Kirjoittaja Aihe: Toivotan Golden Agen ja omasta puolestani Onnellista Vuotta 2014  (Luettu 8606 kertaa)

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Löysin äitini albumista vekkulin uuden vuoden kortin, jonka hän on saanut ystävältään lähes 100 vuotta sitten.

Kukaan meistä ei tiedä, mitä vuosi 2014 tuo tullessaan.
Mutta yritetään nauttia niistä pienistäkin onnellisista hetkistä.

Aarno Korpela

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
En viitsi aina uutta avata niin jatkan tästä KORPELAN  aloituksesta.Kukaan ei ole tähänkään vastannut.
Onko tämä vuosi onnellinen,se on vielä hämärän peitossa.
Niin on paljon eri-puraa siellä ja täällä.
Olen kyllä Piikatytön kanssa samaa mieltä ,jotakin syvällisempää keskusteluakin kaipaa.
Nyt minä mietin näitä EURO-vaaleja.
Koko maa äänestää samoja ehdokkaita.Jos äänestät jotakin oman maakuntasi ehdokasta niin se äänesi voi mennä jollekin ..hepulille..siis tavallaan hukkaan..Mitä mieltä olette,miettiikö kukaan samaa...

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Hyvää jatkoa vaan tälle vuodelle!  :)

Eu-vaaleja en ole vielä paljoa miettinyt. Sen kyllä tiedän, ketä äänestän! Pitääpä alkaa seuraamaan (?), mitä viisaita ne puhuu. Olen ja olen aina ollut poliittinen tuuliviiri. En ole sitoutunut mihinkään puolueeseen. Mielipiteitä asioista minulla kyllä on. Äänestän henkilöä.

Väenvängällä ei tänne keskustelijoita ja syvällistä keskustelua saada. Pitäisi keksiä jotain "porkkanaa"!

Takavuosina minua moitittiin "päällepäsmäriksi", kun kirjoittelin niin paljon. Nyt olen vähän yrittänyt hillitä kirjoitushalujani!  :-[

acca

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 73
    • Profiili
 
  Vaaleista...minä äänestän ensimmäiseksi puoluetta toiseksi jotain ehdokasta, hyviä ehdokkaita on monta!
  Minua innostaa vaalit kuin vaalit aina, en muista olenko milloinkaan jättänyt äänestämättä.
  Onhan se jo velvoite kaukaa viime vuosituhannelta kun naiset saivat äänioikeuden ensimmäisinä naisina maailmassa, on sitä ennenkin oltu edistyksellisiä.

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Lainaan "pätkän" kansanedustaja Anna-Liisa Anttilan juhlapuheesta Naisjärjestöjen Keskusliiton 100-vuotisjuhlapuheesta v.2011:"Juhlavuosi täynnä upeita tapahtumia, joissa kaikissa viestimme vahvasti suomalaisten naisten tietä eri vaiheiden kautta yhteiskunnallisiksi vaikuttajiksi. Mukana olivat myös sotavuodet, jolloin naisten hartioilla oli sotaa käyvän rintaman muonituksen lisäksi kotirintamalla huolenpito perheestä, lapsista ja maatilasta karjoineen. Silloinkaan Suomi ei olisi pyörinyt päivääkään ilman naisten merkittävää panosta."

Ko. keskusliiton puheenjohtajina olivat aikanaan mm. Helvi Sipilä ja Marjatta Väänänen. Marjatta Väänäsen johtama naisedustuskomitea laati aikanaan Suomen kartan, johon oli merkitty mustaksi sellaiset kunnat, joissa ei ollut naisia kunnanvaltuustossa!!!

Kun naiset v.1907 pääsivät vaikuttamaan Suomen lainsäädäntöön valtiopäivillä, he tekivät mm. aloitteen kätilöiden saamiseksi Suomen kuntiin. Vuonna 1920 annettiin asetus, jonka mukaan jokaiseen maakuntaan oli palkattava kätilö 5 000 asukasta kohti ja synnytyskuolleisuus alkoi pikkuhiljaa vähentyä.

Uusi terveyteen liittyvä haaste on vanhushuolto, joka on pitkälti naiskysymys. Naiset elävät noin kuusi vuotta kauemmin, kuin miehet ja myös hoitohenkilökunnan suuri enemmistö on naisia.

Suuren ikäpolven edustajana ja tätä arkea jo suhteellisen pitkään taapertaneena joskus tuntuu, että tämän päivän naispäättäjät ovat pullamössökansan jälkeläisiä, joilla ei ole työelämän, enemmän kuin muutakaan elämänkokemusta.

Minun tapani äänestystilanteessa on löytää sopiva "kasvo". Puolue tai sukupuoli ei ole aina ole ratkaisevassa asemassa. Ehdokkaan aikaansaannokset merkitsevät valintatilanteessani aika paljon.

Tehdään hyviä valintoja!

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
No niin,johan löytyi mielipiteitä.Tarkennan vähän omaa kantaani.
Olen naisasianainen henkeen ja vereen.Yrityksenikin oli omalla nimellä.
Mutta,mutta,nämä euro-vaalit ovat vähän eri asia.
Meillä täällä savossakin on pystyviä naisia vaalilistoilla,samalla listalla on myös näitä miehiä joille en antaisi kannatusta.
Mutta kovin monta ei meni läpi,en haluaisi antaa ääntäni näille eläkeikäisille tai muuten pelleille.
Siinäpä onkin pähkinää purtavaksi.Tottakai käyn äänestämässä.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Äänestetty on, onpa keventynyt olo.
Eurovaaleissa on hyvänä puolena valtakunnalliset ehdokkaat. Äänestän yleensä puoluetta, nyt pitäisi vielä olla selvillä, mitä asioita ajaa parlamentin ryhmä johon valittu Brysselissä liittyy. Vähän suuremmat ympyrät kuin kotiseudun asiat.

Toisessa iltapäivälehdessä oli leikkimielinen vaalikone. Vastasin kysymyksiin ja tulos oli nuori mies SKP:sta.  ;D
Leikki leikkinä; kyseltiin suhtautumista tupakointiin, vessapaperin suuntaan, tatuointeihin, kasvissyöntiin jne. politiikan ulkopuolisiin mieltymyksiin. Niihin minulla on vankkumaton kanta!

Samassa lehdessä oli vaaliveikkaus. Tein sen, mutta en uskaltanut jättää henkilötietojani lehdelle. Palkintoja ei siis ole tulossa.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
 Justiina on täyttänyt jo kansalaisvelvollisuutensa ja käynyt äänestämässä.
 Minä vain pähkäilen vaikka äänestyspaikkakin on tuossa kivenheiton päässä.
Kampaajan tuolissa selailin vanhaa aikakaus-lehteä.Silmiini sattui juttu eräästä vaativissa tehtävissä tällä hetkellä
olevasta ministerinaisesta..Hänen suustaan on tullut tälläinen sammakko.
..Mielestäni kaikki nuo SDLn ja muidenkin vasemmistopuolueiden edustajat ovat ikäviä ihmisiä.
He ovat kateellisia menestyneitä ihmisiä kohtaan....
Eikö tämä ole aika paksua huumoria ihmiseltä joka luulee parantavansa yhteiskunnallisia asioita.
Tyhmän blondin juttuja ainakin minun mielestäni.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Jatketaan me savolaismuorit keskustelua. Kaikki muut ovat varmaan nauttimassa hellepäivästä. Siellä oli minäkin, mutta koivun siitepöly ajoi sisälle. Silmät kirvelevät ja nenä on tukossa.

Tuohon lehtijuttuun viitaten sanoisin, että Suomessa vedetään kateuskortti nopeasti esille. Tuntuu että kortti on aina käden ulottuvilla kuin ensiapuna. Ei tarvitse kuin olla hieman toista mieltä jonkun kanssa, niin helposti saa silmilleen oletuksen kateudesta. Kai meillä on liikaa tolkutettu kateellisesta kansanluonteesta. Onko se edes tottakaan?

Aloin miettiä nykyisiä ministerinaisia... Risikko, Virkkunen, Räsänen, Henriksson... demarinainen ei tähän yhteyteen käy. Jos lausahtaja on Risikko, olen liian pettynyt. Hän on mielestäni hyvä pohjalainen akka, suora ja tomakka.
Ei jää oikeastaan muita kuin Virkkunen. Henna Virkkunen on antanut äskettäin haastattelun Me Naisille ja siinä ilmoittanut, ettei asetu ehdolle puheenjohtajakisassa. Olisiko siinä samalla kertoillut mielipiteitään muista puolueista. En ole lukenut juttua.

Hyvää ja onnellista jatkoa tälle vaalivuodelle! Käykäähän kaikki antamassa ainoanne.
t. Justiina silmät punaisina