Keskustelualueet > Yhteiskunta

Kesä vai Talviaika.

(1/2) > >>

Anniliisa:
Nyt alkaa olla melko hämärää jo aamuisin kun aletaan heräillä.Eletään vielä ..kesä..aikaa .Kunhan taas kelloja rustataan kuukauden päästä tulee pimeys iltaisin aikaisemmin ja aamu vähän vaalenee.

Aikoinaan kun tähän leikkiin ryhduttiin niin kesäaika tuntui mahtavalta.Normaalia työaikaa 8-16 tekeville jäi enemmän valoisaa ja vielä aurinkoista kesäiltaa vapaaajaksi.

Nyt ei enää kovin moni tee sitä normaalia työ-aikaa,kaupatkin ovat jo auki puoleenyöhön asti.
Kesä vai talviaika,molempi parempi...

Esteban:
Eihän tuo tunti sinne tai tänne tosiaankaan maailmoja kaada mutta kun harvoin tarvitsee enää laittaa kelloa aamuksi soimaan, niin itse tykkäisin siitä, että valoa olisi enemmän illasta kuin aamusta.

merituuli:
Kannatan talviaikaa eli sitä vanhaa "normaaliaikaa".
 
Vaikka ei se minun elämääni paljon vaikuta, on se

kumpi tahansa, ompahan "herroilla" taas jotain

kinasteltavaa.
 

Justiina:
Kyllä minäkin olen normaaliajan kannalla. Keväällä on surkeaa harjoitella heräämistä tuntia aikaisemmin. Tietysti eläkeläisellä ei ole kovin nuukaa kellon kanssa, mutta jokin aamupäivän pakollinen meno vaikkapa lääkäriin saisi olla vasta puolilta päivin. Olen oikea yökyöpeli. Viime yönä luin pikkutunneille saakka, aamulla heräsin klo 9 ja riemastuin, että sehän onkin vasta 8.

Anniliisa kirjoittaa tuolla ylhäällä kesäajan puolesta, aamuvirkku kun on. Unitutkijat ovat sitä mieltä, että keväinen kellon kääntö aiheuttaa paljon pahaa terveydelle. Varsinkin teininuorisolle herääminen on melkein mahdottomuus kello 8 alkaville tunneille, kouluhan alkaa oikeasti kello 7 silloin.
Äskettäin luin jostakin, että kesäaikaa kokeiltiin Saksassa jo ensimmäisen maailmansodan aikana, pian vastustajatkin ottivat kesäajan käyttöön. Kohta siitä luovuttiin taas. Meillä oli vastaava kokeilu käynnissä syntymävuotenani, mutta sitten palattiin normaaliaikaan. Kaipa siinä tavoiteltiin energian säästämistä valoisaa aikaa lisäämällä.

Paljon kansainvälisiä järjestelyjä kesäajasta luopuminen varmaan aiheuttaa, mutta toivotaan parasta. Kunhan olisi yksi aika kesät talvet.

Anniliisa:
Alkaa olla aika toivotella hyvää syksyä ja lokakuuta. Vaihtelevaa on ollut sään suhteen,
Nyt on kuitenkin saatu kaunis ruska,tienoot aivan kylpee väriloistossaan.
Kellotkin taas käännellään vajaan kuukauden kuluttua Talviaikaan.

Mielenkiintoisaa on myös seurata tätä Mamma-Maapallomme parannus touhua,niin monenlaista on neuvojaa.
Jokaista nyt vain uskonsa auttakoon.Hyvää lokakuuta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta