Kirjoittaja Aihe: Kasvikuivurista haaveilemassa  (Luettu 9871 kertaa)

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Kasvikuivurista haaveilemassa
« : 01.09.2013 17:30:11 »
Kuulkaas kaikki,
onko kenelläkään kokemuksia kasvikuivureista?
Selasin pitkän tovin eri valmistajien sivuja tulematta hullua hurskaammaksi. On tarjolla hirveän suurta ja tosi kallista mallia sekä pientä halpaa laatua. Mitään satasien laitetta en hennoisi hankkia, mutta onko niistä pikkuisista mitään iloa. Mahtuisi semmoinen pikkukone tosin johonkin säilytyspaikkaan.

Nyt saamme omenia - ei toki niistä pari päivää sitten istutetuista haaveilla - muutamia sangollisia. Soseeksi vääntäminenkin on pitkäkestoisena raskasta. Jospa kuivattaisi renkaiksi.
Hoh hoijaa, tulis talvi ja lopettais säilömisen.

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kasvikuivurista haaveilemassa
« Vastaus #1 : 02.09.2013 12:09:01 »
Voi sinua, Justiina Puupää! Olet tosi ahkera "hamsteri". Siihen kuivuriin ei minulla apua ole. Lahossa päässäni on muistikuva, että täällä olisi joskus ollut keskustelua esim yrttien kuivaamisesta. Jotenkin ajatus siirtyy Korpelaan? Voin olla väärässäkin.

Itse en paljoa säilö. On vain oma suu ruokittavana ja satunnaisesti jälkipolvi, tietenkin. "Maatilan " viinimarjoista tein mehua, puna-mustaa. Nyt siellä tosivanha omenapuu tuottaa runsaan sadon. Omanasosetta jo tein ja tälläviikolla lisää. Pakkaseen panen. Pationi alla olevia marja-aronia puskia olen tarkastellut kriittisesti. Joku sanoi, että tulee hyvää hyytelöä?

Kaunista säilöntäsyksyä!  :)

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: Kasvikuivurista haaveilemassa
« Vastaus #2 : 03.09.2013 09:56:29 »
Ostin viitisen vuotta sitten kuivurin, jossa on 5 tasoa.
Maksoi 30 - 40 € muistaakseni. Samoissa hinnoissa, ne näyttää olevan edelleen.

Olen erittäin tyytyväinen siihen eli on ollut hintansa väärtti.
Tänä syksynä olen kuivannut yrttejä, tatteja ja mustaherkan lehtiä. Iloisena yllätyksenä oli tänä vuonna, että kotipuistosta on löytynyt melkoisesti tatteja. Niitä olen lähes joka päivä kuivannut.
Eilen viimeksi kuivurissa oli kahdella tasolla tatteja viipaloituna, kahdella nokkosen lehtiä ja yhdellä mustaherukan lehtiä.
Seuraavaksi kuivaan omenoita ja toivon löytäväni suppilovahveroita. Tatit ja omenat viipaloin. Suppilovahverot voi laittaa kuivurin sellaisenaan.

Kyseessä ei ole siis mikään suurtalouskuivuri, mutta on riittänyt mun kotitarpeiksi. Kuvatuista suppilovahveroista saa tehtyä mm. maistuvia kastikkeita- niitä voi laittaa vaikkapa savustuspussiin kalan tai lihan seuraksi.

Vihjeeksi vielä: yrttien kuivaamisen voi aloittaa jo keväällä. Se vaan tahtoo unohtua.

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: Kasvikuivurista haaveilemassa
« Vastaus #3 : 03.09.2013 09:58:50 »
Aroniasta olen tehnyt hyytelöä hillosokerilla.

On maukasta, jos hyytelöistä ja hilloista tykkää kuten minä.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kasvikuivurista haaveilemassa
« Vastaus #4 : 03.09.2013 12:55:10 »
Kiitos edellisille vastaajille. Pelkäsin turhaan mietoksistani tulevan yksinpuhelua.

Pumpuli,
kun on saanut kumppanikseen vaellusta ja saalistusta harrastavan mieshenkilön, on retkien tulos kymmeniä sangollisia syötävää. Ei kulje PP pyssyn kanssa, mutta kaksi sankoa on mukana. Tänä aamuna laskin aamupalaani kuuluvan kuutta erilaista marjalaatua ja lisäksi omenasosetta. Sekin puoli tulee muistaa kun kyllästyttää.
Nyt juuri hellalla porisee mehumaija, jossa omenia ja marja-aronioita. Höyrytän ne pehmeiksi, väännän sosemyllyllä soseeksi ja kippaan kattilaan hillosokerin kanssa, keitän kotvan ja jäähtyneenä pakastan. Sokeria voi vähentää huomattavasti, jos hillon pakastaa.

Yhden satsin hilloa tein pelkistä aronioista. Senkin pakastin. Ohjeissa annettu sokerimäärä on suorastaan tappava, ainakin ällömakea.
Hyytelöä voi tehdä niinkin, että höyryttää marjat mehuksi ja hyytelöi mehun hyytelösokeripussin ohjeen mukaan tai että käyttää kaupan hyytelöimisaineita ohjeen mukaan. Nyt ei ole kotona yhtään pussia ko. ainetta, joten en muista suhteita.

AMK,
kiitos kuivurivastauksesta. Semmoista pientä olen pieneen tarpeeseen ajatellutkin. Kiva kuulla, ettei halpislaite ole toimintakyvytön. Mersuja osteleva tuttavani kyllä sanoi, ettei köyhän kannata ostaa halpaa.
Olen kuivattanut yrttejä uunissa leivinpaperin päällä tänäkin syksynä. Niin, syksyyn säilöminen yleensä jää, paitsi nokkosten säilöminen muistui mieleen jo aiemmin kesällä.
Voisitkohan mainita laitteesi merkin. Ihan vaivihkaa... ei ole mainostamista, eihän?  ;)

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: Kasvikuivurista haaveilemassa
« Vastaus #5 : 03.09.2013 15:17:23 »
Kuivurin merkki on Severin (Dry Perfect).

Näyttää hinta olevan alle 40 €.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kasvikuivurista haaveilemassa
« Vastaus #6 : 04.09.2013 10:50:00 »
Kuivurin merkki on Severin (Dry Perfect).

Näyttää hinta olevan alle 40 €.

Kiitos vastauksesta.
Nyt haaveet todeksi...

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kasvikuivurista haaveilemassa
« Vastaus #7 : 05.09.2013 16:50:56 »
Nyt haaveet todeksi...

Kunpa kaikki haaveet toteutuisivat yhtä nopeasti. Eilen perheeseen liittyi oma Severi(n) suhisemaan. Ensimmäinen satsi kasvihuoneen yrttejä oli kuivumassa. Rapsakoilta vaikuttivat kahden tunnin jälkeen.

Nyt puuttuu huhmar eli mortteli, jolla kuivuneita jauhaisin pienemmäksi. Olen tähän asti käyttänyt muovipussia ja kaulinta (kuinkas muuten Puupään kyökissä!), mutta mortteli on nyt hankinnassa.