Kirjoittaja Aihe: Kesän maku  (Luettu 59067 kertaa)

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #75 : 12.10.2014 21:37:17 »
Otsikon voisi vaihtaa vaikka: Lempiruokani.

Tiukka haravointipäivä "maatilalla". Kotiin tultua lekottelua "Tanssii tähtien kanssa"-ohjelmaa katsellen ja graavilohta napostellen.  :D

Tuli mieleeni kysyä: Mikä on sinun lempiruokasi? Ruoka, jota on välillä ihan pakko saada.

Päätin, että lähipäivinä keitän tosihyviä perunoita. Siihen lisäksi Norjan lohesta tehtyä graavilohta piparjuurikastikkeen kanssa (Lidlistä). Sekasuolasienistä teen sienisalaatin, sipulilla, kermalla ja pippurilla höystettynä. Ajattelin väsätä vielä katkarapucoctailin. Ja punaviiniä, tottakai!  :)

Mikä olikaan sinun himoruokasi?  ;D

merituuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #76 : 13.10.2014 17:31:51 »
Minun lempiruokani on silakkapihvit, uudet perunat ja pinaattikastike.
Ja melkein kaikki muutkin kalaruuat maistuvat. Jälkiruuaksi nyt omena-aikaan
omenakaurapaistos ja vaniljakastiketta.
Ruuanlaitto ei kyllä ole mielipuuhiani, mutta syöminen kylläkin.





Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #77 : 13.10.2014 17:47:44 »

    Lihaperunalaatikko on mun lemppariruoka, vaikka on niitä paljon muitakin. Olen lukenut että ikäihmisten kannattaisi laittaa "hoitosuunnitelmaansa" myös mieluisat ruoat. Kuulemma yhä enemmän otetaan vanhusten hoitolaitoksissa myös mieliruokia huomioon, pääasia että ruoka olisi maittavaa.

  Nyt on taas iso olutkeskustelu meneillään, muuttuukohan ihmisen makuaisti vanhemmiten, kun olen itsessäni huomannut että olut on paljon parempi ruokajuoma kuin maito, piimä tulee kakkosena.
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #78 : 13.10.2014 19:20:37 »
 Kyllä graavilohi,itse valmistettu joko Norjan tai kirjolohesta kuuluu minunkin herkutteluhetkiin.
Nytkin lauantaiiltana tai paremminkin jo sunnuntaiaamuna kun kotiin pääsin piti laittaa lohivoileipää vielä huikopalaksi.
Silloin kun asuu yksin ei aina viitsi isotöisiä ruokia laittaa.
Tänään ostin muikkuja tuosta torilta.Oli siellä mies paistamassa ja myymässä kalojaan.
Yritti myydä niitä paistamiaan, kysyin tuoreita ja sitten itse niitä paistelin.
Tyttäreni appivanhemmat Englannista ovat tulossa taas Suomi visiitille.
Aina yritän heille tarjota jotakin paikallista erikois herkkua.Nyt olen päättänyt keitellä mykykeittoa.Tai siis tappaisrokkaa niinkuin sen oikeaoppinen nimi lienee.Kerran he toivat jotakin sgottilaista herkkua,sellaista sisäelimistä ja ohraryyneistä tehtyä rasvaista makkaraa jota sitten vielä piti kuumassa vedessä hauduttaa ja maistui vähän samalta kuin tämä mykykeittokin.
Kyllä minäkin olen maidon jo piimään vaihtanut ja joskus maistuu Olvin Sandels olutkin.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #79 : 13.10.2014 19:49:45 »
Täältä ilmoittautuu vielä yksi kalansyöjä. Mieluiten syön kalaa ja erilaisia kasviskeittoja. Savusiika, savulohi ja loimulohi ovat herkkuja. Oikeastaan harvoin on lohta, kirjolohtahan se on, siis sateenkaarirautua jos rehellisiä ollaan. Muikut käyvät myös, samoin silakka eri tavoin laitettuna. "Roskakalasta" tehty patakukko on tosi hyvää.
Tänään meillä oli yleisön pyynnöstä juustoista lohikeittoa norjalaisesta kassilohesta. Sen lähemmäs lohta ei meidän kyökissä  pääse. Käytän perunan lisäksi keittojuureksia makua antamaan, juusto on voimakasta Koskenlaskijaa. (No niin, juuston kovat rasvat kampittavat kalan pehmeitten rasvojen edut. ;D)

Asiasta toiseen: sairaalassa oli kummallisen suolaista ruokaa. Voikohan hoitotahtoon liittää toiveen vähäsuolaisesta?  Lisäksi sairaalassa syötiin vähän väliä. Jos kotona söisi niin usein, ei hidas ehtisi muuta tekemäänkään.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2014 20:38:47 kirjoittanut Justiina »

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #80 : 14.10.2014 08:33:01 »
Tänä yltäkylläisyyden aikana jään välillä miettimään niitä entisaikojen ruokia.

Mummulassani elettiin hyvin vaatimattomasti, mutta ruokaa oli aina pöydässä.

Mieleen on jäänyt sallatti ja suolavesi. Sallatti on tämän päivän rosolli. Suolavesi on suolalla, maustpippurilla ja sipulilla höystetty vedessä keitetty siankylki. Syötiin vesineen päivineen. Miltähän se tänäpäivänä maistuisi?

Omina ruuhkavuosinani saimme kolmen pojan hoitajaksi kotiin naapurin tädin, josta tuli meillä Tättä. Kiireinen virkaäiti oli unohtanut ostaa kunnon ruokaa jääkaappiin. Kun tulin töistä kotiin, Tättä sanoi: "Minä tein sosialistisoosia." En ollut ikinä kuullutkaan. Se oli valkokastiketta, joukossa sipulia. Maitoa, vehnäjauhoja ja sipulia oli kaapista löytynyt. Ei järin ravitsevaa, mutta hyvin oli pojille maistunut.  :-[


Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #81 : 14.10.2014 11:55:41 »
Minulla ei ole tällä hetkellä oikein mitään oikein lempiruokaa. Kaipaan kyllä joskus edellisen mieheni valmistamia ruokia. Varsinkin uunissa paistettuja sipulirenkailla höystettyjä punajuuripihvejä, lanttukukkoa ja hänen tekemäänsä ruisleipää. Siitäkin tulee kohta 32v kun hän kuoli joten pitkä on aika kun olen hänen tekemistään viimeksi nauttinut. Itse en saa niin hyvältä maistuvia aikaiseksi tai sitten aika on kullannut muistot.

Nuo Merituulen mainitsemat silakkapihvit ovat aina myös olleet suosikkejani. Nykyisin on tullut kyllä harvemmin paisteltua niitä.

Tänään aion kyllä tehdä ihan tavallista ruokaa. Keitän perunat ja teen nakkikastiketta.
« Viimeksi muokattu: 14.10.2014 11:57:13 kirjoittanut Annuska »

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #82 : 21.02.2016 10:28:46 »
Nyt on tullut taas se aika vuodesta, jolloin viime kesän maut pitäisi kaivella sieltä pakastimen pohjalta.  8)

Innostuin tuorepuurosta. Siinähän perustana on , että yksi annos sisätää 1 dl:n hiutaleita ja saman verran nestettä. Neste voi olla esim. tuoremehua, kauramaitoa, banaanimaitoa tms. Lisänä marjoja tai hedelmiä, hunajaa, vaniljaa, pähkinöitä, manteleita tms.Vain taivas on rajana.

Minun tämän aamun puuroni koostui kaurahiutaleista, appelsiinimehusta, bulgarianjugurtista, mansikoista, hunajasta. Koristeeksi mansikoita, minttua ja sitruunankuorta.  ;D Seuraavaksi kaivelen esiin mustikoita.

Ohjeissa sanotaan, että jos on heikko vatsa, niin pitää sotkotuksen antaa muhia yön yli. Minun vatsani on aina ottanut vastaan, mitä sille tarjoan, joten popsin herkun heti siltä seisomalta. Nyt sitten odotan mitä perästä kuuluu.  ;)

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #83 : 20.04.2016 09:12:57 »
Kiva kuulla että jo tytöt tankoparsaa kokeilee. Minä nyt puhun perunoista.
Oli sellainen 0,99 päivä lähikaupassa. Huomasin että puikulaperunoita kilon pussi noin halpa. Suomessa kasvatettuja.Pakkaajana perunatila länsisuomesta.

Kääntelin vähän pussia ja ihan ok,ei pehmenneitä eikä ituja  näkynyt.
Ei edes tullut mieleenkään vilkaista päiväystä.

Kun sitten parin päivän kuluttua perunat keitin niin oh,ihan kesä ja torin varhaisperunat tuli mieleen.
Kipin kapin juoksin kauppaan.Keksin että näitä pitää saada lisää.
Kun ei enää hyllystä löytynyt kysyin kassatytöltä joko ne puikulat loppuivat.
Sain vastauksen.Niistä loppui päiväys ja laitettiin loput puikulat roskiin.
Voi itku,hyvät perunat roskiin.



Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #84 : 13.05.2016 09:08:26 »
Kymmenen vierasta on nytkin palstallamme mutta missä isäntäväki oikein luuraa.
Eilen oli täällä savossa kaunis joskin melko kylmä päivä.Tein jo ensiretken ..horttoilemaan..menikö sana edes oikein.Tarkoitan että kävin keräämässä nokkosia ja pikkukalaa saa mökkirannasta. .Nyt aionkin tarjota vierailijoillemme nokkosmuhennosta ja kalapyöryköitä ,ja ei  kun syömään.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #85 : 30.05.2017 08:13:13 »
Piikatyttö tuolla toisaalla kertoo kalastuksesta.Hauki on tosi hyvä kala juuri murekkeisiin ja pyöryköihin Hauen liha on vaaleaa ja tosiaan juuri lohta siinä voi käyttää lisänä.Kokeilkaapa muuten ..marinoida..ruododonta haukifilettä soijakastikkeessa ja sitten vain voissa paistaa..Eipä arvaisi että hauki voi olla noin maukasta..Minä taidan nyt mennä katsomaan joko nokkoset ovat hortoilu kunnossa.
PS.Joku viisas sanoi että niitä suurimpiä haukia ei pitäisi syödä kun niissä on niin paljon Elohopeaa.

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #86 : 30.05.2017 14:24:17 »
Onneksi inun haukeni eivät olleet hirmusuuria, filettä sain kolmesta hauesta noin 0,8 kg.

Minä poimin nokkosten lisäksi myös voikukkia. Kukka juurineen syötävää ja hyvää teetä lehdistä saakin. Ja pakokaasutiet ovat kaukana. Vaan kukapa sitä tietää, mitä myrkkyjä tuolta taivaalta tippuu.

Herkutellaan.


Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #87 : 30.05.2017 20:39:51 »
Fileeraus on mulle outo laji, harmi. Pitäisi touhuta enemmän pyöreän kalan kanssa, mutta ostohommiksi useimmiten menee.
Hortoilu onnistuu paremmin. Eilen keräsin naapurin entiseltä pellolta sangollisen nokkosia. Nyt ne ovat sopivan pieniä poimittaviksi. Tänään syötiin nokkos-kinkkupannaria netistä löytyneen ohjeen mukaan. Syötävää oli, mutta kinkku antoi liian paljon suolaisuutta. On pitänyt juoda vettä tavallista enemmän. Mikä kumma siinä on, etten siedä suolaa?

Oikaisin kotiin metsän kautta. Siellä kukki nätisti tämä kevään varhainen kukkija. Tunteeko joku?
Toivottavasti kuva lähtee, se on nimittäin ensimmäinen yritys laittaa kuvaa tänne uudella systeemillä. Olen muutamia kuvia ottanut puhelimella, mutta niiden siirtäminen pöytäkoneelle onkin oma pitkä tarinansa.  ::)
... No voi sentään, epätarkka siitä tuli!
« Viimeksi muokattu: 30.05.2017 20:41:37 kirjoittanut Justiina »

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #88 : 03.06.2017 09:24:58 »
Suomi tarjosi arvokkaille naapurivieraille illallisella jäkälää ja kuusenkerkkiä!  ;D Vain pettuleipä puuttui!  ;)