Äänestys

Olen sitä mieltä, että mätäkuu  on olemassa. Oletko kanssani samaa mieltä?

Kyllä
6 (85.7%)
En
1 (14.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 7

Äänestys päättynyt: 23.08.2011 23:44:27

Kirjoittaja Aihe: Onko mätäkuu sittenkin olemassa?  (Luettu 7689 kertaa)

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Onko mätäkuu sittenkin olemassa?
« : 03.08.2011 23:44:27 »
Perinteinen kansanuskomus mätäkuun vaikutuksesta haavojen tulehtumiseen on osoittautumassa todeksi. Helsingin Töölön sairaalassa tehdyn tutkimuksen mukaan leikkauspotilaan riski saada tulehdus on mätäkuussa kaksinkertainen muuhun aikaan verrattuna.
Suomessa ja muissakin Euroopan maissa on perinteisesti uskottu niin sanotun mätäkuun eli vuoden kuumimman kuukauden hidastavan haavojen paranemista ja lisäävän tulehduksia. Suomessa mätäkuuksi kutsutaan 23.7. - 23.8. välistä ajanjaksoa.

Helsingin Töölön sairaalassa tehdyn tutkimuksen perusteella mätäkuussa leikatuilla potilailla on kaksinkertainen riski saada syvä leikkaushaavan tulehdus tai elintulehdus kuin muulloin leikatuilla potilailla.
Tulos yllätti tutkimuksen tekijät, sillä koko selvityksen alkuperäisenä tavoitteena oli romuttaa vanha uskomus.
 
Tulehduksista kärsivät varsinkin onnettomuuspotilaat, jotka usein saavat tulehduksenaiheuttajia elimistöönsä jo onnettomuuspaikalla. Onnettomuudet puolestaan lisääntyvät lämpötilan ja sademäärän noustessa.
Myös löysien kesävaatteiden hankaus saattaa selittää osan tulehduksista.
Tutkimuksessa selvitettiin lähes 50 000 leikkauspotilaan tiedot vuosilta 2002 - 2005. Tutkimuksesta kertoo lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim.

Nyt olen vahingoniloinen, vaikka mätäkuusta ei voikaan olla mielissään.
Olen aikaisemmin pakinassani väittänyt vastoin tiedemiesten ja nykyajan allakantekijöiden mielipidettä, että mätäkuuta on olemassa.
Nyt  löytyy jo toisenlaista tietoa mätäkuusta. Siis kannattaa olla varovainen haavojen kanssa ja muistaa laittaa ruokaostokset heti jääkaappiin.
Katso löytyykö ruokatoimittajaltamme Nököltä sopivia  ruokaohjeita mätäkuulle.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Re: Onko mätäkuu sittenkin olemassa?
« Vastaus #1 : 05.08.2011 05:05:24 »
On se, onneksi olen syntynyt 23.07- eli vasta eka päivänä mätäkuuta, joten en saata olla ihan mätä".
Onhan se selvä että kun sato valmistuu ja luomakunta on kypsä, se on sama että lisää ei enää samasta siemenestä
saa, joten lahoominen alkaa. Laholla aineella ei ole muuta tarkoitusta kun ravita uutta siementä ja hukata sitäkautta vanha moska
pois uuden kasvua haittaamasta. Ite oon nippa-nappa, - ravita vai kasvaa.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Liena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Re: Onko mätäkuu sittenkin olemassa?
« Vastaus #2 : 20.08.2011 10:33:22 »
Kyllä kai kautta aikojen ihmiset ovat uskoneet,että mätäkuu on olemassa.Yleensä vanhojen uskomukset perustuu kokemukseen.Ihan oppineetkin uskovat mätäkuun olemassa oloon.Sen huomasin hammaslääkärin ehdottaessa minulle hampaan poistoa vasta mätäkuun mentyä.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »