Kirjoittaja Aihe: Curling-vanhuus  (Luettu 9830 kertaa)

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Curling-vanhuus
« : 09.12.2013 17:04:12 »
Sattuneesta syystä meidän punaisessa tuvassa on viime aikoina keskusteltu terveysriskeistä.

Tänään Helsingin Sanomissa on mielenkiintoinen aukeama "Vanhukset, älkää alistuko hoivaamiseen". On haastateltu neljää 69 - 84-vuotiasta ihmistä siitä, mikä heitä heidän kohtelussaan ärsyttää ja ilahduttaa. Turhalta tuntuva holhoaminen näyttää olevan ärsyttävintä. Vanhalta rouvalta on viety konjakkipullo ja suklaa lukkojen taakse. "Se raivostuttaa ihan sairaasti, kun ajatellaan, etten osaa nauttia kohtuudella", sanoo 84-vuotias rouva.

Jokin aika sitten puhuttiin curling-vanhemmista, jotka silottivat lapsensa tieltä kaikki vaikeudet. Nyt artikkelissa puhutaan curling-vanhuudesta, joka on yliholhoamista. Silloin vanhuksen itsetunto ja toimintakyky voivat kärsiä.

Te toisethan ette varmaan tunne itseänne vanhoiksi kuten minä usein tunnen. Mutta mitä ajattelette höösäämiestä ja rajoittamisesta? Silloinkin kun se on hyvää tarkoittavaa?

Yritän linkkiä juttuun
http://www.hs.fi/paivanlehti/09122013/kotimaa/Vanhukset+%C3%A4lk%C3%A4%C3%A4+alistuko+hoivaamiseen/a1386476575082
« Viimeksi muokattu: 09.12.2013 17:06:44 kirjoittanut Justiina »

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Curling-vanhuus
« Vastaus #1 : 10.12.2013 07:54:54 »
Vanhusten asiat tuntuu nyt olevan hyvin esillä. Hyvä niin, jos siitä seuraa jotain positiivista.

Olin eilen illalla joulukahvitilaisuudessa, missä oli parikymmentä ikääntyvää naista. Suuri huolen ja pelon aihe oli, mitä meille tapahtuu, kun tästä vielä vanhenemme. Itse luotan siihen, että ei Suomessa ketään ihan heitteille jätetä. En ole syntynyt "hopialusikka suussa", tuskin kuolenkaan "hopialusikka suussa".

Tässä höösäämiskeskustelussa on se piirre, että olemme hyvin eriarvoisessa asemassa. Toisia höösätään, toiset unohdetaan kotiin ja laitoksiin.

Olen elänyt ja elän hyvin itsenäistä elämää. Tuskin tänne kovin äkkkiä kukaan tulee höösäämään. Saatetaan sanoa: "aja nyt varovasti, kun meet sinne mökille" tai "älä kiipeä tuolin kanssa yläkaappeihin". Nämä minä toistaiseksi tiedän sanomattakin.  ::)

Toivin, etten vielä vähään aikaan tule siihen kuntoon, että antaisin sen konjakkipullon pois!"  ;)

KROPSU3

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Curling-vanhuus
« Vastaus #2 : 10.12.2013 19:54:59 »
 Juu pumpuli, jätäkkin ne yläkapit tyhjäksi ettei tarvitte kiipeillä.
Suurempi huoli mulla on niistä sun kesäpaikkasi, näköala-paikan rapuista.
Askelmia vissiin viiskymmentä ja 10 mutkaa vielä matkassa.
 Ollaan me jonkinverraneläneet,- mukulon ohella usein turhan hössötyksen piirissä..
Kun on oikein hyvin kouluuntunut asioidenhoitaja niin pipariks" menee monissa kohdin.
 lainlaatijatkaan eivät tiedä,,ainaskaan oikeakätiset, mitä vasen tekee..
 Perhanan hyvin silti asiat on nykyisin iäkkäillä, jos sattuu oleen humeetti jonkinmoisessa kunnossa..
Ei siinä kovasti sossua kaipaa.. koputan päätäni (puuta) -että oleva säilyisi.. 

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Curling-vanhuus
« Vastaus #3 : 10.12.2013 21:05:17 »
Varmaan jo viidennentoista kerran totean näilläkin sivuilla, että kerään ympärilleni sitten sinne maalle yhteisön: yksi näkee, toinen kuulee ja kolmas ajaa autoa. Sitten hankimme yhteisen "hoitajan", huushollarskan. Jonkun lehdwen palstalla asiasta kerron, kun paikka on valmis.

Kyllä sinne miehiäkin mahtuu!!!

KROPSU3

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Curling-vanhuus
« Vastaus #4 : 11.12.2013 01:08:25 »
Varmaan jo viidennentoista kerran totean näilläkin sivuilla, että kerään ympärilleni sitten sinne maalle yhteisön: yksi näkee, toinen kuulee ja kolmas ajaa autoa. Sitten hankimme yhteisen "hoitajan", huushollarskan. Jonkun lehdwen palstalla asiasta kerron, kun paikka on valmis.

Kyllä sinne miehiäkin mahtuu!!!

Kuules piikatyttö, sun lupauksesi varassa tässä kirvistellään.
Koitahan nyt saada se kotitalosi kuntoon niin minäkin vielä ehtisin alkaa sen viidennen elämän.
Olisin vallan mukava maskotti siellä, talvet palovahtina ja kesät vaikka verkon merkkinä,
nääs tykkään liota. Toren sanoakseni, se sun ideoimasi kolhoosi" olisi ihanteellinen kokoelma
erilaisia ihmisiä, vaikka meitä näitä täällä tutustuneita.

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Curling-vanhuus
« Vastaus #5 : 11.12.2013 07:51:05 »
Huomenta Kropsu ja muut palstalaiset.

Kapsakit on autossa ja juniorin tuliaiset myös. Olen lähdössä "hankintamatkalle Hesaan!!! Entisten elämäni talonväki kokoontuu toukokuun toinen torstai Ravintola Kaisa niemessä ja joulukuun toinen torstai Königissä.  Kovasti mainostan tälläkin matkalla ajatustani "kommuunista", kommuunista, jossa myös yksityisyys kaikilla jäsenillä säilyy.

Mutta nyt on mentävä. Koulukaverini viidenkymmenen vuoden takaa saan kartanlukijaksi. Lähtee poikansa perheen kanssa perjantaina Floridaan kolmeksi viikoksi.

Viihtykää joulunaluskiireittenne parissa. minä humputtelen perjantaihin saakka!!!

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Curling-vanhuus
« Vastaus #6 : 11.12.2013 08:43:41 »
Hauskaa että Justiina keksi nimen meille..holhottaville.
Olen kyllä Pumpulin kanssa samassa asemassa,ainakin vielä.
Olen itsenäinen,ja mielestäni myös jo yhteiskuntaakin riittävästi palvellut.Nyt eletään sitä vapaata aikaa.
Mutta huomasin kyllä nytkin tuolla reissatessa miten mielellään nuori polvi meitä hyysää ja komentaa.
Onko se huolenpitoa vai epäilyä että ei pärjää enää ilman neuvoja,sitä mietin.
Mitä tulee tuohon Piikatytön yhteiskommuuniin,se ei aina toimi.
Täällä on perustaneet sellaisia senioritaloja.On oma huone mutta ruoka ym hoidetaan yhdessä.
Moni joka siihen on rahansa laittanut ei siitä pidäkään vaan katuu ja haluaa myydä osuutensa.
Varmaan se toisille sopii,ei varmaan minulle.