Kirjoittaja Aihe: Palsternakka, uusi ruoka mulle  (Luettu 12754 kertaa)

Anonymous

  • Vieras
Palsternakka, uusi ruoka mulle
« : 11.02.2011 09:00:45 »
Hyvää huomenta

Löysin kaupan hyllyltä salolaisen viljelijän kasvattamia isoja palsternakkoja, siis ihan kotimaisia. Hintakaan ei ollut kovin paha.
En tiennyt, miten käyttäisin enkä nettiäkään selannut.

Tein niistä puolen sentin vahvuisia viipaleita ja paistoin hetken aikaa pannussa. Kyspsyivät lyhyessä ajassa, syödessä laitoin aromisuolaa hiukan päälle.

Wanha ukko löysi siis uuden ruoan itselleen - aikaisemmin olin ajatellut, että palsternakka on vain mauste. ;)  :D
****
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anonymous

  • Vieras
Re: Palsternakka, uusi ruoka mulle
« Vastaus #1 : 13.02.2011 10:49:18 »
Hei Wanha ukko!

Googletin vähän sitä palsternakkaa. Ei tiedetä, milloin se on Suomeen tullut. Turussa se on tunnettu ainakin jo 1700 luvulla. Palsternakalla tiedetään olevan ainakin kouristuksia lieventävä vaikutus.
Myös naisten hysterian hoidossa sitä on käytetty!

Elias Lönnrot kehoitti käyttämään palsternakkaa viinan seassa vilustumisen uhatessa.

Googlettamalla löydät reseptejä ainakin keitoista, laatikoista, pihveistä, paistoksista, kakuista ym.

Ei muuta kuin kokkaamaan pakkasen piristykseksi! ;)
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Hanna

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Re: Palsternakka, uusi ruoka mulle
« Vastaus #2 : 13.02.2011 11:22:58 »
Hyvä että tuo palsternakka tuli puheeksi. Minua on pitkään harmittanut etten osaa sitä käyttää. Olen kuullut että se on perusaines liemien keittämisessä. Jostain syystä en vain koskaan laita sitä keittoihini. En edes tiedä miltä se maistuu. Ja mihin muuhun sitä voisi käyttää? Löytyykö kokemuksia? :?:
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anonymous

  • Vieras
Re: Palsternakka, uusi ruoka mulle
« Vastaus #3 : 13.02.2011 11:30:50 »
Suussani maistuu juuri nyt paistettu palsternakka. Ostin sitä nim. viikonlopulla ihan Jalmarinpojan innoittamana. Tein sitten hänen reseptinsä mukaan, paitsi aromisuolaa ei ollut, niin laitoin suolaa ja viispippuria. Palsternakka on hieman makea, sitä käytetään myös makeutusaineena.

Olen aikaisemmin käyttänyt palsternakkaa vain keittojuureksena.

Googlettamalla löytyy vaikka mitä reseptejä. :idea:
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Re: Palsternakka, uusi ruoka mulle
« Vastaus #4 : 14.02.2011 16:24:30 »
Palsternakka ei ole hullumpi lisä uunijuureksissakaan. Maku on miellyttävämpi kuin sellerissä, mutta makuasia on makuasia. Kasvissosekeittoonkin voi laittaa palsternakkaa. Se on monikäyttöinen juures, mutta aika hintava näin talvella.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anonymous

  • Vieras
Re: Palsternakka, uusi ruoka mulle
« Vastaus #5 : 22.02.2011 22:35:39 »
Kiitos palautteesta.
Hienoa, että herätin keskustelua.

Hattua nostan korkealle sille salolaiselle viljelijälle, joka on älynnyt ruveta viljelemään palsternakkaa.
En muista enää viljelijän nimeä. Olen luullut, ettei palsternakka menesty Suomessa. :)

Jalmarinpoika
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »