Kirjoittaja Aihe: Kuka mieshiihtäjä?  (Luettu 17909 kertaa)

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Kuka mieshiihtäjä?
« : 23.01.2014 18:59:18 »
Minulle esitettiin eilen kysymys, jonka haluan nyt esittää teillekin.

Kuka suomalainen mieshiihtäjä, joka ei ole jäänyt kiinni dopingin/piristeiden käytöstä, on viimeksi yksittäislajissa voittanut olympialaisissa kultamitallin? Ja milloin ja missä?

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Kuka mieshiihtäjä?
« Vastaus #1 : 23.01.2014 19:10:06 »
Eero Mäntyranta juuri maanantaina tv:ssä tulleessa dokumentissä väitti, että hän ei ole ikinä käyttänyt mitään dopingia, vaikka niin jälkeenpäin on väitetty. :(
Ellei se ollut Mäntyranta, niin sitten veikkaisin Kalevi Hämäläistä. Ei silloin vielä nähty untakaan mistään dopingeista! ::)
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

acca

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Kuka mieshiihtäjä?
« Vastaus #2 : 23.01.2014 20:14:47 »
   
Veikko Hakulinen :)

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kuka mieshiihtäjä?
« Vastaus #3 : 24.01.2014 06:22:21 »
Kelpaako yhdistetty? Jos kelpaa, niin Samppa Lajunen 2002 Salt Lake City normaali ja sprintti. Jos ei kelpaa, niin Eero Mäntyranta 1964 Innspruck 50 ja 30 km. Jos Mäntyranta tuomittiin dopingista, niin sitten Kalevi Hämäläinen 1960 50 km Squaw Valley.  ???

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kuka mieshiihtäjä?
« Vastaus #4 : 24.01.2014 08:03:48 »
On kyllä usko mennyt puhtaaseen urheiluun.Vastaan että en tiedä.
Vuosikymmeniä sitten tuttavani oli kuullut Lapin keskussairaalassa oudon jutun.
Potilastoveri viereisellä petillä oli kertonut että Eero on pilannut poikansa terveyden,
naapurien mukaan juuri näillä dopink kokeiluilla.
Tämä on vain huhu ja jo varmaan vanhentunut.Poikakin kuoli jo ennen isäänsä.

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Kuka mieshiihtäjä?
« Vastaus #5 : 24.01.2014 10:50:01 »
Veikko Hakulinen voitti kaksi kertaa henkilökohtaisen olympiakullan. Vaikka naiset unohdettiin (!), lisään Marja-Liisa Kirvesniemen, jolla 3 henkilökohtaista olympiakultaa.

Missä ja milloin Veikko Hakulinen mitalinsa sai, en muista, enkä ehdi tarkistamaan.

Saatais vähän lunta lisää, niin pääsisi harjoittelemaan "kultamitaleja", tekisi uumallekin hyvää. Tuonne järven jäälle voisi mennä rantaviivahiihtämään, mutta mäet...ylä- ja lasellaiset puuttuvat!

Odotellaan vielä kevätaurinkoa, lunta ja pakkasten lauhtumista ja sitten laduille!

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Kuka mieshiihtäjä?
« Vastaus #6 : 24.01.2014 11:20:16 »
Veikko Hakulinen voitti ainakin viisikymppisen Oslon talviolympialaisissa vuonna 1952.
Olen ollut silloin kymmenkunnan ikäinen, mutta jostain on iskostunut tuonne takaraivoon aikakin, 3.33.33. Yleinen tietokilpailukysymyskin on kyseinen aika.
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kuka mieshiihtäjä?
« Vastaus #7 : 24.01.2014 11:31:08 »

Odotellaan vielä kevätaurinkoa, lunta ja pakkasten lauhtumista ja sitten laduille!

Sitäpä tässä odotellaan! Jäällä pystyisi jo hiihtämään joten kuten, mutta sukset ja sauvat lipsuvat liikaa ohuen lumikerroksen takia. Jäätallusteluksi on mennyt.

AMK:n kysymykseen en osaa vastata. Voittaja saattaa olla hiihtäjä joka ei ole jäänyt kiinni testauksen puutteiden vuoksi. Piristeitä on käytetty vuosikymmeniä, pelkän mustikkasopan ja ruisleivän avulla mitaleja ei suomipoikakaan saanut.
Olisi mukava kuulla oikea vastaus kysymykseen. Kuka, missä, milloin?

Eilen sattumalta kuulin radiosta keskustelua huumeista. Kerrottiin, että sodan jälkeen Suomessa liikkui metamfetamiinia enemmän kuin koskaan. Saksassa oli kehitetty sotilaille Pervitin-pillereitä. Pervitin oli metamfetamiinia. Samaa lääkettä annettiin suomalaisille kaukopartiomiehille ja taistelulentäjille - näin kerrotaan.

Miten tämä liittyy urheiluun? Katsokaapa, mitä löysin Elävästä arkistosta:
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/sinivalkoista_suksea_vauhditettiin_dopingilla_jo_1940-luvulla_82483.html#media=82477

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kuka mieshiihtäjä?
« Vastaus #8 : 24.01.2014 11:38:17 »
Korpela kysyy urheilijaa joka ei olisi käyttänyt mitään luvatonta.
Aikoinaan kun tuli suomelle tämä iso juttu ilmi jäi mieleeni tälläinenkin kirjoitus.
Marja-Liisa oli hakemassa tytärtään koulusta kun kuuli uutisen.Järkyttyi niin että meni autoonsa itkemään.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Kuka mieshiihtäjä?
« Vastaus #9 : 24.01.2014 12:01:38 »
Miten tämä liittyy urheiluun? Katsokaapa, mitä löysin Elävästä arkistosta:
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/sinivalkoista_suksea_vauhditettiin_dopingilla_jo_1940-luvulla_82483.html#media=82477

Voi voi vaan ja mä kun luulin, että ei viisikymmentä vuotta sitten untaka nähty mistään dopingeista!
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Kuka mieshiihtäjä?
« Vastaus #10 : 24.01.2014 15:40:57 »

    Luokitellaanko Pervitin dopingiksi?
        kysyy nimimerkki tietämätön
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Kuka mieshiihtäjä?
« Vastaus #11 : 24.01.2014 15:53:47 »

    Luokitellaanko Pervitin dopingiksi?
        kysyy nimimerkki tietämätön

En tiedä, luokitellaanko dopingiksi, huumetta ainakin sen kerrotaan olevan.

http://www.kysy.fi/kysymys/sisalsiko-1950-luvulla-apteekeissa-reseptivapaasti-myyty-pervitin-niminen-sarkylaake

http://personal.inet.fi/koti/antero.tanninen/pervitiinin%20tarina.htm

http://fi.wikipedia.org/wiki/Metamfetamiini

 - - - - - -

Kiitos AK:lle, pitkästä aikaa ketju, joka kiinnostaa.
Tulee mieleen, että kait niitä piristeitä on käytetty niin kauan kuin on kilpailtukin.
Koskahan saadaan vastaus kysymykseen?
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kuka mieshiihtäjä?
« Vastaus #12 : 24.01.2014 16:36:26 »
Hemuli hyvä!

Tee toki aloituksia mielenkiintoisista aiheista. Ehkä me sitten jotenkin pystytään niihin vastaamaan. Mistäs tänne aiheet tulee, jos me emme niitä itse luo?

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Kuka mieshiihtäjä?
« Vastaus #13 : 24.01.2014 16:55:04 »
Hemuli hyvä!
Tee toki aloituksia mielenkiintoisista aiheista. Ehkä me sitten jotenkin pystytään niihin vastaamaan. Mistäs tänne aiheet tulee, jos me emme niitä itse luo?

Mitäs tohonkin ny sanos? Ei siitä olis tarvinnut mitään numeroa tehdä... :(

En tarkoittanut itseäni vaan että yleensä aihe on kiinnostanut, kun on viestejä tullut.

Aina silloin tällöin tulee olo, että on vähän niinkuin "tullista tullut" tänne foorumille...

« Viimeksi muokattu: 24.01.2014 20:26:45 kirjoittanut Hemuli »
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kuka mieshiihtäjä?
« Vastaus #14 : 24.01.2014 16:56:57 »
Hemuli hyvä!

Tee toki aloituksia mielenkiintoisista aiheista. Ehkä me sitten jotenkin pystytään niihin vastaamaan. Mistäs tänne aiheet tulee, jos me emme niitä itse luo?

Peesaan taas pumpulia. Olen kiitollinen aloituksista, koska itse olen hanakka tarttumaan oksiin, jos joku kuusen kaataa.

Aiemmin Hemuli ihmetteli dopingin käyttöä jo entisaikaan eli meidän kultaisessa lapsuudessamme. Olen kyynistynyt vanhemmiten ja alkanut epäillä että vanhoja hyviä aikoja ei ole koskaan ollutkaan. Näin myös jotkut historiantutkijat sanovat.

Hemuli oli linkannut monia sivuja metamfetamiinista. Kiitos!
Näyttää siltä, että apteekista sai ostaa Pervitiiniä, joka ei ollut huume, mutta huumeeksi tai piristeeksi luokiteltavaa ainetta liikkui kaduilla. Viola kysyi siitä.

Menee ohi aiheen, mutta olen lukenut tai kuullut radiosta huumeongelmasta, joka oli yleinen sodasta palanneitten miesten keskuudessa. Amfetamiinihan on hyvin koukuttava aine.

Jännityksellä odotamme oikeaa vastausta alkuperäiseen kysymykseen.  :)