Kirjoittaja Aihe: Koti  (Luettu 39952 kertaa)

merituuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Koti
« : 23.04.2012 17:34:02 »
HEI ! Kertokaapa kokemuksia ja tuntemuksia te jotka nyt eläkepäivillänne olette muuttaneet omakotitalosta
kerrostaloon. Miten olette viihtyneet ja sopeutuneet ? Meillä se alkaa vähitellen tulla ajankohtaiseksi muuttaa
lähemmäs kauppoja ym. palveluja.

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: Koti
« Vastaus #1 : 24.04.2012 12:49:21 »
Hyvin aiheellinen keskustelun aihe.
Mutta vasta varautumissuunnitelmaa teen minäkin.

HUOM. Sivu alareunassa on teksti ja linkki "Pikavastaus".
Tämä on kirjoitettu sitä käyttäen.
Kun klikkaat esikatselun, silloin tulee näkyviin normaalit tekstinkäsittelyn "temput".
« Viimeksi muokattu: 24.04.2012 12:53:06 kirjoittanut Aarno Korpela »

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Koti
« Vastaus #2 : 29.04.2012 13:57:41 »
Otit esille, Merituuli, minulle hyvin ajankohtaisen aiheen. Tosin en pysty vielä sinulle kokemuksia kertomaan, koska olen vasta lähtökuopissa.

Toissapäivänä tein myyntisopimuksen omakotitalostani ja eilen otettiin kuvat.

Ensimmäinen välittäjäkontakti oli "karmee". Nyt minulla on välittäjä (nuori mies), joka kohtelee minua ja vanhaa taloani kunnioittavasti.

"Haku päällä" nyt olen. Etsiskelen mukavaa rivitaloa, mutta hissillinen kerrostalokin kelpaa. Kaikki riippuu nyt siitä, löytyykö ostaja, mihin hintaan ym.

Elelen jännittäviä aikoja!  ???

Voi olla, että kesällä löydän itseni Kokemäenjoen rannasta veneen alta!  ;D

Iloista Wappua!  :)


merituuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: Koti
« Vastaus #3 : 29.04.2012 18:29:43 »
Olet Pumpuli sitten jo ison askeleen meitä edellä. Meillä on tarkoitus ottaa yhteys välittäjään talvella
ja sitten hyvissä ajoin ensi keväällä myyntiin. Tai jos silloinkin tulee sellainen olo, että vielä tämä
kesä jne.....

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Uusi koti .
« Vastaus #4 : 01.05.2012 10:08:22 »
  Yli neljäkymmentä vuotta melko suuressa omakoti-talossa asumisen jälkeen tuli ajankohtaiseksi vaihtaa pienempään asuntoon.Nuorin tyttäreni sai idean tulla perheineen entiseen lapsuuden kotiin ja niinpä mummo pääsi lähtemään.
Katselin ensin kerrostalo-asuntoja Kaupungista mutta sitten sattui kohdalleni tutun välittäjän neuvo pienestä rivitalon päätyasunnosta täältä Savon pääkaupungista,joka on todellisuudessa vain taajama-kylä  jota niin Kuopiokin riiailee.
Täällä on kaikki palvelut äärellä,kaupungissahan niitä saa hakea sieltä ja täältä...
samoin ulkoilu ja kuntoilu mahdollisuudet aivan vierellä.
Niinpä kesäpaikkaankaan ei aina muista haikailla ja sieltä on aina kiire kotiin..
On kaunis lause..Paratiisi on siellä mistä  ei ole ikävä minnekään.

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Koti
« Vastaus #5 : 02.05.2012 20:07:49 »
Minä-poika kans aloin viimmesyksynä kuvittelemaan että "kerrostalossa
asuu onnellinen perhe" = minä. Ei huolta lumitöistä eikä lämmityksestä,
ja muitakin ihmisiä päivittäisin samassa pihassa. Joulunjälkeen kuitenkin aloin haikailemaan entiseen olotilaani, joten huhtikuun alusta palasin entiseen kesäpaikkaani (jota olen asunut jo 20 v:tta ympärivuotisesti.) Vakaa päätökseni on että jos perikunta ei toisin määrää niin mut viedäänkin täältä vaan jalaat edellä.
  Ei se kevätkään ole kevättä,, päälisinasumisena, vaikka oli hissit ja kaikki... ja lasitettu parveke. 

espen

  • Vieras
Vs: Koti
« Vastaus #6 : 19.07.2012 21:02:55 »
Me asumme tämmöisessä vanhassa OK talossa. Talonpiirustukset vuodelta 1910. Hirsitalo, lautaverhoiltu. Kun tämän hankimme, tässä oli 2 huonetta ja keittiö. Laitoimme yläkertaan lisätilaa. Pieni piha, jossa varsinkin vaimolla on harrastuksena kaikenlainen puutarhanhoito.
Meillä ei ole nurmikkoa juuri nimeksikään. Kaikenlaisia puita ja kasveja. Emme ole juurikaan miettineet tästä mihinkään lähtemistä

Nyt kun lapset ovat poissa, niin meillä on kyllä riittävät puitteet. Kesäisin varsinkin on hienoa, kun pihalle menee, niin on kuin viidakkoon hyppäisi.
Kokemuksia on kerrostaloasumisestakin. Kesäpäivänä, kun lähdit ulos, niin kuumaan asfalttiin tutustumaan, siinä sitten tallustelit. Mutta aikansa kutakin.

Asiat ovat ihmisellä hyvin, kun on tyytyväinen siihen, missä milloinkin asuu, olipa se sitten OK-, Rivitalo, tai Kerrostaloasunto.

Home, Sweet Home, missä hyvänsä.

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Koti
« Vastaus #7 : 04.08.2012 08:54:13 »
Annan vähän väliaikatietoja asuntokaupoistani, joista keväällä kerroin. Hektistä on ollut.

Asuntonäyttöjä, joko yleis- tai yksityisiä on ollut n. kerta viikossa. Huusholli on pysynyt siistinä, kun kerran viikossa on "vieraita" käynyt.

Katsojia on ollut runsaasti ja netissä on kotiani tarkasteltu yli tuhat kertaa. Uteliaita varmaan ollut osa.

Yksi tarjous tuli heti alussa, mutta se oli "pilipali". Toissa viikolla sitten paukahti kaksi tarjousta samana päivänä.

Kuntotarkastus (asunnon, ei minun) oli tällä viikolla. Kesti tasan 5 tuntia. Kaikki paikat syynättiin katolta lattialle ja seinän sisäänkin. Tuntui, että minunkin "sisuskaluni" käännettiin nurin! Raportti tulee ensi viilolla. Silloin potentiaalinen ostaja päättää, tehdäänkö kaupat.

Maanantaina menen katsomaan rivitaloa, joka ehkä voisi olla uusi kotini.

Kaikki on kuitenkin vielä auki.  ???

espen

  • Vieras
Vs: Koti
« Vastaus #8 : 04.08.2012 09:06:11 »
Hyvältä näyttää pumpuli. Pidän peukkuja pystyssä puolestasi. Olisin varmaan itsekin hieman hermostunut, jos talossamme oltaisi tehty kuntotarkastus, jonka tulosta saisi vielä odotella.

Tiedän nimittäin, että näissä on aina jotakin "sanomista", aivan kuin kaikessa vanhassa tavarassa. Mutta eivätpä osaa rakentaa uuttakaan aina kunnolla, kun niin paljon valmistuu uusia ns. "hometaloja"

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Koti
« Vastaus #9 : 12.08.2012 07:52:36 »
Kuntotarkastusraporttia on 26 sivua+liitteet päälle. Kuten espen sanoi, vanhassa on aina jotain huomautettavaa. Ei kuitenkaan mitään raskauttavaa. Normaalit elämän merkit. Ja ostaja sanoi: "Kyllä".

Leikin nyt hetken "upporikasta" ja "rutiköyhää". Kun saan rahat, olen "upporikas" ja kun maksan uuden, olen "rutiköyhä".

Saa nähdä, olenko Jumalten suosikki ja haluamani asunto pysyy myynnissä, kunnes saan asiat selviksi ja voin tehdä tarjouksen.

Uusi kotini olisi viime vuonna valmistuneessa rivitalossa, 1-kerroksinen. Siellä on rollaattoribaana jo minulle valmiina, vaikka vielä humpalla käynkin. Iso terassi-patio, jossa jo vetäisin ensimmäiset hitaat valssit!

Asunnon myyntiä harkitseville sanoisin, että kannattaa valita tarkkaan välittäjä.

Ja ennen kuntotarkastajan tuloa kannattaa hävittää ampiaispesät!!!!  ;D

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Koti uusiksi ja viisi vuotta ...
« Vastaus #10 : 14.08.2012 09:09:54 »
Että ei Pumpuli vielä aivan taivaissa tanssisi niin muistutan näistä viidestä vuodesta.
Ne ampiaispesät ovat kai vain pieni harmi ja toivottavasti myös ainoat .

Naapurimummo vietti juuri kesällä viisivuotis-ilojuhlaa entisen mökkinsä myynnistä.
Oli sattunut sellainen ostaja että valitti jatkuvasti.
Onneksi valitukset olivat aiheettomia,yritti vain aina saada maksumiehen remonteilleen.
Pelkkä kuntotarkastus ei aina paljasta kaikkia rakennusvirheitä joista voi saada aihetta valituksille.

Kaikkein hankalimpia virheitä on näihin vanhoihin asuntoihin tehty kun on rakenneltu näitä
niinsanottuja elintasosiipiä. Onkai jonkinlainen ostajan suoja tämä viisi vuotta näiden vikojen löytämisessä.

Toivon että kaikki menee hyvin ja sitten vielä sattuu asialliset ja mukavat naapurit niitä patioiloja ajatellen....

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Koti
« Vastaus #11 : 14.08.2012 20:25:28 »
Hyvä, että palautit minut maan pinnalle, Anniliisa. Tiedän kyllä tämän viiden vuoden piinan. Olenkin sitä mieltä, että tänäpäivänä on tyhmänrohkea se, joka ryhtyy asuntoansa myymään. Niin paljon on karmeita esimerkkejä, mitä voi tapahtua. Lait on kai tehty lähinnä ostajan suojaksi, mutta kyllä niitä sitten saatetaan käyttää väärin.

Olen nyt kuitenkin ottanut riskin. Koko elämähän on riskejä täynnä.

Se ampiaisjuttu oli ikäänkuin kevennyksenä. Ohjeissa sanottiin, että pitää poistaa ampiaispesät. Ja eikös sellainen löytynyt likakaivon kannen sisäpuolelta. Enhän minä sinne ollut älynnyt kurkata!  ;D

espen

  • Vieras
Vs: Koti
« Vastaus #12 : 15.08.2012 07:56:18 »
Hyvä, että sait kaupat tehtyä, pumpuli.

Meille tule tänään nokikolari. Tuli lappu postissa. Lupasi tulla aikavälillä klo 8-12.00. Tommosen aikahaarukan oli keksinyt.
Nyt joudumme olemaan täällä passissa. Vaimon vanhempi sisar on tullut kyläilemään. Piti näytellä vähän paikkoja tai nähtävyyksiä kaupungissa, ei niitä tosiaankaan kummosia ole, mutta katotaan sitten ip:llä.

Meillä on keittiössä puuliesi ja yhdessä huoneessa ns. pönttöuuni. Siksi pitää nokisutarin käydä kerran vuodessa nuohoomassa röörit.

Tosi hauskaa kovana pakkasaamuna talvella kun herää, menee köökiin, laittaa puita pesään ja kiehauttaa siinä samalla kahvit.

Säästää sähköäkin. Semmosta se on elämä meittin tämmösten tavallisten toheltajien.

pauliina

  • Vieras
Vs: Koti
« Vastaus #13 : 15.08.2012 08:24:32 »
  Espen...Raum on ain Raum...ohos hämäläismammakin yrittää Raum gieltä,vaikkei konsanaan oo siellä asunut. Pojan perhe vasta 8v,mutta hyvin ovat kotiutuneet. Lapsien murre on jo raumalaisittain.

espen

  • Vieras
Vs: Koti
« Vastaus #14 : 15.08.2012 14:03:01 »
  Espen...Raum on ain Raum...ohos hämäläismammakin yrittää Raum gieltä,vaikkei konsanaan oo siellä asunut. Pojan perhe vasta 8v,mutta hyvin ovat kotiutuneet. Lapsien murre on jo raumalaisittain.

Kappas vaan, hyvin osasit. Minä, 3:nnen polven Porin piru muutin Raumalle jo vuonna 1971. Nyt olen Satakuntalainen, en porilaine, enkä raumlaine.

Mut ossaan mää silti eks´tiä kummalaki sortill jollaillail puhhuu, et tullee ymmärretyks.. Äsken tulin sisään avasin radion, joku äijä sönkötti jotakin, jo puolesta lauseesta tunnistin,

  - Se oli turkulaine,
 
ja viel toiselt puolt jokkee, et simmottos,  kummottos se on oikke, gon tunnista länsmurttet.