Kirjoittaja Aihe: Kirnupiimää  (Luettu 9913 kertaa)

Anonymous

  • Vieras
Kirnupiimää
« : 24.02.2011 08:23:30 »
Hyvää huomenta ystävät

Innostuin kirjoitukseeni saamistani vastauksista niin paljon, että tuon esille toisen löytöni.
Palsternakka oli siis edellinen ja nyt löysin kaupan hyllyltä
KIRNUPIIMÄÄ

Olin jo ehtinyt luulemaan, ettei kirnupiimää mistään saa.
Viikko sitten ostin kaksi litran tölkkiä ja nyt olen kaikki juonut, vaikka olen yrittänyt olla säästeliäs. Mittari näyttää 30 asteen pakkasta, mutta kirnupiimän hakureissua se ei estä. Pohjanmaalta tämä meijeri löytyy, joka kirnupiimää vielä valmistaa.
Tietokilpailukysymys, mikä on tämä paikkakunta?

Jalmarinpoika

PS: Ilokseni huomaan, että tällainen jaarittelu on kivaa ainakin itselle. :D
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anonymous

  • Vieras
Re: Kirnupiimää
« Vastaus #1 : 24.02.2011 10:17:13 »
meillä jalmarinpoika meneekin mieliteot yksiin. Alkuviikolla just kyselin siskolikalta onko hän
kaupoissa nähnyt kirnupiimää. Sanoi olleensa jo vallan unohtanut koko kirnupiiman.
muistan mummuni kirnunneen kotivoita sodanjälkeen, ja siitä jäikin oikeaa kirnupiimää
jossa oli pieniä voihitusia pinnalla, se maistui vähäpojallekin vaiken happamasta kovin välittänytkään.
Kotivoi oli säännöstelyaikana jotain muuta kun meijerivoi jota koski eri säädökset. Vieläkö joku muistaa
jotain Kotivoi pykälistä? :idea:
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Re: Kirnupiimää
« Vastaus #2 : 24.02.2011 14:39:01 »
Pieni Ilmajoen Osuusmeijeri toimittaa kirnupiimäänsä K- ja S-ketjun tukkuportaaseen. Eli nyt pommittamaan paikallisia K- ja S-ketjun kauppoja, jotta kirnupiimä löytyisi heidänkin hyllyiltään. Itse käyn asian tarkistamassa paikallisista ko. kaupoista.

Itse kävin polvenkorkuisena veljeni kanssa maistelemassa juuri kirnuttua voita pikkusormillani ja hyvää oli. Ei ollut vielä siinä vaiheessa suolattukaan. Siitä sitä taisi sivutuotteena tulla kirnupiimääkin!

Nyt maistelen sormenpäilläni pikkuleipä- ja Hannatädin kakkutaikinoita vastaavalla tavalla. Ei ole niin paljon leivottavaa taikinaa jäljellä, kun kunnolla maistelee!!!
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anonymous

  • Vieras
Re: Kirnupiimää
« Vastaus #3 : 24.02.2011 17:29:40 »
jokukropsu kirjoitti:
> meillä jalmarinpoika meneekin mieliteot yksiin. Alkuviikolla just kyselin
> siskolikalta onko hän
> kaupoissa nähnyt kirnupiimää. Sanoi olleensa jo vallan unohtanut koko
> kirnupiiman.
> muistan mummuni kirnunneen kotivoita sodanjälkeen, ja siitä jäikin oikeaa
> kirnupiimää
> jossa oli pieniä voihitusia pinnalla, se maistui vähäpojallekin vaiken
> happamasta kovin välittänytkään.
> Kotivoi oli säännöstelyaikana jotain muuta kun meijerivoi jota koski eri
> säädökset. Vieläkö joku muistaa
> jotain Kotivoi pykälistä? :idea:

En kyllä muista tuollaista kuulleenikaan vaikka näin jälkikäteen ajateltuna se oli paljon mahdollista että säädöksiä oli.
Silloinhan "mustanpörssin"kauppa kukoisti ja kaupunkilaiset haki maalta kaikenlaista elintarviketta voi mukaan lukien, hygieenisyys säädökset oli lepsummat kun nykyään, ja ihmiset söi nälkäänsä mitä vain saivat.
Olin itse maatalosta ja ainakin voita,maitoa ja vihanneksia oli aina ja lihaa jos maltettiin sika tappaa ainakin jouluksi.
usein tulee mieleen markettien valtavia valikoimia katsellessa se aika kun ei ollu makkaroita lainkaan,joskus pienessä kyläkaupassa oli yksi kiekura lenkkimakkaraa ja lauantaimakkara pötkö
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anonymous

  • Vieras
Re: Kirnupiimää
« Vastaus #4 : 27.02.2011 10:55:11 »
Kotona kirnuttu voi sota-aikana ja sen jälkeen oli tottakai vallan toista kuin meijeristä saatu. Vitsailtiin, että meijerissä kirnua pestessä pesuvesi laitettiin kirnupiimän joukkoon.
Samoihin aikoihin lähes jokaisessa maalaiskylän mökissä oli oma porsas kasvamassa ja lehmäkin aika monella. Kylän kaupassa myytiin hampparin väärää, suomi-lenkkiä, lauantaimakkaraa ja makkaraa, joss oli runsaasti silavaa.
Näillä eväillä pysyttiin maalaiskylässä hengissä sodan aikana ja sen jälkeenkin.

Muuten Ilmajoen Osuusmeijeri ansaitsee nimensä tulla täällä mainituksi - isänmaallinen juttu tämä kirnupiimä. :)
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Lidi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Kirnupiimää
« Vastaus #5 : 27.02.2011 11:39:49 »
Moikka!

Oletteko tutustuneet Kokkelipiimään :?:
On oikein hyvää, sitä tehdään Lieksassa. Kotonakin sitä voi valmistaa. Erilaisten marjojen ja ym. lisukkeiden kanssa
hyvää nautittavaksi :D
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »