Kirjoittaja Aihe: Flunssarokotus  (Luettu 11364 kertaa)

merituuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Flunssarokotus
« : 02.11.2011 17:09:01 »
Mitä mieltä olette flunssarokotuksesta ? Uskallattteko ottaa viime talvisen kohun jälkeen, nyt niitä taas aletaan pistellä.
 Nythän siinä on joukossa myös sikaflunssarokote, mutta ei sama kuin viime vuonna. En ole yleensä näitä rokotuksia ottanut,
 mutta nyt ajattelin ottaa , kun muun sairastelun takia on yleiskunto vähän laskenut.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

pauliina

  • Vieras
Re: Flunssarokotus
« Vastaus #1 : 03.11.2011 17:56:35 »
Olen ottanut kausirokotuksen joka vuosi varmaan jo 10v ajan.En pelkää näitä rokotuksia,siihen sikaflunssarokotuskohuun  en mennyt mukaan.Eikä onneksi minun lapsenlapsetkaan.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

kukka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Re: Flunssarokotus
« Vastaus #2 : 03.11.2011 19:23:16 »
Flunssarokutus lienee monelle hyvä asia.  Tiedän kuitenkin henkilöitä, jotka saavat aina rokotuksen jälkeen pitkäaikaisen flunssan.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Re: Flunssarokotus
« Vastaus #3 : 04.11.2011 08:50:08 »
Olen kyllä ottanut tämän flunssa-rokotuksen niin kauan kuin olen kuulunut tähän ilmaisrokotettujen joukkoon.
Niin aion tehdä nytkin,on jo rokotus aikakin muistin varmistamiseksi tuossa jääkaapin ovessa.
Olen ymmärtänyt että ei ole pakko ottaa sitä sika-infulenssa suojaa vaan voi ottaa pelkän flunssa-rokotteen
Olenko väärässä,onko joillakin asiasta parempaa tietoa.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Re: Flunssarokotus
« Vastaus #4 : 04.11.2011 17:25:18 »
Aion ottaa rokotteen kuten aikaisempinakin vuosina.

Katsoin THL:n sivuja ja sieltä kopsasin  pätkän. Ymmärrän asian niin, että kausi-influenssarokotteessa on mukana suoja sikainfluenssaakin vastaan, mutta ei pelättyä adjuvanttia. Mutta eihän "sikapiikki" aiheuttanut narkolepsiaa aikuisväestössä. Jospa joskus tiedettäisiin, miksi niinkin moni lapsi ja nuori sen sai. Lapsenlapset rokotettiin, mutta onneksi ei tullut ikäviä seuraamuksia.

"Miten kausi-influenssarokote eroaa sikainfluenssarokote Pandemrixista?

Kansalliseen rokotusohjelmaan valittuja ja niiden kaltaisia kausi-influenssarokotteita on käytetty jo 1970-luvulta lähtien. Niissä ei ole säilytysaineita eikä tehosteainetta (adjuvanttia) kuten Pandemrix-rokotteessa oli. Erityisesti pandemiarokotteen tehosteaineen on arveltu myötävaikuttaneen narkolepsian puhkeamiseen lapsilla ja nuorilla.

Pandemrix-rokote antoi suojaa vain yhtä influenssavirusta vastaan. Kausi-influenssarokote sen sijaan antaa suojaa kolmea eri influenssavirusta vastaan. Yksi näistä viruksista on sikainfluenssa H1N1, joka kiertää yhä maapalloa ja on vaarallinen niille, joilla ei ole suojaa H1N1-virusta kohtaan."

  :arrow: Lainausmerkkien välissä siis lainaus :!:
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Raili

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Re: Flunssarokotus
« Vastaus #5 : 05.11.2011 22:56:20 »
Minä puolestani kuulun "rokotusepäilijöihin". Olen kuulunut jo vuosikymmeniä ennen sikainfluenssahässäkkää. Niinpä en tänäkään vuonna ole hakenut flunssarokotusta. Ja nyt olen ollut viikon flunssassa. Ihan merkillinen tauti, heikko olo, kurkku kipeä, ihan vetämättömissä, ei kuumetta vaan tuntuvaa alilämpöä, vähän nuhaa, vähän köhimistä. Poikani soitti tänään, hänellä samanlaisia oireita mutta lievän kuumeen kanssa. - Mutta en minä siltikään usko, että joku rokotus olisi minut tältä pelastanut. Vai mitä?  :?:
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Re: Flunssarokotus
« Vastaus #6 : 06.11.2011 10:47:10 »
En nyt tässä ota kantaa flunssarokotukseen.

Muuten rokotuksista sanoisin, että pääosin rokotusten ansiota on se, että Suomesta ovat hävinneet sellaiset taudit, kuten isorokko ( hävitetty koko maapallolta) tuberkuloosi, kurkkumätä, jäykkäkouristus, hinkuyskä, polio, tuhkarokko, vihurirokko, sikotauti ym. Vanhempi ikäpolvi varmaan muistaa, että nämä ovat vaarallisia, kuolemaan, vammautumiseen, vaikeisiin jälkitauteihin ym. johtavia tauteja. Poliota ollaan hävittämässä maapallolta ja seuraavaksi käydään tuhkarokon kimppuun.

WHO:n mukaan vuonna 2002 maailmassa kuoli 1,4 milj. alle  5-vuotiasta lasta sairauksiin, joita olisi voitu estää järjestelmällisellä rokotusohjelmalla.

Suomessa on hyvin kattava ja korkeatasoinen neuvolaverkosto, ja lapset ovat kattavasti rokotettuja. Koska tauteja ei juuri esiinny, ovat myös rokottamattomat henkilöt aika hyvässä suojassa.

Haluaisin uskoa, että en ole 40-vuotta tehnyt turhaa työtä!  :)
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Re: Flunssarokotus
« Vastaus #7 : 06.11.2011 11:21:51 »
pumpuli kirjoitti:
 
> ...Muuten rokotuksista sanoisin, että pääosin rokotusten ansiota on se, että
> Suomesta ovat hävinneet sellaiset taudit, kuten isorokko ( hävitetty koko
> maapallolta) tuberkuloosi, kurkkumätä, jäykkäkouristus, hinkuyskä, polio,
> tuhkarokko, vihurirokko, sikotauti ym. Vanhempi ikäpolvi varmaan muistaa,
> että nämä ovat vaarallisia, kuolemaan, vammautumiseen, vaikeisiin
> jälkitauteihin ym. johtavia tauteja.  

 
> Haluaisin uskoa, että en ole 40-vuotta tehnyt turhaa työtä!  :)

Et ole tehnyt turhaa työtä!  Olen samaa mieltä kansallisesta rokotusohjelmasta ja neuvolatoiminnasta.
Olen niin vanha, että muistan hyvin polioepidemian 1950-luvulla. Se vammautti ikäisiäni lapsia. Itse sairastin hyvin vaikean tuhkarokon koulutyttönä. Olin tosi kipeä pitkään. Omat lapsenlapseni ovat saaneet kaikki tarpeelliset rokotukset ja näin välttyneet vastaavalta kokemukselta.
Jäykkäkouristusrokotuksen pidän aina voimassa. Mullassa möyrivälle se on välttämättömyys.
Lehdissä on kerrottu, että tuberkuloosi ja tuhkarokko ovat palaamassa. Onko kyse ulkomailta saatavista tartunnoista? Jos rokotuskielteisyys lisääntyy, palataan ajassa taaksepäin mitä lapsikuolleisuuteen tulee. :(
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »