Kirjoittaja Aihe: Antiikkia, antiikkia.......  (Luettu 8247 kertaa)

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Antiikkia, antiikkia.......
« : 01.02.2015 10:59:04 »
Ei sentään. Olen vaatimattomista oloista lähtenyt, joten perintökalleuksia en omista.

Kuitenkin vuosien saatossa on kaikenlaista tavaraa kertynyt. Muuttaessani pienempiin tiloihin, pakkasin vanhat Arabiat varastoon. Nyt olen niitä laittanut esille.

Eilen istuin iltaa miniöiden kanssa. He alkoivat "inventoida" vanhoja astioitani. Googlestahan löytyy kaikki. Aloin itsekin innostua! Huomaan, että minulla on aarteita. Esim. Arabian Seitysemän veljestä kulhosarja. Olen sen saanut Nurmijärveläiseltä anopiltani. Kaikki tallella Juhanista Eeroon. Vähän poretta jossakin. Ikivanhat voipytyt ja maitokannut, maustetölkit ym.

Huomaan, että mummonmökillä sitä vanhaa vasta onkin. Aarre lienee esim. Lotta-Svärd-muki.

Nyt alan käydä lasitavaran kimppuun! Huomaan, että minulla on hyllyssä mm. kaksi Tapio Wirkkalan Revontuli-maljaa! Olen niitä siirrellyt paikasta toiseen, kun eivät mahdu mihinkään. Hyvä, kun en ole hävittänyt!  :-[

Mummonmökillä on myös ikivanhoja saviastioita. Niilläkin taitaa olla tänä päivänä arvonsa.

En minä mitään myy, mutta kiva katsella hintoja. Tämä päivä taitaa mennä kuukkeloidessa!  ;D

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Antiikkia, antiikkia.......
« Vastaus #1 : 01.02.2015 13:37:02 »
Kaikki muu vanha suomalainen minuakin kiinnostaa, paitsi "miehet". Vähintään 10 vuotta täytyy olla nuorempi!!!!!

Äläpäs nyt Pumpuli kerro kaikkea, mitä antiikkia omistat. Näillekin palstoille voi löytyä joku, joka etsii antiikkisi käsiinsä ja...vakuutuskaan ei aina korvaa. Saattavat saada jopa osoitteemme selville tällaistenkin palstojen kautta. Tietokonettahan käytämme ja bittitaivaan hallitsevia nörttejä on paljon.

Kaupunkikotini lähinaapuri vei "arabiansa" ym. arvokkaat esineet kesämökilleen ja yksi kerta kaikki oli hävinnyt.

Tee luettelo omaankin mappiisi arvoesineistäsi ja kotivakuutus korvaa, jos ikävästi käy.


pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Antiikkia, antiikkia.......
« Vastaus #2 : 01.02.2015 21:29:35 »
No-jaa. En oikein osaa, enkä haluakaan, pelätä kaikenlaisia uhkakuvia! Nykyään kodit varustetaan mitä ihmeellisimmillä härveleillä varkaitten varalle. Ja rosmot on aina muutaman askelen edellä.  >:(

Mummonmökki on uhmannut aikaa 115 vuotta. Suurimman osan ajasta on ulko-oven pönkkänä ollut varsiluuta nojallaan ovea vasten!

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Antiikkia, antiikkia.......
« Vastaus #3 : 02.02.2015 07:51:58 »

Pumpulia peloittelette mökkivarkailla.Onni että olet niiltä säästynyt eikä niitä kyllä lukotkaan pitele kun se aika tulee.
Senkin olen kokenut.Jäätyämme pois kiireisestä työelämästä hankittiin vapaaajan asunto.
Innoissani sitten sitä sisustelin .Vein vanhaa pyttyä ja pahkakelloa ym.Kudoin ison laiskanryijynkin tuvan seinälle.Sitten vain kerran pimeänä talviyönä olivat mokomat mökkimme keksineet.Ulkovalaisin jossa oli liiketunnistin oli ensin rikottu.Lahden yli olivat jalkaisin tulleet naapuri mökiltä.
Veivät kaiken vähänkin arvokkaamman.Olivat myös lianneet ja sotkeneet.Poliisit epäilivät että etsivät myös aseita.Kun oli mieheni unohtanut muutaman haulikon patruunan nurkkakaappiin.Eniten minua inhotti kun jälkiä siivoilin.
Olivat ikkunaa rikkoessaan saaneet kätensä verille ja lianneet vuodevaatteetkin niitä penkoessaan.
Tuli sellainen tunne että on kajottu minun yksityisyyteeni.Ajattelin että samoin varmaan tuntee sellainen joka on raiskattu..
Selvisi että olivat nuoria taparikollisia ja keräävät tavaraa myydäkseen..

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Antiikkia, antiikkia.......
« Vastaus #4 : 03.02.2015 21:36:57 »
Jatkan "paasaamistani". Tänään tapasin rakennusprojekteihin liittyvän rautalampilaisen miehen, joka kertoi, että heidän mökiltään vietiin kaikki "vanha ja arvokas", rukkia myöten. Vierailivat kaksi eri kertaa.

Muistan minäkin lapsuusajan, jolloin saattoi jättää ulko-oven lukitsematta, kun lähti käymään kaupassa tai rannassa. Äitini kyllä hankki ulko-oviin lukot, koska 50-luvulla kierteli hevoskärryillä ja talviaikaan rekikyydillä romaaniperheitä. Me annoimme heidän yöpyä saunassa ja pestä pyykkiään jne., mutta kun "viimeisellä" kerralla luvattujen heinien lisäksi lähti myös perunalaatikko, majoituksemme loppui! Perunatkin olisivat saaneet, jos olisivat luvan kysyneet.

Ehkä myös Hesan vuodet opettivat, että ovet ovat lukossa, ikkunat kiinni, jos kotoa jonnekin piipahtaa. Lisäksi autoni ovat ovat aina lukossa, pihassa, kun pihassa.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Antiikkia, antiikkia.......
« Vastaus #5 : 04.02.2015 11:21:46 »
Lehdissä on ollut tietoja latvialaisista ammattirikollisista, jotka piipahtelevat vapauttamaan ihmisiä liiasta tavarasta. Melko lähellä meitä on käynyt porukoita korjaamassa pois perämoottoreita ja työkaluja. Meillä ei ole mitään arvokasta antiikkia menetettävänä. Olen haalinut vain kirjoja pölyä keräämään. Niillähän ei ole enää mitään arvoa, antikvariaatitkaan eivät ota kirjoja vastaan.

Pumpulin innoittamana aloin kuukkeloida vanhan posliinin hintoja. Meillä on jäljellä muutamia osia äidin ja isän häälahjaksi saamasta Arabian Kesäkukka-astiastosta. Uskallan tästä kirjoittaa, koska laatutietoinen varas ei moisia kähvellä, ovat niin kolhuisia jo. Ehjistä kesäkukista keräilijät maksaisivat melko paljon.

Vanha ystäväni antoi kerran muistoksi Kupittaan seinämaljakon. Innostuin katsomaan sen markkina-arvoa. No huh! Jopa keltaisesta maljakosta oli maksettu nettihuutokaupassa 25 €. Minullakin on samanlainen sinapinkeltainen maljakko kaapin perällä. Jos väri olisi toinen, olisin laittanut sen näkyville. Muistelen nähneeni joskus täällä kuvan, jossa oli näkyvillä sininen maljakko. Olikohan se espenin laittama kuva?