Keskustelualueet > Yhteiskunta

Mikä mättää?

<< < (2/11) > >>

Annuska:
Kyllä joku taas mättää. Soitin äsken tilatakseni miehelle ajan laboratorioon. Ajanvaraushan alkaa klo 8.00 ja aika oli jo hieman ylikin sen. Sieltä vastasi miesääni kai nauhalta että olette soittaneet ajanvaraukseen ja kiitos soitostanne eikä muuta. Ei sanonut että olette jonossa ja paina ykköstä jos haluan että minulle päin soitetaan. Odotin hetken mutta ei mitään kuulunut joten suljin puhelimen. Oli tosi outoa. Eräs naapuri joku päivä sitten puhui ettei hän päässyt ajanvaraukseen ja oli menossa ihmettelemään paikan päälle missä vika. Kai tämä oli nyt samanlainen juttu. No täytyy jossain välissä kokeilla uudelleen. Nykyisin ei voi paikan päälläkään käydä varaamassa aikaa vaan aina on puhelimella soitettava.

Hemuli:
Kyllä mättää täälläkin.

Kehitysvammaiselta tyttäreltämme lohkesi eilen hammas, onneksi ei ole näkyvä hammas.
Aamulla aloin soittamaan hammaslääkäriä, ensin terveyskeskukseen, jossa kunnallinen  hammashoito on sekin Attendon nimissä. Aikoja ei ole, paitsi kiireellisille, särkeville hampaille, tytön hammasta ei särje.
Muut ajat ovat vasta tammikuulle, siis tammikuulle!!!

Sitten aloin soittamaan yksityiselle, jolla olemme itse käyneet, apulainen sanoi, että ei oteta uusia potilaita ja sitä pelkäsinkin. Kysyin mitä hammaslääkäri sanoisi asiaan, otettiin puhelinnumero ylös ja hänen on määrä soittaa, sitä soittoa olen nyt tunnin odottanut. Pahoin pelkään, että tyhjän saa pyytämättäkin. :(

Odotan vielä sitä soittoa ja sitten pitää koittaa saada aika toiselle yksityiselle.

Joskus oli kaksi hammaslääkäriä kunnassa ja ei tarvinnut kuukausia odottaa pääsyä vastaanotolle.
Missä vika? Hoidetaanko hampaita nyt paremmin ja potilaita on enemmän, ainakin hammaslääkäreitä on monin verroin entiseen verrattuna.

Ugh! Harmittaa ja kiukuttaa...

Hemuli:
Sain soiton hammaslääkäriltä ja lupauksen ajasta, jos joku sattuu peruttamaan.
Nyt sitten ei muuta kuin odotetaan, että joku sattuisi sairastumaan. ::)
Yksi vaihtoehto olisi ollut tilata aika 50 km:n päästä naapurikaupungin hammashoitolasta.

Tyttö on käynyt työkeskuksessa - tai toimintakeskuksen nimellä se nykyään tunnetaan - noin kaksikymmentäviisi vuotta ja huonontuneet ovat palvelut sielläkin.
Ennen kävi erityishuoltopiiristä terveydenhoitaja, tutkittiin ja otettiin kokeita samoin hammashoitaja kävi ja hoidettiin hammaslääkäriajat. Kun siirryttiin kunnalle, nämä kaikki ovat pois.
Olen koittanut sanoa, että muissakin työpaikoissa toimii työterveydenhuolto, miksi ei kehitysvammaisilla. Näiltä on niin helppoa ottaa palveluita pois, itse he eivät osaa vaatia, monet asuvat asuntoloissa ja monilla ei ole enää vanhempiakaan heidän puoliaan pitämässä.

Meitä on kuitenkin vielä tälläisiä kummajaisia, että pidetään vammaisemme kotona, nuoremmat laittavat heti koulun loputtua jo asuntoloihin. Asuntoloita ei ole edes tarpeeksi, hyvä kun intervalli paikalle joskus saa.
Tuntuu, että aika pian on edessä se luopuminen, vanhuus tulee eikä enää aina jaksaisi nousta aamulla laittamaan vammaistamme lähtövalmiiksi. Minä kun olen sellainen aamutorkku, siis talon hävittäjä. :D
(Illan virkku, aamun torkku, se tapa talon hävittää!)

pumpuli:
Ystävälläni on kehitysvammainen poika ( tai aikamieshän hän jo on). Jokin aika sitten oli edessä se luopuminen. Ystäväni on jo iäkäs ja sairauksia on, joten hän ei enää jaksanut huolehtia.

Poika asuu nyt vammaisten palvelutalossa. Hänellä on pieni, mukava yksiö, käy suojatyössä ja hänellä on tyttöystävä. Pystyy kulkemaan bussilla työpaikkaan ja osaa tehdä ostoksiakin, vaatteita, ruokaa ym. Virastoissa ja esim lääkärissä asioidessa tarvitsee apua, koska vieras ei saa selvää hänen puheestaan.

Samalla, kun hän vaihtoi palvelutaloon, hänen veljensä ryhtyi hänen edunvalvojakseen. Olen ymmärtänyt , että raha-asioissa ja kaikessa byrokratiassa on paljon työtä.

Nyt äiti ja poika voivat viettää aikaa yhdessä ja kun toinen alkaa kyllästyttää, niin voivat vetäytyä kumpikin omaan kotiinsa.

Viimeksi, kun olen pojan nähnyt, hän oli lähdössä palvelutalon porukan kanssa Canarialle.

Hemuli:

--- Lainaus käyttäjältä: pumpuli - 09.09.2014 21:20:59 ---Samalla, kun hän vaihtoi palvelutaloon, hänen veljensä ryhtyi hänen edunvalvojakseen. Olen ymmärtänyt , että raha-asioissa ja kaikessa byrokratiassa on paljon työtä.

--- Lainaus päättyy ---

Tämä edunvalvontakin on eräs asia joka mietityttää. Mieluummin siihen ottaisi jonkun läheisen tai tuttavan, mutta se on tosiasia, että se ei ole ihan helppo homma. Edunvalvojan on pidettävä kirjaa valvottavan menoista ja tehtävä vuosittain tilinpäätös maistraatille. Kaikenlaista on kuulunut näistä edunvalvojistakin, siksi sen pitäisi olla varmasti luotettava.

http://www.kvtl.fi/fi/lakineuvonta/aihealueet-aakkosittain/edunvalvonta/

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta