Kirjoittaja Aihe: Pitäisikö suomalaiset velvoittaa hoitamaan omat vanhempansa?  (Luettu 8078 kertaa)

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Perheoikeuteen erikoistunut professori Urpo Kangas ehdottaa, että aikuiset lapset voitaisiin velvoittaa maksamaan esimerkiksi vanhempiensa laitospaikat, jos vanhempien oma eläke ei riitä.

Toisena vaihtoehtona olisi perintölain muuttaminen.

Oletko samaa mieltä? Lue asiasta lisää.

http://www.aarnokorpela.fi/artikkelit_kansio/yhteiskunta_tosiaikuiset/index.html#juttu17

Syntyykö keskustelua?

merituuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 140
    • Profiili
En todellakaan ole samaa mieltä. Se ei olisi ollenkaan tasapuolista jollain

vanhemmilla on monta varakasta lasta ja toisella yksi vähävarainen.

Käytännön apu on asia erikseen, kaikenlaisissa arkiaskareissa ym, tosin

sekin riippuu asuinpaikasta, omasta elämäntilanteesta jne.

Itse avustin monta vuotta kauppa ym. asioissa, olin kuskina lääkäri- ja kyläreissuilla

ulkoilimme yhdessä ja se kaikki oli ihan mukavaa. Kävin heidän luonaan 2-3 kertaa

viikossa.

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
En kannata sitä. Olen samaa mieltä kuin Merituulikin. Minulla on pieni eläke eikä ole mitään perittävääkään. Silti toivon etteivät lapseni joudu hoitojani ja laitospaikkojani maksamaan. Sitä varmaan vastustaisin viimeiseen asti.

Elän kyllä muutenkin toivossa, että kupsahdan ennen kuin joudun laitoshoitoon jonkun sairauden tai höperyyden vuoksi. Nykyisin ne kyllä ajaa huonokuntoisetkin vanhukset kotihoitoon. Käydään vaan välillä kiireesti vilkaisemassa.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Sanoisin että molempi parempi.
Olen aina ollut sitä mieltä että perintölakia pitäisi muuttaa.
Sitten jaetaan mitä on jaettavaa kun on saatu mummot ja papat hautaan.
Meillä on jo velkaa valtiolla aivan tarpeeksi,eikä rahaa tule pumppaamalla pohjanmerestä  niinkuin esim. Norjalle.
Kun yhteiskunta nykyään kouluttaa lapsemme niin kyllä he saavat ja voivat pärjätä omalla työllään.
Jos vanhuutta saa viettää tervennä niin pärjää vanhuskin omillaan mutta kun tarvitsee yhteiskunnan hoitoa niin omaisuutta pitää käyttää jos eläketulot ei riitä.Jos sitten vielä jötakin jää niin jaetaan perillisille.
Lapsiani en laittaisi maksumiehiksi,heillä on oma elämänsä elettävänä.
Tietenkin yhteiskunta huolehtii jos omaisuutta ei ole tai se ei riitä.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Ehdotuksesta on noussut vilkas keskustelu julkisuudessa kuten oli tarkoituskin.
Olisi  vaikea laatia sellainen laki joka olisi oikeudenmukainen erilaisissa perhetilanteissa olevia kohtaan. Jo nyt monet keski-ikäiset ihmiset huolehtivat iäkkäistä vanhemmistaan uupumisen rajoille asti. Päinvastaisia tapauksia tietysti on.

Taustalla on kuitenkin aito huoli kuntien taloudesta. Monissa kunnissa verotus on huipussaan, meilläkin nousi kunnallisvero vuoden alussa huimiin lukemiin. Hoidettavien määrä tulee entisestään kasvamaan ja samalla kuntien osuus hoitolaitoksille. Harvalla eläkeläisellä on niin suuri eläke, että se kattaa kaikki maksut.

Jos vanhuksella on omaisuutta, pitäisi se mielestäni käyttää hoidon turvaamiseen ennemmin kuin pakottaa lain avulla jälkeläiset vastuuseen. Jotakin varmasti joudutaan tekemään - mutta mitä.

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
  Nyt menen otsikon aiheesta pois, mutta liittyy myös tämän ajan tapahtumiin.
 
  Siis lapsilisät, niistä nyt leikataan, tämä leikkaus ei osu omaan nilkkaan, en siksi tätä kirjoita, mutta tämän päivän lehdessä oli kirjoitus jonka jollain tavalla luulisi avaavan ihmisten silmiä huomaamaan mitä kaikkea koululaiset saavat; ilmaiset ateriat ja koulukyydit.
  Kolumnissa oltiin sitä mieltä että vanhemmat voisivat osittain maksaa kouluaterian.
 Koulumatkat saattaa olla nykyään vaarallisempia kuin ennen vanhaan kun jalkasin tai pyörällä kuljettiin.
 
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.