Kirjoittaja Aihe: Mikä kauppakassiksi?  (Luettu 11086 kertaa)

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Mikä kauppakassiksi?
« : 27.11.2013 12:50:49 »
Nyt on ollut kirjoittelua muovikassien käytöstä ja kuinka ne saastuttavat luontoa.
Jätepusseinakaan niitä ei kuulemma saisi käyttää, painavat monta kertaa enemmän kuin kevyet jätepussit, joten ei niitä kannata haaskata jätteisiin vaan pitäisi laittaa  kierrätykseen.

Olen jo pitkän aikaa käyttänyt kauppareissuilla kangaskasseja varakassina varsinaisen  kauppakassin lisäksi. Nyt kuitenkin sanotaan niiden tekemisen saastuttavan muovikasseja enemmän ja että se kangaskassi olisi ympäristöystävällinen sitä pitäisi käyttää satoja kertoja. Kyllä ne kestää, mulla on vuosia ollut samat kassit käytössä.  Lisäksi on kori maitopurkeille.

En mitenkään kehu olevani ympäristöystävällinen, mutta innostuinpa joku kerta ostamaan marketistani Punaisen Ristin ohutkankaisen hedelmäpussin, johon punnitsen tomaatit tai hedelmät. Niitäkin pitäisi olla enemmän käytössä, aina niitä muovipussejakin kertyy.

Sanotaan muuten Suomessa käytettävän yli 300 miljoonaa muovikasseja vuodessa, muita kauppakasseja myydään vain vähän. Kyllä mua hirvittää kaupan kassalla, kun joku saattaa ottaa montakin muovikassia ostoksilleen ja eivät ne mitään ilmaisiakaan ole.
 
Meillä ei ole mitään jätteiden lajitteluakaan vaan kaikki mitä ei voi polttaa menee sekajätteisiin.
Poltan maitopurkitkin ja ne kaiketi oikein saastuttaa.

Kaikki saastuttaa, mitä joutuvatkaan tulevat sukupolvet kärsimään...
« Viimeksi muokattu: 27.11.2013 15:38:28 kirjoittanut Hemuli »
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Mikä kauppakassiksi?
« Vastaus #1 : 27.11.2013 17:03:08 »
Minä käytän kangaskassia kauppakassina. Muovikassia olen joskus aikoinaan sattunut käyttämään siinä tilanteessa kun ei ole ollut kangaskassia mukana ja olenkin sattunut ostamaan jotain kaupungilta vaikka ei ole aikonut ostaa mitään.

Apteekissakin muuten tarjotaan joka kerran muovipussia kun menet lääkkeitä ostamaan.

Jätteet joudumme lajittelemaan tässä kerrostalossa.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Mikä kauppakassiksi?
« Vastaus #2 : 27.11.2013 21:57:40 »
Juu, apteekkiin en minäkään ota kassia mukaan ja harvemmin mulla on mitään laukkuakaan, joten niitä apteekin pieniä pusseja tahtoo huusholliin kertyä.

Käyn yleensä kerran viikossa ruokaostoksilla, siksi on kassia ja koria mukana...
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Mikä kauppakassiksi?
« Vastaus #3 : 28.11.2013 07:26:35 »
Noista apteekin pusseista vielä. Minä olen säästänyt niistä muutaman sitä varten jos kipaisen viemässä vaikka postikorttia postilaatikkoon ja on hiukan sateinen sää niin laitan kortit pussiin etteivät kastu tai muutenkaan töhräänny jos satun tipauttamaan maahan. Ja joskus jotain muutakin pientä jos ei isoa kassia tarvitse.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Mikä kauppakassiksi?
« Vastaus #4 : 28.11.2013 18:34:00 »
Nyt on ollut kirjoittelua muovikassien käytöstä ja kuinka ne saastuttavat luontoa.
Jätepusseinakaan niitä ei kuulemma saisi käyttää, painavat monta kertaa enemmän kuin kevyet jätepussit, joten ei niitä kannata haaskata jätteisiin vaan pitäisi laittaa  kierrätykseen.

Olen jo pitkän aikaa käyttänyt kauppareissuilla kangaskasseja varakassina varsinaisen  kauppakassin lisäksi. Nyt kuitenkin sanotaan niiden tekemisen saastuttavan muovikasseja enemmän ja että se kangaskassi olisi ympäristöystävällinen sitä pitäisi käyttää satoja kertoja. myydään vain vähän. Kyllä mua hirvittää kaupan kassalla, kun joku saattaa ottaa montakin muovikassia ostoksilleen ja eivät ne mitään ilmaisiakaan ole.
 

Kun ensi kerran kuulin kangaskassien luontoa saastuttavasta vaikutuksesta, en millään tahtonut uskoa sitä todeksi.
Mutta kaipa puuvillan kasvatuksen, värjäyksen ja sen sellaisen hiilijalanjäljet on laskettu tarkkaan. Olen pitänyt muovia aina pahiksena.
Meillä on kangaskasseja ja koreja sekä tosi kauan käytettyjä muovikasseja käytössä. Harvoin, tuskin koskaan ostetaan uusia kaupan pusseja.

Katsoin kerran ohjelman valtamerien muovisaarista. Oli siinä muovipussia, kylpyankkaa ja muuta roinaa  kellumassa. Lopulta kai mekin syömme muovin molekyylejä, kunhan muovi pilkkoutuu pieneksi ja kalat  ne syövät.

Meillä kierrätetään kaikki mahdollinen, maitokartongitkin, mutta muoville ei ole kierrätysmahdollisuutta.
Vaatisi viitseliäisyyttä (jota ei monella ole) erotella kierrätettävä muovi.

Jossakin päin maailmaa muovipussit on jo kielletty.

Inkeri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Vs: Mikä kauppakassiksi?
« Vastaus #5 : 28.11.2013 23:21:17 »
Vaikea uskoa kangaskassien olevan luonnon suursyöppöjä. En tosin ole nähnyt , kuinka hyviä faktoja tutkijat ovat ladelleet pöytään, ja ovatko aivan puolueettomien tekemiä.

Tunnen itsessäni olevan epäluulon siemenen, kun on niitä kytköksiä melkein jokaisessa-asiassa,,,milloin minkäkin asian yhteydessä, niin usko on tyystin mennyt  ???

Harvoin joudun turvautumaan kaupan muovikassiin, yleensä aina on kangaskassit mukana.
Valistus on mennyt hyvin perille ostajakunnassa, sillä omien kassien käyttö on paljon lisääntynyt, ja ilolla saa huomata joidenkin ottavan kassan valikoimasta paperikassin muovisen sijasta.

Justiina tuossa edellä mainitsi siitä meren saasteesta. Taisi olla sama ohjelma, jota ihmetellen katselin. Se oli Malediiveillä kuvattu, ja voi sitä saasteen määrää jota siellä meressä oli , nyt  ovat tyhjentäneet muutamia saariaan, sillä suurin osa niiden saarista on alle metrin merenpinnan yläpuolella. Liian myöhään ovat heränneet ( ovatkohan vieläkään ? ) säästämään luontoa ja torjumaan ilmaston lämpenemistä . Merenpinta tietenkin nousee jäätiköiden sulaessa.
Harmi, jos kauniit saaret jäävät meriveden peittämiksi. :'(


 

Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovissa hiihtäminen !

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: Mikä kauppakassiksi?
« Vastaus #6 : 29.11.2013 05:12:30 »
 Ei tarvitse kassia. Markettimies tuo kotiin  ruokatavarat. Puhelimitse tilaan. Tulee samana päivänä.
Kerta 7 €.

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Mikä kauppakassiksi?
« Vastaus #7 : 29.11.2013 07:35:17 »
Muovia on joka paikassa. Kaupassa niin monet leivät ja pullat on muovipussissa. Juustot,makkarat ym. on muovipakkauksissa. Shampoot,siivousaineet ym. pullossa oleva on muovipulloissa jne. jne.  Hyvin vaikeaa on olla kantamatta kaupasta muovia mukanaan kotiin. Moni maksaakin muovikortilla ne ostokset.

Jos nykyään yrittäisi ostaa kaupasta ruokatarvikkeet ja muut tuotteet niin ettei tule yhtään muovia mukana niin vaikeaa se varmaan olisi.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Mikä kauppakassiksi?
« Vastaus #8 : 29.11.2013 10:18:13 »
Muovia on joka paikassa.

Melkein kaikki ovat tosiaan muovin sisällä, vieläpä muovipakkauskin voi olla käärittynä muoviin.
Siinä sitten saa hampaat irvessä kiskoa pakkausta auki saksien ja puukkojen kanssa.

Paperipussiin pakattu leipäkin on parempaa kuin muovipussissa, siinä säilyy se kuoren rapeus.
Marketissani paistetut leipomotuotteet pakataan paperipusseihin.
Joskus, kun sattuu saamaan paperipussiin laitetun lämpimän kakon, niin on se ihan toisenlainen makunautinto. Kotiin tullessa leikkaa kanttipalan ja siihen "Lättania" päälle niin on se nam!

Tässä "totuuksia" muovi-ja kangaskasseista! Mitäs sanotte?  ::)
En kuitenkaan luovu kangaskasseistani.

http://www.vapaasana.net/blogi/2012/05/muovikassi-on-parempi-kuin-kangaskassi-ymp%C3%A4rist%C3%B6huuhaan-torjuntaa

http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/48203-jattiyllatys-ekoteon-tekeekin-muovipussin-ostaja
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Kettu5

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Vs: Mikä kauppakassiksi?
« Vastaus #9 : 29.11.2013 17:01:54 »
Voi aikoja -tapoja.Ennen oli kaupan tiskin päässä nippu valkoista paperia johon myyjätär leivän kääräisi,Ranskassa sain patonkini lämpimänä käteen naturer,tai se kauppakassiin ihan siltään pisti . Nyt sitten tämä hygienia innostus,muoviin pakattua,lämmin leipä tiivis pakkaus entsymitoiminta jatkuu ja pilaa maun.Ei yksistään elin tarvikkeet,moni muu asia vastuu kysymykset,oppi otettu älyttömien vasttuu korvausten emämaasta usa;sasta. Kauppakassina pyrin käyttämään omaa usein eri maista hankittuja tosi ohuita (laskuvarjo) kankaisia tyhjänä noin lapsen nyrkin kokoon puristuvia kasseja,sopii taskuun.Avattuna vetää ainakin sen kaupan muovikassin verran.Mutta se muu.suojakaasu muovi pakkaus market tarjous,ei kun kauppahalli ja se kivijalka myymälä,toivotaan että siitä ei tule katoavaa kansanperinnettä,vaatii vaivaa mutta irtotavaraa löytää,vaatii viitseliäisyyttä.

Inkeri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Vs: Mikä kauppakassiksi?
« Vastaus #10 : 30.11.2013 12:39:54 »
Aloinpa tässä muistelemaan milloinka olen saanut viimeksi kaupasta valkoiseen käärepaperiin käärityn ostoksen. Eipä tule mieleen, sillä tuntuu, että siitä on ikuisuus!
Voi näitä aikoja  ??? !

Tunnen kuitenkin pienentäneeni hiilijalanjälkiäni keikuttamalla ostokseni itse ompelemassa kassissa,sillä hyödynsinhän siinä vanhat farkkuni.

Klikkaamalla auki blogini sivuston näkyvät kassini siinä. :)
http://marinmenot.blogspot.fi/search/label/kassi
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovissa hiihtäminen !

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Mikä kauppakassiksi?
« Vastaus #11 : 30.11.2013 15:45:29 »
Aloinpa tässä muistelemaan milloinka olen saanut viimeksi kaupasta valkoiseen käärepaperiin käärityn ostoksen. Eipä tule mieleen, sillä tuntuu, että siitä on ikuisuus!

Ostaessani K-Supermarkettini tiskiltä irtomyynnissä olevia leikkeleitä, kalaa ja joitain eineksiäkin on irtomyynnissä, niin ne kääräistään valkoiseen paperiin, tosin mainos sellaiseen.
Enpä vain ole tullut ajatelleeksi, että sehän on ihan nostalgiaa....

Hyvää Pikkujoulua!
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -