Kirjoittaja Aihe: Etsintäkuulutus  (Luettu 11488 kertaa)

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Etsintäkuulutus
« : 08.02.2011 20:39:21 »
Missä kaikki kirjoittajat ovat?

Lomalla etelässä/pohjoisessa, tietsikka huollossa ,ei olla vielä talviunilta herätty, runosuoni tilapäisesti ehtynyt, odotellaan uusia pirteitä aloituksia, tuliko tämä joillekin liian monimutkaiseksi saapua kirjoittamaan ja rekisteröitymään...

Palatkaapa palstoille tutut ja tuntemattomat, ikävä teitä on!
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

ketoneilikka

  • Vieras
Re: Etsintäkuulutus
« Vastaus #1 : 08.02.2011 20:55:55 »
« Viimeksi muokattu: 09.02.2011 15:17:39 kirjoittanut ketoneilikka »

Anonymous

  • Vieras
Re: Etsintäkuulutus
« Vastaus #2 : 08.02.2011 21:26:46 »
Chatti tässä osoitteessa on vielä uutta minulle!!! En arvanne sinne kirjoittautuakaan,koska ajankäyttöni on hieman kortilla tällä hetkellä. Mutta aikansa kutakin. Täytynee sinnekin kurkistaa.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Etsintäkuulutus
« Vastaus #3 : 06.02.2017 08:30:01 »
Löysin tämän hauskan palstan,taitaa olla yli puolenkymmenen vuoden takaa.
Kovin on nytkin ajankohtainen...Runeberg sai juhlia päiväänsä ilman kommentteja.Minä tapailin Torpantytön sanoja kun siniristi- lippua eilen aamulla virittelin.Runo on aina minua sykähdyttänyt ja olen sen liittänyt tähän runoilijaamme.
Jo päivä laski suvinen,tul ilta ihanainen.Majoille,maille valahti jo rusko sammuvainen.Väsynyt päivän vaivoista miesjoukko vaeltaa,työn tehtyään se kotihin iloiten palajaa. jne..

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Etsintäkuulutus
« Vastaus #4 : 07.02.2017 18:39:35 »
Etsintäkuuluttaja sai haaviinsa yhden Justiinan  :D
Runebergia ei meillä juhlittu lipulla, mutta leivokset ostin kauppareissulla. Torpan tytön muistelus jatkui täälläkin. Etsin hyllystä Johan Wreden 80-luvulla ilmestyneen kirjan Se kansa meidän kansa on. Tapanani on lueskella sitä kansallisrunoilijan päivän aikoihin. Wrede on tutkinut Runebergia, Vänrikki Stoolin tarinoita ja  1800-luvun suomalaista kansakuntaa runojen valossa.

Muistit hyvin Torpan tytön ensimmäisen säkeistön. Sen luettuaan tulee mielikuva, miten miesjoukko palaa väsyneinä elopellolta kodin rauhaisaan lepoon.

Toinen säkeistö kertoo muuta:

Työns´on se tehnyt, niittänyt on viljan kallihimman,
vihollisjoukon vanginnut tai lyönyt rohke´imman.
Kun päivä nous, se taisteluun jo oli lähtenyt,
kun voitto viimein saatihin, ol´ ilta ehtinyt.


Runo etenee kansanlaulun tapaan. Tyttö portailla odottaa sotakentältä palaavaa sulhastaan, mutta äiti kertoo nuorukaisen paenneen taistelua, koska ei halunnut jättää rakkaitaan. Tyttö ei usko, vaan menee etsimään taistelukentälle jääneiden keskeltä sulhoaan löytämättä tätä sieltä.
Runo loppuu näin:

"Voi äiti, yöhön pimeään ma etsin kaatuneista,
mut noita armaan kasvoja ei ollut kellään heistä.
Viekkaassa tässä maailmass´ en viihdy kauempaa,
kuolleissa kosk´ ei ollut hän, mä toivon kuolemaa."


Wrede kirjoittaa, että runo ei kuvaa todellisuutta, mitään Torpan tyttöä ei ole ollut. Hän kirjoittaa myös, että Torpan tyttö on isänmaallisuuden papitar, jolta miehen petos vei mahdollisuuden sekä ylistää sankaria että surra suloisesti kaatunutta.
Mutta runo on kuitenkin  tunnelmaltaan hieno, eikö totta.

Nyt pitää luovuttaa kone PP:n käyttöön, jatkan joskus toiste Vänrikistä.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Etsintäkuulutus
« Vastaus #5 : 08.02.2017 12:23:05 »
Lämpimikseni jatkan jutustelua. Odottelen ilman lämpenevän niin että pääsisin hiihtämään timantteina hohtavalle jäälle.

Eräästä hiihtoretkestä rakentelen aasinsillan Vänrikki Stoolin tarinoihin. Hiihtoretkeni suuntautuu usein vanhan rantapetäjän luokse. Se on vuosien mittaan kallistunut kohti vettä, mutta sinnikkäästi pysyttelee hengissä. En osaa arvailla puun ikää. Jos se olisi ollut pikkuinen taimi tai vaikka siemen emopuun kävyssä vähän yli 200 vuotta sitten, se olisi saattanut nähdä sotajoukkojen vaeltavan ohitseen. Läheltä on kulkenut vanha postitie Pohjanmaalle. Suomen sodan tapahtumia muisteltiin kymmenisen vuotta sitten. Luin silloin lehtijutun Savon joukoista, joka vaelsi sitä kulkureittiä myöten.
.................
Huhuu Ainuli! laitan tähän perään runokortista juttua. En viitsi pilata maisemaa sieltä ylhäältäkin.  ;)
Tämän aamun runo on Kilpisen säveltämä ja Noposen sanoittama. Käytätkö runokorteissa sivustoa Kotikirjaston uumenista, vanhoja koululauluja? Siellä on kymmeniä lauluja, joita aikoinaan opeteltiin koulussa ulkoa. Niissä mainitaan ensin säveltäjä, sitten sanoittaja.
Kirkasta pakkaspäivää sinulle ja kaikille paikalle eksyville!
.................

 

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Etsintäkuulutus
« Vastaus #6 : 23.02.2017 18:38:36 »
 Justiina pähkäilee ikää petäjälleen.Tarinan mukaan nämä Sandelsin sotajoukot kulkivat myös Maaningalla ja siellä Käärmelahden rannalla seisoo ylväs petäjä johon on kiinnitetty laatta rauhoituksen merkiksi.Ruotsalainen sotapäällikkö  Sandels olisi tarinan mukaan pysähtynyt ja levähtänyt petäjän lähettyvillä sotajoukkoineen ja sitonut korskean ratsunsa juuri tuohon ylvääseen puuhun.
Tämän samaisen päällikön muistopatsas komeilee täällä kylpylän alueella Toivalan alueella käytyjen taistelujen muistona.
....Ja Sandels hän Partalas istuvi vaan ja suurustaan huoleti syö.Nyt käydään virroille taistelemaan heti kello kun yhtä lyö.Olen teidät mä tänne kutsunut hyvä Pastori,lohtapa nyt...

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Etsintäkuulutus
« Vastaus #7 : 17.03.2017 07:35:00 »
Ainulia ja hänen runojaan nyt kaipailen.
Samalla toivottelen ... semttiä...  että kaikki menee hyvin.Tuossa taas radion pojat minua valistaa tiedoillaa,.
Sunnuntaina saa laittaa liput liehumaan tälle kuuluisalle Minnallemme ja hänen aikaa saannoksilleen.On tässä tasaarvojen maassa kokonaista 2 sellaista liputuspäivää vuodessa että liputetaan naisille.Toinen
 on sitten se Äitienpäivä... Nyt taas pyryttää, mutta uusi lumi on vanhan surmaa.