Kirjoittaja Aihe: Ananas ja fenkoli  (Luettu 6848 kertaa)

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Ananas ja fenkoli
« : 05.05.2012 15:25:13 »
Hei!

Ostin vapun  humussa ananaksen ja fenkolin.

Ananas on toki eri muodoissaan tuttu ennestään. Mukana oli kuitenkin lappu, jossa neuvottiin ensin katkaisemaan naatti ja sitten halkaisemaan pituussuunnassa kahtia ja puolikkaat vielä kahtia. Näin ananas tulee jettua neljään osaan ja sitten osat leikataan sisäpuolelta kaarevalla veitsellä kuoreen asti.

Uutta siinäkin opin, koska olen tähän asti kuorinut ananaksen veitsellä kuten perunan ja sitten leikannut poikittain siivuiksi.

Päivän kysymys

Mutta mitä teen  fenkolille?

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Ananas ja fenkoli
« Vastaus #1 : 06.05.2012 10:57:00 »
Ostin myös kerran fenkolin ja laitoin sitä pienen osan sellerin varsien joukkoon terveyskeittooni.
en pitänyt sen mausta,maistuu jotenkin kuminalle.
Nyt menin uteliaisuuttani googlen sivuille ja tutkailin tarkemmin fenkolin saloja.Onkin toiselta nimeltään saksankumina...
On kai myös terveellinen kuten sellerikin.
Auttaa muka ummetukseen ja ...kuukautisvaivoihin....
Neuvotaan myös tekemään uuniruokaa juustolla kuorretettuna...

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: Ananas ja fenkoli
« Vastaus #2 : 06.05.2012 12:53:03 »
Hei Anniliisi

Vastauksestasi tuli mieleeni, voisko sitä käyttää lämpimissä voileivissä ja pitsoissa. Juustoraastetta ja tomaattia päälle.

Olen syönyt nyt fenkolia ihan tuoreeltaankin. Vatsa ainakin toimii.
Sitä myös mietin, onnistuisko fenkolin kasvatus puutarhassa Suomen olosuhteissa.
 ;)

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Ananas ja fenkoli
« Vastaus #3 : 09.05.2012 15:44:24 »
Sitä myös mietin, onnistuisko fenkolin kasvatus puutarhassa Suomen olosuhteissa.
 

Arno Kasvi sanoi jossakin jutussaan fenkolia keskivaikeaksi kasviksi itse kasvattaa. Puutarhasivuilta löytynee ohjeita, jos haluat turhautua kasvattajana.  ;)
Omakohtaista kokemusta ei ole.

Fenkolia voi käyttää porkkanaraasteen joukossa makua antamassa. Näin jossakin sellaisen ohjeen. Olisiko siinä ollut kermaviilikastiketta makuja tasoittamassa, en muista. Mutta kukapa estää kokeilemasta!

Minusta fenkoli on mausteena parhaimmillaan, ja silloinkin joululimpussa.