Keskustelualueet > Hyvinvointi

Lempiruuat

(1/2) > >>

pumpuli:
Olin tilaisuudessa, missä asiantuntijat opastivat meitä ikäihmisiä. Sanoivat, että "vanhus" voi jo huoletta syödä kaikkia lempiruokiaan.  :)

Mietin, mitä ne minun lempiruokani ovat. Päädyin seuraavaan: Kutunjuusto, graavi lohi, sienisalaatti, leipäjuusto ja lakkahillo, naudan ja possun pihvit, maksapihvit, ruisleipä ja voi. Juomista kotikalja ja punaviini, pohjalainen sahti ( saa hyvin harvoin). Herkuista mansikka-kermakakku, herrasväenleivät ja jätski kaikissa muodoissaan.  :-[

Mitähän sinun lempiruokasi ovat?

merituuli:
Minun lempiruokani ovat enimmäkseen kovin arkisia ja tavallisia.
Silakkapihvit, paistettu kuha, uunilohi, makaronilaatikko, maksapihvit, perunasose.
Herkkupuolelta kaikki täytekakut käy, mustikkarahka ja jäätelöt.
Ruuan kanssa juomaksi rasvaton maito ja leivistä saaristolaisleipä ja yleensä
tummat leivät.
Viineistä ja olueista en välitä.

Anniliisa:
Minä olen niin kaikkiruokainen että on vaikea jotakin nimetä.
Nyt on koko ajan mielessä taas tuo kausiherkku...lipeäkäla..
On vain niin isotöinen ,yksin itselle en viitsi laittaa.Nyt kyllä saan syömään tyttäreni perheen ja sinkku-miniäni,tai siis lesken,niinhän se menee.Kaikki ovat lipeäkalan ystäviä ja innoissaan taas.Ja jälkiruokana syökööt vielä porkkanakakkua.
On ollut suosittu travuurini nyt syksyn aikaan Tuorejuusto kuorrutuksella.Taatelikakunkin jo kyllä leivoin kun sain innostuksen television leipureilta.Nyt on taas kuivat kakut suosiossa,ohjeistivat niin..

Inkeri:

--- Lainaus käyttäjältä: Anniliisa - 08.12.2015 13:19:24 ---Minä olen niin kaikkiruokainen että on vaikea jotakin nimetä.
Nyt on koko ajan mielessä taas tuo kausiherkku...lipeäkäla..
On vain niin isotöinen ,

--- Lainaus päättyy ---
Kausiherkuista joulunajan lajikkeista lipeäkala on minunkin herkkuni, vaikka tavallisesti en kuori perunoita, niin tapaninpäivänä teen poikkeuksen kuorimalla potut. Onneksi nykyisin voi lipeäkalan keittää omassa pussissaan ja maitokastikkeelle on aivan ikioma pikkuinen punainen kattilansa jossa se hoituu jokaisena "tahvonana". :)

Anniliisa:
Kiitos kysymästä,Piikatyttö-Vastaan nyt täältä että en täytä koko Foorumiamme.
En ole enää pariin talveen uskaltautunut pitkille lennoille,lienee jo ikääni liittyvää varovaisuutta.
Onneksi aina haluavat sieltä kaukaa tulla tännepäin.Tämä Raparperi-juusto kakku ei ole kovin isotöinen eikä salainenkaan.Taisin ohjeen napata jostain lehtien ruokapalstoilta.

Laitan tähän sellaista raparperi-banaani sosetta,käy varmaan pelkkä raparperikin vähän sokerin kanssa  soseutettuna.
 150 gvoita,1,5 dl sokeria.vähän vaahdotetaan.
1 muna,0,5 dl kermaa lisätään.
3 dl vehnäjauhoja,osa voi olla perunajauhoja,
1tl leivinjauhetta ja 1tl vaniljaa ,sekoitetaan taikinaksi.taikina saa hetken kovettua jääkaapissaja sitten painellaan piirakkavuokaan,tasaiseksi ja myös reunoille.

Noin 5dl raparperisosetta,
2-3 munaa,
200g maustamatonta tuorejuustoa,
pieni purkki ranskankermaa ja 1tl vaniljaa sekoitellaan.sokeria lisätään maun mukaan jos ei riitä makeus.

Täyte kaadetaan pohjataikinan päälle vuokaan ja paistetaan noin 1 tunti  175 ast.
annetaan jäähtyä vuoassaan.
voi paistaa myös irtojohja vuokassa,minun vuoka vuotaa aina rasvat uuniin vaikka kuinka sen leivinpaperinkin siihen laittaa.Nyt taitais paistua vaikka auringossa.Mittari näyttää 27 astetta varjon puolellakin.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta