Kirjoittaja Aihe: " Sonnin töyssy "  (Luettu 11816 kertaa)

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
" Sonnin töyssy "
« : 01.01.2012 12:55:17 »
Nyt alkaa olla aikamoinen kyllästymisaste joulukinkkuun ja " looriin ".

Entisen ökytalon renkiltä kysyttiin, että minkälaisia talon jouluruuat olivat. " Oli pöytälooraa auki, kiinni ja ravollansa ja väskynäsopasta sai yhren väskynän kiinni väsyttämällä ", vastasi renki.

Mutta asiaan. Mulla on pakkasessa ternimaitoa. Haluan tehdä herkullisen uunijuuston. Mutta kertokaa, mestarikokit, kuuluuko siihen panna munaa?

Sonnin töyssy on Satakuntalainen nimitys kyseiselle ruokalajille. En tiedä, miksi sitä muualla kutsutaan. Ei ainakaan Kropsuksi!

Nyt lenkille.  :twisted:
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

georg

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Re: " Sonnin töyssy "
« Vastaus #1 : 01.01.2012 14:14:11 »
kyllä se on munaa, että siihen tarvitsisi laittaa munaa. ammoin kun äitini tuota teki niin maito, ilman mitään lisiä savikulhoon, ja uuniin hautumaan.
hmmm, sonnin töyssy, ilmankos urheilijat käyttävät ternimaitoa. voisi kyllä muutkin saada siitä töyssähdyksiä.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Re: " Sonnin töyssy "
« Vastaus #2 : 01.01.2012 16:40:36 »
pumpuli kirjoitti:
> Mutta asiaan. Mulla on pakkasessa ternimaitoa. Haluan tehdä herkullisen
> uunijuuston. Mutta kertokaa, mestarikokit, kuuluuko siihen panna munaa?
>
> Sonnin töyssy on Satakuntalainen nimitys kyseiselle ruokalajille. En tiedä,
> miksi sitä muualla kutsutaan. Ei ainakaan Kropsuksi!
>
> Nyt lenkille.  :twisted:

En sanoisi itseäni mestarikokiksi, mutta uunijuustoa olen laitellut aina kun ternimaitoa olen jostakin saanut. Se on harvinaista herkkua.
Meillä Savossa ternimaito on juustomaitoa ja siitä tehdään uunijuustoa.
Juuston koostumus riippuu siitä, milten pian poikimisen jälkeen se on lypsetty.

Tämän ohjeen nappasin netistä:

Uunijuusto eli sonnin töyssy (varsinaissuomalainen nimi)
1 ltr ternimaitoa
½ tl suolaa

Voitele uunivuoka voilla. Kaada suolattu ternimaito vuokaan. Paista uunissa 150 asteessa puoli tuntia. Nosta lämpö 200 asteeseen ja ota vuoka uunista pois kun uunijuuston pinta on ruskistunut. Tarkista, onko uunijuusto hyytynyt kunnolla – kokonaan pehmeän kiinteää, ei betonia – jos uunijuusto ei ole vieläkään kokonaan hyytynyt, heivauta uunijuusto takaisin riittävän pitkäksi aikaa uuniin.

Teen juuston jokseenkin em. tavalla. Tosin ripottelen ennen uuniinpanoa pinnalle kanelisokeria, mutta se ei kai ole yleinen tapa.
Paistetaan alhaisessa lämmössä, jotta maito hyytyy kauniisti, sitten voi pintaa ruskistaa. Kokeilen lusikalla, miten juusto lohkeaa. Jos paistetaan pitkään ja kuumassa, juuston hera erottuu ja itse juusto on kovaa. Lempeä pehmeys on tavoitteena.

Joo, ei munaa joukkoon, se kovettaa :roll:

Mulla on kans vähän renkipojan tunnelmat. Tänään lopeteltiin laatikot. Kinkkua on vielä iso pala pakastimessa. Eilen tein yhdestä porkkanalaatikosta porkkanasosekeittoa. Se nautittiin tietysti kinkkuvoileivän kanssa. Uh huh!
Kaikki joulusuklaat ovat syömättä. Armahtakkee ja tulukee syömään!
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Re: " Sonnin töyssy "
« Vastaus #3 : 01.01.2012 18:02:58 »
Eihän tämä olisi kunnon juusto jos en minäkin siihen lusikkaani laittaisi.
Kyllä tuo nimi Sonnin töyssy on ainakin minulle aivan outo,kaikkea ne keksii.
Mutta asiaan,ternimaitohan on alunperin vasikkaa varten.
Meijeriin sitä ei laiteta.Harvoin enää saa kunnollista ja vahvaa ternimaitoa josta tulee hyvin hyytyvä juusto ilman kananmunaa.
Karjanhoito on nykyään jo niin teollisuusmaista että ei monessa navetassa sitä erotella vaan se menee vasikoiden ruuaksi tai jos sitä haluaa niin siinä on monta lypsykertaa sekaisin ja siten myös laiha  versio uunijuustoksi.
Jos se on vahvaa ja keltaista kuin munamaito niin silloin myös hyytyy ilman kananmunaa.
Ja ah miten hyvää mansikkahillon kanssa jälkiruokana.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: " Sonnin töyssy "
« Vastaus #4 : 16.07.2012 21:46:45 »
Aikani kuluksi ja uutena tulokkaana olen täällä selaillut vanhoja ketjuja.

Osuipa sitten silmieni eteen tämä "sonnin töyssykin".
Tuttu nimitys minullekin.

Jossain, olikohan rannikkoseudulla, sanotaan ternimaitoa paljon hienommalla nimellä elikkä "vasikan tanssiksi".

Nykyään, kun ternimaito on meillä päin ainakin kortilla, olen tehnyt maitojauheesta uunijuustoa paketin kyljessä olevan ohjeen mukaan. Eihän se yhtä hyvää ole kuin aito "uunijussi", mutta käyhän se paremman puutteessa.
"Uunijussikin" eräs nimitys ternijuustolle - hyvällä lapsella on monta nimeä.
« Viimeksi muokattu: 16.07.2012 21:56:07 kirjoittanut Hemuli »
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

pauliina

  • Vieras
Vs: " Sonnin töyssy "
« Vastaus #5 : 17.07.2012 09:00:20 »
   Sonnin töyssy tai vasikan tanssi on minulle ihan vieraita sanontoja.Meillä Hämeessä ternimaito oli vain "uutta maitoa".
 Mutta niin olen uunijussiin kyllästetty että en suinkaan pidä sitä minään suurena herkkuna.