Kirjoittaja Aihe: "Pyhä lehmä"  (Luettu 28163 kertaa)

Anonymous

  • Vieras
"Pyhä lehmä"
« : 15.02.2011 00:34:39 »
Nyt jurppii tai"kyrsii" kuten Katainen sanoisi.

Mutta alusta. Sai ajokortin v:1961, maaseudulla, opetusluvalla. Pitihän sitä kortti olla kun työssäni tarvitsin. Autoa ei ollut.

Aikaa myöden tuli "reittä myöden" pihalle auto, jota innokkaana aloin käyttää. Aviomies kyllä valitti, että tulee tulonsiirtoa meiltä yhteiskunnalle, kun vaimo käyttää autoa. Maksoihan se työnantaja pientä kilometrikorvausta, mutta minä pidin auton käyttökunnossa.

Myöhemmin pystyin hankkimaan oman menopelin. Oli sinistä Opel Kadettia, keväänvihreää Nissan Cherryä, beesiä Toyota Corollaa ja viimeksi punainen Renault Megane.

Jäätyäni eläkkeelle pidin tiukasti kiinni niin ajokortista kuin autostakin. Miten sitä mökille menee kimsuineen ilman autoa?

Viimeinen niitti oli, kun vein vanhan autoni merkkikorjaamoon määräaikaishuoltoon, hinta 1200 ekee. Auto tuskin on sen arvoinen. Poikani uhkaa panna minut holhoukseen. Ja ihan syystä.
Huomenna menen rähjäämään merkkihuotoon. Ei se mitään auta, mutta saan ainakin sanoa, että tämän "puljun" ovia en enää aukaise!

Jos lasken kaiken: bensat, huollot, vakuutukset, ajonauvoveron ym. ajan samalla rahalla monta peninkulmaa bussilla tai taksilla.

Vaan siinä se seisoo pihalla, pakkasessa. Pyhä lehmä. Enkä siitä mitenkään voi vielä luopua. :twisted:
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Re: "Pyhä lehmä"
« Vastaus #1 : 16.02.2011 01:15:40 »
Auton ylläpito mokoma maksaa. Hesassa en tarvinnut autoa. Koti kantakaupungissa, vuosilippu taskussa ja työnantajan auto, jollei junalla, bussilla tai lentämällä päässyt. Keski-Suomeenkin lensin junioreiden kanssa ns. "hullun halpojen lentojen" siivittäminä.

Mutta kun muutettiin "pikkukaupunkiin" ja piti käväistä vaikka vähän suuremmassa kaupungissa ja maallekin tartti mennä, oli hankittava auto. Minun autoni ovat olleet ja on Toyot, farmarimallia. Menossa jo kolmas ja dieseleitä kaikki. Toki tänä päivänä taitaa kohta bensapeli tulla halvemmaksi!

Pikkukaupunkimme torille ajan viidessä minuutissa polkupyörällä, mutta useimmiten sitä vaan lähtee autolla. On muka jotain kuljetettavaa tai kiire. Ja auto on ollut minulle kyllä myös "työkalu", muuten täkäläinen hommani ei olisi onnistunut.

Minulla on tapana merkkiliikkeessä aina kysyä huollon budjetti etukäteen. Ja jos tulee jotain yllättävää, pyydän soittamaan. Yllätyksiä ei ole koskaan tullut, koska kaikki kuluvat osat on pystytty toteamaan jo ennakkoon. Näin tähän saakka. Mutta kun nykyinen menopeli on sitä "sähköistetympää" vuosikertaa, saattaa yllätyksiä auton hieman vanhetessa tulla herkemminkin.

Nyt täytyy koputtaa puupäätä, mutta pakkanenkaan ei ole minua enemmän kuin autoakaan hyydyttänyt maantiellä. Dieselit kun tuppaavat stoppailemaan.

Kysäisepä Pumpuli sinäkin seuraavalla kerralla huoltobudejetti etukäteen. Jotkut liikkeet kun vallankin naisten autoihin tekevät tarpeettomiakin toimenpiteitä!
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anonymous

  • Vieras
Re: "Pyhä lehmä"
« Vastaus #2 : 18.03.2011 12:23:39 »
"Pyhä lehmäni" on syönyt 95 oktaanista bensaa tähän asti. Nyt sitten lanseerattiin tämä E10. Merkkihuoltoni ilmoitti, että autooni käy tämä uusi menovesi. Pari kertaa olen tankannut sitä. Nyt kuuluu joka puolelta, että polttoainetta kuluu ja autoon tulee vikoja. Ole tässä nyt sitten, hullu, viisas. Huomenissa taidan kuitenkin tankata "varmuuden vuoksi" 98 okt.  :twisted:
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anonymous

  • Vieras
Re: "Pyhä lehmä"
« Vastaus #3 : 20.03.2011 11:48:35 »
Auto jolle valmistajan mukaan  E10 bensa käy on ihan sama kumpaa bensaa tankkiin laitaa.Tekniikan Mailman  testin mukaan rahanmeno on yhtä suuri samalla matkalla.Kymppi polttoainenn hiven halvempi hinta,eli pienempi energia sisältö,kompensoituu hiven suurenpana kulutuksena.
Eli se siitä.Ei valtio verotuloista luovu :D
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anonymous

  • Vieras
Re: "Pyhä lehmä"
« Vastaus #4 : 21.03.2011 07:29:58 »
Kiitos kannanotosta, Kettu5. Mukavaa, kun ei tarvitse harrastaa synkkää yksinpuhelua.

Ottiko se Tekniikan maailma kantaa väitteisiin, että se etanolilitku irrottaisi vanhojen autojen letkuista karstaa ja tukkisi paikat. Tai, että etanoli syövyttäisi moottoria ja putkistoja ajan myötä.

Huoltoasemallani oli 98 okt. sijaan myynnissä Power 99:ä. Sitä on nyt tankissa. Saa nähdä, kuinka käy.  :!:
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anonymous

  • Vieras
Re: "Pyhä lehmä"
« Vastaus #5 : 21.03.2011 10:05:19 »
Ammukahvi porukamme auto-asintuntilan mukaan,runsaasti etanolia sisältävän poltoainenn ogelma on vesi.Kun jatkuvasti on säilö ½,tai tyhjempi.Vappaata pintaa mihin vesi kondensoituu ja alkoholi sen imasee itseensä.Vesi hapettaa metalleja sekä muita tiiviste-yms:jne; aineita, eli rauta ruostuu,aluniosat hapetuu.Tämä kaikki yhdessä on ongelmien alku
Ratkaisuna
kaiklla poltoaineilla,tankki aina suht`täynnä sekä joskus pikä reisu ajaa yhteenmenoon että huomio valo keroo tankkaus tarpeesta ja tankata ihan täyteen. Varoitus! ei saa ajaa säilioöta kuivaksi! merkistä riippuen jos moottori sammuu poltoaineen loppumisen takia mahdollisesti on edessä korjaamo reisu!Etenkin jossain uudemmissa autoissa vaikka tankkin saat täyteen ei auto käynistykään,se elektroniikka estää.
Suositusta suuremmasta oktaniluvusta ei haittaa,(98 tai V.Pover) voi suureman energia silällön johdosta kuluts (L/100kim)laskea?
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anonymous

  • Vieras
Re: "Pyhä lehmä"
« Vastaus #6 : 21.03.2011 22:40:22 »
Diisel ajureita kun olen en noista 97 paljon tiedä.  Mutta sen tiedän että tänään kaikesta joutuu maksamaan enemmän. Jotenkin ovat asiat väärällä mallilla tässä maassa.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anonymous

  • Vieras
Re: "Pyhä lehmä"
« Vastaus #7 : 21.03.2011 23:40:41 »
Enää ei riitä, että vahigossa tankkaisi bensan sijasta dieseliä tai päin vastoin. Oliko se Pohjanmaalla, kun öljyauto vahingossa laski dieseliä bensatankkeihin jakeluasemalla. Taisi lähes 80 autoilijaa ehtiä tankata ennen kuin asia huomattiin! Ja vahinkoa ehti syntyä nopeassa ajassa kuljetusliikkeen piikkiin.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: "Pyhä lehmä"
« Vastaus #8 : 15.04.2013 13:39:37 »
Mukavia nämä vanhat ketjut!  :)

Tuo Anonymous, joka antoi viisaita neuvoja oli muistaakseni Kettu 5. Jossakin vaiheessa muutumme kaikki anonyymeiksi.  >:(

Nyt on "pyhä lehmäni" tullut tiensä päähän. Näin keväällä muun kohinan lisäksi tulee autokuume. Vaihtoautoja on "pilvin pimein". Uuteenhan en pysty.

Nyt pää pyörii "kuin emohuuhkajalla": valmistusvuosia, ajettuja kilometrejä, päästöjä, varustelua, väriä, hintaa ym. ym. Huvittavaa on se, että käteinen raha ei ole missään huudossa. Mitä enemmän ottaisit rahoitusta (= velkaa) sen mieluisampi asiakas olet!  :o

Voi, jospa löytyisi joku "manageri", joka hankkisi juuri mulle spivan menopelin sopivaan hintaan, ajais sen rappuni eteen ja ojentais avaimet kouraani.  ;D

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: "Pyhä lehmä"
« Vastaus #9 : 15.04.2013 20:04:37 »
Pumpuli, miksi minä olen "Piikatyttrö", jos "muutumme kaikki jossain vaiheessa "Anonyymeiksi"?

Lainaus juniorini "valmistumisKronikasta" kohdasta kuusi "Näin kurssilaiset kuvailevat minua":"Tuomasmaisen käänteishuumorin takana harvinaisen luotettava kaveri. Kesäisin kulkee pelkällä viinalla! (E85)".

Jotain minulle dieselillä ajavalle outoa tankkaa bensa-autoonsa kesäisin!!!

Minäkin olen autotarjousten perässä juossut, kuusi vuotta vanha diesel ja kilometrejä 244653 mittarissa. Juuri ns. täyshuoltolasku 470 eur, siksi kilometritkin nenäni edessä. Mutta ilman autoa elämästä ei täällä kehä kolmosen takana tule mitään.

Seuraavalla autollani sitten ajankin 92-vuotiaaksi, jos vain virkavalta antaa vielä silloin auton ratin takana istua!!!

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: "Pyhä lehmä"
« Vastaus #10 : 15.04.2013 20:30:08 »
Alkupuolen jutuissa olemme anonyymejä, eikös?
Kun katselin vanhaa viestiketjua, huomasin että viestiä oli muokattu vuonna 1970. Nyt vaivaan päätäni, miksi ollaan anonyymejä ja miksi viesteissä on vuosiluku, jolloin somea ei ollut keksittykään. ::)

Toivottavasti Pumpulin pihaan ilmestyy auto avaimet käteen -periaatteella. Ja toivottavasti Piikatyttö löytää mieluisan kärryn ahkeraan kulutukseen. Mulla ei juuri kilometrejä kerry, mutta uudet suvikumit pitää kuulemma hankkia.

Tällainen muokkausjuttu on vanhojen viestien lopussa. Kaikki ollaan vieraita!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00:00 ap kirjoittanut Guest »
« Viimeksi muokattu: 15.04.2013 20:33:06 kirjoittanut Justiina »

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: "Pyhä lehmä"
« Vastaus #11 : 19.04.2013 10:14:50 »
No-nih! Siinä se nyt on katoksessa. Ei ihan "avaimet käteen" periaatteella sentään. Poika kyllä oli henkisenä tukena. Tosin olimme vähän eri linjoilla siitä, mikä on "mummille" parasta. Uusi ja pieni vai isompi ja vähän käytetty. "Vähän käytetty on parempi, kuin uusi." ;)

Senverran oon ajellut, että vaihteet alkaa olla tutut. Ei lähde enää lentoon. Pillit soi kyllä joka käänteessä, mutta olen ne saanut sentään aina hiljaiseksi.

Ihan 92-vuotiaaksi en, Piikatytön tavoin, ole tähtäintäni asettanut. ;D

Vielä ei ole tullut selitystä, miksi muutumme anonyymiksi ja miksi on muokattu 70-luvulla! Jospa AMK tai joku muu viisas hoksaisi lukea pähkäilymme ja antaisi vastauksen.  :-[

espen

  • Vieras
Vs: "Pyhä lehmä"
« Vastaus #12 : 19.04.2013 13:52:37 »
Seuraavalla autollani sitten ajankin 92-vuotiaaksi, jos vain virkavalta antaa vielä silloin auton ratin takana istua!!!

Sopiiko kysyä, miten pitkään vielä tuohon aikaa kuluu?

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: "Pyhä lehmä"
« Vastaus #13 : 19.04.2013 16:31:39 »
Kysyä soppii Espen ja suuntaa antavasti vastaankin: neljännesvuosisata ja rapiasti vuosia päälle. Huomenna taas mittaan maantietä, kuomuperäkärryn kera keskinen Suomi-Tampere-keskinen Suomi. Keli ilmeisesti hyvä. Korpilahti-Jämsä korkeudella mokomia peltipolliiseja, en yhtään tykkää niistä! Onneksi osittain jo muistan niiden paikat!!!

Terveisiä rannalta. Avaimia taas jaettu ja "sivistystä" kohti auton nokka.

espen

  • Vieras
Vs: "Pyhä lehmä"
« Vastaus #14 : 19.04.2013 16:54:30 »
Kiitos vastauksestasi, kohtuullinen kunnioituksen osoitus jaksamisestasi.

Ilman sarvia ja hampaita täytyy sanoa, että olet energinen ja persoonallinen yksilö.

Meitä  "eläkeläisiä" kun monesti kohdellaan "menneen talven" lumina, niin on syytä näyttää maailmalle laajemmaltikin, että olemme vielä yhteiskunnalle jonkinlainen voimavara.

Oikeastaan meidän osaamistamme ja tietotaitoamme ei osaa/välitä yhteiskunta hyödyntää täysmääräisesti, jos ollenkaan.

Nuoruus ja ja nuorekkuus, se on se mikä tuntuu olevan  tämän päivän Trendi ja IN.
 
Olemmeko ME, itse elämämme sankarit nyt sitten muiden silmissä pelkkiä kivirekiä ? Onneksi ei näin ole, sinä Piikatyttö olet siitä elävä esimerkki.