Kirjoittaja Aihe: Kesän maku  (Luettu 59045 kertaa)

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #60 : 27.07.2013 13:20:07 »
Turun Sanomien viikonlopun Extrassa oli mielenkiintoinen artikkeli nuorestamiehestä, joka asettaa melkein koko nyky-yhteiskunnan kyseenalaiseksi.

Kaiken muun ohella häntä kiinnostaa hyönteisruoka. " Taannoin hän grillasi valkoviinissä marinoituja kuusenkantojäärän toukkia, joita hän keräsi pilkkoessaan halkoja."

Siinä meillä kesän maku!"  ???

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #61 : 27.07.2013 19:04:51 »
Kaiken muun ohella häntä kiinnostaa hyönteisruoka. " Taannoin hän grillasi valkoviinissä marinoituja kuusenkantojäärän toukkia, joita hän keräsi pilkkoessaan halkoja."

Siinä meillä kesän maku!"  ???

Jossakin ajankohtaislähetyksessä tänä kesänä käsiteltiin hyönteissyöntiä ratkaisuna maailmanlaajuiseen ruokapulaan. Miksipä ei?
Ohjelmassa laitettiin ruuaksi toukkia ja muistaakseni heinäsirkkoja. Vai mitä ne olivatkaan...  vähän torakan näköisiä otuksia. Mukavasti rapsahtelivat rapeat hyönteiset maistajan hampaissa.

Vaatii ehkä totuttelua ajatukseen. Tuli mieleen se osterin maistelija, joka imaisi ensimmäisen osterinsa kaikkien sääntöjen mukaisesti ja sitten heitti perään tuhdin annoksen viinaa ja sanoi, että eipä nouse sieltä takaisin ainakaan selvin päin.

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #62 : 28.07.2013 13:37:53 »
Kyllä minulta jäisi tuo hyönteisruoka syömättä. Näin silloin telkkarista sitä syömishommaa ja ei yhtään himoittanut ne toukat ja torakan näköiset ötökät. Ne ei kyllä kuulu minun kesämakuuni. Ei edes viinan kera enkä usko että vaikka joisin ensiksi enemmänkin rohkaisuryyppyjä niin tuskin sittenkään.

Marjat,vihannekset ja syksyllä sienet sopivat kyllä paremmin.  :)

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #63 : 10.08.2013 12:31:22 »
Siinä sitä nyt on! Kullankeltasta ja höyryävvää. Intouruin tekemään uunipannukakkoo. Oikeen ehheestä mairosta,ei mistään pluttanasta. Varelmahilloo ja kermavahtoo päälle. Että on hyvvää!  :D

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #64 : 12.08.2013 11:12:35 »
Mahtoi se hyvvää ollakkin. Nyt olet kyllä jo syönyt sen kokonaan. En ole pitkään aikaan syönyt pannukakkua. Lettuja olen viimeksi tehnyt. Hyvvää on molemmat kermavaahdon ja hillon kera. Ihan pian tulee omenasato ja omenapiirakka on myös hyvää vaniljakastikkeen kera. Muistan kuulleeni että tänä vuonna olisi heikompi tuo omenasato vaikka kyllähän tuolla kulkeissa on nähnyt etttä joissain omenapuissa on aika paljonkin omenoita. Meillä ei valitettavasti ole omenapuita joten omenat on ostettava. Usein kyllä syksyisin tuttavat joilla niitä on tarjoavat omenoita kun eivät itse tarvitse niin paljon.
« Viimeksi muokattu: 12.08.2013 11:16:25 kirjoittanut Annuska »

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #65 : 21.08.2014 08:25:29 »
Vietimme viime viikonloppuna miniäni kanssa viini-iltaa.  :) :)

Hänen kiireidensä takia emme juurikaan ole ehtineet juttelemaan.

Pöytään katettiin miniän tekemä kesäsalaatti, mummin lihapullia, kutunjuustoa, patonkia, Marjatilan valko- ja punaviiniä, cideriä. Jälkiruuaksi kahvi ja herkullinen jäätelö.

Ennen ruokailua kauniisti katetusta pöydästä otettiin kuva, joka lähetettiin miniän facebok-sivulle.

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #66 : 21.08.2014 10:52:53 »
OLis kiva nähdä se kuva :)

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #67 : 21.08.2014 12:18:18 »
Enpä huomannut (viininhuuruissani), että sen kuvan olisi voinut laittaa tännekin. Katsotaan, löytyykö vielä miniän "pankkoista".  :-*

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #68 : 22.08.2014 18:47:48 »
   
     Otsikko kai pitäisi olla jo "syksyn maku", on se niin syksyiseksi jo kääntynyt.
   
     Syksy onkin oivaa juhlaruoka-aikaa, on siikliperunat, kesäkurpitsat, puhumattakaan eri kaaleista.

     Uusista kasviksista tehty rosolli vie kielen mennessään, nykynuoriso ihmetteli miksi mummu jouluruokaa tekee... ;D ;D

Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #69 : 23.08.2014 16:55:03 »
Bon Appetit!

toivoo pumpuli

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #70 : 26.08.2014 13:16:45 »
Keän makua täältäkin omasta pihapiiristä.

Täytetyt kesäkurpitsat.

4 pienehköä kesäkurpitsaa omasta pihasta, jotka halkaistiin ja koverrettiin "veneiksi"
Täytteeksi:

korverrettujen kesäkurpitsojen sisusta paloiteltuna
700 g jauhelihaa
suolaa
voita
juustoraastetta

Lisäksi täytteeksi omasta pihasta poimittuina:
puolisen litraa tatteja
lipstikkaa
3 pikkuista sipulia
basilikaa

Ensin sienet kuumalle pannulle, jotta ylimääräinen neste poistuu.
Sitten lisättiin voi ja mausteet sekä jauheliha.
Kun jauheliha oli ruskistunut, lisättiin  pannulle kesäkurpitsojen sisusta tai tässä vaiheessa oli ainekset siirretty valurautapataan, koska eivät mahtuneet pannulle.

Hyvin sekoitetuilla aineksilla "lastattiin kesäkurpitsaveneet" ja päälle ripoteltiin  juustorastetta.
Sitten uuniin varttitunniksi 220 asteeseen.

Tulos herkullista kesä/syysruokaa.
Minä vain merkitsin muistiin ja söin nautiskellen, koska kaksi mestaria laittoi ruuan.



Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #71 : 26.08.2014 17:36:41 »
 
    Hyvä ohje A.K. :P
  Kesäkurpitsoja tulee liian paljon yksineläjälle, tuossa hyvä vaihtoehtoresepti. Vie varmaan mennessään pienen nälänkin.

    Voiko tätä toista päivää jatkuvaa sadetta sanoa kesän mauksi? Syksyä se on ja syksyllä saakin parhaat maut pihasta ja puutarhasta.
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #72 : 26.08.2014 23:34:01 »
Kesäkurpitsaa voi laittaa mieltei mihin vaan.

Ensinnäkin kannatttaa pitää sitä keittiön ruokapöydällä. Silloin siitä on mukava veitsellä leikata viipaleita ja pistää suuhunsa tai leivän päälle.
Olen tehnyt kesäkurpitspikkelssiä - siihen olen laittanut mukkaan kaikkia yrttejä, mitä pihalta löytyy unohtamatta nokkosta
Olen tehnyt kaksi satsia kesäkurpitsahilloa. Toisessa kesäkurpitsan kaverina omenoita ja toisessa raparperia ja karviaisia.
Olen laittanut kesäkurpitsaa keittoihin ja munakkaiden täytteeksi.
Savustuspussiin olen laittanut keskurpitsaa kalan kaveriksi. Mieluusti laitan samaaan pussiin myös suppilovahveroita.

Yhdellä sanalla sanottuna: kesäkurpitsa on erinomainen kesävihannes. Netistä näyttää löytyvän nykyään monenlaisia  ohjeita. Seuraavissa linkeissä yleistä tietoa kesäkurpitsasta.

http://www.lounaissuomenpuutarhayhdistys.fi/?page_id=182
http://sylvi.fi/2013/03/monipuoliseen-keittiopuutarhaan-osa-4-kesakurpitsa/

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #73 : 27.08.2014 08:54:43 »

      A.K. sinähän olet monitaituri käyttämään luonnon antimia ruoaksi :).
     
      Olen pitänyt kesäkurpitsaa mauttomana vihanneksena, mutta kovin monipuolisesti sitä näköjään voi käyttää.

      Kiitos linkeistä!

     
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: Kesän maku
« Vastaus #74 : 27.08.2014 11:39:55 »
Sateinen päivä, mutta olettehan kuulleet
"tulee kuin sieni sateella"

Sitä en lakkaa ihmettelemästä, että yhtäkkiä alkaa kotipiha tuotamaan herkku- ja muita tatteja.
Ensimmäiset tulivat esiin juhannuksen aikaan ja nyt on menossa toinen satokausi.

Johtuukohan se siitä, että en ole ehtinyt tai ollut muuten vaan laiska haravoimaan syksyllä koivun lehtiä kompostiin. Olen ajatellut, että kyllä talvi ne maaduttaa. :)

Äsken laitoin satsin sienikuivuriin - sinänsä hieno färkki.(kuva alla)
Etusivulla hiukan leikein tekemällä sienianimaation.
http://www.aarnokorpela.fi/Kuvapankki/Etusivut/tatit_anim.gif