Kirjoittaja Aihe: Mikä mättää?  (Luettu 32702 kertaa)

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Mikä mättää?
« Vastaus #30 : 01.10.2015 08:52:00 »
Pakko taas tarttua "kynään."

Kirjoittelin tuolla aiemmin Suomen vanhustenhoidon tilasta ja hoidon valvonnasta. Sanoin: "Jossakin olisi pitänyt kellojen soida." Ja kysyin: "Mistä me oikein maksamme virkamiehillemme?"

24 vuotias miespuolinen lähihoitaja on raiskannut 27 kertaa (kertoja voi olla enemmänkin) muistisairaita ja liikuntakyvyttömiä laitoshoidossa olevia vanhuksia. Vanhukset olleet iältään 70-100 vuotiaita.

Valvira sanoo, että valvonta on toiminut!

Miten näin on päässyt tapahtumaan?

Kuvottaa.

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Mikä mättää?
« Vastaus #31 : 01.10.2015 21:00:07 »
Suorastaan sairasta.

Täytyy minun panna kohta vauhtia idealleni: yksi näkee, toinen kuulee, kolmas ajaa autoa ja hankitaan yhteinen nhoitaja.

Mutta hoitaja ei saakaan olla ainakaan nuori mies!

Pahasti ovat valvonnat pettäneet. Tuskinpa kahteenkymmeneen ja risoihin toteutukset ovat jääneet.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Mikä mättää?
« Vastaus #32 : 02.10.2015 10:05:56 »
Sairashan tietenkin on nuorimies kun on tälläistä harrastanut.Mutta miksi ei kukaan uhri häntä ilmiantanut.Itse kertoi harrastuksestaan työtoverilleen.Mummot kai olivat vain tyytyväisiä kun saivat ..vierihoitoakin..

Kevennykseksi kerron.Oltiin joskus laivaristeilyllä,hyttimme ovea ei saatu lukkoon,oli jotenkin rikki.
Pyysimme apua henkilökunnalta ja löytyi jokin remonttireiska.Ovi saatiin kuntoon mutta asentaja virnuili että olisko tuo haitannut jos olisitte saaneet miehiä kämppäänne,hyvillänne vain varmaan...

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Mikä mättää?
« Vastaus #33 : 02.10.2015 10:37:51 »
Nyt en kyllä ihan ymmärrä kommenttiasi, Anniliisa!

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Mikä mättää?
« Vastaus #34 : 04.10.2015 08:05:28 »
Tuskin tuo haitannee Pumpuli jos ei kaikkea  aina ymmärräkään.
Me jotka vielä viiletellään noilla kiitoradoilla ei osata arvata mitä on maata päivästä toiseen toisten armoilla.
En minäkään ymmärrä että kukaan näistä ..raiskatuista.. ei osannut edes valittaa kohtelustaan.
Sitäkään en ymmärrä että vaikeasti sairaat eivät halua tehdä hoitotestamenttia.
Kuollako ne meidän haluavat,kysellään yleisönosastossa..
Arkun sanoi tyttärenikin ostavansa minulle jos en värjäytä hiuksiani ja halua lähteä jouluksi Floridaan.
Hyvää syksyä ja pärjäillään....

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Mikä mättää?
« Vastaus #35 : 04.10.2015 11:52:58 »
Valitettavasti suurin osa sairaan miehen kohteista oli jopa puhekyvyttömiä, miten olisivat ikävän asian voineet kertoa toisille.

Kauheana tapausta pidän, mutta Anniliisan tavoin on joskus tärkeää osata keventää ikäviäkin asioita.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Mikä mättää?
« Vastaus #36 : 04.10.2015 19:19:04 »
Valitettavasti suurin osa sairaan miehen kohteista oli jopa puhekyvyttömiä, miten olisivat ikävän asian voineet kertoa toisille.

Näin asia ilmeisesti on ollut.
Olin perjantaina vastaamassa tähän ketjuun, mutta korkeammat voimat puuttuivat peliin ja mykistivät minut yli vuorokaudeksi. Ei ollut Savon Voimaa kuten myrskyillä tuppaa käymään. Nettiyhteyteen meillä tarvitaan sähköä.

Minä en löydä tästä tapahtumasarjasta mitään loiventavaa sanottavaa. Tuli inhottava olo kun luin, miten raiskaukset oli tehty oraalisesti.Yök.
Minä en yhtään tuomitse niitä yksinäisiä vanhuksia, jotka päättävät lähteä tästä maailmasta ennen kuin joutuvat kokonaan toisten ihmisten armoille. Hoito on pääasiallisesti hyvää, näin haluan uskoa, mutta joukossa voi olla näitä "mätiä omenia" pilaamassa ammattikunnan mainetta.

Inkeri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Vs: Mikä mättää?
« Vastaus #37 : 04.10.2015 20:11:26 »
Valitettavasti suurin osa sairaan miehen kohteista oli jopa puhekyvyttömiä, miten olisivat ikävän asian voineet kertoa toisille.

Näin asia ilmeisesti on ollut.
Olin perjantaina vastaamassa tähän ketjuun, mutta korkeammat voimat puuttuivat peliin ja mykistivät minut yli vuorokaudeksi. Ei ollut Savon Voimaa kuten myrskyillä tuppaa käymään. Nettiyhteyteen meillä tarvitaan sähköä.

Minä en löydä tästä tapahtumasarjasta mitään loiventavaa sanottavaa. Tuli inhottava olo kun luin, miten raiskaukset oli tehty oraalisesti.Yök.
Minä en yhtään tuomitse niitä yksinäisiä vanhuksia, jotka päättävät lähteä tästä maailmasta ennen kuin joutuvat kokonaan toisten ihmisten armoille. Hoito on pääasiallisesti hyvää, näin haluan uskoa, mutta joukossa voi olla näitä "mätiä omenia" pilaamassa ammattikunnan mainetta.

Aivan kauhean iljettävää touhua , ihme ettei muu henkilökunta ole aiemmin huomannut tuollaisen mielipuolisen tekosia.
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovissa hiihtäminen !

merituuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: Mikä mättää?
« Vastaus #38 : 05.10.2015 17:44:10 »
Kyllä on niin sairasta ja iljettävää touhua, että tuollaista ei kukaan
osaa edes epäillä. Jos joku muistisairas vanhus olisi valittanutkin, ei
olisi osattu ottaa todesta. Kaikkea sitä voikin olla.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Mikä mättää?
« Vastaus #39 : 30.10.2015 07:39:59 »
En ole politikko enkä edes minkään puolueen kannattaja.Äänestänkin aina henkilöä jonka uskoisin saavan jotain aikaankin. Ajankuluksi seuraan näitä ajankohtais ohjelmiä.Nyt eilisillan suurin uutinen kai oli kun vanha mies poistui hetkeksi.
Jokainen vanha ja vähän nuorempikin mies sen tietää missä joutuu aina välillä käväisemään.
Ei kai ollut muuta mielenkiintoista kerrottavaa ..uutisankkureilla...

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Mikä mättää?
« Vastaus #40 : 19.02.2016 07:55:46 »
" Ketjun kaikki lenkit pettivät Kupittaalla - laaja tutkinta käynnistyy. "

En tätä enempää sorki. Jokainen halukas voi mediasta lukea, mitä Turun Kaupunginsairaalassa on tapahtunut ja tapahtuu.

On instanssia instanssin päälle, eikä kukaan tiedä mitään. Valvontakäyntejä on tehty vuosia sitten!

Mitä vielä paljastuukaan? Ja muualla?

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Mikä mättää?
« Vastaus #41 : 19.02.2016 19:41:15 »
Pumpuli, sinäkin olet varmaan muutaman kerran lukenut, kun olen kertonut, että perustan "asumiskommuunin". Yksi meistä näkee, toinen kuulee, kolmas ajaa autoa ja hankimme yhteisen hoitajan. Tänne maalle, mahtavien järvimaisemien ääreen. Toinen juniori uusii reseptit ja mittaa verenpaineet käydessään ja toinen ratkoo riitamme, jos nyt sellaisia syntyisikään!!!

Vakavasti ottaen, olen tosissani. Kun saan syntymäkotini remontin valmiiksi, lähden ajatusta viemään oikeasti eteenpäin, Nyt sitä alitajunnassani rakentelen askareiden lomassa.

En missään nimessä halua "turkulaisiin" hoitopaikkoihin käänneltäväksi ja sidottavaksi ja lääkkeillä tainnutettavaksi. En totta tosiaan.

Kukaan teistä ei ole koskaan kommentoinut, kun olen suunnitelmastani kertonut. Mutta en nyt tosin olekaan riippuvainen teidän kommenteistanne toteuttaessani ajatustani.

En halunnut loukata teitä ketään.

Hyvää viikonloppua teille kaikille toivottaen.

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Mikä mättää?
« Vastaus #42 : 20.02.2016 13:38:17 »

  Luulen etten mihinkään "kommuuniin" haluaisi asumaan, olen niin itsenäisesti jo tottunut asumaan.

 Toisaalta luulen ettei sitä kauheasti meikäläiseltä kysytäkään, sitten kun sen aika tulee että pitää tää koto jättää.
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Mikä mättää?
« Vastaus #43 : 20.02.2016 16:53:54 »
Pumpulin viestiin sanoisin, että kohta alan pelätä entistä enemmän laitoshoitoon joutumista. Vanhuspsykiatrian osasto on varmasti rankka työpaikka. Sinne pitäisi ohjautua hoitajiksi vain kaikkein soveliaimmat ihmiset.
"Sairaala onkin rauhanajan vaarallisin paikka ihmiselle", lausahti minut leikannut kirurgi, kun  aloin kohta heräämöstä päästyäni kysellä kotiuttamista. Olisikohan psykiatrinen sairaala jo tavan sairaalaa vaarallisempi. - Ei sovi  leikkiä laskea, asia on tosi vakava.

Piikatytölle terveiseni: yhteisöasuminen saattaa onnistua hyvin, jos asukkaat ovat sopeutuvaista sorttia kaikki. Olen lukenut hyvistä ja huonoista kokemuksista aikuisten asumisyhteisöissä. Itse  en uskoisi sopeutuvani sellaiseen asumismuotoon. Sanotaan, että vanheneminen korostaa ihmisen luonteen huonoja puolia. Sitä odotellessa...

leea

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Vs: Mikä mättää?
« Vastaus #44 : 20.02.2016 17:12:09 »
Hei Piikatyttö!

Hieno ajatus tuo sinun "kommuunisi". Tuollaisella yhteis asumisella on hyvät mahdollisuudet onnistua,ja siirtää varsinaiseen hoitolaitokseen siirtymistä.
Toki se vaatii sopeutumista ja toisten huomioon ottamista.
Uskoisin kuitenkin että olemme jo  paljon maailmaa ja elämää nähneet...joutuneet sopeutumaan ja tottumaan .Tuo tapa asua olisi pienempi muutos kun joku varsinainen "raskaampi" laitoshoito
Tuossahan jokainen voisi vointinsa mukaan osallistua päivän askareisiin. Aikakin kuluis paremmin
Päivät ei olisi niin kellon mukaan ohjelmoituja. Jos ei päivällä haluas nukkua ..vois vaikka pistää tanssiksi :D
Tsemppiä suunnitelmillesi!!