Hei pumpuli,entäs jos lukisit Ikitien ja mielikuvittelisit elokuvaksi!
Ikitie-elokuvassa on tanskalainen näyttelijä, joka esitti Vallan linnakkeessa Tanskan pääministeriä. Hän oli siinä roolissa loistava, varmaan Ketolan Jussin vaimonakin uskottava. Näyttelijän nimeä en nyt muista. Sidsel Babette --- tai jotakin oli etunimi, sukunimestä ei ole enää hajuakaan. Voisi tietysti kuukkeloida, mutten mä nyt jaksa... *
Luin aikoinaan Ikitien ja taisin sen jossakin vaiheessa kehua. Suosittelen sinulle ja kaikille muillekin Tuurin kirjaa Kylmien kyytimies. Kirja valottaa Jussin aiempia vaiheita sisällissodassa. Sen luettuaan ymmärtää, millainen virhe Jussin kyyditys oli, hänhän on pasifisti.
Jos Jussin varhaisemmat vaiheet kiinnostavat, kannattaa lukea aikaisemmin ilmestynyt Taivaanraapijat. Siinä suomalaiset maahanmuuttajat rakentavat pilvenpiirtäjää New Yorkissa.
Anniliisa odottaa kommenttiani Niemestä. Kestää vähän, koska mulla on kesken kaksi muutakin kirjaa. Luen Jani Toivolan kirjaa Kirja tytölleni ja olen aloittelemassa Tiina Lifländerin kirjaa nimeltä Kolme syytä elää. Ei se ole elämäntapaopas, kirja on romaani. Nimi vain huvitti, kun joskus on vaikeaa keksiä yhtäkään hyvää syytä.
..............
Asiasta aidanseipääseen: tuleeko kesää ollenkaan? Koko kesäpäivän on satanut lunta rankasti, nyt näyttää selkenevän ja pakastuvan. Takkatuli humisee unettavasti ja päätä särkee, ajan kanssa vekslaaminen saisi loppua. Minä sitten inhoan kesäaikaan siirtymistä. Miksi ei voida elää normaalisti!

*En kuukkeloinut, mutta näyttelijän nimi tuli vastaan lehden kulttuurisivuilla Sidse Babett Knudsen. Tulikohan vieläkään oikein? Mietinpä vielä, voisiko Babett olla toinen sukunimi. Tanskalaisilla on joskus kaksiosainen sukunimi.