Kirjoittaja Aihe: Olen innoissani Suomensukuisten Mummojen menestyksestä  (Luettu 6608 kertaa)

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Venäjän Udmurtiassa ollaan innoissaan paikallisten isoäitien kuoron euroviisukarsintojen voitosta.
Mummojen menestys on saanut paikallisen nuorisonkin innostumaan suomensukuisen udmurtin kielen ja kulttuurin säilyttämisestä.

Mummokuoron voitto loksautti leukoja Venäjällä. Perinteisen pop-iskelmän sijaan Venäjä lähettää euroviisuihin kansanmusiikkikuoron Buranovon mummot, joka laulaa suomensukuisella udmurtin kielellä.

Ainakin Buranovon kylässä Udmurtian maaseudulla ollaan varmoja siitä, että paikallisten isoäitien kuoro menestyy Euroviisuissa. Keski-iältään 75 vuotiaat mummot sekoittavat musiikissaan modernia pop-musiikkia ja perinteistä kuorolaulantaa. Kuoron johtaja Olga Tuktareva sanoo uskalluksen tehneen heistä kuuluisia.

- Tulimme kuuluisiksi, kun uskalsimme alkaa laulaa vielä vanhoilla päivillämme rock-kappaleita udmurtin kielellä.

Konserttikiertueiden välillä mummot viettävät tavallista maalaiselämään Buranovossa. Yksi mummoista kertoo tavallisen päivän alkavan kuudelta karjan ruokkimisella.

- Sitten syömme itse ja menemme hoitamaan vihannesmaata tai talvella luomaan lunta. Sen jälkeen menemme kauppaan, syömme päivällistä ja menemme harjoituksiin.

Menestys nosti perinteet uuteen arvoon

Udmurtian mummojen harjoitukset pidetään kylän kerhotalossa, jossa on myös pieni kotiseutumuseo. Laulamisen ohella kuoro pyrkii säilyttämään mahdollisimman paljon udmurtialaisia perinteitä.

Mummoille onkin vanhoilla päivillä avautunut mahdollisuuksia, joista he eivät voineet uneksiakkaan nuoruudessaan.

- Kärsimme kovia vuosia. Ei ollut ruokaa, vaikka kuinka halusimme leipää. Mielestämme elämme nyt paratiisissa, Alevtina Begisheva kertoo.

Buranovon isoäitien suosio auttaa myös udmurtin kielen ja kulttuurin säilyttämisessä. Nuorisokin on kiinnostunut juuristaan mummojen suosion siivittämänä.

- Nuoret ovat huomanneet, että udmurttilainen musiikki ja mummotkin voivat olla tosi hienoja, kuoronjohtaja Olga Tuktareva sanoo.


Katso esitys klikkaamalla oheisesta linkistä tai kopiomalla se selaimen osoitekenttään.
http://areena.yle.fi/video/1331228907401

57. Eurovision laulukilpailut järjestetään toukokuussa Azerbaidzhanin pääkaupungissa Bakussa.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2012 14:31:09 kirjoittanut Aarno Korpela »

pauliina

  • Vieras
Vs: Olen innoissani Suomensukuisten Mummojen menestyksestä
« Vastaus #1 : 30.03.2012 10:45:37 »
Aivan ihana mummojen video on. Ja mitkä tuohivirsut jalassa!Enemmän tämmöistä euroviisuihin.

Liena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Vs: Olen innoissani Suomensukuisten Mummojen menestyksestä
« Vastaus #2 : 30.03.2012 21:46:22 »
Kylläpä ihanat mummot saivat ansaitemansa huomion.Heissä oli useammalle aistille nautittavaa .Tuollaiset mummot vaikuttavat myönteisesti nuorempiin ja lisäävät vanhojen arvostusta.