Kirjoittaja Aihe: Yhteiskuntamme.  (Luettu 19722 kertaa)

KROPSU3

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Yhteiskuntamme.
« Vastaus #15 : 11.07.2015 09:15:05 »
Onneksi metsiemme rikkaudet tulevat poimituksi hyödylliseen käyttöön, vaikka ulkomaisin voimin, koska omat työttömät ovat kai niin vieraantuneet luonnosta etteivät lähde edes verottoman ansion perään.
Toivottavasti olen väärässä, olisi kiva tietää, vaikka joku huippuun koulutettu samoilisi päivät pitkät mustikan keruussa  ;) ja tekisi kunnon tilin luonnon antimilla.

Kuten Anniliisa edellä totesi useiden veronmaksajien aloittaneen kesätyönsä manssikanpoiminnalla, niin fundeerasin itsekseni, että jos olisin nykyisin työttömänä, niin varmaankin lähtisin mansikkapellolle ja metsien marjoja poimimaan mieluummin, kuin murehtisin työttömyyttäni seinien sisällä.

Eläkeläsenä ei enää selkä eikä kroppa kestä kuten merituulikin totesi.
Juuri ja juuri omat talven marjat hoituvat sieltä talteen.
 
  Eiköhän se "eläkeläisenkin kroppa kestäisi. "Tyvestä puuhun noustaan..
Mikä sen parempaa kuntoilua on kuin just nokkaansa maatakohden taivuttelu.
samalla tulee kurkoteltua niitä kauimmaisia marjoja. Rakennusmiehen polvisuojat
polviin ,niin voi kontatakin aluksi,mättäältä toiselle..
Jo pitäis viikonpäästä taipua keski- kropastakin mummelin.
  (Avustaja kyllä mukaan tarvitaan,- vaikka ukkeli" ).


Inkeri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Vs: Yhteiskuntamme.
« Vastaus #16 : 12.07.2015 11:08:36 »

.
 
Juuri ja juuri omat talven marjat hoituvat sieltä talteen.
 
  Eiköhän se "eläkeläisenkin kroppa kestäisi. "Tyvestä puuhun noustaan..
Mikä sen parempaa kuntoilua on kuin just nokkaansa maatakohden taivuttelu.
samalla tulee kurkoteltua niitä kauimmaisia marjoja. Rakennusmiehen polvisuojat
polviin ,niin voi kontatakin aluksi,mättäältä toiselle..
Jo pitäis viikonpäästä taipua keski- kropastakin mummelin.
  (Avustaja kyllä mukaan tarvitaan,- vaikka ukkeli" ).
Totta toriset KROPSU3  :) liikehän on lääke, kuten on sanonta.
Mikä onkaan ihanampaa, kuin samoilla tutussa metsässä, kuunnella puiden huminaa tuulessa, ja kohottaa katseen ylös latvuksiin ihaillen niiden kaunista liikettä.

Harvoin tulemme ajatelleeksi , kuinka paljon saammekaan nautintoja luonnon metsistä, jopa polkumme varrella voimme vaikka halata kohtaamaamme puuta saaden uutta voimaa kulkuumme, tai oikaista  kangistunutta selkäämme suoran männynrungon avustuksella mustikan keruun yhteydessä.

Metsässä ja saunassa on jotain samanhenkistä, jotain pyhää!
Tulee näin sunnuntaina mieleen Mikael Nyberg ´in sanoittama Paimenpojan sunnuntai laulu.....nyt metsä kirkkoni olla saa jne.

Ne polvisuojukset olisivat melko hassu näky keskellä metsää, voisivat karhutkin lähteä pötkimään pakoon huomatessaan mummelin möyrivän varvikon keskellä ;)
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovissa hiihtäminen !

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Yhteiskuntamme.
« Vastaus #17 : 21.07.2015 11:21:33 »
Joko olette tietoisia että nyt nämä ..Rysselin..herrat on huomanneet että Suomen kielessä on ihan turhaan nämä
äät ja ööt.Sotkevat vain kielen opiskekuakin.
No,sitten se menee näin.Työntekijä tulee lounastunniltaan ja pomo utelee että missä olit kun ei ruokalassa näkynyt.
Olin torilla ja nain vaimosikin....

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Yhteiskuntamme.
« Vastaus #18 : 31.07.2015 09:17:13 »
Tämän nyt niin kuuman puheenaiheen monikulttuurin voi ajatella monella tapaa.
Nytkin on mökillämme lomailijoita monista kulttuureista.
On suomalais-amerikkalainen tyttäreni perhe.Samoin englantilais-suomalainen lapsenlapseni.
Sitten vielä Irlantilainen nainen,tyttäreni ystävätär.
Ja kaikki sulassa sovussa minun suomi-savo komennossa.

On siellä istunut saunan löylyissä Etelä-Afrikkalaisia musliminaisiakin.
Itä-suomen yliopiston jatkokoulutuksessa olevia terveysalan maistereita.
Tummia,huivipäisiä naisia tuli tyttäreni mukana.Mutta kun olivat vieraina perhepiirissä niin huivit riisuttiin ja nauttivat
suomalaisesta mökkielämästä.Kanootilla meloskelu oli kova sana,samoin kanttarellit ja mustikat sateen lomassa..
Maassa maan tavalla on periaatteeni.



Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Yhteiskuntamme.
« Vastaus #19 : 02.11.2015 09:31:45 »
Pyhäinpäivää vietettii ja kansaa vaelsi hautausmailla.
Hiljaa hyräilin että..Rauhan saivat pyhät herran,jotka kerran taistelivat päällä maan...
Selailin sitten ajankuluksi Hyvä terveys lehteä jossa olikin kovin ajankohtainen artikkeli.
Minna Lindgren kertoo isästään ja kuolemasta.
Etkö ymmärrä että palvelutalossa ei saa kuolla,hänelle sanottiin kun hän ei olisi halunnut enää isälleen siirtoa jo tutuksi tulleesta huoneesta.
Olen onnekas ,sillä tutkimusten mukaan ihmisen paras vanhuuden turva on tytär,kirjoittaa Lindgren.
Olen kai minäkin sitten onnekas,minulla on neljä tytärtä.
Olen myös jostakin lukenut että silloin äiti on onnistunut lastensa kasvatuksessa jos nämä haluavat huolehtia vanhenevista vanhemmistaan.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Yhteiskuntamme.
« Vastaus #20 : 03.11.2015 11:15:38 »
Olen onnekas ,sillä tutkimusten mukaan ihmisen paras vanhuuden turva on tytär,kirjoittaa Lindgren.
Olen kai minäkin sitten onnekas,minulla on neljä tytärtä.
Olen myös jostakin lukenut että silloin äiti on onnistunut lastensa kasvatuksessa jos nämä haluavat huolehtia vanhenevista vanhemmistaan.

Sinä Anniliisa jaksat kiitettävästi ottaa kantaa ajankohtaisiin asioihin. Siksipä heitän muutaman hajanaisen ajatuksen tähän ketjuun.

Minulla on vain yksi tytär, raukkaparka, jos hän joutuu huolehtimaan oman työnsä ja perheensä ohella vielä vanhemmistaankin. Itselläni on kokemusta etätyönä tehdystä vanhuksen huollosta. Se oli rankkaa aikaa, kun puhelin soi ja piti lähteä toiselle paikkakunnalle hätiin tai saada joku lähellä asuva tuttava liikkeelle. Kesken työpäivän ei niin vain lähdetty.
Silloinkin oli hätä, jos puheluihini ei vastattu. Aina oli huoli, yötä päivää.
Nyt hieman pelottaa, tuleeko meistä suurikin riesa tyttärelle. Jos säilyn/säilymme tolkuissamme, yritämme pärjätä vaatimatta jälkipolvelta liikoja.

Minna Lindgrenin Ehtoolehto-kirjat kannattaa lukea. Pontimen kirjasarjaan hän sai isänsä laitoshoitoa seuratessaan. Keskiviikkoisin radiossa on Minna Lindgrenin mielenkiintoinen musiikkipakina, muistaakseni klo 11 ykkösellä.
Kotiliedessä oli monipuolinen artikkeli hänestä. Suosittelen.
http://kotiliesi.fi/puheenaiheet/jutut/minna-lindgren-ja-naurattava-vanhuus/

"Vanhuus on henkisen vapautumisen aikaa. Lopultakin saa olla oma itsensä ja tehdä mitä haluaa."
 Niinpä. ;)


Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Yhteiskuntamme.
« Vastaus #21 : 04.11.2015 19:18:28 »
Kuinkahan minun käykään, kun minulla on vain kaksi poikaa!!!

Eilen siirryin uudelle vuosikymmenelle. Postia tuli, puhelimessa sain olla pitkin päivää. Laulettiin lankoja pitkin, runokin lausuttiin...

Ajokortin uusitutin maanantaina, samalla laitoin passinikin uusiksi. Jos vaikka synttärilennon otan uuden vuoden puolella.

Varmaan viidennen kerran teille kaikille toistan unelmani, jota rakennan. Meitä asuu yhdessä useampi, jo mahdollista pientä seurantaakin kaipaavaa naista, miestä...Meillä on yhteisesti maksettu hoitaja. Toinen pojistani uusii reseptit ja kirjoittaa lähetteet ja toinen pojista selvittää keskinäiset riidat, jos pykälätietoa tarvitaan...

Kunhan saan taloremontin valmiiksi, sitten alkaa etsintä!!!


pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Yhteiskuntamme.
« Vastaus #22 : 05.11.2015 09:29:41 »
Paljon Onnea, Piikatyttö. Pysy edelleenkin yhtä tarmokkaana ja aktiivisena!  :D

Kuinkahan minun käyneekään, kun minulla on kolme poikaa! Olen Justiinan kanssa samaa mieltä siitä, että yritän pysyä mahdollisimman kauan tolkuissani ja liikkuvana. Pärjätä omin nokkineni.

Eilinen ilta meni KK:lla ja huomenissa lähden Manseen. On liput Kari Tapion muiostokonserttiin Tamperetalolle.

Kaunis syksy jatkuu. Viime yönä KK:lta tullessa oli upea tähtitaivas, kuunsirppi ja revontulet!  :)

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Yhteiskuntamme.
« Vastaus #23 : 05.11.2015 22:26:24 »
Myöhästyneet onnittelut Piikatytölle täältäkin päin! Onnittelukukaksi viime kesän muistona särkynyttäsydäntä.

Ihan käypäinen idea sinulla vanhanpäivän varalle. Eräs 94-vuotias tuttavani vitsaili suunnittelevansa tilavaan kotiinsa vastaavaa vanhuspalvelua "sitten joskus kun hänestä tulee vanha". Tämä rouva on riemastuttavan elämäniloinen pakkaus! Tapaamme viikoittain kuntosalilla, uskokaa tai älkää.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Yhteiskuntamme.
« Vastaus #24 : 14.01.2016 19:04:52 »
Taas yhtä epäkohtaa yhteiskunnassamme ollaan parantelemassa.Onkin tästä ollut valituksia.
Kun nuo lehden jakajat juoksevat ja kolistelevat niin äänekkäästi noissa kerrostaloissa.
Eihän siinä voi kunnon kansalainen nukkuakaan rauhassa.
Nyt onkin Postilla aikomus lopettaa ravaaminen kirjeiden kanssa.Sinne vain postilaatikot alarappuun niin ollaan vähän tasaveroisia hajaalueiden kanssa.Ja varmaan sinne pian myös alkaa aamulehdetkin sitten päätyä.
Ei todellakaan ole ollut tasaarvoista jos toinen saa postin kotiin tuotuna ja toiset sitä etsii tuiskussa ja pakkasessa.
Ja tilaushinta on kuitenlin sama kaikille sanomalehdistäkin.
Niin muuttuu maailma...

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Yhteiskuntamme.
« Vastaus #25 : 14.01.2016 20:11:58 »
Niinpä.
Tänään ravasin laatikolle isomman tien varteen peräti kaksi kertaa. Tulihan siitä lenkkiä miltei kaksi kilometriä yhteensä. Meillä kun posti voi tulla joustavalla aikataululla joskus aamupäivällä tai sitten iltapäivällä, riippuen tien kunnosta tai siitä ajetaanko lenkki myötä- vai vastapäivään. Onneksi naapuri aurasi meidän yksityistien jo aamupäivästä. Eilen olikin postireissulla lunta oikein kahlata asti, kun kukaan ei viitsinyt/ehtinyt auraamaan.
Täällä asuminen on valintakysymys. Valitako palvelut vai luonto.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Yhteiskuntamme.
« Vastaus #26 : 27.02.2017 08:25:23 »
Oli taas Savon Sanomissa  hyvä kirjoitus ajattelun kehityksestä...Mustavalkoisuus katoaa aikuisena...Kun sen lukee niin oivaltaa mistä on kysymys näissä nyky-maailman menoissa. Iän myötä ajatteluun tulee erilaisia tasoja.Tosin kaikkien kohdalla näin ei vain käy. Tämän tutkijan mukaan yksi viisauden merkki olisi kyky olla juuttumatta yhteen ainoaan näkökulmaan.Kannattaa lukea myös mahdollisimman monen lehden pääkirjoitukset,näin osaa vähän hahmottaa aina näitä hankalia asioita .Aina kaikki ei ole vain mustaa tai valkoista.Liukasta laskiaista toivottelen lukijoillemme.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Yhteiskuntamme.
« Vastaus #27 : 29.01.2018 07:52:09 »
Voittajan on helppo hymyillä.Meitä voittajia on nyt paljon täällä Suomessamme.
Onnittelut Saulille ja kaikkea hyvää elämään eteenpäinkin varmaan tapahtuma-rikkaassa elämässä.