Kirjoittaja Aihe: Aikamatka 50-luvulle  (Luettu 22136 kertaa)

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Aikamatka 50-luvulle
« : 04.06.2012 16:00:25 »
Luin eilen, että Englannin kuningatar Elisabeth II on ollut vallassa 60 vuotta. Melkoinen "mimmi".

Ajatus palasi 50-luvulle. Tuntuu, kuin kaikki romanttinen, ihana, jännittävä, surullinen, traaginen, olisi tapahtunut 50-luvulla. Itse kai oli silloin vastaanottavimmillaan.

Lehdistä, niistä harvoista, joita käsiinsä sai, seurattiin kuninkaallisten ja filmitähtien elämää.

Englannin kuninkaalla, Yrjöllä, oli kaksi tytärtä, Elisabeth ja Margaret. Kuningas kuoli v. 1952 ja Elisabeth nousi valtaan. Kruunajaiset olivat v. 1954. Romantiikan huippu oli, kun Elisabeth löysi rinnalleen komean Philipin. Olisiko ollut kreikkalainen, laivaston "jermu", Mountbatten (tai sinne päin). Nuoret tytönsydämet sykki.

Minun suosikkini oli kuitenkin villikkoprinsessa Margaret. Hänellä ei ollut hallitsijan paineita. Kun hän rakastui "tallirenkiinsä" Peter Townsendiin, romantiikka oli huipussaan! Vaan ah ja voi, paha hovi ei antanut heidän avioitua. Townsend oli eronnut mies. Hovi ja kirkko pakottivat prinsessan "ruotuun". Ja tytönsydämet itki.  :(

Elisabeth II on luovinut halki vuosikymmenten, vaikka nuoren polven skandaalit ovat ravistelleet hovia. Ja Philip on seissyt jämäkästi rinnalla.

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Aikamatka 50-luvulle
« Vastaus #1 : 04.06.2012 17:49:50 »
Eikös pumpuli täällä meilläkin kukkinut samoihin aikoihin-5;kyt luvulla, oma kuninkaallinen
romanssi. En kyllä muista nimiä ketkä he olivat, mutta sulho työskenteli Sirkus- Sariolassa
ja oli afrikkalainen prinssi. Morsio taas oli oma kotimainen vaaleaverikkö jota kutsuttiin vaan
etunimellä,,olisko ollut Tuula, - kuitenkin hyvinkin kotimaista tytön nimeä kantava prinsessa.
Heistä kirjoitti senaikaiset sensatiolehdet ahkerasti.
  Nyt taisi muistua.. angrah,,tai jotain sinnepäin oli prinssin nimi.
Varmaan sinä pumpuli muistat ko. romanssin paremmin kuin senaikainen,, kateellinen Kropsu...
 :o

 

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Aikamatka 50-luvulle
« Vastaus #2 : 04.06.2012 19:11:01 »
Googletin vähän: Nokialainen pankkivirkailija Sinikka Toivonen vihittiin v. 1954 Kultarannikolta (nyk. Chana) kotoisin olevan prinssin Andaye Ankrahin kanssa.  8)

Tuula-nimi tuli ehkä mieleesi Hagert-suvun prinssin Allanin puolisosta Tuulasta.

Unohtaa ei sovi myöskään Armi Kuuselan tulista rakastumista Filippiiniläiseen Virgilio Hilarioon.

Ja onhan meillä oma Tabe Sliorimme.


pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Aikamatka 50-luvulle
« Vastaus #3 : 05.06.2012 10:28:19 »
Joo, saa mieleisiään vastauksia, kun itselleen vastaa!  :P

Ottihan se lujille Suomi-pojille, kun Eloveenatyttöjä alettiin viedä maailmalle.

Noihin aikoihin tekivät myös maihinnousua tummasilmäiset italiaanot. Kuunneltiin Enrico Carusoa (1873-1921) ja Robertino Loreti vieraili Suomessa. O sole mio, Torna a Sorriento.

Minulle suuri idoli oli sokea pianisti-laulaja Roy Charles, semminkin, kun maailmalta alkoi tihkua tietoja, että suomalainen toimittaja Raita Outinen oli alkanut kulkea hänen mukanaan. Vanhemmalla iällä Outinen raotti verhoa ja kirjoitti kirjan: Kasvoton morsian- elämäni Roy Charlesin kanssa. Löysin juuri kirpparilta Roy Charlsin levyn.

Ja mikläs se oli se Lecuana Cuban Boys?

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Aikamatka 50-luvulle
« Vastaus #4 : 12.06.2012 20:33:07 »
50-luvulta muistan saksankieliset iskelmät ja laulelmat. Niitä ei kuule enää muuutoin kuin Lauantain toivotuissa levyissä joskus. Silloin tällöin Militza Korjus kysäisee korkealla sopraanolla Warum?
Italiaksikaan ei lauleta, pelkää englantia on kevyen musiikin kieli.

Raili

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Aikamatka 50-luvulle
« Vastaus #5 : 12.06.2012 22:40:35 »
Niin Militza Korjus. Ja ne vanhat saksalaiset leffat. Saksaahan silloin koulussa luettiinkin, vieläkö muistatte sen saksankielen kirjan alun: Auf dem berge Himalaija wohnt professor Kalakaija. Ja mikähän sekin leffa oli joka rakastutti minut kappaleeseen Träumerei?

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Aikamatka 50-luvulle
« Vastaus #6 : 23.07.2012 22:26:04 »
Miliza Korjus ja Warum kuului melkein vakiokalustoon lauantain toivotuissa, jotka piti aina kuunnella niiden muutaman lopussa soitettavan kotimaisen iskelmän tähden.
50-lukuun kuului ehdottomasti  Lasse Liemola, joka lauloi "anna pois mun sormuksein..." sekä tietty vieläkin Porin Jazzeilla esiintynyt Paul Anka.

"Ajan sävel" taisi olla ensimmäisiä nuorten lehtiä, joka alkoi silloin ilmestymään.

Kukkaselliset pönkkähameet olivat muotia ja niiden alla pidettiin kurrilla tärkättyjä alushameita. Sifonkihuivitkin tunnettiin jo paljon ennen Dingoa.

Pyörällä mentiin tansseihin ja elokuviin, matkan pituuskaan ei haitannut.
Mitään ei tarvinnut silloin pelätä, vaikka yöpimeällä oltiin liikkeellä tai ei ainakaan ymmärretty pelätä.

Oli se ihanaa ja huoletonta aikaa vaikka kaikki oli perin vaatimatonta verraten nykyaikaan - tyytyväisiä oltiin.
« Viimeksi muokattu: 23.07.2012 22:28:33 kirjoittanut Hemuli »
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

espen

  • Vieras
Vs: Aikamatka 50-luvulle
« Vastaus #7 : 27.07.2012 19:09:58 »
"Ajan sävel" taisi olla ensimmäisiä nuorten lehtiä, joka alkoi silloin ilmestymään.
Kukkaselliset pönkkähameet olivat muotia ja niiden alla pidettiin kurrilla tärkättyjä alushameita. Sifonkihuivitkin tunnettiin jo paljon ennen Dingoa.
Pyörällä mentiin tansseihin ja elokuviin, matkan pituuskaan ei haitannut.
Mitään ei tarvinnut silloin pelätä, vaikka yöpimeällä oltiin liikkeellä tai ei ainakaan ymmärretty pelätä.
Oli se ihanaa ja huoletonta aikaa vaikka kaikki oli perin vaatimatonta verraten nykyaikaan - tyytyväisiä oltiin.

Hyvä kuvaus Hemulilta siitä ajasta, jossa itsekin olen elänyt nuoruuteni. Se oli taloudellisesti  tosi vaatimatonta aikaa verrattuna siihen, mitä tämän päivän nuorilla on käytettävissä.

Mutta silti paasataan ja asiantuntijatkin toitottavat, että:
 
  - Nuoriso voi pahoin ?

Mistäs se tämmöinen johtuu?

Kettu5

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Vs: Aikamatka 50-luvulle
« Vastaus #8 : 04.08.2012 00:54:28 »
Niinpä kävin aika matkalla Kouvolassa Tykkimäessä oli aikamatka,silloin kun Paul Anka kävi  Linnanmäellä.Sen aikaiset laitteet on siellä toimimassa.Maailman pöyrä jossa  vaimoni suuteli minua ensikerta jne; ah sitä onnea silloin,,ja nyt!Niin aika kuluu kultaa,
kannattaa kokeilla!

espen

  • Vieras
Vs: Aikamatka 50-luvulle
« Vastaus #9 : 04.08.2012 16:01:47 »
 Lueskelin huvikseni tuollaisen aikamatkaajan turinoita. ollut merellä pienen ikänsä. Näyttäis olevan Merikarvialta kotoisin ja näköjään tuntee syntymäkaupunkiani Poria, koska on trampannut piikaränniä pitkin, hauskaa tarinaa. Siletä löytyy merimiesslangiakin. No, tottakai snipe hallitsee nuo asiat.

http://koti.mbnet.fi/misska/index.htm

Mutta tuo vain näytteeksi ja esimerkiksi, kuinka aikamatkaa voi laittaa ihan omista lähtökohdistaisommissakin määrin muiden luettavaksi.

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Aikamatka 50-luvulle
« Vastaus #10 : 04.08.2012 16:41:09 »
Porin piikaränniä on tullut trampattua. Samaan aikaan siellä tramppasi myös nuori, nahkatakkinen, hiukset Brylgremillä suittu painija ja laulajanalku Eikka Grön.

espen

  • Vieras
Vs: Aikamatka 50-luvulle
« Vastaus #11 : 04.08.2012 19:11:34 »
Porin piikaränniä on tullut trampattua. Samaan aikaan siellä tramppasi myös nuori, nahkatakkinen, hiukset Brylgremillä suittu painija ja laulajanalku Eikka Grön.

Jassoo, olen käynyt samaa koulua, kuin Eikka Grön. Silloin kun hän lähti pois ja aloitti artistin uraansa, niin samoihin aikoihin menin samaan opinahjoon.

Minun hiuksissani lienee ollut Suavea?

espen

  • Vieras
Vs: Aikamatka 50-luvulle
« Vastaus #12 : 08.08.2012 07:09:11 »
Saksaahan silloin koulussa luettiinkin, vieläkö muistatte sen saksankielen kirjan alun: Auf dem berge Himalaija wohnt professor Kalakaija.

Siis joteski noin:

Auf dem Berge Himalaja wohnt Professor Calagaja. Er hat Freu, die Margarethe....

Suomeksihan tarina jatkui muistaakseni niin, että Margarethe putosi vuorelta, mutta professori Calagaja ompeli haavat kiinni, kuten hyvän aviomiehen ja professorin kuuluukin.

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Aikamatka 50-luvulle
« Vastaus #13 : 18.08.2013 13:49:27 »
Höpinäni sopinee tähän aiheeseen.

Mannekiineilla on taas esiintyminen reilun viikon kuluttua. Kansalaisopiston Senioripäivillä.

Aihe on: " Kultainen nuoruus- 50-luku ei jää unholaan. "  :D

Pitäisi kai pukea jotain aiheeseen sopivaa ylleen. Muistan kyllä hyvin kello- ja frillahameet, tiukkaakin tiukemmat jumpperit ( La Lollo ), Patellavyön, sifonkihuivit ja ballerinat. Mutta mistä niitä löytää? Ja ennen muuta, mihin tunkea 50-luvun jälkeen tulleet n. 30 kg ja mihin piilottaa ne DD-kupit?  ;) Peruukkikin varmaan täytyis hankkia, eihän tämä lyhyt, piikkisuora tukka käy.  "Polkkatukkakin" taisi olla muotia jo paljon aikaisemmin.

Miksiköhän sitä ei opi vanhenemaan kauniisti?  :o

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Aikamatka viime jouluun.
« Vastaus #14 : 20.12.2013 13:59:20 »
 Kun nyt alkaa olla joulu ovella palaan vielä edellisiin jouluihin noin sään suhteen.
Lauletaan vanhassa joululaulussa..On hanget korkeat nietokset..ja niinhän ne ennen olivatkin.

Mutta nyt ovat kunnon hanget vielä joulun aikaan vähän niin ja näin.
Selailin joulukirjaani,sellainen punakantinen päiväkirja jonka kannessa lukee JOULUKIRJA.
Olen siihen laittanut vähän joulunajan tapahtumista ajalta jonka olen ollut yksin.
En todellakaan yksin,lapsethan perheineen pitävät siitä huolen.
Niinpä siihen kirjoitan ,missä ja miten aina olen jouluni viettänyt.Pari joulua on mennyt Floridan lämmössä.
Monta kertaa olen myös kirjoittanut,Lunta ei ole,maa on jäinen ja liukas.
Vuonna -06 on talvi tullut jo lokakuussa,lunta on ollut ja järvet jäässä.
Sitten marraskuussa satoi vettä,kaikki talven merkit ja jäätkin järvistä katosivat. Olen miettinyt miten löydän mademertani mökkirannasta...Jouluksi saatiin sitten kuitenkin taas talvinen sää.
Vuonna 2010 on ollut 27 ast.pakkasta kun olen kävellyt aattoillan hartauteen kyläkirkkoomme.
Samoin viime  vuonna jouluajan sää on ollut luminen ja pakkastakin vähän.
Nyt on taas pihat jäiset ja vein juuri naapurini ensiapuun kun kaatui ja satutti päänsä,toivon että ei pahemmin loukkaantunut.

Kun tulisi se kunnon talvi,lunta ja pakkasta niinkuin ennen suomessa oli.