Keskustelualueet > Koti

syksyn satoa

(1/6) > >>

Aarno Korpela:
Tämän aamun löydökset "kotipuistosta".

Justiina:
Olen vannoutunut kesäkurpitsan ystävä ja sävellän siitä kaikenlaista, mutta vasta tänä kesänä innostui ostamaan yhden talvikurpitsan taimen. Se kasvoi pienestä alusta ja lopulta peitti komeasti lehtikompostin sekä tuotti kaksi keltaista köllykkää. Ne piti poistaa, koska rönsyt estivät menemisen jälkikompostorille. Kumpikin painoi kahden puolen 10 kg. Olisivat kai jatkaneet vieläkin kasvuaan, mutta olivat pahasti liikkumisen esteinä. Lisäksi pelkäsin, että maata vasten olevat posket mätänevät ikuisessa kosteudessa. Olisiko pitänyt laittaa alle jotakin suojaa?

Nyt selaan kokkisivustoja ja ihmettelen, mitä niistä tekisi. Viimeksi laitoin  kurpitsapikkelsiä nuorena tyttönä emäntäkoulussa. Siitä on aikaa yli puoli vuosisataa.

Mitä tehdä talvikurpitsasta? Onko antaa vinkkejä?

Anniliisa:
Minä olen myös sellainen kurpitsan ystävä.Kesäkurpitsasta paistan vain kiekkoja
pannulla ja maustan mustapippurilla ja vähän suolalla,hyvä ja nopea kesäruoka lisuke.
Sitten teen myös kurpitsa-puolukka sosetta,siinä tärväytyy aina loput edellisen kesän puolukkahilloista.tulee hyvää kun käyttää hillosokeria.
Nämä tavalliset köllykkä kurpitsat ovat sitten kovampia ja vaativat enemmän kypsennystä,mutta saa niistä hyvää pikkelsiä.Mieleeni on iskostunut sellainen ohje etikkapikkelsiin että kaikkea saman verran.Laitan vaikka 2dl vettä 2dl tal.sokeria ja 2dl väkiviina etikkaa.Kurpitsa pilkottuna  ja voi laittaa esim.paprikaa myös väriä antamaan. Kokonaista  neilikkaa ainakin mausteeksi keittelen pehmeäksi ja sitten vain kuumana lasipurkkiin.
Kypsyvät nämä kovat kurpitsapalat nopeammin kun ensin keittelee ne puolikypsiksi höyrykattilassa niin kuin esim.perunoita keittäisi.
Ja voi siitä kopata kypsää kurpitsaa vaikka piirastarpeiksi jos ei kaikkea laita etikkasäilykkeeksi.
Juttelin tyttärelleni että pitäiskö ruveta kokoamaan jonkinlaista varmuusvarastoa
kun on niin epävakaa aika menossa...

Justiina:
Kiitos vinkeistä, Anniliisa. Kaikenlaista siitä talvikurpitsastakin voi tehdä. Jossakin tuli vastaan amerikkalaisen kurpitsapiirakan ohje. Rasvaista ja makeaa jenkkien tyyliin. ;)
Kurpitsan halkaisemiseen taidan tarvita moottorisahan.

Ajattelin kuivattaa siemenet salaatin lisukkeeksi. Kaupoissahan niitä myydään korkeaan hintaan.

Aarno Korpela:
Kurpitsapikkelssiä olen tehnyt joka vuosi. Tänäkin vuonna jo 19 puolen litran purkilista ja yhden satsin ajattelin vielä tehdä.
 Mukaan laitan sipulia, purjoa, selleriä, paprikaa, tilliä ja persiljaa. Pieniä määriä laitan myös yrttejä, joita pihalta löytyy mukaan lukien nokkonen.
 
Perusohje:
3 kiloa kurpitsaa tai kesäkurpitsaa
1 iso sipuli
1 iso purjo
pala selleriä
1 - 2 punaista paprikaa
1 nippu tilliä
1 nippu persiljaa
huom. määriä voi "säveltää"

Liemi:
3 dl vettä
3 dl etikkaa
8 dl sokeria
pala kanelia
15 valkopippuria
hieman muskotinkukkaa

Nykyään paloittelen kurpitsat yhden kuutiosenttimetrin palasiksi.

Ensin kiehuvaan liemeen  pilkotut sipuli, purjo ja selleri ja hiukan myöhemmin kurpitsakuutiot. Viimeksi tilli, persilja ja muita yrttejä maun mukaan. Olen kiehuttanut seosta isossa 10 litran kattilassa 5 - 10 minuttia.
Purkitetaan kuumana, purkit desinfioin Atamonilla.
Vihje: Kun purkeissa on tiiviit kannet, ne kannattaa varastoida nurinpäin. Purkittamista helpottaa, jos on käytettävissä avarasuinen suppilo - itse olen sellaisen tehnyt sahaamalla suppilosta alapään pois niin että reikä on  3 - 5 senttimetriä.

Jos muistin kertoa kaiken, olen varma pikkelssin hyvästä mausta.

Muuten kesäkurpitsaa/kurpistaa voi käyttää hyvin monipuolisesti ruoanlaittoon. Keittoihin, paistamiseen. Tehdä hilloa, jolloin siihen voi yhdistää esim.omenoita tai raparperia. Siruunan ja limetin raastettu kuori ja mehu antavat hyvän piristyeen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta