Kirjoittaja Aihe: Kesän maku  (Luettu 59120 kertaa)

merituuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #30 : 18.07.2012 17:02:51 »
Ehdin laittaa mansikat silloin kun oli vähän poutaisempi viikko,
yksi huono marja viiden kilon laatikossa.
Mustikoita olen jonkin verran noukkinut, isoja ovat ja vielä
ihan hyviäkin, mutta äkkiä muuttuvat vetisiksi jos joka päivä
sataa. Marjoista on tehty monenlaisia herkkuja jälkiruuaksi,
se on kuitenkin niin lyhyt aika, kun niitä saa tuoreena.
Ensimmäiset kanttarellit poimin eilen.






espen

  • Vieras
Vs: Kesän maku
« Vastaus #31 : 19.07.2012 09:12:42 »
Samat sanaset, uudet perunat jne. Muuten snipe täällä myytiin uusia ruotsalaisia perunoita, tais olla aivan kesäkuun alussa? Eivät ne mitään huonoja olleet, vaan vähän kalliita tietysti, siis ihan ne ensimmäiset.

Siiklihän on tunnetusti parhaasta päästä  uuden perunan laaduista jos puhutaan. Mutta tänään on tarkoitus maistella kesän makuja menemällä naapurin kanssa mustikkaan. Saas nähdä löytyykö mitään. Nyt näyttää ainakin aurinko paistavan, siis ei muuta kuin menoksi.

espen

  • Vieras
Vs: Kesän maku
« Vastaus #32 : 31.07.2012 06:48:10 »
Tänään täällä tähän aikaan aurinko paistaa + 17.  Tarkoitus lähteä vähän katselemaan metsän antimia. Mitähän sieniä löytyy, vai löytyykö mitään. No mustikkaa on kuitenkin.

espen

  • Vieras
Vs: Kesän maku
« Vastaus #33 : 01.08.2012 12:48:23 »
Mustikassa jälleen pienen porukan kanssa. Kuudes kerta, tossa laskettiin. Kolmessa eri paikassa, suht lähellä kaupunkia. Minulle ei tarvitse kertoilla, että mustikkaa ei löydy.

PS. Muuten sanontaa "Mustikkaa ei tänä kesänä löydy" käyttävät kahdenlaiset ihmiset.

- Ensiksi sellaiset, jotka eivät edes halua itse mennä katsomaan, että löytyykö sitä, koska eivät viitsi poimia.

- Toiseksi sellaiset, jotka poimivat paljon ja haluavat vaan viestittää noin sen takia, että metsään ei tulisi hyville apajille liikaa väkeä huseeraamaan.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #34 : 05.08.2012 19:49:29 »
Sain vieraita Olympia maasta,tyttäreni appivanhemmat ovat lomailemassa suomessa.
Yritän aina keksiä jotakin alkuperäisen suomalaista ruokaa.
Niinpä nyt laitoin kaalikääryleet ja jälkiruuaksi mustikkakukkoa.
Onnistuin oikein hyvin ,onhan niissä aikamoinen homma mutta kannatti.
Vävypoika selitti että ei ole tuttu ruoka heillä kotimaassaan.
Sain myös taas vierailukutsun vuorostaan maistelemaan heidän herkkuja,ensimmäisenä tulee mieleen ne Buttingit.
Ovat sellainen pannukakun ja muffistin välimuoto joita syödään tuhdin ja maukkaan kastikkeen kanssa.
Mutta nyt metsään ja mustikkaan.Niitä on kyllä tosipaljon ja sateessa suuriksi kasvaneet.
Kanttarellejä myös löytyy nyt aivan arvaamattomista paikoista ja sekin varmaan sateisen kesän ansiota.

espen

  • Vieras
Vs: Kesän maku
« Vastaus #35 : 21.08.2012 07:24:09 »
Kesä alkaa olla loppusuoralla, mutta sitä on kyllä vielä jäljellä. Muistui mieleen tuon Anniliisan jutun jälkeen, että olen kerran käväissyt Lontoossa. Kolmen, neljän päivän tutustumisreissulla.

Bristish Museum, Madame Tussaudin vahakabinetti ym, saatiin nähdä. Kävimme myös ruokailemassa paikassa nimeltä Beefeater.
Katsoin Googlesta, mitäs se antaa:

Beefeater tarkoittaa seuraavia asioita:

 Beefeater, englantilainen gini
 beefeater, Lontoon Towerin vartija
 Beefeater, ravintolaketju
 Beefeater, yhdysvaltalainen punk-yhtye.
-------------
 No, näköjään, se missä ruokailtiin, oli  toi ravintolaketjun eräs ravintola jossakin kellariluolassa. Siellä esiintyi meille mies, joka kiskoi hampaillaan 6:n tuuman nauloja ulos parrusta, ne siihen ensin vasaralla hakattuaan.

Hotellimme oli jossakin Kensingtonin alueella. Kun sunnuntai aamuna menin hieman ulos kävelylle, niin komeasti vaatetettu mieshenkilö, oliskos ollut lakeija tai mikä lienee, tuli korskealla ratsulla minua vastaan jalkakäytävällä. Sieltä korkealta satulastaan hän tervehti minua maan matosta :

    - Good Morning Sir ??

 Kohteliasta porukkaa, noi Britit.
 
 

   






 
   

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #36 : 22.08.2012 07:06:44 »
Hernekeittoa ei kai oikein mielletä kesän mauksi.

Minulla se kuuluu perinteisesti elokuuhun ja Kansalaisopiston Senioripäivään.

Ties miten kauan Veteraanit ovat sitä muhittaneet suuressa soppatykissään. Paksua, lihaisaa, makoisaa. Loraus sinappia joukkoon.

Nautitaan ulkona, kauniissa ilmassa, puun siimeksessä, hyvien ystävien seurassa. Päälle hyvät kahvit ja kotona leivottu voisilmäpulla.  :D

espen

  • Vieras
Vs: Kesän maku
« Vastaus #37 : 22.08.2012 07:44:45 »
Hernekeitto, alias  papusoppa on ihan hyvää perusruokaa.

Nuoremmat ihmiset eivät oikein välitä. Heillä on kebabit ja pizzat ja urheilujuomat, vaikkei edes urheile, makoisampia suussa.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #38 : 22.08.2012 12:23:14 »
Asiaa puhut Espen noiden Britannien kohteliaisuudesta.
Minä ainakin tunsin aluksi itseni joksikin peräkylän asukkaaksi heidän joukossaan.
Sitten järkeilin että maassa maan tavoilla.
Ovathan he asuneet ikiajat sivistysmaassa kun me vielä oltiin jonkinasteen metsäläisiä.
Kielitaitoni ei ole hääppöinen,mutta hyvin olen heidän elämäntapoihin sisäistynyt.
Vävypoika on nyt asunut neljä vuotta täällä suomessa ja sanoo olevansa Suomipoika.

espen

  • Vieras
Vs: Kesän maku
« Vastaus #39 : 23.08.2012 08:21:35 »
Vävypoika on nyt asunut neljä vuotta täällä suomessa ja sanoo olevansa Suomipoika.

Sopiiko kysyä, miten vävypojan suomenkielen taito on edistynyt? Onko kursseilla tullut kulutettua aikaa?

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: Kesän maku karviaishillosta
« Vastaus #40 : 23.08.2012 10:46:40 »
Poimin eilen karviaisia ... keltaisia ja punaisia.

Nyt kokeilen. millaista hilloa niistä tulee.
Sitä mietin, laittaisinko omenoita joukkoon.
Huvituksessa näyttävät omenat kypsiltä, tosin Huvitus ei taida olla hillo-omena.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #41 : 23.08.2012 15:32:53 »
Karviaisista tulee pahuksen hapanta hilloa vaikka miten tekisi.

Joskus olen tehnyt karviaisista ja banaaneista, mutta aika hapanta sekin.
Ja olikohan se Inkeri siellä "edellisessä elämässä", kun neuvoi maustamaan kardemummalla, mutta aina se vaan on yhtä kirpeetä.

Mutta eihän sitä tarvii sinällään syödä, vispipuurossa ja kiisselissä karviaishillo käy mainiosti.
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

espen

  • Vieras
Vs: Kesän maku
« Vastaus #42 : 23.08.2012 17:14:01 »
Meillä oli kotona 1950-1960 luvulla paljonkin OK-talon ympärillä karviaispensaita. Niistä velipoikien kanssa aina kisailtiin, että kuka löytää sen isoimman.
Tässä muutama vuosi sitten vanhasta muistista halusin meillekkin tähän, vaikka sillä nyt ei ole merkitystä talven säilömisille, niin yhdenkarviaispuskan.
 Meillä on ennestään vanha, makea mustaviini(herukka)pensas, elikkä puska, toisen vaimo hävitti pois kukkastensa tieltä. No nyt tämä karvaiaismarjapuska tuottaa hedelmää, punaista, onkin tosihyvän makuisia, kun ovat tummanpunaisia, melkein mustia ja isoja.

Mustaviinimarjat poimimme myös suoraan suuhun. Muutama vuosi sitten, kun meillä oli vielä kultainen noutaja niin se tykkäsi kans kovasti mustaviinimarjoista.

Näppärästi se kuonollaan nosti oksaa ja haukkasi koko tertun suuhunsa.

  - Oi voi noita aikoja entisiä, nyt saa niitäkin syödä yksinään, kaverin kanssa oli paljon hauskempaa.

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: Kesän maku karviaishillosta
« Vastaus #43 : 24.08.2012 18:18:29 »
Poimin eilen karviaisia ... keltaisia ja punaisia.

Nyt kokeilen. millaista hilloa niistä tulee.
Sitä mietin, laittaisinko omenoita joukkoon.
Huvituksessa näyttävät omenat kypsiltä, tosin Huvitus ei taida olla hillo-omena.
Hillo on nyt tehtynä karviaisista. 3,5 kiloa kahdenvärisiä karviaisia ja puoli kiloa vadelmia. Äkkiseltään maistettuna tosiaan aika vahvaa. Vien nyt pari purkkia naapurille arvioitavaksi.

Mutta ajattelen aamuista kaurapuurolautasta - keskellä voisilmä ja reunoilla hilloa. Yksinkertaista, mutta erittäin maukasta ja siinä syödessä tulee, monta asiaa mieleen pakottamatta.

Vihjeeksi: Kuvassa näkyviä purkkeissa on ollut alunperin hunajaa. Ovat sopivan kokoisia hillopurkeiksi. Pitkin vuotta niitä ostelen eräästä kaupasta makean perään kun olen.

sipi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #44 : 26.08.2012 19:58:51 »
Juuri nyt. Tuoreista raparpereista tehty kiisseli vähänlämpimänä. Kylmä vatkattu vaniljakastike päälle.

Mikä on sinun kesän makusi? <!-- s:P -->:P<!-- s:P -->