Kirjoittaja Aihe: Mä elän vieläkin.  (Luettu 12370 kertaa)

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Mä elän vieläkin.
« : 19.09.2015 19:55:02 »
Hiljainen kotiilta,Lasi Portviiniä,Pöntinen ja Mustajärven Mä elän vieläkin soi taustalla.
Vieläkö ihminen muuta tarvitsee.Karaoke-Baari olis kivenheiton päässä mutta ei kiinnosta.
Ajatukset vain kummasti harhailevat jo eletyssä elämässä.Liian moni ikäiseni ystävä on jo poissa.
Menneet sinne tuntemattomaan josta kukaan ei tule kertomaan.
Mutta olen onnellinen,Mä elän vieläkin....

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Mä elän vieläkin.
« Vastaus #1 : 22.09.2015 09:28:44 »
Nyt kerron noista tyrneistä minäkin.Istutin jo 15 v sitten tyrnejä kesäpaikallemme.Hyvin ovat viihtyneet ja satoa on saatu.
Poika-pensaan kerran talvi melkein tuhosikin,onneksi oli jo uusi verso vierellä ja siitä se taas jatkui.
Tyrnihän on nopea leviämään jos saa elää vapaasti.Olen kuitenkin ne rajannut siihen rantatörmään.
Nyt olis kai jotain tehtävä,ovat kasvaneet liian korkeiksi ja tulleet myös risuisen näköisiksi.

Onko Justiinalla kokemusta ,voiko ne jotenkin uudistaa,mietin jopa alas leikkausta.
Melko hankalahan tyrni on kerätä,ainakin minun lajike on aika piikikäskin..
Pakastelen niitä pikkurasioihin ja jakelen perheelleni,Jäisinä ne mukavasti menevät aamiaispöydässä.
Teen niistä myös Hilloa marmelaadi sokerilla,Pitää vaan ne ensin soseuttaa siivilän kautta.
Tyttäreni Englannin anoppi sanoi olevansa kateellinen minulle tyrneistäni.Siellä ne ovat kuulemma kova sana...

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Mä elän vieläkin.
« Vastaus #2 : 22.09.2015 10:50:56 »
Hei vaan, tyrnien ystävä!
Meillä on ollut pakko uudistaa tyrnejä ostamalla aina uusia taimia. Muutaman vuoden välein myyrät ovat tuhonneet pensaiden juuret ja tyrnit ovat kuolleet pystyyn. Tänäkin keväänä piti sahata toinen poikatyrni poikki. Päätän aina että olkoot koko tyrnit, mutta sitten kevät innostaa ostamaan ja istuttamaan uutta tilalle. Risuisen näköiset ja kuolleet oksat olen vain leikannut pois, samoin nurmikolle levinneet juurivesat. Nyt yksi tyrni on työntänyt juurensa kasvihuoneeseen. Jospa sieltä saisi kaivetuksi varalle uusia alkuja.

Meillä on melko piikittömiksi jalostettuja tyrnejä, mutta siitä huolimatta kädet ovat raapiutumia täynnä. Eräällä tuttavalla on ilmeisesti luonnontyrnejä, koska ne ovat erittäin piikikkäitä, pienimarjaisia ja niillä on lamoava, matala kasvutapa. Niistä on melkein mahdotonta poimia yksittäisiä marjoja. Tietääkseni rannikon luonnontyrneistä vain puristetaan mehut pois.

Joskus olen lingonnut tyrnit mehuksi, mutta nykyään vain pakastan kuten sinäkin aamupuuroon käytettäviksi. Muiden leppoisampien marjojen joukossa ne maistuvat oikein hyvin.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Mä elän vieläkin.
« Vastaus #3 : 06.04.2016 09:09:48 »
Kovin on hidasta tämä mielipiteiden vaihto nykyään tällä palstalla.
Tyrnipensaat leikkasin mökkirannalla.  Saa nyt nähdä kuinka niiden käy. Ikääkin kun pensailla on jo toistakymmentä vuotta.
Puhuin aiemmin tuolla toisaalla noista Irakilaisista turvapaikan hakijoista , nuoria miehiä jotka kaipaavat työtä.
Heillä olisi kova halu saada työkokemusta että kotiutus onnistuisi.
Minulle oli yllätys että he ovatkin näitä Kurdeja...
Yritin ottaa netistä selvää mitä oikein kurdi tarkoittaa. Ymmärsin että kansaa ilman omaa valtiota.
Eikö heille vois järjestää jostakin omaa aluetta niin kuin Juutalaisetkin sai aikoinaan.
Näitä nyt mietin,lieneekö tämä edes oikea paikka tälläisille mietteille..


Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Mä elän vieläkin.
« Vastaus #4 : 06.04.2016 12:36:41 »
Elän minäkin - mitenkuten. Leikkauksesta toipuminen edistyi viime sunnuntaihin asti hyvin, mutta nyt on tullut takapakkia selittämättömästä syystä. Kyynärsauvat ja kipulääkkeet ovat taas käytössä. Jälkitarkastukseen on vielä yli viikko aikaa. Saapa nähdä, mitä siellä paljastuu.

Hiljaista on, vaikka vaiteliaita vieraita pyörii nurkissa parikin kymmentä kerrallaan. Ajattelin minäkin lopettaa höpinän täällä, mutta nyt kun taas olen tässä tilanteessa, selailin joutessani sivuja ja ajattelin vastata, ettet sinä Anniliisakin lopeta. Ikävintähän on, kun kukaan ei vastaa mitään. Ilmeisesti me kaikki vanhenemme ja väsymme - toisiimmeko myös?

Kurdeista tuli mieleen, että onkohan vihreitten kansanedustaja Ozan Yanar alkujaan Turkin kurdi. Tietääkseni Suomeen pakolaisina tulleet turkkilaiset ovat etupäässä kurdeja.
Minäkin lueskelin kurdeista. Oman yhden valtion perustaminen on vaikeampi juttu, koska kurdeja on monen maan alueella ja uskontojakin heillä islamin lisäksi muitakin, samoin kieli ei ole heillä välttämättä täysin sama. Irakissa on autonominen Kurdistan, mutta ei kai sinne voisi muuttaa Syyriasta, Turkista, Iranista tai Euroopasta kurdiväestöä.
Israelin perustaminen taisi aikoinaan johtua kansainvälisen omantunnon kolkuttamisesta juutalaisvainojen jälkeen. Silläkin oli oma kääntöpuolensa eli palestiinalaisten ajaminen pois omilta alueiltaan ja siitä taas vuosikymmeniä kestänyt kärhämöinti juutalaisten ja palestiinalaisten välillä. Ei maailmasta yhteenotot lopu.

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Mä elän vieläkin.
« Vastaus #5 : 06.04.2016 19:31:43 »
 Justiina,älä huoli, samoin kävi minulle toisen lonkkaleikkauksen jälkeen...kaikki piti olla hyvin ja sitten tuli samanlainen takapakki kuin sinulle.

 Harmikseni jouduin käyttämään särkylääkettä aika pitkään, paljon pitempään kuin ensimmäisen lonkan kanssa.

 Jotain siellä taitaa vikaa olla kun bursiitti vaivas koko talven, mutta kyllä tässä pärjätään. Opetellaan vaan menemään hiljempaa.
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Mä elän vieläkin.
« Vastaus #6 : 07.04.2016 12:33:12 »
Justiina,älä huoli, samoin kävi minulle toisen lonkkaleikkauksen jälkeen...kaikki piti olla hyvin ja sitten tuli samanlainen takapakki kuin sinulle.

 Harmikseni jouduin käyttämään särkylääkettä aika pitkään, paljon pitempään kuin ensimmäisen lonkan kanssa.

 Jotain siellä taitaa vikaa olla kun bursiitti vaivas koko talven, mutta kyllä tässä pärjätään. Opetellaan vaan menemään hiljempaa.

Kiitos vastauksesta! Se lohdutti, kun eilen (kuten tänäänkin) olin alhossa.
Odottelen terv.keskuksen aluehoitajan vastaussoittoa. Kyselen mahdollista CRP-näytteen ottamista. Tilanteessa on jotakin outoa, koska lonkka oli jo lähes kivuton eikä apuvälineitä tarvinnut. Tulehdus?

Bursiitista on parikin ystävääni kertoillut. Toinen sanoi olleensa niin kipeä, että pyörtyi yrittäessään kävellä ilman tukea. Ei ole leikintekoa sekään vaiva.
Poistan tämän viestin myöhemmin. On taas liian henk.koht. valitusta. :-[

Suunnittelette toisaalla kesän matkoja. Jospa minäkin pääsen vielä postilaatikolle asti... Todennäköisesti matkat suuntautuvat Kuopion yliopistolliseen sairaalaan. - Lisää vali-valia... ::)

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Mä elän vieläkin.
« Vastaus #7 : 07.04.2016 14:59:54 »
  Älä turhaan poista, Justiina, eikös tämä ole tarkoitettukin pieneksi liiallisten höyryjen poistofoorumiksi
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Mä elän vieläkin.
« Vastaus #8 : 07.04.2016 16:37:36 »
  Älä turhaan poista, Justiina, eikös tämä ole tarkoitettukin pieneksi liiallisten höyryjen poistofoorumiksi

Jääköön sitten toistaiseksi. Jos poistaisin omani, jäisivät sinun vastauksesi kuin kellumaan tyhjän päälle.

Loppujen lopuksi tällainen palsta on hyvä huolien kerrontaan. Kukaan ei keskeytä valitusvirttä, palsta ottaa vastaan kaiken mitä kehtaa kirjoitukseksi näpyttää. Kävipä tässä eilen niin, että minulle soitti kolme hyvin puheliasta naisystävää. Juttujen väliin en ehtinyt henkäistä muuta kuin... ai niinkö... oikein hyvä... jaa jaa... ahaa... ja muuta sellaista. Kaikkien puhelujen jälkeen huomasin, etten ehtinyt kertoa mitään paranemiseen liittyvästä takaiskusta. Ketäpä sellainen kiinnostaisikaan.
Sentään aluehoitajaa kiinnosti: sain huomiseksi lähetteen labraan tulehdusarvojen mittaukseen.

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Mä elän vieläkin.
« Vastaus #9 : 07.04.2016 21:28:20 »
Justiina, minäkin kiellän sinua poistamasta kirjoituksiasi. Jollekinhan saattaa suorastaan olla hyötyä sanomastasi, kaikkihan eivät tuo julki "vaivojaan". Hyötyvät sinun tarinaasi lukiessaan, jos potevat samoja oireita.

Hyvä, kun sait tutkimusajan. Pitääkin saada.

Kuuntelemisen taito on mahtava taito. Sinullakin se tuntuu olevan.

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Mä elän vieläkin.
« Vastaus #10 : 07.04.2016 21:49:39 »
Oijoi miten tuttua tuo onkaan, Justiina.
Niitä ihmisiä löytyy aina ettet ehdi kuin henkäillä kun joku puhuu omista asioistaan.
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Mä elän vieläkin.
« Vastaus #11 : 18.11.2018 08:04:33 »
 Kiitos Ainuli tästä sunnuntain runosta.
Oli kuin minulle tarkoitettu kun järki ja tunteet taistelevat.
Eino Leinon sanoin.Autuaampi yössä yksin kuin on auringossa kaksin..

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Mä elän vieläkin.
« Vastaus #12 : 18.11.2018 20:01:31 »
Anniliisa, romantiikkaako ilmassa. ;)
On arvokas asia tuntea tunteita. Itse puolestani pelkään, että tunne-elämäni on latistunut arjen keskellä pelkäksi huolestuneisuudeksi. Sisällä ja ulkona samat harmaan kaikki sävyt.

Noissa runokorteissa on monesti luettavissa runoilijan oivalluksia ihmiselämän vaiheista. Tekee mieli sanoa ääneen, että niinpä niin, niinhän se on.
Mutta onko yössä yksin kuitenkaan parempi. Sitä Anniliisa pohtii...

Käymme joulua kohti. Toivottavasti juhla-aika antaa iloa ja valoa jokaiselle marrasharmaassa taapertajalle.

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Mä elän vieläkin.
« Vastaus #13 : 19.11.2018 08:10:51 »
Ihanaa, Anniliisa! Koskaan ei elämässä ole liikaa romantiikkaa, ystävyyttä, positiivista energiaa. Älä liikaa järkeile, vaan anna palaa! :) Tämän ketjun otsikko sanoo paljon: "mä elän vieläkin". Eletään, kun vielä eletään. Niin moni poistuu ympäriltä, joko sairauden syövereihin tai kokonaan pois.

Kolme päivää sitten pumpulisuku lisääntyi Kuopiossa potralla pojalla.  :D

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Mä elän vieläkin.
« Vastaus #14 : 21.11.2018 19:49:46 »
Kiitos..siskot..Justiina ja Pumpuli elämän ohjeista.
Ja onnea uudelle mummille,niin se suku kasvaa ja elämä jatkuu.
Neljätoista vuotta  olen maailmaa matkannut ilman sydänystävää kun puolisoni kuoli.
.Miksi en aikaisemmin kohdannut miestä joka olisi kolahtanut ja vienyt niin kuin jalat alta.
.Miksi vasta nyt kun alkaa olla toinen jalka haudassa.Mutta tämähän on vain elämää.