Keskustelualueet > Omat rahat

"Pyhä lehmä"

(1/5) > >>

Anonymous:
Nyt jurppii tai"kyrsii" kuten Katainen sanoisi.

Mutta alusta. Sai ajokortin v:1961, maaseudulla, opetusluvalla. Pitihän sitä kortti olla kun työssäni tarvitsin. Autoa ei ollut.

Aikaa myöden tuli "reittä myöden" pihalle auto, jota innokkaana aloin käyttää. Aviomies kyllä valitti, että tulee tulonsiirtoa meiltä yhteiskunnalle, kun vaimo käyttää autoa. Maksoihan se työnantaja pientä kilometrikorvausta, mutta minä pidin auton käyttökunnossa.

Myöhemmin pystyin hankkimaan oman menopelin. Oli sinistä Opel Kadettia, keväänvihreää Nissan Cherryä, beesiä Toyota Corollaa ja viimeksi punainen Renault Megane.

Jäätyäni eläkkeelle pidin tiukasti kiinni niin ajokortista kuin autostakin. Miten sitä mökille menee kimsuineen ilman autoa?

Viimeinen niitti oli, kun vein vanhan autoni merkkikorjaamoon määräaikaishuoltoon, hinta 1200 ekee. Auto tuskin on sen arvoinen. Poikani uhkaa panna minut holhoukseen. Ja ihan syystä.
Huomenna menen rähjäämään merkkihuotoon. Ei se mitään auta, mutta saan ainakin sanoa, että tämän "puljun" ovia en enää aukaise!

Jos lasken kaiken: bensat, huollot, vakuutukset, ajonauvoveron ym. ajan samalla rahalla monta peninkulmaa bussilla tai taksilla.

Vaan siinä se seisoo pihalla, pakkasessa. Pyhä lehmä. Enkä siitä mitenkään voi vielä luopua. :twisted:

Piikatyttö:
Auton ylläpito mokoma maksaa. Hesassa en tarvinnut autoa. Koti kantakaupungissa, vuosilippu taskussa ja työnantajan auto, jollei junalla, bussilla tai lentämällä päässyt. Keski-Suomeenkin lensin junioreiden kanssa ns. "hullun halpojen lentojen" siivittäminä.

Mutta kun muutettiin "pikkukaupunkiin" ja piti käväistä vaikka vähän suuremmassa kaupungissa ja maallekin tartti mennä, oli hankittava auto. Minun autoni ovat olleet ja on Toyot, farmarimallia. Menossa jo kolmas ja dieseleitä kaikki. Toki tänä päivänä taitaa kohta bensapeli tulla halvemmaksi!

Pikkukaupunkimme torille ajan viidessä minuutissa polkupyörällä, mutta useimmiten sitä vaan lähtee autolla. On muka jotain kuljetettavaa tai kiire. Ja auto on ollut minulle kyllä myös "työkalu", muuten täkäläinen hommani ei olisi onnistunut.

Minulla on tapana merkkiliikkeessä aina kysyä huollon budjetti etukäteen. Ja jos tulee jotain yllättävää, pyydän soittamaan. Yllätyksiä ei ole koskaan tullut, koska kaikki kuluvat osat on pystytty toteamaan jo ennakkoon. Näin tähän saakka. Mutta kun nykyinen menopeli on sitä "sähköistetympää" vuosikertaa, saattaa yllätyksiä auton hieman vanhetessa tulla herkemminkin.

Nyt täytyy koputtaa puupäätä, mutta pakkanenkaan ei ole minua enemmän kuin autoakaan hyydyttänyt maantiellä. Dieselit kun tuppaavat stoppailemaan.

Kysäisepä Pumpuli sinäkin seuraavalla kerralla huoltobudejetti etukäteen. Jotkut liikkeet kun vallankin naisten autoihin tekevät tarpeettomiakin toimenpiteitä!

Anonymous:
"Pyhä lehmäni" on syönyt 95 oktaanista bensaa tähän asti. Nyt sitten lanseerattiin tämä E10. Merkkihuoltoni ilmoitti, että autooni käy tämä uusi menovesi. Pari kertaa olen tankannut sitä. Nyt kuuluu joka puolelta, että polttoainetta kuluu ja autoon tulee vikoja. Ole tässä nyt sitten, hullu, viisas. Huomenissa taidan kuitenkin tankata "varmuuden vuoksi" 98 okt.  :twisted:

Anonymous:
Auto jolle valmistajan mukaan  E10 bensa käy on ihan sama kumpaa bensaa tankkiin laitaa.Tekniikan Mailman  testin mukaan rahanmeno on yhtä suuri samalla matkalla.Kymppi polttoainenn hiven halvempi hinta,eli pienempi energia sisältö,kompensoituu hiven suurenpana kulutuksena.
Eli se siitä.Ei valtio verotuloista luovu :D

Anonymous:
Kiitos kannanotosta, Kettu5. Mukavaa, kun ei tarvitse harrastaa synkkää yksinpuhelua.

Ottiko se Tekniikan maailma kantaa väitteisiin, että se etanolilitku irrottaisi vanhojen autojen letkuista karstaa ja tukkisi paikat. Tai, että etanoli syövyttäisi moottoria ja putkistoja ajan myötä.

Huoltoasemallani oli 98 okt. sijaan myynnissä Power 99:ä. Sitä on nyt tankissa. Saa nähdä, kuinka käy.  :!:

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta