Kirjoittaja Aihe: Tavallista arkea  (Luettu 90404 kertaa)

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #75 : 03.12.2014 07:36:15 »
Minä olen suosiolla siirtynyt jouluhössötyksen sivustakatsojaksi. Istun paikallisen tavarataivaan käytäväkahvilassa, juon capuccinoa ja syön kräämimunkkia. Pällistelen valtavia, kimaltelevia joulukuusia. Ja kuuntelen "kulkuset, kulkuset". Ryppyotsaiset ihmiset ryntäilee sinnetänne.

Jouluvaloja mun ei varmaan kannata laittaa. Vastakkaisella parvekkeella on siniset, punaiset, keltaiset ja vihreät jouluvalot. Niistä ainakin kahdet vilkkuu yötäpäivää!  ::)

Oikeesti. Eilen oli lämminhenkinen jumppajien pikkujoulu. Juotiin glögiä, kahvia suussasulavan Brita-kakun kanssa. Laulettiin paljon juomalauluja ja joululauluja. Sain lahjakassin, jossa oli jouluksi aukeava amaryllis, ledikynttilä, kotona tehty limppu ja sinappia.  ;D

Tule Joulu Kultainen! "Laps hankeen hukkuu, unhoittuu......."

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #76 : 06.12.2014 09:53:35 »
Aivan harmaana ja vettä satavana avautui joulukuun 6. päivä Keski-Suomessa. Eilisen päivän rankka sumuverho on poistunut, mutta muuten niin harmaan harmaata.

Aarno Korpela on avaussivuille laittanut komean lippurivistön, sopii päivään. Edellinen joutsenkuva oli kaunis sekin, mutta joutsenkuva muistutti oman järvemme joutsenista, joita vielä muutama päivä sitten kolme uiskenteli pesäpaikkojensa läheisyydessä. "Sydän syrjällään" katselin kaunista menoa, vähän peläten mahdollisia tulevia pakkasia. "Kekkosen" kalastuskoski virtaavine vesineen on lähellä, mutta tietääkseni siellä ei ole koskaan joutsenia talvehtinut. Toivottavasti lennähtävät sinne, missä olo olisi turvallista ja saalista riittäisi.

Isänmaallisesta päivästä huolimatta aion sitoa tänään lisää mustikka-, puolukka- ja havukransseja. Pressu kodinhoitohuoneen lattialle ja homma käyntiin. Korkeintaa rusetti koristeena. Menneen kesän kauniisti kuivuneita kuusenkäpyjä olisi, mutta ovat niin suuria. En tiedä, mitä niistä tekisin. Onko hyviä ehdotuksia?

Pumpulin lailla sujuu minunkin joulunodotukseni. Kreemileivonnaisia hieman kierrän, painoa voisi pari, kolme kiloa tippua ennen joulua, saisi hyvällä omalla tunnolla sitten syödä jouluherkkuja!!! Muistan aina, kun Tampereella tapasin asiakastapaamisessa joulun alusviikoilla miehen, joka laihduttaa aina ennen joulua viisi kiloa. Sai sitten herkutella olan takaa, eikä paino ylittänyt hänen "ihannepainoaan"!!! Ja ne vähäiset joululahjat, mitä tarvitsen aikuistuville pojilleni, ovat jo "pukin kontissa". Ja ystäville tarkoitetut rusinakakut valmistuvat aikanaan.

Raskas on presidenttimme kättelypäivän ilta, henkisesti. Toivottavasti presidentin kanslian ohjetta kättelijät noudattavat, jättävät suruvalittelunsa sanomatta ääneen. Kaikesta huolimatta tv pitänee pitää taas auki ja toisella silmällä pitää ihailla pukuloistoa. Joskus tuntuu, että monelle daamille vuoden tärkein esilläolopäivä!

Itsenäisyyspäivämme hyvää oloa kaikille toivottaen jatkan aherrustani täällä harmaalla rannalla.


Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #77 : 20.12.2014 00:41:03 »
Viikko sitten torstai ja perjantai eivät tuntuneet ollenkaan arkisilta! Torstaina alkuillasta tapasin Königissä "entisiä koppilaisia" (jokavuotinen tapaaminen joulukuun toinen torstai ja toukokuussa Kaisaniemen ravintolassa). Parissa tunnissa kuulumiset oli vaihdettu ja sitten suuntasin "Hesan yöhön" Suomalainen kirjakauppa ja Akateeminen kirjakauppa houkuttelivat taas kerran, sitten Gloriaan matkan varrella olevan Artekin glögin ja pipareiden jälkeen odottelemaan juniorin näytöksen loppumista. Ja istua sain narikkamiehet seuranani kolme varttia. Yksi narikkamiehistä totesi, että taisit siinä sohvalla istua vuosi sittenkin! Joo apina muistetaan!!!

Perjantaina Stockan kellon alle treffit parin ystävättären kanssa ja sitten syömään ja parantamaan maailmaa. Sitten vielä Hakaniemen hallin vintille juomaan hyvät kahvit. Tarja Halosen pöytä oli varattuna, mutta istumapaikat löytyi.

Illalla sitten Gloriaan katsomaan Pykälän Spex 2014 näytelmä "Elävänä vai kuolleena". Se on tarina villistä lännestä, jossa miehet - ja myös naiset -  ovat rautaa. Laki ja järjestys on kuitenkin suhteellinen käsitys, eikä kaikki ole aina sitä, miltä näyttää.

22 opiskelijaa näytteli, 11 tanssi ja 12 oli live-orkesterissa. Lähes koko syksyn olivat työstäneet. Opiskelijavoimin lavastivat, puvustivat, markkinoivat jne. Viisi loppuunmyytyä näytöstä. Vuosi sitten pääosan näyttelijäpoika siirsi valmistumistaan puoli vuotta, jotta pääsi vielä kuudennen kerran näytelmään esiintymään! Teatteri oli hänessä menettänyt.

Juniori oli yksi näyttelijöistä ja illan esitys yllätys yllätys alkoi hänen laulullaan. Kolmen ja puolen tunnin esitys oli hyvin laulu- ja tanssipitoinen. Melkein musikaali. 

Lauantaina sitten taas kohti Keski-Suomea. Heinolan moottoritiellä mentiin 70 kilometrivauhtia kiltisti ohittelematta. Toivakassa sitten piti nähdä puolalainen puoliperävaunurekka roikkumassa neljän metrin rotkon reunalla. Tikapuilla kuljettajaa oli pelastettu!

Jouluun en ole vielä ehtinyt keskittyä, tänään lauantaina tulee ekat jouluasukkaat ja kuusen kävin jo kahdelle terassille hakemassa ja jalkaansa laittamassa. Valot ripustan aamulla. "Viimeinen silaus" huusholliin ja rusinakakku pöydälle ja vieraat saavat tulla! Kolmas kuusi haetaan maanantaina, aatonaattona seuraavat tulijat.

Teen vain porkkanalaatikon, muut laatikot ostan valmiina. Joulukinkku korvataan tänäkin jouluna hirvipaistilla.

Pysyisipä tuo lumi maassa. Kovin paljon sitä ei lisää ole tullut ja vähän vesisateiselta sää illan suussa tuntui. Ja veneellä saareen pääsisi tänäkin jouluna.

Mutta odotellaan, jos tuo jouluinen fiilis saapuisi.

Hyvää joulunalusaikaa kaikille.

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #78 : 28.12.2014 12:26:08 »
Hyvää Joulun jälkeistä aikaa kaikille palstalaisille.

Selvittiin siitä! Eikä veneellä saareen päästy, pakasti sopivasti pariksi yöksi 12-15 astetta ja järvi jäätyi ja satoi vielä pakkaslumen päälle. Aurinko paistaa, noin 10 astetta miinuksella ja maisema on kuin postikortti.

Kaikki pesevät koneet pyörivät, keitin teetä ja piparkakkutalon katto on joutumassa "parempiin suihin"! Itänapurin uuden vuoden asukkaat tulevat porrastetusti, eilen, huomenna ja viikon päästä lauantaina, joten perimmäistä huushollia saan pitää majatalonani. Suomijoululaiset ovat jo poistuneet.

Niin minunkin omat juniorit. Äsken lähti Hesan poika tyttöystävänsä kanssa ajeleman, toinen juniori viettää enemmän aikaansa "anoppilassa", pikkukaupunkikodin läheisyydessä. Mutta oli arkisissa askareissa, siivoamassa ja lamppuja vaihtamassa, kuusien valoja parantelemassa jne.jne. täällä rannalla. Loppiaiseen saakka saa vapaata pitää työstään.

Hyvin harvoin olen joutunut suurempaa joukkoa "jouluttamaan", mutta nyt kyllä oli sen verran menevää ja tulevaa, että tuntui siltä, että köksä olen. Mielelläni kyllä. Omien lisäksi Tapaninpäiväperjantain ja lauantain välisen yön passasin ja seurustelimme ja saunoimme Hesan ystäväpariskunnan kanssa. Jatkoivat lauantaiaamuna matkaansa Ylläksen Äkäslompoloon pariksi viikoksi. Eilen illalla kello 19 siellä pakkaasta -31,5 ! Kommadopipoa pitää päähän laittaa, jos suksille mielii!!!

Eilen lauantaina luovutin köksähommat nuoremmille naisille ja he tekivät mm. erittäin onnistuneen kermaista kantarellikeittoa ym. Sitten illalla vielä Hannunpäiväkahveille.

Onneksi Joulu on vain kerran vuodessa!

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #79 : 29.12.2014 21:18:59 »
Kylläpäs on Piikatytöllä ollut touhua töppöset täynnä! ::)

Kaipa tähän ketjuun voin minäkin arjestani kertoa?
Joulun menin sieltä missä on aita matalin, mutta silti polveni äityi aika pahaksi. Olin jo marraskuussa lääkärissä ja sain kortisonipiikin, mutta sen antama ihanuus kesti vajaat kolme viikkoa, oli tosi ihana tunne, kun kipua ei tuntunut pieneen aikaan.
Tänään olin ortopedilla, huomenna menen röngteniin ja kuulemaan tuomiota. Taitaa tulla lähete leikkaukseen, kuinka kauan vaan saa odottaa pääsyä leikkauspöydälle.
Buranan voimalla tässä sitten kitkutellaan... :(

Kotinurkissa enimmäkseen tuli joulu vietettyä. Eilen oli meikäläisen kulttuuripläjäys, kun oltiin elokuvissa. Jo mennessä tiesin, että hömppää on odotettavissa, mutta sittenkin se yllätti, enpä kehuisi. Näyttelijät olivat onneksi hyviä.
Niin ja se elokuva oli "Eila, Rampe ja likka", Heidi Herala ja Pirkka-Pekka Petelius pääosissa.


- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #80 : 30.12.2014 00:21:06 »
Hemuli, ei tämä ole ainoastaan minun arkisten asioiden temmellyskenttä. Kaikille avoin.

Ihan oikeita töppösiä olisi jalkaan kaivannut, olisi ollut meno kepeämpää ja ei olisi edes sukkia tarvinnut ja tarennut olisi noissa muutaman päivän pakkasäissä. Nythän se taas lupaa melkein vesikelejä. On minulla mustat polvipituiset, mustat lahtisen töppöset, mutta jostain syystä eivät täällä maalla ole mukana. Kuoma-kenkiä pidän ja varpaat tarkenevat!

Moskovalaisen pariskunnan ja kaksi lastaan sain tänään ottaa vastaan. 5-vuotias tytär esitteli innoissaan uutta suksiparia ja siinä esittelyn saivat myös 3-vuotiaan veljenkin suksipari. Olivat innoissaan, kun maa on valkoinen lumesta ja säähänkin on tulossa pakkasen alennusta.

Tänään taas "kassialmana" siirryn sivistykseen! Kyllä niin mielelläni olisin jo pysyvästi täällä järven rannalla, syntymämaisemissa. Mutta eiköhän ensi vuoden puolella muuttolaatikot matkusta tänne.

Vasenta polvenseutuani Hemuli linkutin minäkin muutaman päivän. Tapaninpäivän aamuna puhelin soi huusshollin toisessa päässä ja matkan varrella oli lasten keinuhevonen, jota en ollut lapsiperheen poistuttua vienyt huoltorakennukseen. Pitkä yöasu tarttui hepan "jalkoihin" ja rojahdin vasemmalle polvelleni lattialle!!! Onneksi en lentänyt oven karmeihin. Polven "taustalihas" kipeytyi ja aina levon jälkeen piti vähän linkuttaa. Yöksi laitoin Tummelia ja pitkälahkeista. Nyt muutaman päivän jälkeen alkaa tuntua entiseltään. Nuoriso kiikutti keinuhevosen vauhdilla "talliinsa"!

Tummeli on lempivoiteeni jaloille ja käsillenikin. Vanha hyvä voide.

Nyt tämä pirtti pimenee. Hyvää yötä!



Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #81 : 30.12.2014 21:26:00 »
Meillä on ollut tosi hiljainen joulun aika - ja hyvä niin!
Pojan perhekin lähti Tapaninpäivänä Leville, joten hiljaista on, mitään vieraita en ole jaksanut (lue viitsinyt!) kutsua, siskon luona joulupäivänä käytiin.

Tänään sitten olin siellä röntgenissä ja niin kävi kuin arvelinkin, leikkausjonossa ollaan kai seuraava puoli vuotta. Lääkäri lohdutti. että hän leikkaisi vaikka huomenna, jos se hänestä olisi kiinni. Kortisonipiikki taas laitettiin, kai se pieneksi aikaa helpottaa.

Rahaa meni, että heikottaa, kun kävin yksityisellä lääkäriasemalla, mutta arvauskeskuksessa ei kuitenkaan olisi tapahtunut mitään, kun sinne joskus olisi päässyt.

Onnekasta Uutta Vuotta minunkin puolestani kaikille, toivottavasti foorumikin tästä lamasta nousee ja kirjoittajat heräilevät!
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

KROPSU3

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #82 : 31.12.2014 17:15:01 »
 Oootte te Plikat mukavia; Piikatytto  elää ulospäin, kovinkin toimeliasta -(on muuten pirun energinen)-, Hemuli taas, -enempi
kotitalous-ihminen.-(masentuu pienistä)-   H

yvvää uuttavuotta!!!!! 
- mites tuonkin kirjottamansa korjais.  :o

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #83 : 31.12.2014 17:43:39 »
Hemuli taas, -enempi
kotitalous-ihminen.-(masentuu pienistä)

Jaahas Kropsu, siinä olet ihan oikeassa, että masennun tai ainakin alkaa hatuttamaan joskus ihan turhatkin asiat, sen kotitalousihmisen kanssa saattaa olla vähän niin tai näin. Kotinurkissa ainakin enimmäkseen pysyttelen.

Piikatyttö on kyllä kadehdittavan energinen, mutta taitaa olla vuosirenkaitakin paljon vähemmän kuin meikäläisellä. :D

Pian alkaa sitten se räiskintä kuin kolmas mailmansota olisi syttynyt, sitä pauketta riittää täällä syrjäkylälläkin, ei tarvii lähteä minkään suurempaan cityyn.  ::)
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

KROPSU3

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #84 : 31.12.2014 18:08:06 »
      Hyvä et huomioit Hemuli..vallankin näin noppeesti. Mulla kun  "fiilinki kukkii,,kun vähän uhmasin, -terv. ohjeita."
Anteeks pyynnön oon velkaa; etten joudu syytteeseen..
Kivva on ollut taas vuodnpäivät, sillontällön takertuu joihinkin sanomisiin,,varsinkin vanhanaikasiin..
  Kantsii muisraa nuorempienkin.. joskus tulee kysyntää,,n   


Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #85 : 31.12.2014 18:35:35 »
Hemuli, minua ainakin lohduttaa, jos ihan kaikki ihmiset eivät jaksa aina suorittaa. Varsinkaan sitä  joulua! Luultavasti olen minäkin muutamaa yötä vanhempi kuin energiapakkaus Piikatyttö, ainakin olen raihnaisempi. ::)

Toivottavasti sinun ei tarvitse polvesi kanssa jonottaa enempää kuin sen hoitotakuun saneleman 6 kuukautta, mieluummin vähemmän. Minulla kesti ensimmäisestä terveyskeskuskäynnistä leikkauspäivään tarkalleen 9 kuukautta, mutta siinä oli muita tutkimuksia välillä. Jonohoitaja kyseli kesällä, joko valitan sairaalan toiminnasta, mutta rauhoittelin ettei tässä mitään hätää ole valmiissa maailmassa. 

Kropsu, älä nyt liikaa ota virkistettä. Ilta on vielä nuori! - Hyvää tulevaa vuotta sinullekin, vanha kuoma! :D Juttele vain "vanhoja", minusta ainakin on mukava lukea länsisuomalaisten murrejuttuja. Krottimooses toisessa ketjussa jäi arvoitukseksi. Luulisin sitä riepunukeksi.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #86 : 31.12.2014 22:10:27 »
En oo määkä kuullu krottimooseksesta, krottimollikasta kylläkin ja se o just se riepunukke tai räsynukeks sitä pruukattiin meillä päin sannoo.

Kyl määki vähän ajattelin ett on kropsu tainnu ottaa jottain piristävvää, mutta sain pirettyä näppini kurisa enkä kirjottanu siitä mittään. ::)

Sillai kai!
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #87 : 01.01.2015 01:08:43 »
Kyllä paukkui tässäkin maalaiskaupungissa euroja taivaalle. Hajanainen pauke alkoi jo iltaseitsemän paikkeilla, jatkuvana räiskeenä 23-24.15. En osaa siitä nauttia. Onneksi taas helpotti, vuodeksi!

Kyllä sitä minäkin olen 40-luvun kasvatti. Äitini ja isäni tapasivat sotatantereella ja "rauhan jälkeen" ja pienet rapiat, minäkin ilmaannuin maailmaan. Viikottainen tennistunti antaa tärinää jaloille ja rintarottingille ja onneksi sokerit sun muut ovat pysyneet kohdillaan. Flunssanestolääkitys, rommikaakaokaan, ei ole arvoja heitellyt. ja työtähän maalaistyttö oppi tekemään jo koulutyttönä, ehkä jo vähän ennenkin. Ainakin kärpäsiä piti olla ripsumassa kesällä, kun naisihmiset lypsi lehmiä!!!

Violan luumukräämiä piti tehdä. Äiti sitä valmisti, mutta minä olin unohtanut, kuinka hyvää se onkin. Nami, nami. Jos Kropsu otti miestä vahvempaa vuoden vaihtumisen kunniaksi, minä lämmitin vain Valion vaaleaa glögiä ja täydestä meni ilman vahvistuksiakin.

Olet Viola menossa katsomaan Jouitsenlammen. Tampereella St.Petersburgin Ballet Theatre sen esittää. Ryhmä kiertää Lontoot ja Pariisit. Minulla oli tilaisuus noin kymmenen  vuotta sitten käydä katsomassa Joutsenlampi Pietarin Mariinskin teatterissa. Aitioparvekkeelta sain esitystä haltioissani seurata. Tulet nauttimaan esityksestä.

Illan suussa säikähdin, pitääkö lähteä etsimään sähkömiestä aattoiltana. Puhelimeen tuli viesti rannalta "Sauna Error E7?". Pyysin katkaisemaan pääsulakkeesta koko huushollin virrat. Temppu auttoi, kohta tuli viesti "Kiitos U! Jo sauna toimii!". Mielestäni asukkaat eivät osanneet suomenkieltä, mutta joko jotain osaavat tai sitten kääntäjägoogle auttoi heitä. Pääasia, ettei minun tarvinnut lähteä takaisin rannalle.

Eilen illansuussa sähköt hieman temppuilivat rannalla. Muutaman minuutin sähkökatkoja ja "pieniä räpsäyksiä". Onneksi ei ainakaan samoja ongelmia, kuin Savon suunnalla, Leppävirta ym. Saman Savon Voima Oy:n johtojen alueella olemme ja kolmen vuorokauden sähkökatkosta on vuoden takainen kokemus. Onneksi silloin ei ollut asukkaita eikä pakkasta.

Kropsu, minä mietin aikanaan, josko minusta olisi tullut kotitalousopettaja tai jumppamaikka. Ei tullut kumpaakaan, mutta rusinakakun osaan leipoa!!! Jokaista saapuvaa turistijoukkoa odottaa tekemäni kakku pöydällä ja yleensä se on loman aikana syöty. Toki en turistien roskapusseja tutki, mutta tuskimpa sitä sinne on joutanut.

Kaikille teille toivotan erittäin antoisaa ja miellyttävää vuotta 2015.


KROPSU3

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #88 : 01.01.2015 02:00:34 »
 Tohon sun Piikatyttö kertomaas  SAVOSEUDUN  SÄHKÖ-YHTIÖÖN;taitaa mulla olla nostalginen tuntuma.
 Saattoiko siellä olla verkosto-päällikkönä joku Keijo E.......,,jos niin,niin sattumien summa on "korkeimman kädessä..
 vuosia on kertynyt jo hänen kuolemastaankin.. Kaikenmoista mieleen tulee,,pikku vihjeestäkin
 Muuten voidaas taas hyvin,me kaikki..Otetaan Hemulikin mukaan ja kuoma JUustiina,,
 Et si luovuta Justiina!! ja Hemuli ,oo muutako laiska,.,kinttunsa kans.  :) :)

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #89 : 01.01.2015 13:02:02 »
Vaikka on hirmu kiire vanhanpojan uudenvuodenpäivän kaffeille (ei mitään muuta yhteistä, kuin autokyyti tarvittaessa Tuuriin tai päiväkahvit, kuten ei tennis-vanhallapojallakaan!!!) täytyy sinulle Kropsu kertoa, että kiireitten mentyä kerron täällä sähkösopimuksen kilpailuttamisesta! Yhdessä yössä voi hinta laskea 12.000 euroa!!!

Juokaa makoisia Uuden Vuoden 2015 päiväkahveja ystävienne kanssa ja vaikka yksinkin. Minä menen nyt.