväunista yksi vaihteen ulkolinjoista, nyt siellä ei Huomenta toivoteltu eikä esittäydytty. Miesääni tokaisi:
"Kuka siellä on puhelimessa ?"
Tunnistin äänen omistajaksi Artun, maanmittarin, joka oli parhaillaan maastossa jossain Lapin perukoilla. Vanhapoika oli tämä Arttu, ainainen toimiston naisten härnäilijä ja kiusanhenki.
Nyt oli tilaisuus maksaa potut pottuina, niinpä iloisesti, samettisella äänellä lirkutellen puhelua jatkoin:
"No, Hei Kultsu ! Matllenaahan se täällä, joko on päässyt siellä kolttatyttöjen  huomassa toimiston akat unohtumaan ja kuurokin on näemmä tullut, kun et tunne. Oletko kovin siellä juhlinut tunturihotellissa, Etelän Miehellä sitä varmasti viuhka käy. Älä vahingossakaan eksy naineiden naisten kotaan, voi Aslakki huonoa tykätä.
Kellekäs halusitkaan yhdistettävän."

Muistaakseni vielä Pusi-Pusittelinkin.

Hiljaisuus,sitten puhkesi rajuilma, Ukkonen jyrähti, Salama iski.
" Täällä on TOIMITUSJOHTAJA Siltemo, KUKA siellä vastailee ?"

Eipä sitten sattunutkaan olemaan Arttu, ei.
Keskusyksikkö oli onnekseen vanhanaikinen pöytämalli, muuten olisi äänen voimasta räjähtänyt.
Minusta tuli siinä silmänräpäyksessä erittäin hiljainen, suljin puhelimen selittelemättä yhtään mitään. Uutta puhelua ei kuulunut.
Loppupäivä kului kohdallani äänettömyydessä.
Mikäli kuvittelin päässeeni asiasta kuin koira veräjästä, erehdyin pahan kerran.
Aamuna seuraavana soi puhelimeni, soittaja oli Johtajan yksityissihteeri, joka ilmoitti Johtajalla olevan minulle asiaa. Minulle yksin. Kuvittelin jopa äänesssä kuulostavan jonkinasteisen vahingonilon.
Maani myyneenä hiiviskelin Johtajan ovelle, painoin ovisummeria, vihreä valo välähti, sisään oli mentävä. Pahaenteinen hiljaisuus vallitsi ei istumaan pyydetty. Siispä seisoin pelosta kankeana. Johtaja mittaili kokolattiamattoaan kädet selän takana, loi minuun myrkyllisen silmäyksen, aloitti inhoa tihkuvalla, vaarallisen matalalla äänellä:
"Onko Teillä, rouva, aavistustakaan siitä, miksi Te siinä seisotte ?"
Tältä siis hiirulaisesta kissan kynsissä tuntui. Sain pienen, surkean vikinän aikaan :
"On, eikä ainoastaan aavistus, pelkään jopa tietäväni asianne, valitettavasti"
Johtaja jatkoi luotuaan uhriin synkeän mulkaisun:
"Onko tämän toimiston naispuolisilla työntekijöillä jonkinasteinen pätevyys neuvoa, opastaa ja ohjailla toimistoon soittavia miespuolisia asiakkaita, liiketuttavia tai peräti yhtiökumppaneita heidän naisasioissaan. Onko tämä käytäntö jatkuva, vai vain tarpeen vaatiessa, keskuksen päätettävissä.  Minulta on ilmeisesti päässyt ohi silmien livahtamaan tämäntasoinen tehtävä työsopimuksessa ? Totta puhuaksi tarkistin juuri työsopimuksenne, en löytänyt sieltä mitään mainintaa ko. palvelusta. Onko Teillä mahdollisisesti jotain sanottavaa. Vastatkaa. "
Vastausta ei syntynyt.
"ULOS !"

Hiljaisempää henkilöä, kun nyt poistui Johtajan huoneesta sai Suomenmaasta hakemalla hakea. Ei taatusti olisi löytynyt. Siitä päivästä lähtien Keskuksen tuurausta hoiti täydellisen muodonmuutoksen kokenut naisihminen, vastaili erittäin asiallisesti, kohteliaasti, melkein niiaillen puheluihin. Ei juolahtanut enää minkänasteinen naisasioissa opastaminen mieleen.
Vajaassa tunnissa oli tämä uusi Tähti syntynyt.

Nimet erinäisistä syistä johtuen muutettu.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2015 07:58:50 kirjoittanut matleena »

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: ÄlyVähä
« Vastaus #18 : 27.07.2012 06:48:49 »
.
.



TUMMAISEIN, LINTUSEIN

Minä Tummaistain tuuditan.
Portaalla riihen hirsisen.
Herää luonto. Kevään aamu usvainen.
Loisti aurinko kultaa, vihertää koivupuut.
Vedet vapaana juoksi. Joet, salmien suut.
Kukkii vuokko. Aamuun herää perhonen.
Minä tuuditan Tummaistain.

Olin riihen uksen ma löytänyt.
Riihen aution, tumman, hylätyn.
Monia ovia kolkutellut, avattu ei.
Avattiin. Käsky painua Helvettiin.
Ei minua suvaittu.
Minä tuuditaan Tummaistain.

Saavuin ovelle riihen. Musta nokipiisi.
Nyt päättyykö tie. Vesi piisillä kuumeni.
Sinä synnyit oljille riihen, alle tummien,
nokisten hirsien. Alle keväisten tuulien.
Sua kohdellut kevät ei hellien.
Minä tuuditan Tummaistain.

Yö myrskysi, salamoi.
Sun vanhoihin raasuihin kapaloin.
Ei vaatetta muuta mulla.
Oljille riihen
uinumaan tummien tummaa unta.
Orsien mustien alla.
Yö tumma sun Maailmaan tulla.
Minä tuuditan Tummaistain.

Nyt istun riihen portaalla.
Mietin, oisiko parempi Taivaassa.
Elämäänkö vain hetkeksi luotu.
Sua rakastan, Lintusein pieni.
Anna en, tahtoon Luojan suostu.
Minä tuuditan Tummaistain.

Jos niin kävisi,
Sinusta Enkeli Luojan tulisi.
Pyydän, Tummaisein, Lintusein
siunaa maallinen tieni.

Minä tuuditan Tummaistain.


matleena -13
.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2015 16:47:35 kirjoittanut matleena »

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: ÄlyVähä
« Vastaus #19 : 30.07.2012 10:11:12 »


Matleenan Muistoja.
Yksinhuoltaja. oli Matleena Pääkaupungissa, Metropolitanissa..

TAITEILIJAN VIOLAN SAHTI

Taas Mummolassa, missäpäs muuallakaan, Pääkaupungin, Metropolitanin Lähiölokeroasukit viikonloppuaan, syksypuolessa kesää, viettivät.
Samat olivat ohjelmanumerot. Poika kiireellä, ensitöikseen, hyvä kun lakin päästä hyllylle nakkasi, valjasti Heppansa, Pappa-Huimanninn sinisten pikkurattaiden eteen. Taas käytiin rajuun taistoon verenhimoisia kannipaaleja vastaan saunatauspajupuskissa, yhä tihenevissä. Taas ehdotti Poika Papalle pidettäväksi lohikäärmelentonäytöksiä, maksua vastaan tietysti, Miu-Mingin, Rottavaarin, syntyperältään marsun, lentoharjoituksia, Pappa siepparina. Eipä heltynyt Pappa vieläkään. Suostui tosin vanhassa pyykkipaljussa vankina, keitettävänä, istumaan, mutta tulta ei saanut Poika alle viritellä. Joku Roti sentään.
Haukku-Koiruus tapansa mukaan myyräkaivuuseen kukkapenkin laitaan suuntasi. Rottavaari MiuMing kohtalooonsa tyytyen häkissään unia veteli, ei tiennyt lohikäärmeeksi, lentotaitoiseksi, opettelustaan tuon taivaallista,
Uneksi, vikinästä päätellen, joutuvansa juuri vinosilmä- kiinalaisukkojen pataan.
Kaikki hyvin , Mirkku- Kolli jossain retkillään, kehtasikin vanha Kolli. Pikkuveikkakin oli jo aikainen mies. Retkillään samaten Veikkakin jossain.
Hiljaista, rauhallista, sunnuntaiehtoota kulutettiin.
Kukin millläkin tavallaan. Oli Matleenan kontolle sattumoisin tietenkin, ihan vahingossa, porkkanoiden nosto osunut.

Vaan poikkesipa Mummolaan vieras....

Poikkesi tuttu mies Maalikyliltä, Jorma , sunnuntaita viettämään, tarinoimaan.
Tai ei tarinoinnista oikein Jorman kohdalla voinut puhua, melkolailla hiljainen, ujohko, oli tämä nuorimies. Jotain juttua syntyi kuitenkin, kunhan asia oli tarpeeksi merkityksellinen.
Ja nyt oli.
Vietti kesiään Jorman naapurina Taiteenharrastaja, asiantuntija, Metropolitanilainen. Tätä Jorma tarpeen vaatiessa kyyditteli ympäri pitäjää, paikasta toiseen uudenkarhealla autollaan. Mieluusti ajoi Jorma, mieluusti Taiteentuntija kyydissä istui.
Oli siis asia oordingissa kaikin tavoin.
Oli kyseinen Taidemies taas Jormaa kyytimieheksi kysäissyt. Oli kyseessä tärkeän Taiteilijan tapaaminen, ihan ostoaikeissa.
Ihan oli kysymyksessä Suuri Naivisti-Taitelija, Orvokkien, Kissojen Kuningatar, Taitelijarouva Viola.
Suostuihan Jorma. Oli joskus kuullut Violasta puhuttavankin, senverran että juuri ja juuri tämän tiesi, kovin arvostettu Rouva oli taiteilijapiireissä.
Matkaan siis, oli kaunis, sunnuntaipäivä silloinkin. Aurinko helotti sinisellä pilvettömällä taivalla, hiukan jo ruska väritti maisemaa.
Hyvin sujui matka, järvien rantoja ihailtiin, kaunista rantamaisemaa yleensäkin, niissä lepäsi taidetuntijan, Arvo oli tämä nimeltään, silmä.
Baarissa poikettiin välillä tupakin haussa, oli tupakkimiehiä tämä Arvo.
Perille saavuttiin valkeaan portinpieleen, punaisen Satumökin eteen auto parkkeerattiin.
Oli, -sunnuntaista ilmeisesti johtuen , väkeä kertynyt Violan pihaan sekä pikkuiseen tupaan melkolailla.
Olihan Violan maine Taiteilijana jo ottanut tulta alleen. Sana kiersi.
Osa ostaakseen, osa muuten vain katseli todella kauniita kissa-, orvokkitauluja. Kyseiset kissat olivat nyt todellisessa Kissojen Paratiisissa , istuksivat millloin kenenkin taulukatselijan sylissä siliteltävänä. Ja niitä siliteltäviä riitti tässä mökissä. Ei tiennyt Viola itsekään Kissojensa, malliensa, tarkkaa lukumäärää.
Niitä joka tapauksessa oli kymmeniä vilistelemässä valtavien kukkien, marjapensaiseden lomassa.
Arvo autosta nousemaan, Jormaa valistamaan.
"Mie vain käväse. Taulu jo paketissa pitäisi olla. Oota sie täällä, eihän tuonne pikkumökkiin mahukaan, on nii suurilukuisesti kansaa likkeellä. Istu vaik pihamaalla. Kauniita kukkii vaik katsele, niitähä näkkyy oleva kun kukkakaupassa Violalla. "
Arvo tupaan nousemaan, pihamaalla vitkasteli juttelemassa, pitihän sitä arvoita sisällä olevista lukemattomista Violan tauluista kyselijöille antaa.
Asiantuntija kun oli.
Vihdoin tupaan sisälle jouti astumaan tämä Arviomies.
Jorma jäi autoon odottelemaan, pihaa, perin kaunista katseli.
Oli Jorma ollut edellisen yön kyytimässä poikasakkia tansseihin, takaisin kunkin , joka ei saatolle päässyt, kotiinsakin avulias Jorma kyyditsi.
Lämmin oli päivä, Arviomies viipyi ja viipyi, alkoi Jormaa armottomasti nukuttamaan. Tietäähän sen, nuorimies oli melkein koko edellisen yön kosiomiehiä tansseista kyydinnyt.
Jätti auton ikkkunan auki, sai raitista ilmaa.
Ja nukahti.
Heräsi, auton ikkunasta työnsi päätään tumma, kaunis, keski-ikäinen rouva, kultakorut korvissa, ranteessa kilisi. Kovin oli kaunis tämä yhtäkkinen Ilmestys.
Ei tuntenut Jorma Rouvaa, oletti tämän olevan yksi taidevierasta.
Rouva Jormaa silmäili, kumartui maahan auton viereen, nosti, työnsi Jorman rinnuksille auton sisään avoimesta ikkunasta sahtihaarikan, vienolla äänellään, hennolla lausahti :
"Ottaa nyt kyytimieski ja maistaa, onko makua sahtii päässy veden joukkoo ollenkaa."
Jorma kaunista Rouvaa katseli, hentoa, ääni kuin musiikkia, ihaili.
Olipa tosiaan sointuva , lintujen lipertelyähän tuo Rouvan ääni oli.
Vastasipa ujo Jorma Rouvalle :
"En minä, Kiitos vain, voi ottaa nyt mitään väkeviä, olen kyytimehenä, ei se nyt sovi millään. Päähän vielä menee."
Silloin muuttui yhtäkkisesti, salamannopeasti, ääni Rouvan kellossa, koveni, naama nyt tummanpuhuvana, kiljaisi, suorastaan rääkäisi melkoisin äänivaroin, Jormaa edelleen, nyt kiukkuisena, silmät viiruina, tuijotti:
"Vai päähän," kiljui FRouva, vähääkään silmät suihtirenkaina tuijottavista vieraista pihamaalla välittämättä.
"Ei se sahti mihkää päähä mene, Mu...uun se menee , ei mihkää päähä. Vai päähä, höh. Mikä mies sie oot, ku et tuota vertaa tiiä. Päähä muka, mihkä päähä se.." Jatkoi Frouva muista välittämättä kiljumistaan pihamaalla.
Sydänjuuriaan myöden säikähtäneenä Jorma Frouvaa tuijotti. Mitä sitä Jorma muuta olisi voinutkaan.
Koko pihakunta ihmisiä kääntyi Rouvan äänen voimasta, nyt korviaan myöden punastunutta Jormaa ja kiljuvaa Frouvaa tuijottamaan.
Ihmisiä tuntui tilanne kovinkin huvittavan, Jormaa ei naurattanut eikä huvittanut tämä asian saama käänne sekä huomio ollenkaan.
Frouva käännähti kantapäillään, kiukkuisena aikoi poistua auton luota,
kun avautui tuvan ovi, Arvo-Taiteentuntijahan siellä rappusilla iloisena huuteli :
"Ai, te olette jo tavanneetkin. Viola, tässä on kyytimeheni Jorma. Ja Jorma , tässä on Taiteilijarouva Viola, Taitelija Luojan suuresta armosta. Kai te jo päivää sanoittekin ?"
Oltiin tosiaankin jo tervehditty, Päivää sanottu, tai paremminkin Viola sanoi, Jorma korvat punaisina kuunnellut.
Viola asteli selkä suorana, loukkaantuneena, kun ei sahti kyytimiehelle maullaan ollutkaan, Satumökkiinsä.
Ajelemaan siitä kirkonkylää kohti lähdettiin, Arvo utelemaan, mitä nyt oikein on, kun Jorma kuin keitetty rapu punoittaa.
Jorma kertoi, edelleen punoittaen, Violan ronskeja sanoja ei kehdannut ihan tarkkaan toistaakaan.
Arvo nauroi, tuumasi, ettei tuo ollut vielä yhtään mitään Viola sanomaksi.
Myöhemmin totesi saman asian henkilökohtaisesti, oikein todeksi, myös Jorma, Violaan tarkemmmin tutustuttuaan.
Jaksoi Viola tapauksesta muistutella. Oli sellainen Kyytimies, ei ollut Viola ennen tavannutkaan miestä, joka ei tiedä, mihin se sahti miehellä menee.
Jorma vakuutti ja vannoi nyt tietävänsä, sitä ei Viola-Rouvan nyt toistella hänelle uudelleen tarvitsisi. Ei missään nimessä enää. Ei mennnyt siis päähän ollenkaan, vaan sinne tietyyn ruumiinosaan, miehillä ainoastaan vaikutti ssahti.
Myöhemmin jaksoi jo Jormakin tapahtuneelle nauraa, mutta aikaa se hiljaiselta Jormalta vei.
Ystävykset, ylimmät, kuitenkin tulivat myöhemmin Violasta ja Jormasta.
Viola oli pohjimmiltaan kovin kiltti, huolimatta ronskista sanakäytöstään, Jorma taasen ujo ja hiljainen.
Hyvin tultiin juttuun elämässä, kumpikin keskenään.
Huolimatta siitä Jorman sahdin vaikutusalueen tietämättömyydestä.
Mutta nytpä Jorma tiesi.
Hyvinkin tarkkaan.
.
« Viimeksi muokattu: 17.01.2013 08:28:25 kirjoittanut matleena »

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: ÄlyVähä
« Vastaus #20 : 30.07.2012 15:44:58 »



LISE- TÄTI JA UFO

Kesä-aikaa vietettiin.
Niin matleenalla Joukkoineen Mummolassa
kuin Täti Lise Linnassaan, Lähiössä Isokaupungissa.
Hyvin sujui elämä Lisellä.
Sinkerin omapäisen ompelun jälkeen oli elämä rauhallista ollut.
Mitä nyt kerran Hyyryjen Alihyyryt, Lisellä päivähoidossa olleet Katit, kukin vuorollaan päättivät matkailua harrastaa. Lähdettiin vilauksessa, harmaa vana vain jäi,ovenaukaisussa maailmaa katselemaan. Eikä palattu vaikka Lise kuinka huuteli, joka paikan, Linnansa alustankin kolasi.
Ei tultu ei.
Parin-kolmen päivän päästä suvaittiin kotiin, siis Lisen huomaan palata.
Olivat Hyyryt, kumpikin vuorolaan pidemmillä edustusmatkoillaan. Eipä uskaltanut Lise Kattien carter-matkailusta suutaan avata.
Vaarana kun olivat Linnan ympäristön ketut ja supikoirat.
Rauhallista siis oli pääosin Lisen sekä Hyyryjen, Alihyyryjen oleilu.

Kunnes sitten rysähti...

Oli rauhallinen Arkiaamu Lisellä.
Tosin oli Alihyyryistä Yksi, se Musta, kaatanut pari Lisen lattialla olevaa Palmua. Multineen kaikkineen nurin parketille.
Parvekkeen lattiakin mullan vallassa.
Parvekkeen lattian multamäärään olivat syyllisiä Lisen hyysäämät Turkisläimet, Pihaoravat, kesyt, oli Lisen parveke vakituinen Restaurantti.
Kätkivät pähkinänsä , muut eväänsä parvekkeen kukka-laatikoihin. Unohtivat, multa pöllyten niitä sitten kaivelivat unohtuneista kätköistään.
Vaan eipä Lise näistäkään Hyyryistään luopunut. Mukavaa ajankulua olivat ikkunasta kurkkiessaan Tosin ei multien siivoaminen niin järin innoittavaa askaretta ollut. Eikä nuutuneiden kukkien katselu.

Oli kaunis kesä-aamu.
Keittiössään yläkerrassa joi Lise aamukahviaan. Oli palmut ylös asemiinsa taas nostellut, mullat siivonnut. Siinä taas odottivat seuraavaa kaatokertaansa, Palmut.
Oli rauha kaikinpuolin maassa, oravaisetkin rauhassaan pähkinöitään parvkkeella nakertelivat.
Senkertainen Alihyyry, Musta Ville, istuskeli tapansa kuuluen, ikkunalaudalla oravia, lintuja vahtimassa. Kiukuissaan. Ei kiinni saanut, vinkui ja suhisi.
Aurinko jo täydeltä terältä Lisen upeita kukkaistutuksia lämmitti.
Tulisi taas helteinen päivä. vaan niinhän kesään kuuluikin.
Oli Lisellä kahvinjuonti, toinen kupillnen jo,
meneillään kun ulkona
rysähti.
Valtava rysähdys pihamaalla.
Lise säikästi perusteellisesti, kahvi väärään kurkkuun, Alihyyry pinkaisi viivana karkuun päivystyspaikaltaan sohvan alle.
Hetkeen ei saanut henkeä Lise.
Mikä oli tuo.
Valtava rysähdys. Kuin helikopteri olisi pihaan taivaalta pudonnut.
Istui paikallaan Lise. Jähmettynyt Suolapatsas.
Sanattomana yleensä puhelias Lise. Eipä ollut kelle olisi puhunutkaan.
Hiljaa hipsi parvekkeelle, josta turkiskunta oli kaikonnut kuin p.. Saharaan. Eivät nekään jääneet jälkipeliä seuraamaan. Oli pako viisaampi valinta.
Varoen kurkisteli pihamaalle.
Oli laskeutunut Lisen pihaan, juuri komeimman Keisarinkruunuistutuksen päälle valtava metalliesinerykelmä. Ei saanut Lise selvää mikä oli alkuperäinen muoto.
Pitkin pihamaata oli osia sinkoillut.
Sotatanner.
Pisti esiin kasasta, auton kokoisesta putkia, sojotti härveliä, erimuotoista, vipua. Haravan muotoinen, ilmeisesti suunnistuslaitekin näkyi.
Sillä Ufo tämä oli.
Ilmiselvä Ufo.
Oli Lise senverran selvillä näistä Ulkoavaruuden vierailijoista kerrotuista asioista.
Oli tieteellisestikin todistettu siellä elämää olevan. Nämä aatokset, pienet Vihreät Miehet, nyt Lisen mielessä kauhukuvina vilahtelivat.
Kiireellä, säikähtäneenä entisestään lisää ryntäsi Lise takaisin keittiöön.
Poliisi, poliisi, ajatus hoki mielessä.
Soi Ovikello.
Nyt, nyt ne tulee, vilisti Lisen mielessa. Vihreät Miehet.
Seisoi ovella Hyyry, se lahkeellinen.
Tuijotti hetken lakananvalkosta Liseä, kysyi hölmistyneenä:
" Et kai Sinä tuota antenniviritelmää noin pelästynyt. Putosi katolta telkkariantenni.
Kovin oli iso rysäys, tietäähän ne vanhanaikaiset viritelmät. On nyt sitten telkkarit pimeenä. Kai Sinä soitat korjaajan, vai minäko. Jestas kun oot kalpee. "
Ei hetkeen helpottaneet Lisen kuvitelmat.
Hyyrynkin mielesään vihreänä hetken näki.
Sitten, Uljas Lise :
" Mitäs minä. En mitään, Yhtään mitään. Korjaaja, juu, korjaaja, minä soitan. Heti paikalla soitan. Juu."
Kiukutti ja harmitti Liseä. Eniten Hyyryn näkemä oma minä.
Suunniltaan kauhusta oleva Lise.
Lise, jota eivät ompelukoneetkaan, Sinkerit, itsestään ompelevat tolaltaan saaneet.
Ei , ei.
Ollenkaan ei.
Mitä sitä nyt pienistä.
Ufoista.


matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: ÄlyVähä
« Vastaus #21 : 31.07.2012 19:41:07 »



LOMA ESPANJASSA

Lipaston laatikkoa kaivellessani sattui silmiini n. v. 1970 oleva Espanjanmatkan aikainen taskualmanakka, johon lyhyitä lausahduksia kunkin päivän kohdalle mahtui.

Oli mm. seuraavaa :

1. PÄIVÄ. Ei sada. Lähtö Seutulasta. Saattoi lentoasamalle espanjalainen, Suomessa asuva Poikaystävä.

2. PÄIVÄ: Sataa. Perillä Espanjassa. Nouti lentoasemalta suomalainen, Espanjassa asuva Poikaystävä. Iltap. ei sada. Rannalla 2 t., yksin, ei muita. Kylmä. En ruskettunut. Ruokailut Vuorineuvos & Pojan kanssa. Sama pöytä. Yökerho myöhään. En tanssinut, sanoin olevani saksalainen. Huonekaveri Grand of Lady paheksui.

3. PÄIVÄ Sataa. Iltap. ei sada. Rannalla 2 t., yksin, ei muita. Kylmä. En ruskettunut. Ruokailut Vuorineuvos & Pojan kanssa. Sama pöytä. Yökerho myöhään. En tanssinut. Lady paheksui.

4. PÄIVÄ. Sataa. Iltap. ei sada. Rannalla 2 t., Kylmä. Yksin. En ruskettunut. Espanjanpoika myi simpukankuoria. Annoin pesoja, en tiedä kuinka paljon. Poika tuli hyvin iloiseksi. Ruokailut Vuorineuvos & Pojan kanssa. Sama pöytä. Yökerho myöhään. En tanssinut. Lady paheksui.

5. PÄIVÄ. Sataa. Iltap. ei sada. Kävin Malagassa. Kylmä. En rusketu. Otti vossikkakuski kuvan, istun vossikassa. En ajellut. Annoin pesoja, en tiedä kuinka paljon. Kuski tuli hyvin iloiseksi. Ruokailut Vuorineuvos & Pojan kanssa. Sama pöytä. Yökerho aamuun. En tanssinut. Lady sekä paheksui että oli oli ilmoittanut Policelle kadoneeksi. Perui ilmoituksen.

6. PÄIVÄ. Sataa. Kotiin. Malagaan saattoi suomalainen, Espanjassa asuva Poikaystävä.

7. PÄIVÄ. Ei sada. Kotona. Lentoasemalta haki espanjalainen, Suomessa asuva Poikaystävä. Kylmä. En ruskettunut.

Lisäksi tipahti kalenterin välistä Äidille postittamatta jäänyt rantamaisemapostikortti, jossa luki :

" Heipsan, Äitikkä.
Hyvin meni matka. On hienoa täällä, kuuma. Hieno hotelli ja mukava huonekaveri. Rusketun. Oikein on monenlaista menoa ja meininkiä.
Ihanaa.
terveisin. Juuli."

Niin.

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: ÄlyVähä
« Vastaus #22 : 01.08.2012 09:28:06 »


SISKOPLIKKA

Kesäloma ja Mummola.
Siinä se oli yhdistelmä, jota parempaa ei matleenan joukkio tuntenut.
Oli ihan mahdottomuus edes kuvitella muunlaista lomanviettoa. Senkerran kun
oli matleena jalkansa Vieraille Maille maankamaralle laskenut, oli jo Vallesmannit perään sännänneet. Siis ei enää , ihan vähään aikaa kaukomatkailisi matleena.
Ei ollut Mummolassa hätäpäivää.
Suvi kukoisti, ei sadellut, kukat värejään kilpaa hehkutti. Linnut liversi, ruoho vihersi. Valkoapila kukki ja tuoksui. Oli siis Suvi.
Joelle polskuttelemaan vanhaan malliin pääsi Poika. Kun ehti Pappahuimannin ratsatusretkiltä, sotimiselta Punanahkoja vastaan saunantauspajukossa. Olipa jo melkoisesti pusikko tihentynyt. Oli Pappa vesuria harkinnut, vaan kaatui hanke Pojan hanakkaan hakaukseen. Tietenkin jätti Pappa pajupusikon rauhaan. Poikahan se toivoi, tai käski. Sai olla, vaikka ei taivasta näkyisi.
Joten oli kaikki mitä parhaimmalla mallillaan.

Vaan ei olleet asiat ihan näin hyvin Hieroja-Annilla naapurissa.
Ei olleet, ei...

Oli Kesäinen päivä Naapurimökissäkin.
Korpi-Paarissa oli Wilijami toki pistäytynyt, vaan ei mitään havaittavaa tulosta Anni pikakäynnistä havainnut. Sama leppoisa, kehuskeleva, Wilijami oli kuin ennen pikavisiittiään. Näitä visiittejä ei Anni kieltänyt, pelkäsi Wilijamin Paarinsa syvemmälle korpeen piilottavan. Niinkuin olisi Wilijami tehnytkin.
Nyt siis istutuskeltiin nurmikolla kesätuoleissa, jotka oli Wilijami käkkyräisistä oksankarahkoista Annilleen väsännyt. Kovasti ne kauniit olivat.
Oli tunnelma korkealla, oli mitä parhain.
Oli unohdettu metsänistutukset, joiden tuloksena nyt versoi melkoisen tiheä kuusikko Wilijamin Korpi-paarin ympärillä. Eipä olisi hakkuumatkakaan pitkä aikanaan. Muualla ei sitten uusia puita ollutkaan.
Oli siis kaikki mitä parhaimmalla mallilla.
Anni päiväkahveeeta ulos kattoi. Kuka sitä nyt sisällä, kauniilla ilmalla.
Alkoi Anni äkisti polulle, matleenamummolaan johtavaa, tuijotella.
Polulla kun nyt kompuroi nuori naisiminen pihamaata, Annin mökkiä kohti.
Kompasteli, hitaasti eteni matkanteko.
Syykin oli nähtävissä. Toisessa kädessä matkalaukku, toisessa roikkui vastaanhangoitteleva, polvenkorkuinen tyttölapsi.
Oli outo näky metsäpolulla tämä parivaljakko.
Pariskunnan huomattuaan venähti Wilijamin naama melkoisen pitkäksi.
Kiireellä kaksikkoa vastaan polulle säntäsi. Jotain tuntui naiselle kuiskuttavan.
Pihaan saapuivat vihdoin, tyttö kiukutteli, vaan saipa Wilijami esitellyksi :
" Nää ne on Miun Siskoplikka ja jäläkikasavunsa Helsinkistä. Ovat asunnotta jäänehet. Muistuipa Veljmies mieleensä Siskoplikalle."
Eipä asia siitä muuksi muutu, hyväsydäminen Anni mietti. Kaipa oli vieraat majoitettava. Tyttö tosin kovin vastahankaiselta, uhmamieliseltä, näytti. Kovin oli tyttö hiljaa, murjotti kaiketi Kaupungista pakkolähtöään.
Wilijami kovin ärhäkkäänä kaksikon ympärillä pyöriskeli. Kehui pettämättömään tapaansa olojaan sekä elojaan. Kyseli, mistä vieraat, siis Siskoplikka, Annin mökille osasivat suunnistaa.
"Käytiin tuolta naapurista Sinua tiedustelemassa. Tämän oikopolun neuvoivat. Jo oli kuoppainen polku. Vaan tässä sitä nyt ollaan. Ja oltaisiin edelleenkin, kun koti meni alta. Ei pystytty hyyryä maksamaan kun...."
Siihenpä kiiresti lisäsi Wilijami Siskolta työpaikan menneen, kiireesti keskeytti Siskolikan vuodatuksen.
Jotain oli Annin mielestä nyt outoa, varsin kaikersi joku asia. Ei olleet asiat kohdallaan.
Kahville pyysi vieraat, hakipa suolaista palaakin ilmiselvästi nälkäisille matkamiehille.
Kyseli Helsinkin oloja, elämisiä.
Alkoi Siskplikka kertomaan, vaan ei ehtinyt kuin alkuun, kun taas Wilijami keskeytti .
"Juu, niinpä niin. Hyvinhä siel mäni, vaan kun tuli tää lana tai mikä lama hää lienöö, ei ny riittänt työ kaikill. Ei Siskolkaa, pois potkasiit siit Neulomistehtaast."
" Mutta. Mutta kun, eihän se...." yritti Siskoplikka väliin. Turhaan.
Puhumisesta, seurustelusta piti nyt Wilijami tarkan huolen. Ei ollut muilla suunvuoroa.
Tätä jatkui ja jatkui.
Wilijami puhui ja puhui.
Kuinka oli hyvin olleet asiat ennen tätä katastroohvia. Kuinka oli Siskoplikalla kaunis koti, kuinka....
Äkisti kajahti kuuluville, kahvipöydän takaa, kirkas lapsenäääni.
Tähän saakka vaiti ollut Tyttö sai suunsa vihdoin auki ja siitä kuului ilman mitään empimisiä:
"Isä, enks sä enää meitä muistakkaa. Eks sä enää meiän Isä ookkan. Kuka se on tuo Viers Täti. Onko se miun oikee Täti. "
Oli mennä Wilijamilta, niinkuin Anniltakin, kahvi väärään kurkkuun.
Siskoplikka lehahti punaiseksi korviaan myöden.
Wilijami puolestaan vitivalkoiseksi.
Tyttö katseli seuruetta silmät pyöreinä.
Nyt suuttui Anni, tosissaan kimpaantui :
" Ja mitäs peliä pariskunta pelaa miun seljän takan. Kyl mie aavisti. Senkin ryökälet. Nyt ota ja mäne vaimoke vai mikä sie oot. Ota ja lähe matkoihis täl punasel sekunnil."
Purskahti nainen, nyt entinen Siskoplikka, itkuun :
" Vaan ei ole minne männä. Kerjuulle männään. Enhä mie muute vaan ko Wilijami jätti meiät kuin nallin kalliol. Ja ny pakotti Siskoplikaksee. Ettei paljastusi tää."
Pitkään katseli Anni.
Mietti.
Vaan eipä voinut , hyväsydäminen Hieroja -Anni, matkalaisia mierontielle hätistellä.
Katsoi pientä tyttöä.
Ei, ei voinut.
Hiljaisella äänellä totesi, tämä, kiltin sydämen Omistaja, Hieno Nainen :
Kyllä työ saatta täs olla. Ei tää ole teiän vika. Tuon rökäleen, Wilijamin vika. Oikeutta möyte miun pitäis se häätää. Mut ku en mie voi. Niinku en teittiäkään. Ollaa täs, kunha saatta tyätä taas sielt kaupunkist"
Niin jäivät, vaimo ja tyttö Annin hoiviin.
Vaan osasipa Anni Wilijamille kostaa.
Joka asiaan, joka ainoaan ripaukseen, vaikka olisi Anni itsekin voinut ja jaksanut, oli Wilijamin nyt puututtava. Ja tehtävä oli, kaikki.
"Ota ämpär, kaivolle. Hae puut. Kaiva potaatit. Mäne Puotiin. Lakase lattia. Tiski, hoia pois. Keitä aamusel meil kohvit. Hoia Kissat. Ruoki Heluna. Luo lannat ulos. Lämmitä sauna......"
Näin kului Wijamin loppukesä rattoisasti Naisväkeään passatessa. Ei joutanut edes Korpi-Paarissa visiteeraamaan, Wilijami, Ylykämies.
Naisväki tuli mainiosti jutuun keskenään. Porinoita kaffepannun ympäpärillä riitti. Ja mikä oli nyt kahvitellessa, olihan Wilijami, nyt nöyrä Passuasmies. Varjo oli entisestään kesän lopulla Wilijami.
Siskoplikalle löytyi Neulomistehtaasta taas työtä, kaupunkiin palasi.
Surkutteli Anni :
"Voi minkä tek. Oisitha sie hyvinniin joutant täs olemaa. Ol tu Wilijamikii niin nöyrää Poikaa, jot valla eri Wilijami ol. Ei kehuntkaa, - paljo"
Isän kysellessä syytä Wilijamin synkeään, kurjaan ulkomuotoon, tuli vastaus :
" Miulla on se Kiina Keisarin Hovist hankittu Matotauti, se ain kesäl vavailee. Vaivaa vain Aatelisii, ei teit muit. Tää on semmone ko lihat viep luun päält. "
Isää nauratti. Oli koko Kylä tietoinen Wilijamin kesäisestä ahdingosta.
Ei helpottanut Wilijamin Ahdinkotila Siskoplikan lähdetyäkään.
Meno jatkui entisellään. Oli Anni huomannut olotilansa kovinkin mukavaksi. Jatkettava oli Wilijamipolon passinkejaan.
Anni oli ja nautti, Wilijami passasi.
Ja oikeinhan se. Oli Wilijamilla joutilasta aikaa.
Metsäkin Korpi-Paarin ympärillä itsekseen sakeni. Eivät taimet hoitoa tarvinneet.
Vaan nytpä hoivausta tarvitsikin Anni.
Ja paljon.

« Viimeksi muokattu: 21.05.2013 07:23:32 kirjoittanut matleena »

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: ÄlyVähä
« Vastaus #23 : 03.08.2012 05:26:51 »



LINTUNI PIENI

Sinua katselen, Lintunen pienoinen.
Kehtoas keinutan, Tuutulaulua hyräilen.
Unien Valtakuntaan olet Sinä matkannut.
Saari Satujen lämmin, luonasi pehmoinen.
Sinua katselen, Tuutulaulua hyräilen.

Leikit päivän jääneet on. Päivä huoleton.
Sen vietit leikkien, kuormautolla ajellen.
Kyytiä hiekka sai, apumiehenä Äiti vain.
Sinä autoa kuljetit, ahkerasti sa ajelit.

Minä Luojalta anelen, Anna sä anteeksi.
Olen toisinaan neuvoton. Teen virheeni.
Sulle kaikkeni antaisin, Lintu pienoinen.
Olet Iloni, Onneni. Olet Maailmani.

Sua pois en antaisi. En koskaan luovuttaisi.
Leikeistä lapsuuden pois kuitenkin purjehdit.
Kokonaan omistaa tahtoo Elämä aikanaan.
Elo vielä tyyntä on, vietät lapsuuden leikkien.
Myrsky kaukana maailman. Murheen, Huolien.

Kerran tarttunet auraan Elon. Sinut Maailmaan
Aika väkisin kuljettaa. Anna tuulien puhaltaa.
Tuulen raivon tuntea saat. Opi karit kiertämään.
Älä kaikkea usko. Kuuntele sydämin avoimin
mikä väärin on, mikä oikein.

Opi rauhassa miettimään.
Opi todella elämään.

Matleena -12

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: ÄlyVähä
« Vastaus #24 : 04.08.2012 06:54:43 »


KALLE VAARI ja SULKAPALLO

Kesä.
Luonto loisteli, hehkutti.
Mukavaa oli Koululaisenkin, jo kolmasluokkalaisen Matleenan, lomaansa viettää.
Pikkuveikalla ei ollut erillistä kesälomaa, mikä Veikkaa kiukutti. Suunnattomasti.
Ei voinut sanoa, on koulusta loma, Kesäloma. Kun ei minkäännimistä lomaa ollut.
Hyvityksenä oli vielä syksyyn asti, ainaista vapaata. Syksyllä se alkaisi opintie Veikallekin. Kovin kouluun oli Veikalla jo hinku.
Vaan nyt vielä vapaana sai läksyistä juoksennella, ei ne aina Matleenallekaan maitteneet. Varsinkin se laskeminen, laskentopuoli. Hankalaa oli, perin hankalaa, laskento.
Nyt ei sitä surtu, uitiin, hypittiin, leikitttin. Leikki Matleeenakin, vaikka toisinaan oli jo kovinkin Isoa Tyttöä.
Ei pahemmin, ei ollenkaan sade kastellut pieniä kesänviettäjiä.
Liiankin kuiva oli Aikaisten mielestä. Kaipasi Luonto, kukat vettäkin joskus.
Vaan paistoi aurinko, ei sadetta kuulunut.
Vaan naapuritalostapa sitä kuului.
Peräti uusia Ihme Asioita kuului.



Oli tullut naapuritaloon uusi, mailoilla ihan pelattava pallopeli.
Oli sen tuonut tullessa tämä Jyri. Naapurin, maalaistalon kesäpoika Metripolitanista.
Koulupoika vielä, sukulaispoika oli Jyri. Pois Isokaupungin melusta, melskeestä, aina kesäksi Jyrin maalle sukulaisiin koko kesäksi lähettivät.
Hyvä oli täällä viettää loma.  Ei tarvinnut pelata pelejä, ei leikkiä kuumilla kivipihoilla.
Nyt oli Jyri saapunut, saapui Jyrin mukana myös tämä uusi peli.
Nimeltään oli outo, oli Sulkapallo.
Mitäs sulkia siinä, jotain kangasta oli, ei ollut muodoltaan mikään pallokaan, ihan Äidin mehutrattia muistutti tämä. Lisäksi siinä oli pienessä pallossa, joksi sitä kuitenkin kutsuttiin, pieniä vinoja puuväkäsiä, kuin kampoja pystyssä. Peliin kuului lisäksi vielä mailat, varrelliset läpyskät kuin mattopiiskat. Niillä mailoilla sitä palloa pelikentälle pystytettävän ison, seipäiden varassa olevan verkon yli lyötiin. Toinen pelaaja vuorostaan yritti lyödä siten ettei toinen palloa mailallaan kiinni saisi.
Aluksi peliä oudosti katseltiin, ihmeteltiin.
Vierastettiin, outo oli.
Lomatalon navetan edusta kelpuutettiin pelikentäksi. Oli edusta sopivan kovaksi tallaatunut, ei ruohotuppaisiin, kiviin, kompastuisi pelaajat.
Seipäät pystyyn, verkko viritettiin.
Pihalle olivar saapuneet Aikuisetkin ihmettelemään mokomaa, kummallista peliä. Mailoja kauhistelivat, toisiaanhan näilla hosuisivat, ei tuolla pienellä osuisi pallooon, ei millään. Kovin oli mitätön se pallokin kooltaan. Olivat jo vähällä kieltää koko pelaamisen, moisen huitomisen, kunnes älysivät, eri puolella, kaukana toisistaan, olivat nämä mailanheiluttajat.
Talon tytär, Silja, ensimmäsenä mailaan uskalsi tarttua. Kentälle Jyriä, nyt opettajaa ja pelin neuvojaa vastapäätä, verkon toiselle puolen asettui.
Varovasti, epäillen, katseli Silja mailaa.
Jyri aloitti opetuksensa, mukulakunta ihmetellen, osa suu auki, opetusta pelikentän laidalta seurasi.
Jyri kädestä pitäen Siljaa neuvoi, tähän ja tähän tartutaan, näin jä näin palloa lyödään.
Juosta pelissä piti koko ajan, piti olla kovastikin vikkelä.
Lyönnit olivat kovia, Jyri esitteli taitojaan, hieman taisi olla itsekehukin mukana opetuksessa.

Vaan meni kuin menikin, pelin säännöt perille Mukulakunnalle.
Kompasteltiin, kaaduttiin, ei osuttu palloon. Polvet ruvella melkein kaikilta oli. Sitkeästi vain pallon perässä juostiin. Kun alkuun päästiin, saavutti Peli, nyt isolla Peli mahtavan suosion.
Melkein tapeltiin vuoroista. Jatkuvasti kuului,- minun vuoro, ei kun minun, älä etuile-. Oli otteva käyttöön oikein muistivihko, mihin merkttiin nämä pelivuorot, niin oli kiivasta vuoroista riitely.
Mukulakunta pelasi.
Aamusta ilta viuhui sulkapallo yli verkon.
Ei syömään, ei edes uimaan nyt ehditty. Ennen asuttiin joessa, vasta kun hampaat kalisi, pois sinisinä tultiin.
Ei nyt.
Tämä oli nyt Kaikki.
Tämä uusi, Sulkapallopeli, sivuutti kaiken muun.
Nopeasti opittiin kovia, nopeitakin lyöntejä iskemään, ei ollut vastustajan helppo tavoittaa palloa mailaansa.
Aikuiset pian menettivät mielenkiintonsa. Siinähän pelaavat, ovat ainakin pois pahanteosta, tuumailivat.
Vaan eipä menettänyt mielenkiintoaan Talon Vanha-Isäntä.
Päiväkausia istui pihakeinussa Vaari peliä seuraamassa.
Eikä suinkaan hiljakseen.
Kiljahtelipa, kannusti, aina voitolla olevaa. Haukkui, moitiskeli häviäjiä.
Eli täysin rinnoin pelissä mukana tämä, Kalle, Vanha-Isäntä. Seurasi silmä kovana joka pelin, arvosteli ja neuvomaankin tuppasi.
Mukulat pelasivat, Kalle kannusti.
Eräänä päivänä sitten, äkisti, kuului keinusta vaatimus :
"Vaa miepä se kanssa pellaan. Onkii tuo niin helpo näköstä, tuoho sulkaiseen palloo nyt ossuu sylilapskii. Kovi on helppoo. Mie ko pesäpalloo oon armeijas paljo pelant. Helpost tuo miul käyp. Annaha se maila. Mie näytä teil, mite pelataa. Lastenleikkii miul tää o."
Eihän mukuloila mitään sitä vastaan ollut. Tosin oli Kalle jo liki kahdeksankymmenen, oli varsin vetreä kumminkin ikäisekseen. Ties minkälainen pelihirmu Kallesta kehkeytyisi. Hirmu, -Kalle omasta mielestään tosin oli jo.
Maila Kalle-Vaarille, Vaari vakaasti, varmana, kentälle asteli, Jyri syöttämään.
Sattumalta oli juuri iltalypsyn aika, navettaan aikova Naisväkikin jäi peliä seuraamaan.
"Katos vaan. Nyt innostui jo Kallekin. No, sehän mukuloille tyyliä näyttää."
Kalle valmistautui Jyrin syöttöiskun vastaanottamaan. Maila sivullaan, jalat harallaan.
Ja Jyri löi.

Löi kovan iskun. Oikein kovan. Pallo kohosi ilmaan , lyönti luja, iskeytyi vauhdilla
- suoraan Kalle-Vaarin avoimena ammottavaan suuhun.
Oli Vaari jännittyneenä seisonut suu auki, suuhun ampaisi nyt kivikova pallo.
Maila samassa lensi nurmikolle, Kalle palloa suustaan irroittamaan.
Mukulakunta sai jalat alleen, navetan taakse nauramaan säntäsi.
Yski, kakoi Kalle, hengenhädässä oikein. Vaan ei pallo suostunutkaan noin vain irtoamaan.
Pallon kampamaiset ulokkeet vastaan harasivat.
Eipä irronnut ei, tämä sulkapallo Vaarin suusta.
Naisväki syöksyi hätiin, koitti vakavana pysytellä, monin keinoin irroittaa, ei sentään saksia eikä puukkoa vaarin suuhun uskalletttu työntää.
Pallo ei irronnut.
Talossa oli puhelin, taksia lääkärireissua varten yritettiin saada käsille. Kaksi oli taksia oli koko pitäjässä, ei kumpikaan vastannut soittoihin.
Autoa ei talossa ollut, ei ollut naapureissakaan.
Hevospeli valjastettiin, ei auttanut nyt muu. Kalle-Vaari kärryille, läpi Kirkonkylän, vieläpä juuri Herrasväen iltakävelyn aikaan, joutui Vaari, suu apposen auki, sulkapallo suussa istumaan.
Lääkäri konsteillaan pallon vihdoin irti Vaarin suusta sai. Eivät suostuneet hoitajat avustamaan, oli muualla kiireitä töitä.
Olisiko ollut naurulla osuutta asiaan, mene, tiedä. Ainakaan Kalle-Vaaria ei tippaakaan asia naurattanut. Eikä enää sulkapallopeliin käjonnut. Ei sietänyt katsellakaan.
Hiljaa yksinään keinahteli pihakeinu, nyt ilman innokasta kannustajaa.
Erillään, kaukana, pysytteli koko sulkapallopelistä,
tämä Kalle-vaari.
Pois oli pelistä.
.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2013 08:43:37 kirjoittanut matleena »

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: ÄlyVähä
« Vastaus #25 : 04.08.2012 15:29:21 »



NAAKKA HILDUUR

Vanhan Kirkon tapulissa, Hildur, IkäRouvanaakka.
Oli Kirkko vanha, kauan asunut siellä Hildurkin.
Kirkko vuosia satoja, Hildur varmaan yhtä vanha.
Korkeimmamssa Tapulissa asunto, silmät vanhat
Kirkkomaata tarkkaili, Ei kukaan Hilduurin aikana
tahtonut pois haudasta. Rauhassa hiljaa lepäsi.

Maa Venäjän. Nuori Hildur pakeni. Sota. Vainoa.
Lensi yli Uralin, yli Volgan Mutkan, Taiga ankara.
Päätyi  Maahan Heinäkenkien, Kirkko Tunturin.
Korkeiin tapuli.  Hilduur asumaan. Kylmä maa,
susi ulvoi, karhu vaani, tokka kulki.Hildur pelkäsi.

Naakkakuninkaan Hilduur tapasi. Pesän  perusti.
Saattoi maailmaan sadat Naakkalapset. Ei lukua.
Niin elivät. Hilduur, Naakkakunigas, väki vanheni.
Lennähti Naakkakuningas  iloon Naakkataivaan.
Silmissä Hildur vanheni. Harmaantui nyt  Leninki.

Aamuna, kauniina, Hilduria tapaamaan Noutaja.
Oli kauan Hildur tiennyt. Noutaja Hildurille tulisi.
Alkoi  Hilduuriile puhella, Noutaja :
" Sinä vanha Naakka olet. Siirtyisit jo Iloihin
Naakkataivaan.  On Rauha, tarvitse ei putoilla
enää haudoille."
Hlidur kerran nukahtanut, Haudalle pudonnut.
Ilomielin lähti Hilduuri. Kuninkaansakin tapasi.

Naakkataivaassa viettävät he Ilon päiviä.
Ikuisesti astelevat siipi siivessä..

matleena -12


matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: ÄlyVähä
« Vastaus #26 : 05.08.2012 12:16:03 »
...................



MATLEENA MANNAKORPI

Mannakorven mailla...
Mielitietty.
Niinkuin elämässä tapaa käydä, päivä kerrallaan vierivät vuodet eteenpäin, eivät takaisin päin kääntyilleet.
Oli Poika jo IsoPojaksi kasvanut, Metropolitanin Lähiölokerosta maailmalle lentänyt..
Haukku, Rottavaari MiuMing jo aikoja sitten muualle siirtyneet. Haukku isompiin puistoihin, keikistelemään Koiragentlemanneille, -nyt ei ollut rajaa eikä mittaa -, ei matlenaa vahtimassa, Rottavaari MiuMing iloisena  Taivaan Andien Viidakoissa vaelsi.
Yksin asui nyt matleena Lokerossaan, edelleen työssä kävi tälläTilkkutyö-Dirikalla, kuviaan piirteli.
Yksin pitkät illat, viikonloput Lokerossa vaelsi, lattiaa mittaili.
Näköradiotaan tuijotteli. Lueskeli.
Kovin oli yksinäinen matleenapolo.



Mummolassa viikonloppuna jälleen käymässä.
Ei ollut entistä Joukkuettaan mukanaan, yksin matkasi nyt matleena. Omat Nuorenmiehenmenonsa oli jo Pojalla.
 Ja niitä riitti, ei Mummolaankaan ollut touhultaan joutanut.
Poislähtö Mummolasta esissä, haikeanana linjuripiiliä pysäkillä vartoili.
Pysähtyi hieno , uusi, punainen Auto kohdalle. Mies, tumma, vaan ei komea, kyytiä matleenalle tarjosi.
Ja se oli Siinä.
Mielitietty.
Alkoi vakituinen seurustelu, riiaminen. Käytiin tansseissa, elokuvissa, teatterissa.
Kovin mieltyi matleena Mielitiettyynsä.
Vaan olipa tämä Mielitietty ovin vanhanaikainen, konservatiivinen mielipiteiltään.
Konsiivi.
Ajoittain niin konsiivi, ettei tiennyt enää matleena kumpi oli viehkompi, Mielitietty vai Auto.
Mummolaaan, työhön, matleenaa kuljetti punaisella, uudella, hienolla Autollaan. Kovin piti matleena tästä.
Oli kätevä tämä Auto.
Oli kätevä tämä Mieskin, hyvä oli olemassa.
Antti.
Korjasi matleenan rappeutumaan päässyttä Lokeroa, asensi ja naulasi. Remonttia Lokerossa teki.
Tottui matleena tähän Mielitietyn konsiivisuuteenkin, ei enää ihmetellyt.
Tukkansakin matleena pitkäksi kasvatti, mielitietyn toivomuksesta, tietty.
Oli tällä Mielitietetylla Sukukin, tietty sekin.
Oli moneen kertaan pyydelty kyläilemään Mielitietyn veljen luo, omakotitaloon Hankokaupunkiin.
Aina oli matleena pyyntöä väistellyt, kenties olisi tämä Velipoikakin Konsiivi.
Frouvakin Velipojalla oli, eläkkeellä jo kumpikin, Velimies että Frouvansa.
Nyt oli matleenalla kesäloma kuitenkin. Ei onnistunut enää kyläilypyynnöstä lipeämään. Niinpä pakattiin kesäisenä viikonloppuna pakaasit.
Nostettiin Auton perään, matka Hankokaupunkiin alkoi.



Kaunis, kaunis oli kesäinen suvi. Aurinko hehkuili, luonto suorastaan kujersi kesää, valoa.
Linnut sirittivät kilpaa kesä-asuisissa, vehreissä puissa.
Pianhan sujahti matka hienolla Autolla, oli hyvä ajelella, nopea oli Auto. Niinpä sitten Hankokaupunkiin, perille Velipojan pihaan saavuttiin.
Kovin, kovin jännitti matleenaa, pakokauhu suorastaan mielen oli vallannut. Ei enää mikään hyvinyt, oli Autosta ulos astuttava.
Veilipoika Frouvineen pihamaalla vastassa.
Kaunis, upea suorastaan, oli Velipojan pihamaa, kaunis oli Frouva. Kukkivat valtoimenaan ruusut, keisarinkruunut, akileijat. Solisi suihkukaivo.
Vaan oli konsiivi tämä Frouva, mittaili matleenarukkaa, orpopoloista, päästä varpaisiin, kovinpa heiveröiseksi totesi.
Kokonaan toista maata oli Mielitietyn Velipoika. Iloinen , naureskeleva huumoria viljelevä oli.
Sisälle kauniilta, hoidetulta omakotipihamaalta astuttiin. Kovin oli hienoa, pröystäilevää suorastaan. Oli pianot ja kaikki. Nahkakalusteet, musta, palisanderikirjahylly. Kristalli välkehti.
Tunsi Tuhkimoksi matleena itsensä, farkkujaan kovin nolosteli.
Vaan eipä mitään hätiä, olohuoneessa tulokahvit juotiin seitsemän sortin, voileipäkakun kera. Olipa lohivoileivätkin varattu vieraille.
Poistui Talon Emäntä siitä, päivällistä sanoi laittelevansa alulle, -ei kelvannut Frouvalle matleenan apu. Sanoi Neidin vain tiellä olevan, tuskin Neiti tiesi fassanin valmistuksesta yhtään mitään. Eipä tiennyt matleena fasaanista, -ei.
Frouva poistui, käveli tämä Velimies baarikaapille, avasi, totesi :
"Nytpä tehhään Plöröt.
Mie otin ja keitin pannuhuonees oikei kunnon Mannakorpiset, eiköhä oteta ja maisteta, onko veden seessa muuta makkuu.
Ja Neiti kansa, tai Frouvako sie oot. Mie oon Jussi vaa."
Sanoi matleena kerran vielä nimensä, sinunkaupat tehtiin. Plöröt maistettiin. Maistettiinpa toiset ja kolmannet. Ei voinut kieltäytyä matleenakaan plöröistä, olisi perin pitkään katsottu.
Niin kului iloisesti ilta.
Pölöröjä naukkailtiin, jopa Fingerporillisen Frouvakin. Iloista oli tunnelma.
Vaan alkoivat päässä plöröt, lukuisat matleenalla humista. Ei oikein kärryillä matleenaneiti enää pysynyt. Tämän huomasi Talon Frouva, miehet yöpuille komensi, oli yö jo. Matleenalle oli eri huone kuin Mielitiettylleen varattu, eri sänky.
Ei ollut ollenkaan sopivaa saman peiton alla ennen vihkimistä nukkua. Siispä kömpi matleena melkoisesti plöröjä napanneena petiinsä
Uinahti.



Heräsi.
Kahvipöytään aamulla pahoinvoivana, kalpeana huojui.
Nyt oli pahasti jotain vinossa. Oli talon Frouva, Konsiivi, kovasti kiukkuisen näköinen, ei muukaan seurue hilpeältä näyttänyt. Oli eilen jopa Antin Frouvaksi nimitelty, nyt ei siitä puhettakaan.
Hiljaisina, vaiti peräti, istuivat eiliset, Iloiset Uroot.
Puhkesi Frouva puhumaan, matlenaa kiukkkuisesti, halveksien peräti, silmäili :
"Se on, kuulkaas Neiti, sillälailla nyt asiat, ettei tässä talossa ihan mitä tahansa suvaita. Ei taida olla Neidillä muistikuvaa, minkäänlaista yön tapahtumista.
Ensin halusi Neiti soittaa pianoa sekä laulaa.
Ei auttaneet mitkään kiellot.
Neiti lauloi.
Pianon klinkutusta, epämääräisiä, epävireisiä aarioita saimma tuntikausia kuulla. Ei suostunut neiti lopettamaan.
Tämä esiintyminen ei vielä riittänyt, riipaisi Neiti päälliimäiset vaatteensa nurkkaan, oli Neiti puolialasti.
Neiti tanssi.
Kaatui kukkapöytä, putosi kristallivaasi kirjahyllystä Neidin tanssiessa.
Tanssinsa jälkeen Neiti suunnisti Jussin ja minun makuuhuoneseen. Parisängylle.
Neiti sammui.
Jussi ja minä valvoimme koko yön keittiössä kuunnellen vuoroin Neidin kuorsausta, vuoroin kovaäänisiä kiljahteluja, örähtelyjä. Silmällistäkään emme saaneet nukuttua. Oli mahdotonta siinä metelissä, minkä Neiti aikaansai. Yksin.
Onko mitään sanottavaa asiaan Neidillä ? "
Hiljaa edelleen olivat, vaiti kerrassaan, niin Jussi kuin Anttikin. Eiliset Ylistelijät.
Sanottavaa oli sensijaaan Neidillä, vuorostaan kimpaantui, suuttui matleena.
"Mitä olen velkaa. Minä poistun. Täällä en ole minuuttiakaan. Ensi juotetaan humalaan, ympärihumalaan,  sitten haukutaan suut ja silmät täyteen. Tässä viisisataa. Se kai maljakosta riittää. Antti , heti paikalla lähdet kyytimään minut pois. En ole tässä talossa hetkeäkään. Hyvästi." "
Teki Antti työtä käskettyä. Eipä siinä juuri muutakaan voinut.
Junaan astui matleena. Päätti riiaamisen Konsiivi-Antin kanssa tähän loppuvan. Mies ei kotiin kuljettamaan lähtenyt, vaan Velimiehensä, kera Konsiivi- Frouvan, huomaan vielä jäi.
Loppu on nyt tämäkin Romanssi. Ja niin oli. Ei tapailtu enää.
Poistui matleenan elämästä tämä,
- Konsiivi.
Ikiajoiksi.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2013 11:55:01 kirjoittanut matleena »

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: ÄlyVähä
« Vastaus #27 : 12.08.2012 11:10:30 »


TUTTAVA MAAHISTEN

Minut vierahaksi  kutsuttiin, Linnaan Maahisten uudelleen.
Olin kerran jo vieraana ollut.
Muistin Vallihaudan, Ristikkoportin, Tornin Huuhkaja huhuilee.
Kutsua välttää en voinut.

Taas oisiko Juhlat. Sitä tiennyt en. Matkaan lähdin  empien.
Parhaisiin vaatteisiin pukeuduin. Pulma, mitä tuliaisia vien.
Jotain vietävä oli. Maahiset lahjottava, sen entisestä tiesin.
Sammakon reisiä, Korpin koipi, Kyyhkysen, lahjaksiko veisin.

Pulma melkoinen. Tiennyt en, mistä Korpin, Sammakot saisin.
Lähimaillakaan ei asustaneet. Niitä ei tienoilla ollut laisin.
Yön mietin, toisenkin,  en keksinyt. Korpeenko vaeltaisin.
En asiaa enää pohtinut. Päätin Päivänkakkarakimpun viedä.

Ilta. Noutaisi Linnan Ajuri. Synkkine, mustine rattaineen.
Odottelin, jo ajattelin Ajurin eksyneen.  Väärään ajaneen.
Saapui Ajuri viimeinkin. Kohti Linnaa jo kiireellä matkattiin.
Kiire oli, hevosta hoputti. Neliä, ravia myöhässä laukattiin.
Loisti jo Kuu, syttyivät tähdet. Vihdoin perille saavuttiin.

Myrskysi synkeä Yö. Linnanpihaan astelin. Huuhkain tornin
huhuili. Kuin vanhaa tuttavaa tervehti. Ilolla vastaanotin.
Laskuportti, ruostunut, kitisten avattiin, Linnaan astuttiin.
Oli kaikki niinkuin ma muistin. Pihalla mustat Unikot nuokkui.
Loi varjojaan vanhat Lehmukset. Soihdut seinän varjoa toi.

Taas pitopöytä katettu oli. Nurkassa Soittaja väkeä odotti.
Katsoin katettuun pöytään. Kuten arvasin,  tarjolla, kaikki
mahdoton syötävänä. Seittikeitosta, Näsiästä. Oli Tuutinki
vieraalle varattuna. Sisältöä sen rohjennut en laisinkaan
alkaa arvailemaan. Parempi, etten tiedä. Oli ehkä mettä.
Vaan syötävä jotakin oli. Seittikeitto, se sisällä pysytteli.

Alkoi tanssi. Taas kopsaa kiviseen lattiaan sievä kaviojalka.
Nyt Häntä, Saparo somasti vilkkui. Ei istua Maahinen malta.
Ei vastustaa voi viulun soitantaa. Pyöriä pakko, loikkia.
Heti kun soittaja alkaa.
Kumarsi Maahinen tanssimaan. Soitto viulun vie mukanaan.
Ilolla nostan minäkin jalkaa.

Niinkuin ennen, Linna soittoa raikuu, Maahiset  nauraa.
Nyt riemuitaan. On kaikilla hauskaa. Ei surua tuntea saa.
Joukkoon liityn, iloitsevaan. Tanssi, nauraa Aamuun saan.
Ei vieläkään Aamu Öistä Tanssia katso.

Alkaa Aamu sarastaa. Loukkooonsa Maahiset katoaa.
Ei Päivää Maahinen siedä.
Lähdettävä on minunkin, en iltaa jäädä voi odottamaan.
Kutsuu arkinen päivä.
Maahisille nyt Näkemiin. Rattaille Ajurin, synkeään kyytiin.

Vaan edelleen yhä ajattelen. Voisi alkaa oppia ottamaan
tavoista Maahisten. Joskus ryhtyä tanssimaan.
Toisinaan tosiaan voisi.
Se Iloa elämään toisi.

- Ei ainakaan haitaksi oisi.

Matleena -12
« Viimeksi muokattu: 13.05.2013 11:58:21 kirjoittanut matleena »

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: ÄlyVähä
« Vastaus #28 : 16.08.2012 23:57:34 »


ILTAMAT MAAHISTEN

Kutsui Maahiset Noidat Iltamiin.
Kutsua tätä kauan Maahiset pähkäili.
Pyhä Jysäys, Hyvä Sylvi. Noitien hämminki suuri.
Kauan sielläkin neuvoa pidettiin, asiaa epäiltiin.
Oisiko haudattu Koira Arvailtiin, miksi mentäisiin.

Vihdoin Noita Pirkitti, jonka varvas tanssia kutisi
otti ja selvitti, oudon asian ratkaisi.
" Met mänemmä Ilthamiin, vaikk mitä makshaisi.
Siskhot. Tansshimatta on olhtu. Jo tuli Khemut.
Sinne mänemmä Porukhalla. Vasthaa , Siskhot,
ei änkhätä. Met Ilolla Ilthamiin mänemmä."

Kutsu, Maahisten hämästykseksi, hyväksytty.
Siivous armoton Linnassa. Jynssäys ankara.
Noidatkin valmistautumaan. Viitat tuuletus.
Uusiakin hankitaan, on hiirenreikiä viitoissa,
joukolla niitä paikkkaillaan. Koltut minikoltuksi
kaikki saksittu. Ei kukaan Muodissa vanhassa.

Kyyhkynen edeltä tuloviesti viemään lähetettiin.
Tietävät Maahiset valmiina olla Noitia vastassa
Maahisjärven rannassa. Luutien selkään noustiin.
Nousu vaikea, melko tukala, minimekossa istua.
Tuskin takamuksen peitti. Oli pitkä vielä reitti.

Läpi tuulen, pilvien sinisten, perille saavutaan.
Vastassa, hurraamassa, MaahisValtuuskunta.
Linnaan Noidat kyyditys, Linnapihaan astuttiin.
Maahisten Linna mahtava. Musta, synkeä Valli.
Linnan saliin astutaan, oli hienoksi koristettu.

Soittaja vanhaan tapaansa nurkassa odotteli.
Pitopöytä katettu, Maahisten,  Noitien herkuilla.
oli Sammakonreittä, Korpin silmiä, Seittikeittoa.
Pidettiin puhe, skoolattin malja, vannottiin Vala,
- ikinä ei tapella. Nyt sopii jo Tanssi alkaa.

Soittaja aloitti, viulu vonkaisi. Maahiset ponkaisi
Noitaneidoille kumartamaan. Lattialle tanssimaan
siirtyi koko juhlaväki. Tään kaikki Kissa Mankuja
pankoltansa näki. Näki Katti kuinka kopsaa sievästi
Maahisen kavio lattiaan. Hännät niin somasti vilkkui.
Pani Soittaja parastaan. Harvoin Noitia tanssimaan
tuskin toista kertaa Maahisten Linnaan saataisiin.

Lattia vallattu. Loikkivat Noidat tanssiaan hurjaa.
Hikipäässä pienet Maahiset seurata Noitia koittaa.
Se jotenkin onnistuu, koko Väki riemastuu, sujuu
kuin lapselta leikki. On vallan hauskaa ja helppoa
tahdissa viulun kiemurtaa, hyppiä, loikata korkealle.
Lattia tömisee, polkkka jyskyy ja raikuu, Maaahiset,
Noidat hyppää tahdissa. Nauru, laulua raikuu Linna.

Ei huomaa kukaan, Linnaa Aamu käy valaisemaan.
Tuli Maahisille hoppu. Ei Aamu Yön Tanssia katso.
Noidat kiireellä Luudilleen saatettiin, pian selkään
nostettiin. Maahisten Ilo, Minissä peppu vilkahti.
Kiireellä Noidat lentelemään. Pilviin, yläilmoihin.
Vaan lähtiäisiksi vielä huudeltiin puolin ja toisin :
" Met tämä varhmalla uusithaa. Ei kerhtaan jää.
Enshivuonna taathusti viimeisthään."

Kotiin Vuorelle Noidat palasi.
Oli poikki Noidat, vei Tanssi voimat,
Vaan hauskaa oli. Kaikille riemua riitti.
Jäätiin odottamaan Vuotta seuraavaa.
Iltamat varmasti uusitaan.

Unessa näki Noidat pelkastään Maahisia.
Musiikki vielä soi korvissa  monta viikkoa
Ilthamat varmhasti uusithaan.

Matleena -12
« Viimeksi muokattu: 17.08.2012 00:12:17 kirjoittanut matleena »

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: ÄlyVähä
« Vastaus #29 : 17.08.2012 00:55:03 »



Maahiset II kts edell.

MATIAS MAAHINEN ja NOITANEITI MATILDA

Maahisjärven rannalla, noilla Maahisten asuinsijoilla
nyt elettiin aikaa kiihkeää.
Jälkeen Iltamien, riiattu NoitaNeitejä. Tosi mielessä.
Surkea oli tilanne, Kylä täynnään Maahispoikamiehiä.
Ei Naisenpuolista edes helmaa minikoltun näkyvissä.
Jo Ryostöretkeäkin suunniteltiin Noitaneitien maille.
Kuitenkin luovuttiin. Neideissä eräitä, kovin änkeitä.

Nyt johti tilannetta, Maahispoikamies, innokas Matias.
Joka Noitaneiti Matildaa kaiholla katseli, kosiskeli.
Ei Noitaneiti Matilda, tosissaan ollenkaan vastustanut.
Jo ikää karttunut Matildalle, naama ryppyjä kasannut.
Ei rypyt haitanneet Matiasta, Matilda kovin mukava.
Ehkä hiemen kipakka . Vaan oikein oli sirpakka.

Kuultiinpa Virkasisarille Matildan jo asiaa tuumailevan :
"Mie shen Mathiaksen nain. Mie pääthänyt. Varhmaksi
mie totennut. Mathias pieni on, vaan petissä mahtoton.
Mathias khaikkensa tekhisi, paithanki ylthhää anthasi,
kehtaisin pyythellä. Mie mitä miesthe paithalla tekhisin.
Pithäköön paithansa. Runsaasthi kalua uutta tarvitshen".

Edistyi rannalla Maahisjärven Romanssi jo vinhaa kyytiä.
Vikisi Matias, vei Matilda. Ei Matiaksella aikaa päätöstä
paremmin harkita. Ja miksi siitä parannut olisi, entistä
enemmän naimisiin tahtoi Matilda. Nyt Häitä ei siirretä,
oli Matildan tahto tämä . Matilda päätti, Matias, - empisi
ehkä. Oli pinttynyt tapoihinsa. Pois Matilda armotta kitki.

Häät vietetiin, Väkeä Kirkko mustanaan. Morsio kaunis,
Sulhanen komea. Lyhyenläntä uhkean Morsion rinnalla.
Pappi sormukset antoi, pari ne vaihtoi, Morsio itkeskeli.
Viikko, kaksi, Häitä juhlittu. Jatkettu oli, Matias kipiä
oli viinistä. Matiaksella Krapula kamala. Onnellinen pari,
huomiotta Krapula Matiaksen, sukiutui näistä kahdesta.

Vielä Kuherruskuukautta viettää, sen selvästi näkee
Rakkaus ei Kortilla , Onnellisella Maahispariskunnalla.
Me paljon , paljon Onnea toivotamme,
Ensimmäiselle MaahisFrouvalle, MaahisAviomiehelle.
Kaikki niin kohdalleen meni.

Odottamaan jäämme, - Uusia MaahisHäitä.

Matleena -12
« Viimeksi muokattu: 17.08.2012 01:16:03 kirjoittanut matleena »