Keskustelualueet > Yhteiskunta

Hyvä vai paha maailma.

(1/4) > >>

Anniliisa:
Sattuiko kukaan teistä kuulolle kun haastattelivat tuolla Porin areenalla tutkija Atte Kalevaa.
Vaikka hän oli siepattuna ja kurjissa oloissa vankina vaimonsa kanssa hän ei syyttänyt sieppaajiaan.
Kumpa olisi enemmän näin ajattelevia niin voisi meillä olla parempi ja turvallisempi maailma.
Nyt vain ollaan kynsin hampain polkemassa  ja aivopesemässä toisiamme.

Justiina:
Ajattelin aivan samaa.
Jossakin lehtijutussa oli Atte Kalevan haastattelusta irrotettu yksi lause, jota paheksutaan nyt somessa. Kaleva ehdotti, että kaikkien kannattaisi vierailla joskus moskeijassa.
Ymmärrystä laajentaisi, jos me ihmiset tuntisimme toisiakin kulttuureja. Kaikkea uskonnoissa ei voi hyväksyä, mutta tieto niistä ei pahenna ketään.

Anniliisa:
Hitaasti te otatte kantaa näihin keskusteluihin vaikka lukijoita kyllä palstallamme pyörii.
On taas tapetilla tämä koulukiusaaminen.Niinpä sain idean.Miksi Suomessa ei käytetä koulupukuja
.
Sain juuri niin ihanan kuvan sähköpostiini Floridasta.Neljävuotias pikkupoika siinä poseeraa mummille uudessa koulupuvussaan.Jonkinlainen esikoulu askelhan se on vielä mutta liittyy jo opetukseen.
Missä kaikki leikkikalut täällä on oli pikkumies kysellyt ekapäivänä.Hoitotädit olivat kertoneet että nythän ollaan koulussa.
Kyllä täältä silti löytyy vaikka mitä kivaa.Okei,näinkös se menee.
Hyvin siellä vaalea ...Kaksoiskansalainen.......pikkumies viihtyy vaikka suurin osa leikkikavereista onkin vähän tummempia ihonväriltään.
Eikö suomessakin voitais alkaa käyttää yhtenäisiä koulupukuja,moni lapsi säästyisi syrjinnältä.
Ja olisi nyt ainakin alussa työtäkin suunnittelijoille ja vaatetus-alalle.
Eikä mitään..Made in Cina  krääsä alettaisi ehdotella.

pumpuli:
Kirjoitellaan me vaan, Anniliisa. Ehkä tämä joskus vilkastuu. Ja tervetuloa, Hurrikka!  ;D

Ehkä se syrjintä ja kiusaaminen ei ole pelkästään vaatteista kiinni. Suomi on pullollaan käytettyjä vaatteita. Esim meidän kirpparillamme on lapsille varattu huone täynnä toinen toistaan upeampia ja siistimpiä vaatteita. Myös merkkivaatteita. Ja halvalla myydään ja jos ei ole rahaa, lahjoitetaan. Olen kuitenkin tehnyt sen havainnon, että enemmän ostavat ne, joilla olisi varaa mennä Stoccalle! En tarkoita, että köyhän perheen lasten pitäisi aina kulkea kirpparivaatteissa. Muistetaanhan se, kuinka paljon traumoja syntyi "ennenvanhaan", kun piti kulkea vanhemmmilta sisaruksilta perityissä vaatteissa.

Meillä on edelleenkin kovin vaikea hyväksyä erilaisuutta. Kotonahan se pitäisi opettaa.

Tää nyt oli tämmöinen purkaus! Huomenna mannekiinit nousee taas lavalle toinen toistaan kauniimmissa kirpparivaatteissa. Hinta 2-5 euroa/kipale! Viimeksi kyllä vaatteet melkein revittiin päältä! Siinä meni mun vähän kallimpi puseronikin ja kaverin helmet. Mutta meni hyvään tarkoitukseen.  ;)

Piikatyttö:
Minulta on heinäkuun kiireissä (19.7. oli lauantai ja täysi tohina rannalla!) mennyt Anniliisan aloitus huomaamatta! Tämä jo aikaa sitten uusittu näyttö helpottaa uusien keskusteluketjujen hukkumisen, kun on vielä pääotsikkokin!

Perheeni on ollut kautta aikojen tavallinen ev.lut-perhe, mutta siitä huolimatta poikani kävivät "Vapaakirkon" partiota. Ns. tavalliseen partioon piti minun kuskata heitä ja kun vakiotennistuntini oli samanaikaisesti, muutettiin partiopaikka kulmantakana olevalle "Vapaakirkolle" ja samat leirit käytiin ja samat jutut opittiin, kuin ns. "tavallisessakin partiossa".

Poikia hoiti Hesassa kotona thaimaalainen Phisamai siitä lähtien, kun he olivat 3 ja 4 vuotta vanhoja, aina esikouluikään saakka. Hänen jo pidempään Suomessa asuneen sisarensa nuoremman pojan kastetilaisuudessa saimme olla katolisessa kirkossa. Kaava oli pidempi, kuin meidän vastaava, mutta mielenkiintoinen.

Pietarin ja Bostonin kirkonmenot omaa luokkaansa.

Minä olin perheemme ainoa tyttö, joten "isonsiskon" mekkoja ei ollut. Kummitätini, äidin sisko, lähetti Amerikasta "kretonkia" ja äiti ompeli mekkoja ja esiliinoja, joita silloiseen aikaan pidettiin kouluasujen kera. Ompeli velipoikienkin asusteet aina oppikouluikään saakka. Ja minulle vielä oppikoulun alaluokillakin ainakin ns. juhlamekot. Ei silloin pitkiä housuja käytetty koulussa, kun urheilupäivinä.

Kirpputorit tulivat omia poikiani ajatellen "liian myöhään". En ehtinyt hyödyntää niitä heidän vaatetuksessaan. Ja periaatteessa en esimerkiksi kenkiä olisi käytettyinä ostanutkaan, jokaisen jalan täytyy päästä muotoutumaan "itsenäisesti".

Itse löysin tällekin kesälle puuvillaiset kesähousut (polven alle) kirpputorilta tai oikeastaan ostin kerralla kolmet, eri väriset. Ja maksoivat 1,50 eur/kpl!

En tiedä, missä mittakaavassa vaatteet aiheuttavat koulukiusaamista. Poikieni käymässä, silloin 750 oppilasta seinien sisälle sulkevassa ala-asteessa kiusaamiseen puututtiin välittömästi, jos se huomattiin. Kiitos silloisen rehtorin ja myös aktiivisten vanhempien. Minäkin pari kertaa kuulin poikieni keskustelevan yksittäisestä kiusaamisen merkit täyttävästä tapauksesta ja otin rehtoriin yhteyttä. Asiat selvitettiin heti ja kiusaaminen niissä tapauksissa eivät jatkuneet. Rehtori laittoi vielä jälkiseurannankin "päälle".

Uskallan olla sitä mieltä, että rehtorilla on tänäkin päivänä iso rooli koulumaailmassa. Erittäin vaativa rooli.

En ole varma, onko kouluissa enää entisajan kurinpitovälinettä, karttakeppiä!!! Linnaanhan karttakepin paukuttelijat tänä päivänä passitettaisiin!!! Niin on valta suuri itse koululaisilla.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta