Kirjoittaja Aihe: Hyvää itsenäisyyspäivä  (Luettu 9372 kertaa)

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Hyvää itsenäisyyspäivä
« : 06.12.2013 12:27:57 »
Hyvää itsenäisyyspäivä 2013

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Hyvää itsenäisyyspäivää
« Vastaus #1 : 06.12.2013 19:37:09 »
Hyvää Itsenäisyyspäivän iltaa!

- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: Hyvää itsenäisyyspäivä
« Vastaus #2 : 12.12.2013 01:41:09 »
Linnat juhlat 2013 on juhlittu. Vielä voit muistella juhlia oheisesta linkistä.

Ensimmäisenä presidenttiparia tervehti 100-vuotias Vihtori Siivo.
Tutustu myös hänen elämäntarinaansa.

http://www.aarnokorpela.fi/artikkelit_kansio/juhla-_ja_merkkipaivat/index.html#juttu6


Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Hyvää itsenäisyyspäivä
« Vastaus #3 : 12.12.2013 16:20:49 »
Kiitos linkistä.
Minua sykähdytti kättelyjonossa oikea ja aito lotta Lunkreeni, Eldanka-järven jään kahvinkeittäjä.
Luin juhlien jälkeen jostakin lehdestä hänen haastattelunsa.

KROPSU3

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Hyvää itsenäisyyspäivä
« Vastaus #4 : 12.12.2013 19:01:09 »
 Tas tiedän olevani "epä-isänmaallinen", anteeks vaan Kamu Justiina, en ollenkaan Lungrenskan,
 lakkipäisestä olemuksesta innostunut. Kun mä toren mielipiteeni sanon, niin on tää suomalaisuus hassua,
 aina vaan on se sotarekvisiitta kunnioitettavaa,, eikäköhän jo riittäisi..
Tänään just postintuoma Kaatuneiden omaisten, Huolti-viesti,lehti kertoo vain samaa mitä
tämänpäivän isämmaalaisuus toitottaa.. vanhan ihannointia,,opittu ei olla ollenkaan.
  Silti sulkeudun suosioosi justiina ....  :) hymyillään.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Hyvää itsenäisyyspäivä
« Vastaus #5 : 12.12.2013 20:19:34 »
   Silti sulkeudun suosioosi justiina ....  :) hymyillään.

Olet ja pysyt suosiossani  ;D.
Tästähän me jo olemme puhuneet aiemminkin, eli kun oikeasti sota on sotkenut elämän, on vaikea ihannoida sotimiseen liittyviä asioita. Eräänlainen rauhanpuolustaja minäkin olen.
Lotta Lunkreeni viehätti siksi, että en aiemmin tiennyt hänen olevan oikea ihminen ja vielä elävänkin. Paitsi että ei ole nimeltään Lundgren.
Eldanka järven jää on lauluna hauska rallatus, jos ei ajattele sen syntyaikoja tarkemmin. Raskas aika vaati kevyttä musiikkia vastapainoksi. Kai?

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: Hyvää itsenäisyyspäivä
« Vastaus #6 : 18.12.2013 11:29:05 »
Elsa Vanhala Lunkreenina lottien sanaa maailmalle

Vanhala sai tietää olevansa Erkki Tiesmaan laulun Eldankajärven jää Lotta Lunkreeni sattuman kautta vuonna 1980. Hänen veljensä huomasi lehdessä sisarensa kuvan, jossa luki kuvassa olevan Lotta Lunkreeni.

Aluksi Vanhalan oli vaikea suhtautua nimeen, sillä se toi mukanaan paljon kysymyksiä. Ajan kanssa Vanhala on kuitenkin todennut, että nimessä on hyvät puolensa.

- Olen todennut, että jos Lotta Lunkreenin sana menee paremmin perille, niin onhan se mukavaa. Minusta on tärkeää, että nuorempi sukupolvi tietää, millaisissa oloissa me olemme olleet heidän ikäisinään ja mitä me olemme tehneet. Emme me saaneet mitään valmiina. Meidän on pitänyt tehdä kaikki itse. Juuri se oli lottien aate: töitä tehdään silloin, kun pyydetään.

LÄHDE: YLE

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Hyvää itsenäisyyspäivä
« Vastaus #7 : 01.12.2017 12:44:54 »
Hyvää Itsenäisyyspäivän odotusta ja itse päivää kaiklle ystäville täällä, niin kirjoittajille kuin hiljaisillekin.!  :)

Hieno Suomi-100 vuosi monella tapaa. Olkaamme ylpeitä!

Itse päivää en aio viettää tuijottamalla Jenni Haukion vatsanseutua tai muiden juhlaeleganssia.

KK kutsuu. Sielläkin on kahvitarjoilu!  ;)

Ensi vuonna onkin sitten toisenlaista muisteltavaa.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Hyvää itsenäisyyspäivä
« Vastaus #8 : 06.12.2017 16:28:55 »
Hyvää itsenäisyyspäivää edelleen!
Tulin äsken ulkoa kynttilöitä virittelemästä. Samalla laskin lipun alas, vaikka on liian aikaista. Pimeällä ei lippu kuitenkaan näy, kukaan ei kärsi liputtomasta salosta muutenkaan. Järvellä ei ole liikennettä ja naapurit eivät kurkistele.

Saitteko onnitteluviestin Valtioneuvoston kansliasta? Minulle tuli kaksi, sekä älylliseen että älyttömään puhelimeen. Lisäksi puhelinoperaattori lähestyi onnitellen. Naapurit sattuivat aamutuimaan postilaatikolle ja siinä toivoteltiin itsenäisyyspäivät.

Vanha ystävä soitti liikuttuneena. Hän oli käynyt viemässä kynttilän miehensä veljen haudalle kotipitäjän sankarihautausmaalla. Haudoille oli jo laitettu havuseppeleet ja kynttilälyhdyt. Minulla ei ole isän hautaa, jonne viedä kynttilä. Tein havuseppeleen ja laitoin kynttilälyhdyn sen sisälle tuonne kotipihalle. Olen usein ajatellut, että kentälle jääneelle isälle voisi pystyttää hautakiven sinne toisten kaatuneitten joukkoon. Mutta hauta olisi kuitenkin tyhjä.

Itsenäisyyspäivä pyrkii olemaan minulle hieman raskas, mutta iloitsen iloitsevien kanssa ja ajattelen ettei kohtaloni ole ainutlaatuinen.

Mennään illemmalla linnan juhliin ja nautitaan edustajiemme välityksellä. Kovaa pyöritystä pumpulille siellä kiitoradalla!



Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Hyvää itsenäisyyspäivä
« Vastaus #9 : 06.12.2021 10:03:11 »
On jälleen Suomen syntymäpäivä. Onnea meille kaikille!

Kuluneet vuodet ovat muuttaneet maailmaa ja omaa eloamme täällä. Kaikesta huolimatta iloa ja valoa, voimaa ja toiveikkuutta.
Suomalaista sisua tarvitaan taas.