Kirjoittaja Aihe: Jokin tolkku...  (Luettu 8036 kertaa)

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Jokin tolkku...
« : 19.04.2012 11:41:21 »
Kun nyt pääsin alkuun niin kiusaan taas teitä tämän palstan seuraajat.
Vaikka savo on kotiseutuni niin korvaani kuulosti vähän oudolta tämä sana tolkku.
Meidän oman kylän poika antoi niin hyvää kommenttia tuolta ulkomaan matkaltaan..
Hänhän sanoi että aina pitää olla asioissa jokin tolkku...Sana kääntyy niin hauskasti murresanaksi ...tolukku....
Miesvainaani sanoi minulle usein että voi sinua eukkoseni,eihän nuissa sinun touhuissa oo tuas mittää tolukkua...
Savon murre on minulle helppo ja rakas,esim.Kropsu käyttää paljon sellaisia sanoja että en ymmärrä hölynpölyä niistä...

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Jokin tolkku...
« Vastaus #1 : 19.04.2012 12:29:41 »
Konnevesi, missä aika paljon vietän aikaani tositoimissa, kuului aikanaan Rautalammin suurpitäjään. Rautalammillakin joskus käväisen ja kyllä se murre, mitä siellä puhutaan, on paljon savonpaa, kuin mitä Konnevedellä kuulee. Konnevetiset saavat ilmeisesti "lainasanoja" Jyväskylän seudun kielestä, joka lienee lähes puhtainta Keski-Suomessa puhuttavaa kieltä. Lähes kirjakieltä.

Minun mielestäni murteita pitäisi suosia. Ei ole mikään häpeä puhua leveää savoa, päin vastoin. Minä ainakin nautin kuulemastani, jos joku haastaa oikealla murteellaan. Kapea-alaisia, sanoisinpa, että melkein tyhmiä/nousukkaita ovat ne, jotka
pilkkaavat omaa murrettaan puhuvia ihmisiä.

Poikiani aikanaan matkittiin kovasti, kun he Helsingissä kasvaneina puhuivat kirjakieltä maalaisempaan maisemaan muuttaessamme. Kiusaamiseen saakka se ei suinkaan mennyt, mutta "apinoita" kulki ympärillä!

Minä olen oppinut kuulemaan ja sanomaankin "ei sinun puhheessa oo mittää tolokkua (ei tolukkua).

Murteet kunniaan!

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Jokin tolkku...
« Vastaus #2 : 19.04.2012 22:46:42 »
Anniliisa kirjoitti:
Vaikka savo on kotiseutuni niin korvaani kuulosti vähän oudolta tämä sana tolkku.

Savon murre on minulle helppo ja rakas,esim.Kropsu käyttää paljon sellaisia sanoja että en ymmärrä hölynpölyä niistä...



Tolkullinen tarttui minunkin korvaani Kataisen puheesta. Olisi ollut mukava kuulla, etteivät Kanervan hommat olleet  pääministerin mielestätolokullisia, siis iha savoksi sanottuna  ;)

Minulle tolokku on  tuttu sana. Eikös se tarkoita jotensakin samaa kuin järkevä?
Vanhat ihmiset puhuivat joskus naapurista, joka ei ollut enää tolokussaan (oli huonokuntoinen ja muistihäiriöinen vanhus), tai että joku ajoi tiellä tolokuttomasti, tai haaskasi rahojaan tolokuttomasti.

Muistan joskus sanoneeni, että pittää tehä tuo työ nyt tolokuissaan ollessa. Silloin oli puhe hoitotestamentista.
Jaa jaa, tekemättä on, miten lie tolokun kanssa.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Jokin tolkku...
« Vastaus #3 : 19.04.2012 22:54:08 »
Piikatyttö,
tiedät varmaan että Kivisalmeen on asennettu murteenvaihtaja. Se asennettiin 1960 kun Konnevesi pääsi uuteen lääniin eli Keski-Suomeen pois Savosta ;D
Napsautan Länsi-Suomen  puolella yleiskielen päälle ja kotimatkalla oman kielen... ajan siitä kautta jälkikasvua tapaamaan.

Inkeri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Vs: Jokin tolkku...
« Vastaus #4 : 11.07.2012 16:38:26 »
Tolkun väriksi laitan sinisen, sillä on se niin mainio sana tässä armaassa kielessämme, että oman värinsä sille "pyhitän". Aivan täytyi korviansa höristellä, että kuulinko aivan oikein Kataisen sanonen * tolkkua*. Kuten tuolla aiemmin olikin kirjoitettu , mihin kaikkiin yhteyksiin tämä mainio sana käykin kuin nenä päähän, niin hattua nostan Kataiselle tämän supi suomalaisen käyttösanan esille tuomisesta nykyiseen kieleemme. :)
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovissa hiihtäminen !