Kirjoittaja Aihe: Tavallista arkea  (Luettu 95011 kertaa)

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #60 : 24.06.2014 18:05:43 »
Katos vaan kun postimieskin on herännyt, ihan on jo ollut ikävä!  ;)

Siellä naapurikaupungissa onkin ollut hurjan näköistä...

Täällä on ukkonen kierrellyt tuossa ympärillä ja vähän on vettäkin saatu, mutta onneksi rakeilta on vältytty ainakin toistaiseksi.
Koleaa on ollut jo pidemmän aikaa, mutta ei se mitään - vaatteita ylle ja puita pesään, niin tarkenee!

 Ihmeellinen on taas tämä Suomen suvi!
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

espen

  • Vieras
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #61 : 24.06.2014 18:42:43 »
Katos vaan kun postimieskin on herännyt, ihan on jo ollut ikävä!  ;)


Samoin, kohtuullinen ikävä on ollut hyvää ja tietävää foorumistia.

Jotenkin olen yrittänyt välttää kohtaamasta tuota yksipuolista, täälläkin päsmäröivää, avaruudesta putkahtanutta runoniekkaa, joka pesiytyy milloin minnekin.

Juu, jokohan sitten lauletaan kuorossa:

 - Nyt kun kesä mennyt on, syksy saapuu Reposaaren poika http://www.youtube.com/watch?v=1icOcTdgaFw&feature=kp

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #62 : 25.06.2014 13:07:32 »
Katos vaan kun postimieskin on herännyt, ihan on jo ollut ikävä!  ;)


Samoin, kohtuullinen ikävä on ollut hyvää ja tietävää foorumistia.

Jotenkin olen yrittänyt välttää kohtaamasta tuota yksipuolista, täälläkin päsmäröivää, avaruudesta putkahtanutta runoniekkaa, joka pesiytyy milloin minnekin.

Juu, jokohan sitten lauletaan kuorossa:

 - Nyt kun kesä mennyt on, syksy saapuu Reposaaren poika http://www.youtube.com/watch?v=1icOcTdgaFw&feature=kp

Olen erittäin kiitollinen kun välttelet. Minun päällimäminen tunteeni sinuun nähden on.....

matleena

espen

  • Vieras
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #63 : 25.06.2014 15:06:33 »
Minun päällimäminen tunteeni sinuun nähden on.....

matleena

Omat mämimistunteeni jo kerroinkin, se siitä sitten.

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #64 : 28.07.2014 00:59:48 »
"Tavallinen arki" on pitänyt vuosilomaa, kuukauden hiljaisuus!

Itsekin olen ollut hyvin lyhytsanainen. Päivittäin käyn katsomassa, kun tätä "härveliä" on pakko muutenkin käyttää. Positiivisesti pakko. Monelta juoksulta ja puhelinsoitolta välttyy.

Tänä kesänä olen saanut harjoitella vanhaa kouluenglantiani kunnolla. Tiensä rannallemme ovat löytäneet saksalaiset, venäläiset, sveitsiläiset ja yhdet italialaisetkin ovat tulossa. Tilastoa johtavat saksalaiset, pari perhettä tulee jo toisen kerran. Ilmeisesti olivat vuosi sitten tyytyväisiä.

Lauantaina meni ylitöiksi. Viisi saksalaista oli tulossa ja sain viestin, että kone Vantaalla 17.30. Sitten vuokrataan auto ja matka kohti Keski-Suomea alkaa. Saapuivat kello 23.50. Piti käydä kaupassa ja syödä matkalla. Minulla tekemistä riitti huoltorakennuksessa, erittelin juomatölkit pantillisiin ja pantittomiin ym. ym.

Kahdesta autosta pihapiiriin astui kaksi nuorta naista ja kolme komiaa nuorta  miestä. Lähes lastenlapsia minulle. Erittäin miellyttäväkäytösisiä, englantia haastoimme, koska minulla vain lyhyt, kolmen vuoden saksa ja ruostunut sekin. Siinä ihasteltiin ja kuvattiin terassilta laskevaa ja nousevaa aurinkoa (kajoa), käytiin talon "käyttöohjeet" läpi, sovitettiin jokaiselle sopivat pelastusliivit, katsottiin veneeseen sähkömoottori jne. Ovat kaksi viikkoa rannallamme.

Kello oli puoli kaksi yöllä, kun kaupunkihuusholliini ehdin. Ajelin normaalinopeuttani hitaammin, mokomia hirviä asustelee reittini varrella, vaikka suhteellisen harvoin niitä näenkin. Synnyinkodin remontti vielä kesken, en siellä viitsi yöpyä.

Sunnuntain kunniaksi taas lajittelin kirjavarastoani ja eteeni tulla tupsahti Kaarina Helakisan "Aapelus - aakkosloruja ja hassuja satuja". Ko. kirjasta lainaan loppulorun.

"Nyt yö on
ja kello kaksitoista lyönyt.
Väki iltapalansa on syönyt.
Hyvää yötä siis ja näkemiin.
Oli lystikästä, että tavattiin."

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #65 : 02.08.2014 07:45:29 »
 Varmaan Piikatytön lomaparatiisin seutu on täällä Suomen uusimman kansallispuiston lähiseuduilla.
Silmiini osui tuosta Etelä-Konneveden uudesta saavutuksesta artikkeli ja siellä lause.
..Hiljaisuuden temppeli,kirkkaiden vesien paratiisi..
Vielä löytyy ihmisiä jotka antavat arvoa suomen puhtaalle luonnolle.

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #66 : 06.08.2014 00:36:05 »
Meidän rannoilta on matkaa maanteitse Etelä-Konneveden kansallispuistoon noin 40 km. Vesiteitse vähemmän. Puistonjohtaja ja Metsähallituksen edustajat kokoavat yrittäjiä, jotka yritystoiminnassaan käyttäisivät kansallispuistoa, yhteiseen infotilaisuuteen 20.8. Tilaisuuteen pitää mennä.

Oma "Marttaköörimme" kokoontui illalla Marttaystävän kesätalolla syömässä ja saunomassa. Sää oli mahtava, suurustettu ja vispikermalla höystetty kesäkeitto vei kielenkin, rukiista "mustikkakukkoa" kahvin kanssa ja "kyytiläiset" saivat "naista vahvempaakin"! Valitettavasti minä olin yksi kuskeista ja nautin hyvää raparperimehua, mutta nyt kotiin tultuani tein rommikaakaon, pitkästä aikaa.

Raparperimehusta huolimatta saunan lauteilla juttu luisti ja paikallisen joen yläjuoksulla oli hyvä uintipaikka. Osa meistä kuitenkin turvautui vesiletkusuihkuun. Kymmenen vuotta ikärenkaita karisi illan mittaan, niin nauru raikui ja meno oli iloista.

Emännällämme oli mahtava kasvimaa, kukkaa oli moneen menoon ja kaiken kukkuraksi kukko piti huolta kahdesta kanasta, nimet unohtuivat. Muutaman kiekaisunkin kuulimme. Emäntä oli hieman huolissaan, haukka oli kaarrellut päivällä pihapiirin yllä, mutta kyllä kukko oli kanasensa pian heinikkoon ohjannut piiloon! Kauris ja ilves olivat vierailleet pihapiirissä ja karhun tassunjäljetkin emäntämme oli kuvannut aika lähellä pihapiiriä.

Jokasyksyinen kokoontumisemme meidän rannoillamme on syyskuussa.

Samettisia elokuun iltoja teille kaikille.


Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #67 : 24.08.2014 11:06:17 »
Kyllä kai sunnuntainakin voi "tavallisesta arjesta" kertoa!

Turistihomman lomassa olen seurannut , kuinka tomaattini ovat tuottamassa satoa. Kolme tainta istutin ja tomaatteja on tulossa runsaasti. Hieman ihmettelin tutuille ääneen, miksi tomaattini eivät ole vielä saaneet väriä. "Varkaat" oksahangoista olen kyllä säännöllisesti rapsinut pois, mutta sittenkin...

Sitten sain lisää neuvoja. Rapsi kukat pois, katkaise latvat, karsi lehtiä  alhaalta ja ylempääkin. Ymmärrän kyllä miksi ko. toimenpide helpottaa tomaattien joutumista, mutta en sitä itse keksinyt, enkä "googlettanutkaan". Nyt googletin ja samat neuvot vielä "kirjallisena" uskoa täytyy. Saa nyt sitten nähdä, alkavatko tomaattien posket punertua!

Olen ehkä aikaisemminkin maininnut blogista, jolle puolivahingossa eksyin. Googlettakaapas "Riitan puutarha", siellä on silmän iloa, hyviä reseptejä niin säilöntään, leivontaan kuin ruuankin laittoon. Sivuilla silmä lepää!

Hyvää sunnuntaipäivän jatkoa. Keskisessä Suomessa aamulla sateista, nyt sekalaista pilvipoutaa.

 

Liena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #68 : 11.09.2014 19:57:56 »
Aromi on aivan toista omissa kasvateissa,siis tomaateissa.Ja sitten kun varoo niitä jääkaappiin laittamasta,niin jopa passaa nautiskella.Jääkaappi kyllä vie maut niin tomaateilta kuin muutamilta muiltakin .

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #69 : 12.09.2014 23:06:35 »
Arvaapa Liena, punertuiko tomaatit vai emännän posket? Posket, kun hienosti kasvaneita tomaatteja piti ruveta käärimään papereiohin, jotta olisivat tomaattiposkiin väriä saaneet. Ja tehosihan temppu.

Maku ei ole ehkä niin hyvä, kun auringonpunertamilla tomaateilla, mutta hällä väliä.

Jossain vaiheessa mietein, olisiko vihreitä tomaatteja olemassa, tomaatteja, joihin ei tulekaan punerrusta. Jotkut tuttavanai kertovat tehneensä vihreistä tomaateista hyviä hillokkeita.

Täytyy tutkia tomaatin väriasiaa.

Rannallakin alkaa rauhoittua. Israelilaiset, jotka vuosi sitten olivat 11 yötä, ovat nyt 9 yötä ja lähtevät maanantaina pois. Ilokseni otin marraskuulle itävaltalaisen pariskunnan viikon lomavarauksen. Tilastoni kertoo, että ulkomaalaisia oli tänä kesäkautena enemmän, kuin suomalaisia. Saksalaisia, venäläisiä, italialaiset, israelilaiset ja itävaltalaiset. Niin ja yksi virolainen perhe.

Kyllä kesä meni vauhdilla, kohta lokakuu. Kauheaa!!! Mutta syntymäkodin remontti jatkuu.

Huomenna lauantaina on Rautalammin Pestuumarkkinoiden yhteydessä Etelä-Konneveden kansallispuiston avajaiset.
Itse Ville Niinistö pitää juhlapuheen ja sen jälkeen hänen delegaationsa matkaa Konneveden Häyrylänrantaan. Kutsuvierasjoukon on koonnut Metsähallitus. Kovin suuresta joukosta ei ole kysymys.

Syksyisen kaunista viikonloppua toivottaen.

 

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #70 : 05.10.2014 00:21:22 »
Aivan mukavanmakuisia "paperitomaateistani" tuli. Tuttavani keksi katkaista koko tomaattikasvuston ja ripusti sen pimeään, lämpöiseen tilaan roikkumaan. Ja punaposkisia hänen tomaateistaan tuli. Jäi paperointityö pois.

Tulin perjantai-iltana rannalle. Tämä päivä meni osittain ulkotöissä, mutta illansuussa aloin valmistelemaan huomisen sunnuntain seitsemän kädentaitajan vierailuruokaa. Keitin parsan, kukkakaalin ja hieman ruskistin kanasuikaleita. Aamulla laitan uunivuokaan kaikenmaailman mausteilla maustettuna, sitten uuniin ja loppusuoralla juustoraastetta päälle. Karppaajien herkkua, mutta maistuu meille "ei karppaajillekin". Jälkiruoaksi keitin kiisselin, johon tuli raparperia, mansikkaa ja puolukkaa.

Kun olemme ruokaileet, lähdemme isojen kahvi- ja teepumppukannujen ja rusinakakun kanssa viiden kilometrin päähän ihastelemaan ystävättäreni tekemiä yhdeksää nukkea. Kookkain poikanukke on lähes metrin "pituinen". Ystävättäreni on tehnyt nuket aivan kokonaan itse, kasvoista lähtien. Poikanuket puvuissaan, tyttönuket monenmoisissa asuissa. Kengät ja käsilaukut parkitusta lohennahasta jne. jne. Kymmenen nukke on työn alla. Ystävättäreni on kutonut kangaspuissa mm. pukukankaansa, kasvivärjää lankaa ja kutoo niistä shaaleja.

Nukke-esittelyn jälkeen ajamme perheen rantasaunalle ja nautimme kahvin ja teen terassilla ja istumme ystävättäreni tekemissä tuoleissa. Valtavat, vanhat puut on katkottu ja "pätkistä" on moottorisahalla aloitettu tuolin valmisteluvaihe. Kaikkien työvaiheiden jälkeen on syntynyt korkeaselkäiset, yksilölliset tuolit. Ja pöytä on mahtava, itse sekin tehty.

Kädentaitoihin tutustuttuamme palaamme rannalle ja saunomme ja uimme (minä en ainakaan ui!!!) ja sitten paranamme maailmaa!

Marttaystäviäni oli viikko sitten täällä rannalla 14. Söimme, saunoimme ja vietimme hyvää aikaa. Yksi Martoista tuli taas 45 km:n matkan polkupyörällä ja palasi pyöräillen seuraavana päivänä Matkaa yhteen suuntaan 45 km.

Viime sunnuntaina sienestin. Rouskuja minun koppaani kertyi. Kiehautin ne ja pakastin tulevia sienisalaatteja varten. Kanttarelleja sain vajaan sangollisen. Puhdistin ja pakastin nekin.

Puolukat ja omenat olen hauduttanut Erätukun padassani puolukka-omenahilloksi ja umpioinut hillon.

Syksyn tulon tiedän siitäkin, että viikottainen tenniskaksinpelituntini alkoi. Ensi keskiviikkona jo kolmannen kerran juostaan. Tänne maalle piti tenniskentän valmistua jo viime kesänä, mutta kiireet siirsivät valmistumista. Nyt syksyllä temme pohjan salaojineen ja keväällä loppusilaus. Ilmeisesti massa. Joku lomalainenkin saattaa mielellään pelata, jos säät sallivat.

Lewis piti taas katsoa.Siistiä poliisihommaa ja saa vähän itsekin miettiä ratkaisua!!! Yllättävä lopputulos tänäänkin.

Lokakuisen kuulakasta sunnuntaipäivää toivotellen lähden unten maille.

 

Liena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #71 : 05.10.2014 22:10:06 »
Oletpa tehoihminen,ihailen suuresti.Olet nähtävästi parhaassa työvireessä.Minä olen jo kauan huomannut,miten vuosi vuodelta tulen yhä hitaammmaksi ja osittain innottomaksi.
Vielä niistä tomateista.Olen aivan vanhan Kotiruoka-keittokirjan ohjeella säilönyt pienikokoiset vihreät tomatit.Kovin maisuvia ovat olleet meidän perheessä.

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #72 : 22.10.2014 21:45:39 »
Kiitos Liena kehuista! Työntekoon on oppinut, kun jo kansakoulutyttönä veljen kanssa kitkettiin lantturivejä. Ja niitä riitti. Lukiokesätkin tein maalaistöitä, lypsin lehmät, keitin isolla muuripadalla perunoita possuille. Joukkoon omasta viljasta jauhettua jauhoa ja kyllä liha maistui! Helpompi luetella, mitä en lomakesinä tehnyt.

Toki  vapaatakin sai, mutta minä nautin kesistä. Ja oppi tekemään työtä. Vaan eihän kaikilla nuorilla ollut kotona edes työtä, mitä tehdä.

Tämän aamun pakkassäässä olin itseeni erittäin tyytyväinen! Eilen rautakankea apuna käyttäen laitoin aurauskepit reilun puolen kilometrin matkalle rantataloille vievän tien reunoille. Työtä tehdessäni mietin, millaisen puukepin laitan valmiiseen koloon ensi keväänä, kun kepit poistetaan. Ei tarvitsisi uusia koloja tehdä, työ olisi nopeampaa ja helpompaa. Mutta kun tien penkkoja kesällä niitetäänkin, keppi ei saisi paljon kohota reiän reunojen yläpuolelle. Mutta jotain kehittelen. Jos hyviä ideoita syntyy teille toisille palstalaisille, otan ideoiota  mielelläni vastaan.

Piti taas tulla tänne "sivistyksen pariin". Päivällä tennistunti, sitten illansuussa kokous ja huomenna heti aamulla pitää olla Jyväskylässä. Sitten  vauhdilla rannalle, perjantaiaamuna tulee Nilanin kaapin huoltaja. Kaapit lämmittävät lattialämmitysveden, lämmittävät käyttöveden ja hoitavat ilmastoinnin. Käyttövesi lämpiää lähes kokonaisuudessaan Nilanin poistoilman talteenotolla. Sekin hyödynnetään. Laskee sähkölaskua. Meillähän kaikki toimii sähköllä, aivan kaikki. Porakaivovesi nousee sähköllä ja kaikki poistuvat vedet, likavedet, pumppaa sähköllä toimiva pumppu.

Pakkasta oli illansuussa neljä astetta. Mutta hyytävä tuuli nostatti kyllä kylmäntunteen paljon korkeammalle. Lämmintä täytyy ylle laittaa aamullakin ja käsineet käteen. Muuten paleltuu.

Mukavaa talvenoloista lokakuuta teille kaikille.

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #73 : 11.11.2014 00:27:26 »
Hups, keskiviikkona tulisi kolme viikkoa, kun olen tänne edellisen kerran skriivaillut! Toki lähes päivittäin käyn katsomassa teidän ahkerampien kirjoituksia, mutta vastailemaan en ole ehtinyt.

On ollut pientä pakkasta, kevyesti lumettunutta maata ja taas vaihteen vuoksi vesisadetta ja lämpöasteita. Eli kelit aivan laidasta laitaan.

Katsoin työallakkaani, monenmoista on kolmeen viikkoon eläkeläiselle kertynyt!!! Viikonloppuasukkaiden vastaanottamista, siivoamista ja vaikka mitä. Lauantaina tuli Saksassa asuva, kansallisuudeltaan itävaltalainen miellyttävä vajaa viiskymppinen pariskunta, joka haluaa työkiireiltään rauhoittua keskellä ei mitään viikon ajan.

Ei sittenkään keskellä ei mitään-maisemissa. Kahtena päivänä viime viikolla ja tänään illalla Etelä-Konneveden kansallispuisto on vienyt minut Rautalammille miettimään ja ideoimaan toisten yrittäjien ja kunnanjohtajien kanssa, kuinka saisimme kaiken mahdollisen irti molempien kuntien alueella sijaitsevasta kansallispuistosta.

Olen harkinnut haulikon ostamista ja metsästyskurssin käymistä! Lähimetsikössä ja pelloilla saan ihailla metsäkaurisperheitä. Naapurustossa niitä syötetään ja yhtenäkin päivänä seurasin rannalla seitsemää korvaparia. Ihmettelivät autoni valoja ja ääntä. Istuin ja ihailin  niitä, kunnes kyllästyivät peltilehmäni tuijottamiseen.

Aikanaan sain hopealusikoita pienoiskiväärin 50 metrin ammunnoissa, mutta ehkä haulikko ja minä olisimme liian vaarallinen yhdistelmä!!! Ympäristön mielestä! Ja eräs ystävättäreni kertoi, ettei metsäkauriin liha rasvaisuutensa vuoksi vedä vertaa esimerkiksi hirvenlihalle.

Lauantaina tulin taas yhtä kokemusta rikkaammaksi. Yhden lomatalon perhe oli pihapiirissä ulkoilemassa. Perheen pää oli mennyt noutamaan jotain sisältä ja oli haistanut palaneen sähköjohdon käryn. Astianpesukone oli jumittunut! Viiden minuutin kuluttua olin paikalla ja totesimme, että onneksi hän käväisi sisällä. Tilan tuuletus ja sähkötöpseli pois seinästä. Ei enää saanut virtaa, eikä totellut meitä.

Nyt ymmärrän astian- ja pyykinpesukoneiden ja jääkaappien tulipalotilanteet. Mene tiedä, miten olisi käynyt, jos sisälle ei olisi menty. Talon sammutusjärjestelmä lähtee "syöksemään" vettä vasta, kun katonrajassa on lämpötila 60 astetta. Eli erittäin pahaa jälkeä siihenkin mennessä ehtii tapahtua. Minä en koskaan jätä poistuessani  mitään koneita päälle. Toki pihapiiritöitä voin tehdä koneiden käydessä, mutta nyt meni pohjaa pois siltäkin tavalta. Loppuviikosta sitten ollaan viisaampia ja tiedetään, mitä on tapahtunut. Joka tapauksessa talokansioon täytyy lisätä ohje, ettei "pesukoneita" saa jättää päälle, jos talosta lähdetään kauppaan jne.

Taidan tästä irrottautua yöunille. Mukavia marraskuisia päiviä teille kaikille.










Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Tavallista arkea
« Vastaus #74 : 03.12.2014 00:06:35 »
Hemuli ja Pumpuli ja Justiina ja Anniliisa ja Viola ja ....... niin te kaikki, jotka olette kaamoksesta huolimatta pitäneet sivuja pystyssä. Paitsi pojat, taitavat nukkua talviuntaan...Päivittäin käyn teitä "tervehtimässä", mutta raapustaminen on jäänyt vähemmälle.

Hemuli, odottelet joulufiilistä. Minunkin fiilis on vielä kateissa. En ole tehnyt joulun eteen vielä yhtikäs mitään. Enkä niin kovin paljon taida tehdäkään. Olenhan sittenkin jotain. Olen hakenut mustikan ja puolukan "varpuja" ja kuusen oksia ja etsinyt viime kesänä keräämäni kuivat kuusenkävyt esille. Jos vaikka itsenäisyyspäivän aikoihin saisin aikaiseksi muutaman kranssin. Pajusta olen jo aikaisemmin väännellyt kranssipohjat.

Lomataloja virittelen joulukuntoon. Kuuset terassille, olkipukit paikoilleen, jouluiset tyynyt sohville ym. ym. Niin ja tälle joululle olen jo hankkinut ihanat kelopöllin päälle tehdyt punanenäiset ja suopellavaiset isot hatut päässä olevat joulu-ukot! Juniorit valokuvaavat ja siirtävät joulu-ukon kuvan tänne joulun aikoihin. uskon, että tekin ihastutte niihin. Minä suorastaan rakastuin heihin heti ensisilmäyksellä!

Viikon päästä torstaina hurautan pitkän pitkästä aikaa Hesaan. Tulevat "juristin plantut" esittävät Glorian näyttämöllä näytelmän "Elävänä vai kuolleena". Juniori oli viime vuonna laulava lähetti, tämän vuotista roolia en vielä tiedä. Mutta menoa ja meininkiä taatusti riittää.

Viikonlopun aikaan Keski-Suomessakin päästiin muutaman pakkasasteen puolelle, mutta vesipisaroitahan tuo illansuussa heitteli. Lumesta ei tietoakaan. Saas nähdä, soutamallako tänäkin jouluna mantereelta lähisaareen pääsisi!

Oikein hyvää ensimmäisen adventtisunnuntain jälkeistä aikaa teille kaikille.