Kirjoittaja Aihe: Enkeleitä, onko heitä  (Luettu 8754 kertaa)

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Enkeleitä, onko heitä
« : 19.02.2015 16:43:18 »
Tervehdys

Olin pari viikkoa sitten kutsuttu yhdeksi alustajaksi neljän muun kanssa aiheesta

"Enkeleitä, onko heitä?"

Aikaa oli varattu alustajaa kohti korkeintaan kuusi minuuttia. Kyseessä oli Huittisten seurakunnan tilaisuus. Olimme maallikoita ja kerroimme omia ajatuksia/kokemuksia aiheesta - vain viimeinen alustaja oli teologi. Ajattelin ensin laittaa oman alustukseni tähän, mutten  teekään niin.

Toivon, että hetken syventyisitte miettimään asiaa ja kertoisitte lyhyesti tai pidempäänkin, mitä mieltä itse olette. Jos haluat kertoa asiasta ja etkä halua tekstiä näkyviin, voit vastata myös oheisen linkin avulla http://www.aarnokorpela.fi/artikkelit_kansio/palaute/palaute.html

Terv. Aarno K.
Kuvassa valokuva vanhasta suojelusenkelitaulusta.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2015 09:59:57 kirjoittanut Aarno Korpela »

KROPSU3

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Enkeleitä, onko heitä
« Vastaus #1 : 21.02.2015 21:07:54 »
 En usko uskomiseen, normaalisti. Kuitenkin on ihmisen humeetti" mukava, kun oikein rassaa,
niin lohduttautuu jonnekin muuhun,kuin itseensä.
  Pikkumuksuna- esm.- kun kirjastosta lainasin- Huippu-urheilun historian, en kä muistanut palauttaa,
sovin jokun ylemmän kanssa et jos en oiken saa sakkoa, niin en koskaan tollasta tee..
En saanut sakkoa,,siks silloin uskoin varjelukseen..
On muitakin sattumuksia, -nuoruudesta joissa olen turvannut ....jonnekin..
Sattaa olla kaikilla samat tuntemukset.. joskaan enkelin.varjelus -voisko olla kyseenalaista
 ..tai sit,,satoin oppia oikeuden mukaisuutta.. :(

Kettu5

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Vs: Enkeleitä, onko heitä
« Vastaus #2 : 21.02.2015 22:14:54 »
Katollinen kirkko tutkii ja kiistelee asiasta.Erään tiedon mukaan Vatikaani on kerännyt asiasta ei julkista tietoa ehkä vuosisatoja.Omaa kokemusta ei ole jos vuoden 1961 Ruotsalaista elokuvaa ei lasketa.Ohjaaja Lars.Magnus Lindgren,sen ajan suuret tähdet Jarl Kulle ja Christina Scholin pää osissa,silloisen naisystävän kanssa aikanaan tämä pahennustakin herättänyt elokuva käytiin katsomassa.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Enkeleitä, onko heitä
« Vastaus #3 : 24.02.2015 20:01:02 »
Etsin pitkään artikkelia enkeliuskon yleisyydestä Suomessa. Satuin näet joskus lukemaan sellaisen tutkimuksen. Lopulta sattui silmiin tämä artikkeli:
http://www.esse.fi/1298-uusi-hengellisyys-saa-enkelin-siivet

Jos jotakuta kiinnostaa, niin siinä on monta asiaa joista olen samaa mieltä Terhi Utriaisen kanssa. En toki ole minkään sortin tieteilijä, mutta utelias elämän ilmiöistä. Varsinkin nykyajan "enkeliterapiat" ja muut vastaavat vaihtoehtohoidot ovat mielestäni pelkkää rahastusta. Tosin Utriainen ei kirjoita näin jyrkästi.

Olen saanut perinteisen uskonnollisen kasvatuksen Maan korvessa -lauluineen, rukouksineen ja enkeliuskoineen. Jossakin vaiheessa aloin tuntea vaivautuneisuutta ajatuksesta, että joku seuraa minua jatkuvasti näkymättömänä, samoin opetus mustasta enkelistä, joka jatkuvasti yrittää johtaa minua lavealle synnin tielle. Uskoni jokaisen lapsen suojelusenkeliin loppui, kun leikkikaverini pikkuveli hukkui ja kohta samalla kylällä toinen lapsi paloi kuoliaaksi rakennuksen mukana. Aikuistumisen myötä huomasin, että enkeli ei varjele lasta hyväksikäytöltä, rattijuopolta eikä mene väliin kun juoppo isä pahoinpitelee perhettään. Näitä ei ole minulle tapahtunut, mutta tuhansille muille lapsille nykyäänkin, puhumattakaan lapsista sodan jaloissa.

Liitän tähän kuvan Hannu Konolan maalauksesta Sitten kun....Kuvaa piti pienentää paljon, joten kovin hyvin siitä ei saa selvää. Vanhan pariskunnan kahvihetkeä seuraa taustalla pikkuinen enkeli kiven päällä istuen. Vasemmalla on pikkuinen piru pissalla puunrunkoa vasten. Mitähän nämä hahmot kullekin  merkitsevät?
« Viimeksi muokattu: 24.02.2015 20:09:36 kirjoittanut Justiina »

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Enkeleitä, onko heitä
« Vastaus #4 : 26.02.2015 11:11:11 »
 
  Uskonko enkeleihin? Vastaan Bo Carpelanin sanoin:

  " Uskon. Jos uskoo, enkeleitä on. Ja jos enkeleitä on, silloin uskoo."   

    Kirjasta "Kesän varjot".
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Enkeleitä, onko heitä
« Vastaus #5 : 06.03.2015 10:14:40 »
Olen yrittänyt etsiä vastausta tuohon kysymykseen,Enkeleitä,onko heitä.
Katekismuksesta on jäänyt mieleeni lause,Usko on luja luottamus siihen mitä toivotaan,ojentautumista sellaiseen mitä ei näe.
Violan lausekin siihen antaa viitteen.Samoin Kropsun turvautuminen ..johonkin..tiukan paikan edessä.

Aikoinaan kun olin menettänyt sekä mieheni että poikani yritin etsiä lohtua ja vastauksia Raamatusta..
Mitä enemmän yritin sitä epäuskoisemmaksi tunsin itseni.

Nämä ovat vaikeita asioita,joku saa herätyksen ja uskoo ,toinen vain etsii totuutta ja epäilee..
Mietin nyt alanko kuunnella huomenna kun alkavat lukea Koraania ylen ykkösellä.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Enkeleitä, onko heitä
« Vastaus #6 : 10.03.2015 12:32:21 »
Anniliisa, olen kuunnellut kaksi jaksoa Koraania. Ihan mielenkiintoista. En ymmärrä, mitä vaaraa siinä olisi meidän uskonnollemme, jos tiedämme jotakin muistakin uskonnoista.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Enkeleitä, onko heitä
« Vastaus #7 : 11.03.2015 07:58:31 »
Hyvä Justiina. Edes sinä uskallat tunnustaa kuunnelleesi Koraania.
Juuri mielenkiinto minuakin siihen vetää.Hyvinhän se ainakin alkoi.Saman maailman alusta,Eevasta ja Aatamista siellä puhuttiin.Nyt vain aina radion ääreen lauantai ja sunnuntai iltapäivällä niin ollaan vähän viisaampia näissä asioissa.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Enkeleitä, onko heitä
« Vastaus #8 : 18.03.2015 20:03:04 »
Ei ole moni tainnut innostua tuosta Koraanin kuuntelusta.
Erilaiselta kuulostaa kuin meidän Raamattumme.Enemmän kuin lakikirjaa lukisi.
Enkeleistä kyllä mainitaan mutta ei ainakaan vielä ole kerrottu mitään tarkemmin,mistä ovat ja mitä varten.
Mutta miehet ovat pääosissa,naiset vain makuuta varten ja tarkkaan neuvotaan miten ja milloin heitä saa käyttää.
Mielenkiintoista on seurata miten esimerkiksi tuo huiviasia neuvotaan ja mikä on tarkoitus.
Mutta perästäpä kuullaan sanoi torven tekijäkin.