Keskustelualueet > Koti

joulurauhaa.

(1/3) > >>

Anniliisa:
Minulla on ystävätär jolla ei ole omaa perhettä.
Nykytermillä sinkkunainen,joidenkin mielestä niinsanottu vanhapiika.
Hän on jo maininnut monta kertaa,voi kun taas menisi tuo joulu pian ohi.
Kun taas me kiireiset mummut,joita juoksutetaan sinne ja tänne tarpeen mukaan oikein odotetaan joulua ja hiljentymistä.
Onhan todella mukavaa rauhoittua omaan lämpimään pirttiin ja nauttia kun ei enää tarvitse huolehtia muista.Tulee taas mieleen vanha totuus että
Tasan ei käy onnen lahjat....

athos:
Ostin myyjäisistä piparkakkutaikinaa.

Kaulitaanko sitä?
Sormi suusssa :o

pauliina:
Athos,kyllä sitä pitää kaulita. Onko sulla kaulinta? Pullollakin se käy. Ai niin jauhojakin vähän voi tarvita.

Anniliisa:
Voihan sen piparitaikinan leipoa ilman että sitä alkaa hinkata vasten pöytää jollakin pyörivällä pullolla tai kaulimella.
Jos se peukalo on keskemmällä kämmentä ja ei ole edes jauhoinen niin leivopa sellaisia pieniä palleroita.Niitä voi sitten vähän painaa matalammiksi vaikka haarukalla..Tietenkään ne eivät näytä aivan perinteisiltä mutta ovat helpommat leipoa kuin  kaulita tätä usein niin hankalasti käyttäytyvää taikinaa.
Pienet apulaiset voivat siinä olla myös mukavasti apuna ..

Justiina:
Anniliisa kirjoitti:
> Voihan sen piparitaikinan leipoa ilman että sitä alkaa hinkata vasten
> pöytää jollakin pyörivällä pullolla tai kaulimella.

Peesaan Anniliisaa tässä. Olen joskus hermostunut liian suureen piparitaikinaan,  pyöritellyt lopusta taikinasta ohuita tankoja, leikannut paloiksi, pyöritellyt pikkupalloiksi ja painanut pallon päälle mantelin. Pallot voi litistää tosiaan haarukallakin  (näyttävät lähes serinakakuilta) ja jättää mantelin pois. Pipari maistuu piparilta, näyttäköön vaikka miltä kökköseltä.
Luulen kyllä, että kysyjä on leiponut piparinsa tällä välin. Olisi hauska tietää, miten onnistuivat.

Minullakin on taikina vielä odottamassa kylmässä. Tässä lepuutan koipiani kauppareissun jälkeen ja tartun sitten toimeen. Tai sitten huomenna.  8-)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta